Flyglinjer du gärna skulle se i framtiden

#61 2011-08-30, 21:14
Tjaeng
Ursprungligen postat av Coolcitte


Att åka till New York har dessutom blivit ganska billigt med åren. Senast jag kollade kunde man åka Stockholm-New York för runt 5500 T/R. Det priset gör givetvis att man kan locka fler resenärer.



Menar du att man skulle kunna gå med vinst på att fylla B757or med pax som betalar 5500 T/R? Med tanke på att både JFK och EWR säkerligen har hutlösa landningsavgifter så tror jag bestämt att det skulle krävas en iallafall måttlig mängd affärspax och folk som inte flyger på supersaver-biljetter för att det ens ska komma på tal. Och då duger inte en säsongslinje för folk som vill till New York men hade varit för bekväma och/eller snåla av sig om det inte vore för en direktlinje från Göteborg.

Delta skulle ha tagit över GOT-NYC efter det att United lade ner sin rutt, men la ner rutten nästan direkt pga ekonomiska problem (vettetusan om de ens flög några pax eller om det var dödfött direkt efter pressmeddelandet).

Det är nog troligare med direktrutter från Köpenhamn eller Stockholm till andra nordamerikanska städer med högre affärspaxpotential (Återetablering av rutter till t.ex Seattle, San Francisco, Toronto samt nyetablering till Dallas-Fort Worth, Vancouver) eller att Oslo får linjer till Chicago och Washington än att något bolag med flygplan till övers ska börja snegla på Göteborg igen.
#62 2011-08-30, 21:21
meatballsinminnesota
Ursprungligen postat av Tjaeng
Fast nu råkar ju Stockholm iofs ligga närmare de flesta storstäderna i Ostasien jämfört med Köpenhamn. Endast runt 400km skillnad till Beijing, Tokyo, Hong Kong, Seoul och Shanghai från ARN resp CPH, men ändå. "Bäst" läge utifrån endast geografiska förutsättningar har Helsingfors.

Borde dock gå att konkurrera med HEL i och med Star Alliances utbredning i Europa jämfört med Oneworld.
#63 2011-08-30, 21:32
Coolcitte
Ursprungligen postat av Tjaeng
Menar du att man skulle kunna gå med vinst på att fylla B757or med pax som betalar 5500 T/R? Med tanke på att både JFK och EWR säkerligen har hutlösa landningsavgifter så tror jag bestämt att det skulle krävas en iallafall måttlig mängd affärspax och folk som inte flyger på supersaver-biljetter för att det ens ska komma på tal. Och då duger inte en säsongslinje för folk som vill till New York men hade varit för bekväma och/eller snåla av sig om det inte vore för en direktlinje från Göteborg.

Delta skulle ha tagit över GOT-NYC efter det att United lade ner sin rutt, men la ner rutten nästan direkt pga ekonomiska problem (vettetusan om de ens flög några pax eller om det var dödfött direkt efter pressmeddelandet).

Det är nog troligare med direktrutter från Köpenhamn eller Stockholm till andra nordamerikanska städer med högre affärspaxpotential (Återetablering av rutter till t.ex Seattle, San Francisco, Toronto samt nyetablering till Dallas-Fort Worth, Vancouver) eller att Oslo får linjer till Chicago och Washington än att något bolag med flygplan till övers ska börja snegla på Göteborg igen.


Icke, dock skulle man kanske kunna fylla planen mer med den typen av erbjudanden. Det var något norskt lågprisbolag som ville starta en linje från Olso till New York för något år sedan. Nu kommer jag inte ihåg vad dom hette men minns att dom tänkte använda A330. Dom hade sjukt billiga biljetter som affärsidé och det fattade man ju att det aldrig kunde gå bra. Då minns jag att jag läste att någon expert menade att flyg från Skandinavien till New York visst kunde vara lönsamma utan att planet var fullt även med biljetter som bara kostade runt 3000 enkel väg.

Så det borde ju ändå gå, även med en linje anpassas för både privatresenärer och affärsresenärer Flygfrakt är ju något som börjat växa på Landvetter. Det byggs ett stort logistiskt center där nu och stora multinationella företag som DHL och TNT är redan etablerade. Därför känns det som att det borde gå att fylla en 757a. Nu jobbar jag dock inte på Delta, Continental eller United och kan inte heller se in i framtiden så det är bara spekulationer
#64 2011-08-30, 21:38
Tjaeng
Ursprungligen postat av meatballsinminnesota
Borde dock gå att konkurrera med HEL i och med Star Alliances utbredning i Europa jämfört med Oneworld.


Jorå. Problemet ligger väl i att Frankfurt och München (samt i mindre utsträckning Zürich och Istanbul) redan ligger hyfsat bra till (bättre än Amsterdam/Paris resp London), de skandinaviska hubbarna blir således lite överflödiga såvida inte något oförutsett händer. Som det är nu sugs all potentiell trafik upp av Finnairs bättre utbud samt Air Chinas ARN-PEK och deras svårslagna priser. Övriga pax som flyger österut tenderar snarare att vara påväg mot Bangkok. Vi får väl se hur det går med SAS kommande CPH-PVG (Shanghai), som om den visar sig vara lönsam kanske får etableringar av nya SAS-rutter från Stockholm att komma på tal.

I längden kanske Norwegian och deras kommande B787or kan resultera i nån östasienlinje (även om deras prio i den närmsta framtiden är Oslo-New York och Oslo-Bangkok).
#65 2011-08-30, 22:31
Savoy
Ursprungligen postat av Tjaeng
Fast nu råkar ju Stockholm iofs ligga närmare de flesta storstäderna i Ostasien jämfört med Köpenhamn. Endast runt 400km skillnad till Beijing, Tokyo, Hong Kong, Seoul och Shanghai från ARN resp CPH, men ändå.


Ja men det är ju precis det jag skriver. Visst har HEL överlägset störst nät till Ostasien, men det ursäktar ju ändå inte det knäppa i att SAS flyger från CPH dit istället för från ARN.

Berlins nya flygplats kommer i princip att satsa på att bli hub mot Asien för att man på samma sätt där "bara" ligger en timme närmre Asien än storflygplatserna längre västerut i Europa, men en timme är ändå en timme. I ARN:s fall hade det varit två timmar kortare resa istället för en.
#66 2011-08-30, 23:34
Axell
Vi får heller inte glömma att det kan tänkas vara en och annan amerikanare som åker på affärsresa till Götet samt att en och annan svenskättling har släktingar som den vill besöka i västsverige. Jag bor själv i västra Sverige och vet av mina bekanta att de hellre mellanlandar i London eller Frankfurt typ än i Stockholm för det känns som mer omväg då. Visserligen kanske det är en och annan som bor mitt i mellan gbg och sthlm som väljer Stockholm nu men kanske Gbg sen. Så visst kan jag tänka mig att lite av trafiken från Stockholm till New York kommer att minska om Landvetter får en egen linje men jag tror att det är försumbart.
#67 2011-08-30, 23:41
meatballsinminnesota
Ursprungligen postat av Axell
Vi får heller inte glömma att det kan tänkas vara en och annan amerikanare som åker på affärsresa till Götet samt att en och annan svenskättling har släktingar som den vill besöka i västsverige. Jag bor själv i västra Sverige och vet av mina bekanta att de hellre mellanlandar i London eller Frankfurt typ än i Stockholm för det känns som mer omväg då. Visserligen kanske det är en och annan som bor mitt i mellan gbg och sthlm som väljer Stockholm nu men kanske Gbg sen. Så visst kan jag tänka mig att lite av trafiken från Stockholm till New York kommer att minska om Landvetter får en egen linje men jag tror att det är försumbart.

Personligen tror jag att svenskättlingar inte ska vara den huvudsakliga målgruppen i det här sammanhanget.

GOT är, som jag ser det, precis under gränsen till tillräckligt stort för vad som behövs för att kunna bedriva interkontinental reguljärtrafik. Hade USA legat lite närmre Europa så hade det nog kunnat gå med mindre kärror, men tyvärr alla Gbg'are. Ni får nog finna er i att åka via CPH fortsättningsvis. Just nu finns det ingen potential i en sådan linje.
#68 2011-08-30, 23:57
Axell
Kan ju även tillägga att jag läste detta alldeles precis i denna länk som handlar om vårat resande och det jag citerar handlar just om New York City:

http://www.aftonbladet.se/resa/temaweekend/article13414857.ab


– Ryktet om att staden (alltså New York) fortfarande är mer prisvärd än på länge har naturligtvis inverkan. Dessutom finns det bra flygförbindelser från Norden, SAS började till exempel i mars i år med direktflyg från Oslo, säger Lisa Farrar.
Även på resebyråkedjan Ticket är New York och London populära destinationer i höst.
– Vi ser en fortsatt kraftig uppgång på resor till USA, men även till London som


Så det borde väl inte vara så extremt superlångt borta med GOT-JFK/EWR?
#69 2011-08-31, 00:51
meatballsinminnesota
Ursprungligen postat av Axell
Kan ju även tillägga att jag läste detta alldeles precis i denna länk som handlar om vårat resande och det jag citerar handlar just om New York City:

http://www.aftonbladet.se/resa/temaweekend/article13414857.ab



Så det borde väl inte vara så extremt superlångt borta med GOT-JFK/EWR?

Det du citerar själv är ytterliggare en anledning till varför det inte skulle funka, nämligen att SAS nu som andra operatör kört igång OSL-EWR, och som även omnämnts här i tråden tidigare.

Jo, det är nog ganska så långt borta med en GOT-NYC-linje faktiskt. Tråkigt att behöva säga det men Göteborg ligger mitt i smeten d.v.s. med både Arlanda, Oslo och Köpenhamn inom räckhåll och det gör att det helt enkelt inte finns utrymme för en fjärde flygplats i Skandinavien som kör long-hauls med det resenärsunderlag som är.
#70 2011-08-31, 01:35
Tjaeng
Ursprungligen postat av meatballsinminnesota

Jo, det är nog ganska så långt borta med en GOT-NYC-linje faktiskt. Tråkigt att behöva säga det men Göteborg ligger mitt i smeten d.v.s. med både Arlanda, Oslo och Köpenhamn inom räckhåll och det gör att det helt enkelt inte finns utrymme för en fjärde flygplats i Skandinavien som kör long-hauls med det resenärsunderlag som är.


Jag tror att detta är ett argument som folk ofta glömmer bort. Visst skulle det vara schysst med långrutter från Göteborg, men seriöst, det finns redan tre stycken hubbar inom kort räckhåll. Om man tittar på resten av Europa så finns det gott om städer större än Göteborg som får finna sig i att ta sig till en större flygplats för att flyga transatlantiskt. Om St.Petersburg, Nice, Krakow, Birmingham, Hamburg och Toulouse klarar sig utan direktlinje till New York känns det som att Göteborg också gör det.

Se på Frankrike, lika stor yta som Sverige och sju gånger så stor befolkning. Kan den genomsnittliga personen namnge en enda storflygplats av internationellt snitt utöver Charles de Gaulle?
#71 2011-09-01, 00:41
meatballsinminnesota
Ursprungligen postat av Savoy
Ja men det är ju precis det jag skriver. Visst har HEL överlägset störst nät till Ostasien, men det ursäktar ju ändå inte det knäppa i att SAS flyger från CPH dit istället för från ARN.

Berlins nya flygplats kommer i princip att satsa på att bli hub mot Asien för att man på samma sätt där "bara" ligger en timme närmre Asien än storflygplatserna längre västerut i Europa, men en timme är ändå en timme. I ARN:s fall hade det varit två timmar kortare resa istället för en.

Gamla hjulspår anser jag är den huvudsakliga anledningen till varför Köpenhamn fortsatt är nån typ av urvattnad minibas. Jag tror absolut att SAS skulle vinna på att dissa CPH som den konstanta kelgrisen hos SAS, i synnerhet nu när Willy Brandt öppnar i Berlin som kommer köra över Köpenhamn totalt. Istället bör man rikta in sig på att köra Nordamerika-profil på OSL, Asien-profil på ARN och sen kan CPH satsa mer på att skaffa sig ett finmaskigare linjenät nere på kontinenten ev. trafik till södra delarna av Asien med hänvisning till att Air India var nära att signa upp CPH som sin Europabas. Det tycker jag borde tyda på att ett visst intresse finns, även om självklart flygplatsen i Berlin även där är en stenhård konkurrent.

Däremot kommer CPH självfallet inte köpa att bli omkörda på long-haul-fronten av både ARN och OSL och därför dra några besvärjelser hos SAS-ledningen som lyder minsta vink från pölsepöbeln. Jag har allt mer börjat önska att Sverige hade ett eget bolag...
#72 2011-09-01, 10:39
Savoy
Ursprungligen postat av meatballsinminnesota
Gamla hjulspår anser jag är den huvudsakliga anledningen till varför Köpenhamn fortsatt är nån typ av urvattnad minibas. Jag tror absolut att SAS skulle vinna på att dissa CPH som den konstanta kelgrisen hos SAS, i synnerhet nu när Willy Brandt öppnar i Berlin som kommer köra över Köpenhamn totalt. Istället bör man rikta in sig på att köra Nordamerika-profil på OSL, Asien-profil på ARN och sen kan CPH satsa mer på att skaffa sig ett finmaskigare linjenät nere på kontinenten ev. trafik till södra delarna av Asien med hänvisning till att Air India var nära att signa upp CPH som sin Europabas. Det tycker jag borde tyda på att ett visst intresse finns, även om självklart flygplatsen i Berlin även där är en stenhård konkurrent.

Däremot kommer CPH självfallet inte köpa att bli omkörda på long-haul-fronten av både ARN och OSL och därför dra några besvärjelser hos SAS-ledningen som lyder minsta vink från pölsepöbeln. Jag har allt mer börjat önska att Sverige hade ett eget bolag...


Grymt bra inlägg, håller med på varenda punkt. Precis så skulle man dela upp trafiken för att utnyttja fördelen med tre länder/flygplatser.

Ja, SAS känns inte som något man vill skryta med direkt...bolaget känns så CPH-centrerat att andra bolag troligen ser bättre än SAS hur ARN skulle kunna utnyttjas.

ARN hade tveklöst kunnat bli en riktigt stor hub för Star Alliance om man haft samma mod som Finnair haft med Vanda. Observera att Vanda spelar i den absolut högsta divisionen i hela Europa när det gäller flyg till Ostasien, att det alltså bara är megaflygplatserna FRA, LHR, CDG och AMS som kan erbjuda ett liknande utbud - och hur enkelt och skönt är det inte att byta på Vanda jämfört med på dessa kaotiska kolosser?