Ursprungligen postat av Coolcitte
Att åka till New York har dessutom blivit ganska billigt med åren. Senast jag kollade kunde man åka Stockholm-New York för runt 5500 T/R. Det priset gör givetvis att man kan locka fler resenärer.
Menar du att man skulle kunna gå med vinst på att fylla B757or med pax som betalar 5500 T/R? Med tanke på att både JFK och EWR säkerligen har hutlösa landningsavgifter så tror jag bestämt att det skulle krävas en iallafall måttlig mängd affärspax och folk som inte flyger på supersaver-biljetter för att det ens ska komma på tal. Och då duger inte en säsongslinje för folk som vill till New York men hade varit för bekväma och/eller snåla av sig om det inte vore för en direktlinje från Göteborg.
Delta skulle ha tagit över GOT-NYC efter det att United lade ner sin rutt, men la ner rutten nästan direkt pga ekonomiska problem (vettetusan om de ens flög några pax eller om det var dödfött direkt efter pressmeddelandet).
Det är nog troligare med direktrutter från Köpenhamn eller Stockholm till andra nordamerikanska städer med högre affärspaxpotential (Återetablering av rutter till t.ex Seattle, San Francisco, Toronto samt nyetablering till Dallas-Fort Worth, Vancouver) eller att Oslo får linjer till Chicago och Washington än att något bolag med flygplan till övers ska börja snegla på Göteborg igen.