Ursprungligen postat av mounz
Har for mig att det handlar om battre utnyttjande av tiden. Idag kan de stressade affarsresenarerna som aker via LCY checka in precis innan planet gar. Hade de behovt greja US immigration i London hade passagerarna behovt vara pa flygplatsen tidigare. Och om planet anda ska stanna pa Irland kan alltsa passagerarna passa pa att gora nagot produktivt.
Men hur funkar det med tull, jagar de ombord en knarkhund på Shannon?
Annars måste väl planet stanna vid någon specialterminal som har tull, men inte immigration? Eller har de egna gater som går direkt till den vanliga utrikesbagagehallen (hur nu den ser ut där), men förbi immigration?
Inrikes = ta din väska och gå.
Utrikes = immigration -> ta din väska -> tull -> gå.
Eller?
Ursprungligen postat av LP-skiva
Den länken ger ju inget svar på min fråga.
Ursäkta, missade att det gällde populära destinationer.
Ursprungligen postat av -Felix_
Tyvär är det nog så att västra götalands regionen inte kan fylla ett plan till USA på egna meriter.
Dessutom skulle ju en ny linje GOT-EWR/JFK dränera dom redan etablerade rutterna från ARN och
CPH. Jiddret om att man kunde i alla fall skicka en 757 några gånger i veckan till Landvetter vittnar om bristande insikt, skulle besättningen lalla runt i göteborg en 3-4 dagar innan dom kunde åka tillbaka ? Lönsamt....
Varför ha en (amerikansk) lallande i Göteborg i 3-4 dagar? De tröttnar nog efter första besöket.
Annars kan man väl lägga rutten så att man landar i Göteborg på måndag morgon/förmiddag och sedan flyger tillbaka till USA på em/kväll. sedan kör den besättningen, med tillhörande flygmaskin, andra linjer fram till söndag em/kväll, då de igen styr österut. Vill man ha fler förbindelser/vecka så lägger man ett annat plan som landar på Got ex. torsdag morgon.
Nu utgår jag från att du snackar om ett USA-baserat bolag som skulle flyga till Göteborg. Ett Sverigebaserat bolag skulle antagligen utnyttja lallandetiden till inrikesflyg eller liknande.
Sedan gäller det givetvis att hitta tillräckligt många kostymer som vill följa med, men det är en annan fråga.