Flygplansmodell - bäst/sämst?

#49 2011-12-30, 23:48
sirVandalot
Ursprungligen postat av Cliffak
Nja, det är snarare storleksklassen under, upp till ca 150 pax, som kommer att få mycket konkurrens i takt med att A&B valt att överge den och bygga narrowbodies för 150-200 pax.



Civila flygplan är inte SAABs huvudprodukt och har alltid varit en bisyssla vid sidan av den militära produktionen. SAAB 340/2000 gick dock bättre än SAAB 91 Scandia, som lades ner efter 18 exemplar då man behövde kapaciteten för att bygga J29 Tunnan - det kalla kriget höll ju som bäst på att bli som kallast vid den tiden.



SAAB är redan underleverantör till Airbus och tillverkar delar till vingen till A380 (tror jag). I övrigt är det Gripen för hela slanten som gäller för SAAB som flygplanstillverkare. Man tillverkar förstås också robotar och har slukat ett antal andra verksamheter genom åren, varav lednings- och sensorsystem är en stor del.

Det stämmer bra det. Sen tillverkar de dörrkomponenter/dörrar till Boeing, deltar i ett sameuropeiskt utvecklingsprojekt för förarlösa flygplan, köper tillbaka gamla Saab 2000 som de renoverar och bygger om till spaningsplan med en stor radar monterad på taket och nu senast läste jag något om att de har tagit över drift och underhåll av försvarets skolflygplan Saab 105/SK60. Så nog har de ett finger med lite överallt.
#50 2013-01-09, 12:34
RyttarVM1990
Boeing 787.

Vad är det för flygplan egentligen?

Sprickor i flygplanskroppen, motorproblem, överhettade batterier som fattar eld och läckande bränsletankar.

Känns inte fräscht. Får intrycket att planet är produkten av den globala ekonomins principer. Sänkta kostnader före kvalité.

När bryts det första planet sönder i luften?

När fattar det första planet eld i luften?
#51 2013-01-09, 23:01
sq
Ursprungligen postat av RyttarVM1990
Boeing 787.

Vad är det för flygplan egentligen?

Sprickor i flygplanskroppen, motorproblem, överhettade batterier som fattar eld och läckande bränsletankar.

Känns inte fräscht. Får intrycket att planet är produkten av den globala ekonomins principer. Sänkta kostnader före kvalité.

När bryts det första planet sönder i luften?

När fattar det första planet eld i luften?


Hmm. Air France har ju lyckats med det "omöjliga" och sänkt en Concorde, a340-300 och a330, således gissar jag på dem.
#52 2013-01-09, 23:09
Ursprungligen postat av RyttarVM1990
Boeing 787.

Vad är det för flygplan egentligen?


Skulle säga att det precis som alla andra komplexa produkter med mycket ny teknik är drabbat av barnsjukdomar. Tänk på att det fortfarande är de första exemplaren som är ute och flyger.
#53 2013-01-09, 23:17
sven33
Ursprungligen postat av RyttarVM1990
Boeing 787.

Vad är det för flygplan egentligen?

Sprickor i flygplanskroppen, motorproblem, överhettade batterier som fattar eld och läckande bränsletankar.

Känns inte fräscht. Får intrycket att planet är produkten av den globala ekonomins principer. Sänkta kostnader före kvalité.

När bryts det första planet sönder i luften?

När fattar det första planet eld i luften?


Alla nya modeller har barnsjukdomar. 787an problem är fortfarande ingenting mot tex Airbus a320 som hade oräkneliga problem de första åren och bland annat kraschade framför media och publik vid en uppvisningsflygning (http://www.youtube.com/watch?v=bzD4tIvPHwE). Nu, drygt 20 år senare är det den näst mest framgångsrika modellen genom alla tider.
#54 2013-01-11, 21:52
RyttarVM1990
Transportdepartementet i USA har bestämt sig för att granska den flygande skiten 787.
#55 2013-01-15, 06:05
Chris Jack
Ursprungligen postat av sq
Hmm. Air France har ju lyckats med det "omöjliga" och sänkt en Concorde, a340-300 och a330, således gissar jag på dem.


Och en A320, inför publik dessutom Mulhouse, 1988

På en more serious note så är jag inte så värst orolig för 787:an, inga av de incidenter jag har läst om har fått mina nackhår att resa sig så att säga. Det är fortfarande mycket tidigt i produktionen.
#56 2013-01-15, 06:14
Ursprungligen postat av RyttarVM1990
Boeing 787.

Vad är det för flygplan egentligen?

Sprickor i flygplanskroppen, motorproblem, överhettade batterier som fattar eld och läckande bränsletankar.

Känns inte fräscht. Får intrycket att planet är produkten av den globala ekonomins principer. Sänkta kostnader före kvalité.

När bryts det första planet sönder i luften?

När fattar det första planet eld i luften?

Tror inte den kommer krascha, men mycket problem har det varit och kommer det att vara.
Väldigt mycket ny teknik i detta plan, speciellt elsystemet.
#57 2013-01-15, 06:17
Ursprungligen postat av Cliffak
Som Alessandro var inne på så är det en storlek mindre så man konkurrerar inte direkt utan just nu är det i stället Bombardier som är huvudkonkurrenten.

Som sagt blir de närmaste åren intressanta då flera tillverkare är på gång in och slåss i det här segmentet. Förutom Embraer och Bombardier kommer vi även att få se ryska, japanska och kinesiska plan slåss om kunderna, till gagn för alla oss som gillar variation.

Ryska plan har problem att nå fram på passagerarsidan, kinesiska konstruktioner tycker jag inte är framgångsrika alls och japanska var det länge sen dom gjorde ett eget passagerarflyg.
CRJ1000 tycker jag är ett väldigt underskattat plan, synd att den inte sålt bättre.
#58 2013-01-15, 17:19
SilentVictory
Ursprungligen postat av RyttarVM1990
Boeing 787.

Vad är det för flygplan egentligen?

Sprickor i flygplanskroppen, motorproblem, överhettade batterier som fattar eld och läckande bränsletankar.

Känns inte fräscht. Får intrycket att planet är produkten av den globala ekonomins principer. Sänkta kostnader före kvalité.

När bryts det första planet sönder i luften?

När fattar det första planet eld i luften?

Allt du nämner händer på alla flygplan.
Bara det att det är ett nytt flygplan som är under luppen hos världens media, och minsta lilla tillbud eller problem skapar stora nyhetsrubriker.

Titta på A380, eller varför inte Rolls Royce som byggde en motor som sprängdes, och sprickor i vingkonstruktionen.
#59 2013-01-16, 00:41
Jesus, 58 inlägg och ingen har ens nämnt det vackraste och coolaste planet som bl.a SAS och American Airlines fortfarande använder.

MD-80/82

Den långa kroppen med motorerna obegripligt långt bak under stjärtfenan gör att det ser ut som en flygande penis. Har man en plats långt fram så är det en mäktig känsla, man hör inte motorerna utan endast ett vindsus. Det här planet kommer inte finnas så många år till, se till att uppleva det! Flygnostalgi.

Lite modernare är väl Boeing 767, den lilla baby wide-bodyn. Ett extremt läckert plan som jag alltid ser fram emot. Faktum är att jag försöker boka mina BA flighter så att jag åker med den enda 767 per dag som BA kör till Arlanda. Resten är trista Airbus 319/320. De var kul i början då man fascinerades av "barking dog" ljudet när hydraliksystemet trimmades. Men nu, boring.
#60 2013-01-16, 07:00
Ytterligare en nödlandning med 787 inatt.
http://m.expressen.se/nyheter/japansk-boeing-tvingades-nodlanda/