Hitta diskussioner med liknande innehåll

Ryanair - den stora tråden /mod

#1321 2010-05-30, 22:12
Månsan
Ursprungligen postat av Flanflinger
Hoppas att just min fråga inte tagits upp tidigare i en annan tråd. Om det har det får någon gärna hänvisa till den.

Jag och tjejen försökte beställa en resa till Paris med Ryan på hennes visakort. När betalningen skulle gå igenom kraschade deras sida och vi fick ett error meddelande.

Vi väntade en halvtimme utan att vi få någon bekräftelsemail från dem, därmed var vi säkra på (trodde vi) att bokningen inte hade genomförts.

Då gjorde vi ett nytt försök med mitt visakort och den här gången gick köpet igenom.

Två dagar senare får vi ett mail från Ryan Air som säger att de misstänker att vi är dubbelbokade och att vi ska ringa dem omgående för att avbeställa den ena resan. Och att detta måste göras innan vi åker. Vi kollar med våra banker och det visar sig att det stämmer.

Jag ringer dem (för 15 kronor per minut) och reder ut det hela, trodde jag, med tjejen som sitter där. Hon bekräftar att vi är dubbelbokade, kollar våra uppgifter, säger att det är klart att det har varit en dubbelbokning och att pengarna ska vara på mitt konto efter 20 dagar. De vägrar dock att skicka en bekräftelse på att de godkänt återbetalningen.

Veckan därpå ringer jag igen bara för att försäkrar mig om att vår återbetalning är ingregistrerad. Tjejen i telefonen bekräftar detta.

Precis innan avresan, på Skavsta flygplats, kollar jag dessutom med Ryandisken där, och även tjejen där bekräftar att vår ena resa är avbeställd och att pengarna ska betalas in.


Döm om min förvåning när jag igår får två mail av Ryan, båda de olika bokningsnummer dessutom, där de menar att de INTE tänker betala tillbaka.


Vad ska vi göra nu?

Jag har varit med om något liknande. I mitt fall drogs dubbel kostnad vid samma bokning. Ni sitter kanske i en sämre sits eftersom ni orsakat dubbelbokningen själva.
Man blir helt galen. RyanAir är helt omöjliga att ha att göra med om något går snett. Man kan inte maila, skriva brev och knappt ringa. För 15-20 kr per minut kan man få prata med nån thailändsk människa på något callcenter som knappt kan engelska.

Ryanair betalade tillbaka en del av pengarna men då hade jag tvingats slösa bort uppåt en tusenlapp på telefonsamtal till dem.
#1322 2010-05-31, 01:37
Valari
Reste i februari till london med polarna, tror jag betalade 270 kronor tur och retur för flyget Det enda negativa var förseningen från Stansted när vi skulle hemåt igen, en försening på drygt 2 timmar, inga problem när man har polarna och en kortlek med sig.
#1323 2010-05-31, 12:51
Flanflinger
Ursprungligen postat av fbback
Vad stog det i mailet och har du frågat dem VARFÖR de inte tänker att betala tillbaka?


Hej igen och tack för era svar.

Var tvungen att komma in på tjejens mailkonto för att få ut mailen men har dem nu.


Första mailen

Kära kund

Vi har upptäckt en möjlig dubbelbokning av din Ryanair-reservation, detaljer nedan. Betalningen kan ha dragits två gånger ifrån ditt kredit &#8211 eller betalkort.

Vänligen märk att återbetalning av dubbelbokningar inte är möjlig efter avresa.

Vänligen kontakta Ryanair om den möjliga dubbelbokningen via

Kundtjänst - Fax +353 1 8121676



Vi kontaktade RyanAir två gånger och fick svar i telefon att det var klart och att vi skulle få pengarna tillbaka inom 20 dagar.

I fredags kom sedan denna mail.


Our Ref: xxxxxx

Dear ,

Following your recent correspondence to us regarding booking confirmation number xxxxx.

Ryanair tickets are fully flexible, however as stated in our fare rules, all tickets are non refundable.

As per our Terms and Conditions of Travel which are agreed to at the time of ticket purchase, passengers can change flights dates, times and routes by paying a change fee along with any fare difference applicable (subject to seat availability). These changes can made up to 4 hours prior to the scheduled flight departure time of your outbound journey online at ryanair.com or via a Ryanair reservation centre (subject to centre opening hours).

Passenger name changes are also permitted via a Ryanair reservation centre (subject to centre opening hours or at the airport for £150.00/&#8364150.00 (or local currency equivalent). Additionally this change can be made online for £100.00/&#8364100.00.

No changes can be made to a reservation once a passenger has checked in for a flight.

Whilst we sympathise with your circumstances, we regret we are unable process a refund or issue you with a credit for your booked flights.

However, we would recommend that you contact your Travel Insurance Company regarding any possible claim.

Yours sincerely,


Ryanair Customer Services.
Unfortunately, email replies to this address cannot currently be accepted, responses can be sent by fax to Ryanair Customer Services on +353 1 5081702



De erkänner alltså att vi har haft en korrespondens om detta, och att det har varit en dubbelbokning.
Varför skulle man boka två gånger två stolar i samma namn?

Dubbelbokningen berodde på deras nätsida som lämnade ett error meddelande när jag skulle göra betalningen.


Jag har ingen lust att ringa till deras nummer igen och donerar ytterligare 15:- minuten till deras koffer.

Jag tänker skriver ett brev men undrar lite om hur ni tycker jag ska formulera det. Hur hård ska jag vara?

Jag hade tänkt något så här. Ska jag vara hårdare, mjäkigare? Ska jag skicka rekommenderat? Faxa?

Dear Sir or Madam.

Regarding our booking with confirmation number xxxxxx.

When I tried to book these tickets I did not receive confirmation from Ryan Air's homepage that my booking had gone through. All I got was an error message. I did not receive a confirmation email from Ryan Air directly after the booking was attempted either. This led me reasonably to believe that our booking had not gone through.

Therefore I booked another set of two tickets, under the same names. This booking went through and we received a confirmation email.

On the 15/4 we received an email from you stating that a possible double booking had been made and that we should contact you about it by phone before departure. This we did forthwith and received confirmation that we had been double booked, that one of our bookings would be annulled and that our money would be refunded within 20 days.

We called again a week or so later, just to check that everything was as it should be, and got the same answer, ie that one of our bookings had been annulled and that our money would be returned. To be on the safe side I even checked it with Ryan Air's representative at Skavsta Airport on the day of our departure, who also confirmed that our surplus booking had been annulled.

I was therefore very surprised to receive this email from you, dated 28/5 2010. (See other page)

To summarise:

* The reason we double booked was because your home page and your routines were not functioning properly. Why would anybody book two sets of tickets for the same flight under the same names?

* We did exactly what we were told to do by the email you sent us on the 15/4 that informed us of the double booking. We called you, at a high cost I might add, and sorted it out with the woman at your call center. We were told very clearly that our money would be refunded within 20 days. We even did this a second time to be sure.

I hope sincerely that the mail sent to us on 28/5 was a case of human error. There is no conceivable reason why we should pay for a flight that you had annulled, and that we had booked through no fault of our own.
I now hereby demand in the strongest possible terms that the money that we paid for the annulled flight is returned to us as soon as possible.

I also expect an answer to this letter as soon as possible.

You can contact me at my home address, on this phone number xxxxxxxxxxxxx or at this mail address xxxxxxxxxxxxx


Yours sincerely
#1324 2010-06-08, 20:53
Godamonginsects
Någon som har checkat in online på Ryanair's hemsida de senaste 10 dagarna?

Jag försöker checka in men det går fan inte, jag skriver in mina uppgifter och trycker på "INTERNETINCHECKNING", men inget händer. Jag har testat med alla tre alternativ på uppgifter och jag har testat hemmifrån och på jobbet.


Edit: Det funkade inte i Chrome bara, gick bra i IE. Hehehe....
#1325 2010-06-13, 14:14
stolpsk0tt
Ursprungligen postat av Godamonginsects
Någon som har checkat in online på Ryanair's hemsida de senaste 10 dagarna?

Jag försöker checka in men det går fan inte, jag skriver in mina uppgifter och trycker på "INTERNETINCHECKNING", men inget händer. Jag har testat med alla tre alternativ på uppgifter och jag har testat hemmifrån och på jobbet.


Edit: Det funkade inte i Chrome bara, gick bra i IE. Hehehe....


Skulle du (Eller någon annan) kunna förklara hur detta funkar?

Jag och mina polare vill inte betala 220 spänn extra för någon internet in-checkning? Måste man göra det? Hur går det till?

Snabba svar uppskattas
#1326 2010-06-13, 14:31
alex1987
Då får antingen hitta ett annat datum där internetincheckningsavgiften ingår eller stanna hemma, man kan inte checka in över disk längre.
#1327 2010-06-13, 14:48
stolpsk0tt
Ursprungligen postat av alex1987
Då får antingen hitta ett annat datum där internetincheckningsavgiften ingår eller stanna hemma, man kan inte checka in över disk längre.


hepp, då får vi paya lite mer då, skit samma, fixade ett billigt boende iallafall Tack för snabbt svar!
#1328 2010-06-14, 15:19
Hej! Jag drar till Alicante från Stockholm nu på onsdag. Och när jag ska checka in online via Ryanairs hemsida så står det "Country of issue." Fattar inte vad jag ska skriva in där.
Jag har ett spanskt pass som jag fixade från den Spanska ambassaden i Stockholm.
I passet står det "Aurthority: EMB.ESTOCOLMO."

Tack
#1329 2010-06-14, 15:21
Walkman1337
Kan vara vilket land som har utfärdat det pass som du reser med.

Är det spanska ambassaden som har utfärdat det så borde det väl vara Spanien som är utfärdandeland även fast det är ambassaden i Stockholm..
#1330 2010-06-14, 16:04
bohmana
Jag kan inte betala på hemsidan. Det står att ett okänt fel inträffat med betalningsformen fast jag väljer VISA som jag har. Sämst. Det är bråttom, måste boka snarast. Någon som vet något?
#1331 2010-06-14, 16:05
Spanska ambassaden utfärdar ju ffs inte svenska pass i alla fall. Dessutom är ambassader räknade som hemlandets (i det här fallet Spaniens) mark om jag inte minns rätt.

Eller så ringer du bara och frågar? Men jag kan lova dig att du ska ange spanskt pass som vart det kommer från.
#1332 2010-06-14, 16:46
bohmana
Nu gick betalningen igenom, men jag kom till en sida där det står "session locked"

Ursprungligen postat av Ryanair
Fel – din session har låsts

Vi har problem med hemsidan. Vänligen vänta 10 sekunder och har du inte slussats tillbaka klicka här.

Om du redan har lämnat betalningsuppgifter KAN din nya bokning ha blivit bekräftad.

Innan du börjar om igen, vänligen kontrollera din e-post för att se om du har mottagit en resebeskrivning eller gå till ändra din bokning-sektionen av vår hemsida och fyll i informationen i alternativ 3, för att kontrollera om transaktionen genomfördes.


När jag går till "ändra bokning"-sektionen kommer jag bara till samma sida. Jag har inte fått något bekräftelsemail. På kontot har pengarna dragits under "reserverat belopp".