Hitta diskussioner med liknande innehåll

Ryanair - den stora tråden /mod

#2053 2012-02-19, 09:20
Ursprungligen postat av eddievan
Vad menar du, ska man byta kärror vartannat år eller, skulle du vilja betala för den flygbiljetten?

Definiera "gamla"!

Korkat inlägg, gör lite research innan du uttalar dig..

Det som göra att ett flygplan kraschar har nästan alltid med helt ANDRA faktorer att gör än flygplanets ålder.


"SAS har gamla flygplan" är dessutom inte sant. De har en blandad flotta likt många andra bolag som varit med länge. Titta på Lufthansa exempelvis så finns det även där många äldre plan, liksom många nya. Man har helt enkelt olika syn på hur länge man ska behålla flygplanen.

SAS och många andra europeiska bolag har dessutom förhållandevis unga flottor jämfört med vissa amerikanska bolag som fortfarande kör omkring med DC-9 med uppåt 40 år på nacken. Hade det inte varit för bränslekostnaderna hade MD-80 nog fått vara kvar ett bra tag till.

Ryanair kan eventuellt fortfarande dra nytta av sin mastodontbeställning ett tag till och sälja av planen för att ersätta med nylevererade när det är dags för en tyngre check. Nu vet jag inte om samtliga plan man beställde är levererade men om det är så så kommer man att få problem när man inte kan ersätta lika billigt.
#2054 2012-02-19, 09:55
eddievan
Ursprungligen postat av Cliffak
"SAS har gamla flygplan" är dessutom inte sant. De har en blandad flotta likt många andra bolag som varit med länge. Titta på Lufthansa exempelvis så finns det även där många äldre plan, liksom många nya. Man har helt enkelt olika syn på hur länge man ska behålla flygplanen.

SAS och många andra europeiska bolag har dessutom förhållandevis unga flottor jämfört med vissa amerikanska bolag som fortfarande kör omkring med DC-9 med uppåt 40 år på nacken. Hade det inte varit för bränslekostnaderna hade MD-80 nog fått vara kvar ett bra tag till.

Ryanair kan eventuellt fortfarande dra nytta av sin mastodontbeställning ett tag till och sälja av planen för att ersätta med nylevererade när det är dags för en tyngre check. Nu vet jag inte om samtliga plan man beställde är levererade men om det är så så kommer man att få problem när man inte kan ersätta lika billigt.


Flyget står inför en ganska stor teknisk omställning de närmaste åren med nya, fantastiskt bränslesnåla kärror på väg in (växlade fläktsteg, bleedless engines, komposite i struktur o.s.v.) så har man en stor flotta som behöver bytas ut så kommer det bli som på börsen, stort utbud, liten efterfrågna -> fantastiskt bra köpläge för land utanför EU (och vi vet ju hur deras ekonomi ser ut)

MD80:ornas stora kostnader ligger på maintenance och fuel, de är fantastiska arbetshästar men de är ett par generationer bort och borde bytas ut av miljöskäl.

Synd att Bombardier (BF Goodrich) klantade sig med landställen på Q400:an, den var en riktigt häftig och ekonomisk kärra..

Vad handlade tråden om sarruuu

Nu blir man väl avstängd igen
#2055 2012-02-19, 23:04
alex1987
Tips

Göteborg - Budapest kostar 60kr t/r hela mars (Vissa datum är de billiga biljetterna slut)

Man kan åka så man är borta 2 dagar (+2dagar för resor) då räcker handbagage alldeles utmärkt.
#2056 2012-02-20, 01:23
Phantom042
Ursprungligen postat av Tjaeng


Ja, för det förklarar ju varför långrutter också har blivit brutalt mycket billigare sedan flygmarknaden avreglerades, trots att LCC-bolag som Ryanair har försvinnande liten marknadsandel på transatlantiskt och interkontinentalt? Ryanair lever inte på folk som annars skulle ha åkt full fare och som gjorde det under monopoltiden. Ryanair lever på extremt priskänsliga sällanflygare av ett slag som överhuvudtaget inte fanns förut.




Virgin Atlantic, Air China, Emirates, Etihad, Qatar Airways osv. Tror bestämt konkurrensen där ser lite annorlunda ut numera jämfört med innan avregleringen. Även om inte just Ryanair är där, ännu.
I det sista vilka Ryan lever på håller jag med, de har fått många människor att flyga som annars inte skulle ha gjort det.
#2057 2012-02-20, 05:48
eddievan
Ursprungligen postat av alex1987
Tips Göteborg - Budapest kostar 60kr t/r hela mars (Vissa datum är de billiga biljetterna slut)


Kanske en korkad frågeställning, om jag vore Ungrare och ville åka till Göteborg, kostar även den 60 kr per resa, d.v.s. om jag bokar den i Ungern, d.v.s. om jag sitter i Budapest och går in på sas.se?

Givetvis så är jag övertygad om att huvudparten utav resenärerna kommer att vara svenskar, men det är sånt jag tänkt på när jag rest på cykelsemester till Mallis, "fan, det är få spanjorer på denna flight"
#2058 2012-02-20, 07:30
Tjaeng
Ursprungligen postat av Phantom042
Virgin Atlantic, Air China, Emirates, Etihad, Qatar Airways osv. Tror bestämt konkurrensen där ser lite annorlunda ut numera jämfört med innan avregleringen. Även om inte just Ryanair är där, ännu.


Och vilka av dessa bolag kör med LCC-koncept? Svaret är inga. De enda LCC som vågat sig ut i longhaulträsket (och lyckats undvika konkurs) är Air Berlin och AirAsiaX. Och vad hände när de gjorde det? Jo, de övergav LCC-konceptet och införde business class samt full service på sina långflygningar. Så nej, prissänkningarna sedan regleringarna avskaffades är inte tack vare att ett Irländskt rövhål började ta mer betalt för utskrift av boarding pass än själva resan i sig.
#2059 2012-02-20, 15:27
Phantom042
Ursprungligen postat av Tjaeng
Och vilka av dessa bolag kör med LCC-koncept? Svaret är inga. De enda LCC som vågat sig ut i longhaulträsket (och lyckats undvika konkurs) är Air Berlin och AirAsiaX. Och vad hände när de gjorde det? Jo, de övergav LCC-konceptet och införde business class samt full service på sina långflygningar. Så nej, prissänkningarna sedan regleringarna avskaffades är inte tack vare att ett Irländskt rövhål började ta mer betalt för utskrift av boarding pass än själva resan i sig.




Vi pratar om olika saker märker jag.
Jag hävdar att avregleringen var bra för det finns alternativ till fler bolag. Jag har aldrig hävdat att biljettpriserna gått ner enbart för att just Ryanair existerar numera.
Sen går det inte att tillämpa något LCC koncept på långflygningar på samma sätt. Flyga till midre flygplatser, snabbare turnarounds, inget incheckat bagage, det fungerar bara inte i samma utsträckning och det säger sig självt.

Sen kan du skriva ut boardingkortet själv helt gratis. Jag är mkt glad över att inte behöva betala mer på min biljett för att Ryanair ska ha en person anställd vid varje flygplats, med uppgift att skriva ut boardingkort till alla andra.
Eller folk som ska ta hand om allas väskor när jag själv inte behöver ha med mig det, måste jag verkligen ha en stor väska kan jag betala extra för det.

Om du gillar att ha den servicen och betala en massa för det som på den gamla goda tiden, åk med SAS! Hörde att de ska börja bjuda på Kaffe, helt gratis!
#2060 2012-02-20, 16:33
Tjaeng
Ursprungligen postat av Phantom042
Vi pratar om olika saker märker jag.
Jag hävdar att avregleringen var bra för det finns alternativ till fler bolag. Jag har aldrig hävdat att biljettpriserna gått ner enbart för att just Ryanair existerar numera.


Läs ditt eget inläg #1971. Krävs inte direkt något ljushuvud för att inse att lydelsen "monopoltiden då det kostade 5000 spänn enkelt till medelhavet. Utan bolag som Ryan hade vi fortfarande varit där. " enkelt kan tolkas så som jag gjorde det, eller hur?

Ursprungligen postat av Phantom042

Sen kan du skriva ut boardingkortet själv helt gratis. Jag är mkt glad över att inte behöva betala mer på min biljett för att Ryanair ska ha en person anställd vid varje flygplats, med uppgift att skriva ut boardingkort till alla andra.
Eller folk som ska ta hand om allas väskor när jag själv inte behöver ha med mig det, måste jag verkligen ha en stor väska kan jag betala extra för det.


Vi får la se om du är lika glad den gången Ryanair ställer in en flygning på plats utan möjlighet för dig att rerouta, kompenseras eller ens få information. Då kan du stå där som ett fån och ringa ett betalnummer för X pengar (ponera att det händer på tillbakaresan) medan folk som inte reser luffarklass får hjälp, kompensation och bekvämligheter i enighet med EU-regler.

Ursprungligen postat av Phantom042

Om du gillar att ha den servicen och betala en massa för det som på den gamla goda tiden, åk med SAS! Hörde att de ska börja bjuda på Kaffe, helt gratis!


Som sagt så betalar jag inte en massa för att få skälig service, liksom ingen egentligen behöver göra det förutsatt att man är lite förutseende och insatt i hur biljettklasser, routings och bonusprogram fungerar.
#2061 2012-02-20, 17:23
Ursprungligen postat av Tjaeng
Att företag av Ryanairs snitt knappast håller på att strypa legacybolagen utan snarare fyller en ny nisch kan ses tydligt genom att titta på USA. Southwest Airlines är större, bättre och mer effektivt än Ryanair, och konkurrerar mot gamla dinosaurieföretag som är långt mer dekrepiterade än europeiska diton. Ändå lyckas de inte få något annat än en stark nischroll i världens största flygmarknad.


Southwest Airlines är inget lågprisbolag. Ser inte hur de kan jämföras med Ryanair.

Förstår heller inte denna förbittring mot Ryanair. Tycker du inte om deras (brist på service och att åka flygbuss, så låt bli att flyga dem då. Du får vad du betalar för. När jag bodde i Skandinavien var jag aktiv inom couchsurfing, och de flesta som besökte mig var fattiga studenter som inte skulle ha en chans att resa runt Europa om det inte vore för Ryanair. Numera bor jag i USA och jag önskar innerligt att det fanns något som Ryanair här. Jag älskar att resa och upptäcka nya platser (obs fokus på resandet, inte flyget dit), men när det kostar 3000-4000kr att flyga från öst- till västkusten, då är det inte direkt något jag har lust att göra varje helg. Och det är väl för övrigt uppenbart att lågprisflyg har bidragit till sänkta flygpriser för traditionella bolag.
#2062 2012-02-20, 20:49
Tjaeng
Ursprungligen postat av luckylucaz
Southwest Airlines är inget lågprisbolag. Ser inte hur de kan jämföras med Ryanair.



Vart tror du att Ryanair har fått hela sin affärsidé ifrån egentligen? Det var knappast så att Michael O'Leary vaknade upp en morgon och tänkte "Heureka! Vi köper 250 likadana flygplan och ser vad som händer".

Ursprungligen postat av luckylucaz

Förstår heller inte denna förbittring mot Ryanair. Tycker du inte om deras (brist på service och att åka flygbuss, så låt bli att flyga dem då.


Och på vilket sätt skulle det faktum att jag inte flyger Ryanair förbjuda mig från att fortsätta vara förbittrad mot Ryanair? Med tanke på mängden efterblivet gnäll på SAS och andra legacybolag i tråden är motåsikter knappast något utöver det förväntade.

Ursprungligen postat av luckylucaz

Du får vad du betalar för. När jag bodde i Skandinavien var jag aktiv inom couchsurfing, och de flesta som besökte mig var fattiga studenter som inte skulle ha en chans att resa runt Europa om det inte vore för Ryanair. Numera bor jag i USA och jag önskar innerligt att det fanns något som Ryanair här. Jag älskar att resa och upptäcka nya platser (obs fokus på resandet, inte flyget dit), men när det kostar 3000-4000kr att flyga från öst- till västkusten, då är det inte direkt något jag har lust att göra varje helg.


Har med landningsavgifter, airport tax och kostnadsbas att göra. Med flight availability tools kan man dessutom hitta gott om transkontinentala fares som är bra mycket billigare än de 3000-4000sek du påstår att det ska kosta (antar att du menade t/r). Southwest Airlines flyger enkelriktat tvärs över USA för ca 100 dollar med rätt timing.

Att Ryanair säljer ut restsäten för nominella summor som en femtilapp är varken mera fantastiskt eller märkvärdigt än att legacybolag istället ger sådana säten till lojala flygare som bokar gratisresor med bonuspoäng.

Ursprungligen postat av luckylucaz

Och det är väl för övrigt uppenbart att lågprisflyg har bidragit till sänkta flygpriser för traditionella bolag.


Bidragit? Visst. Men de är en konsekvens av avregleringen, och inte någon sorts huvudkatalysator för sänkta resekostnader i sig.
#2063 2012-02-20, 22:30
Ursprungligen postat av Tjaeng
Som sagt så betalar jag inte en massa för att få skälig service, liksom ingen egentligen behöver göra det förutsatt att man är lite förutseende och insatt i hur biljettklasser, routings och bonusprogram fungerar.


Ursprungligen postat av Tjaeng
Att Ryanair säljer ut restsäten för nominella summor som en femtilapp är varken mera fantastiskt eller märkvärdigt än att legacybolag istället ger sådana säten till lojala flygare som bokar gratisresor med bonuspoäng.


+1 på det där. Jag upplever det som att det mest är sällanflygare som gnäller på legacybolagen, flyger man varje eller varannan vecka är det just guld värt att vara guldmedlem eller motsvarande i ett vettigt bonusprogram.. Sådana saker som att slippa köer, slippa trängsel, kunna koppla av eller jobba lite i loungen med gratis mat/dryck/snacks/wifi, få bagaget först (de gånger bagageaporna faktiskt tittar på taggen), kunna få snabb hjälp via telefon, osv.. Flyger man en gång om året kanske det inte gör så mycket att fösas runt som boskap och köa en timme till säkerhetskontrollen, men det är inget man vill göra varje vecka eller ännu oftare.

LCCs har ytterst sällan bonusprogram (är väl mest semi-LCCs som Norwegian som försökt sig på något) och är oftast inte ens med i någon allians.
#2064 2012-02-21, 00:10
Phantom042
Ursprungligen postat av Tjaeng
Läs ditt eget inläg #1971. Krävs inte direkt något ljushuvud för att inse att lydelsen "monopoltiden då det kostade 5000 spänn enkelt till medelhavet. Utan bolag som Ryan hade vi fortfarande varit där. " enkelt kan tolkas så som jag gjorde det, eller hur?


Ja precis, bolag som Ryan
Ordet "som" gör hela meningen. Jag skriver ju ut Ryan som ett exempel på ett bolag, just för att det är en tråd som handlar om Ryan! Du skriver rätt fast din slutsats är som fan läser bibeln eller vad man brukar säga.

Hade jag skrivit:"monopoltiden då det kostade 5000 spänn enkelt till medelhavet. Utan Ryanair hade vi fortfarande varit där.

Då hade du haft rätt!

Men nu skrev jag:"monopoltiden då det kostade 5000 spänn enkelt till medelhavet. Utan bolag som Ryan hade vi fortfarande varit där. "


Men skitsamma, orka dalta om det där.


Ursprungligen postat av Tjaeng
Vi får la se om du är lika glad den gången Ryanair ställer in en flygning på plats utan möjlighet för dig att rerouta, kompenseras eller ens få information. Då kan du stå där som ett fån och ringa ett betalnummer för X pengar (ponera att det händer på tillbakaresan) medan folk som inte reser luffarklass får hjälp, kompensation och bekvämligheter i enighet med EU-regler.



Har hänt mig en gång, jag fick en natt på ett hotell och fick flyga dagen efter. Helt ärligt.