Ursprungligen postat av luckylucaz
Southwest Airlines är inget lågprisbolag. Ser inte hur de kan jämföras med Ryanair.
Vart tror du att Ryanair har fått hela sin affärsidé ifrån egentligen? Det var knappast så att Michael O'Leary vaknade upp en morgon och tänkte "Heureka! Vi köper 250 likadana flygplan och ser vad som händer".
Ursprungligen postat av luckylucaz
Förstår heller inte denna förbittring mot Ryanair. Tycker du inte om deras (brist på
service och att åka flygbuss, så låt bli att flyga dem då.
Och på vilket sätt skulle det faktum att jag inte flyger Ryanair förbjuda mig från att fortsätta vara förbittrad mot Ryanair? Med tanke på mängden efterblivet gnäll på SAS och andra legacybolag i tråden är motåsikter knappast något utöver det förväntade.
Ursprungligen postat av luckylucaz
Du får vad du betalar för. När jag bodde i Skandinavien var jag aktiv inom couchsurfing, och de flesta som besökte mig var fattiga studenter som inte skulle ha en chans att resa runt Europa om det inte vore för Ryanair. Numera bor jag i USA och jag önskar innerligt att det fanns något som Ryanair här. Jag älskar att resa och upptäcka nya platser (obs fokus på resandet, inte flyget dit), men när det kostar 3000-4000kr att flyga från öst- till västkusten, då är det inte direkt något jag har lust att göra varje helg.
Har med landningsavgifter, airport tax och kostnadsbas att göra. Med flight availability tools kan man dessutom hitta gott om transkontinentala fares som är bra mycket billigare än de 3000-4000sek du påstår att det ska kosta (antar att du menade t/r). Southwest Airlines flyger enkelriktat tvärs över USA för ca 100 dollar med rätt timing.
Att Ryanair säljer ut restsäten för nominella summor som en femtilapp är varken mera fantastiskt eller märkvärdigt än att legacybolag istället ger sådana säten till lojala flygare som bokar gratisresor med bonuspoäng.
Ursprungligen postat av luckylucaz
Och det är väl för övrigt uppenbart att lågprisflyg har bidragit till sänkta flygpriser för traditionella bolag.
Bidragit? Visst. Men de är en konsekvens av avregleringen, och inte någon sorts huvudkatalysator för sänkta resekostnader i sig.