Ursprungligen postat av luckylucaz
Det är väl knappast irrelevant hur en passagerare upplever bolagen. Du, och en del andra postare på detta forum, verkar ha ett ganska nördigt intresse för själva flygandet och allt som hör därtill (flygbolag, dess historia, flygplanstyp, affärside, motor i planet). Visst, jag kan förstå det eftersom detta ämne ligger i forumet "flygbolag". Men jag tippar på att en slumpmässig resenär skiter i huruvida Southwest initierade LCC-konceptet för 20-30 år sedan och vilka avhandlingar som skrivits om detta. Snarare bryr de sig om hur bolaget är idag, och en resenär som flugit både Ryanair och Southwest kan vittna om att de inte kan jämföras.
Här har du någon annan som åkt båda och som inte håller med dig om din slutsats. Samma flygplanstyp, samma korta turnover, samma skräpiga service, samma skräniga klientel och samma jävla smutsighetskänsla vid deboarding. Din uppfattning om bolagens likheter eller skillnader är varken mer eller mindre giltig än min. Det gäller preferenserna med. Att resa men inte bry sig om ressätt är som att inte heller bry sig om hur man bor eller äter under resan.
Jag tror att anledningen till att du inte ser skillnad på Southwest och andra amerikanska bolag snarare har att göra med att alla andra amerikanska bolag också är skit.
Ursprungligen postat av luckylucaz
Nja, där försökte du dig nog på en snabbis, och det köper jag inte. Eller räknar du med $65 och X antal bonuspoäng?
Inte alls. Det finns flera olika datorbaserade verktyg som visar publicerade fares i realtid. Inga extrapoäng, ingenting. Råkar bara vara en fareclass med lågt satt pris som standard. Eventuellt så är det fares som bolaget reserverar för någon specifik travel agent, men finns gör de.
Dessutom måste du ta med i beräkningen att USA är stort. Avståndet mellan SFO-JFK är längre än Ryanair överhuvudtaget flyger (deras plan skulle i teorin kunna klara av det, men Ryanair kan inte tjäna pengar på att flyga med full tank). Om du nu bor i SF Bay area är priserna upp och ner för västkusten fullt jämförbara med normal prissättning hos europeiska LCC på likvärdiga avstånd. Försök hitta nån Ryanair-rutt på 3500km eller därom som kostar mindre än 150 dollar enkel väg som standard vetja. Det vill inte göras särskilt lätt.
Ursprungligen postat av luckylucaz
Nu räknar du med dina poäng igen, eller hur?
Nej, det gör jag definitivt inte. Däremot räknar jag med att jag lite då och då faktiskt behöver checka in ett baggage, säg när jag åker på skidsemester, när jag ska åka hem vid juletid o.dyl. Och så utgår jag ifrån att alla inte är flexibla lodisar som kan flyga när som helst bara de råkar på den billigaste tänkbara Ryanairbiljetten bara för att man sedan ska kunna skryta om den i jämförelse med arbiträrt vald fullprisbiljett hos något annat bolag. Det finns en anledning till att Ryanair aldrig vinner några upphandlingar trots att de gallskriker om att de minsann är billigast på alla sätt och vis. Anledningen? De är inte billigast på alla sätt och vis när andra faktorer vägs in. Faktorer som kanske inte betyder något för många, men som för fler betyder än mer.
Ursprungligen postat av luckylucaz
Snurrig logik. Så om du t.ex. handlat på ICA för 100.000 kr och samlat massa poäng så är de gratis? Eller om du varit lojal och flugit med SAS i flera år och samlat massa poäng så är de gratis? Låter som du svalt bonusprogrammens propaganda med hull och hår. Jag kan även upplysa dig om att oavsett hur du tjänat dina poäng så har de ett värde. Jag sålde t.ex. nyligen 25000 united miles för $375.
De är gratis såtillvida att en person som utnyttjar samma produkt/tjänst och inte samlar poängen inte heller "förlorar" något på det. Den stora majoriteten av alla poäng som krediteras betalas heller inte av flygbolaget själva utan de facto av kringtjänster som köper poäng från programmet för att marknadsföra sin egen produkt. Har jag betalat för mina poäng genom att handla på ett co-branded kreditkort istället för ett vanligt bankkort?
Men till syvende och sist är det fortfarande tidsaspekten som överväger för min del. Ryanair kan försöka propagera för point-to-point hur bäst de vill, sålänge de flyger med glappande veckoscheman och deras baser ligger uppemot och över tresiffrigt antal kilometer ifrån städerna de fått sitt namn av osv kommer de bara att vara ett alternativ för folk som värderar sin tid till noll.