Hitta diskussioner med liknande innehåll

Ryanair - den stora tråden /mod

#2065 2012-02-21, 03:33
Ursprungligen postat av Tjaeng
Vart tror du att Ryanair har fått hela sin affärsidé ifrån egentligen? Det var knappast så att Michael O'Leary vaknade upp en morgon och tänkte "Heureka! Vi köper 250 likadana flygplan och ser vad som händer".


Jag ser inte många paralleller mellan Southwest Airlines och Ryanair från en passagerarsynvinkel. Alltså visst, bägge flyger flygplan och så, men Southwest är inte ett lågprisbolag.

Ursprungligen postat av Tjaeng
Har med landningsavgifter, airport tax och kostnadsbas att göra. Med flight availability tools kan man dessutom hitta gott om transkontinentala fares som är bra mycket billigare än de 3000-4000sek du påstår att det ska kosta (antar att du menade t/r). Southwest Airlines flyger enkelriktat tvärs över USA för ca 100 dollar med rätt timing.


"Rätt timing" innebär typiskt att köpa en biljett två månader i förväg, flyga ut på en tisdag förmiddag, och spendera hela dagen i luften med undantag för två mellanlandningar. Då kan du flyga "billigt" mellan hubbar. Vill du flyga över en helg från t.ex. San Francisco-området till New Orleans så betalar du DYRT (hittar du något billigt får du säga till, jag har letat länge ) Visst, även med Ryanair betalar du mer för attraktiva biljetter, men det jag kan säga är att när jag bodde i Skandinavien var det betydligt billigare för mig att resa var och när jag ville, mycket tack vare lågprisbolagen.

Och Southwest är fortfarande inte billigare än andra bolag.

Ursprungligen postat av Tjaeng
Att Ryanair säljer ut restsäten för nominella summor som en femtilapp är varken mera fantastiskt eller märkvärdigt än att legacybolag istället ger sådana säten till lojala flygare som bokar gratisresor med bonuspoäng.


Jo. För bonuspoäng är inte gratis...

Ursprungligen postat av Cliffak
+1 på det där. Jag upplever det som att det mest är sällanflygare som gnäller på legacybolagen, flyger man varje eller varannan vecka är det just guld värt att vara guldmedlem eller motsvarande i ett vettigt bonusprogram...


Flyger man varje eller varannan vecka låter det som att det är inom jobbet, vilket låter som att man inte själv betalar resan. I sådant fall är det naturligtvis meningslöst att argumentera för/emot lågprisflyg eftersom huvudpoängen med dem är just att du betalar mindre

Kan inte hela denna diskussion helt enkelt sammanfattas med "du får vad du betalar för"? Jag flyger relativt ofta privat (ca 40 flygningar/år). Jag själv prioriterar pris och är inte förnäm av mig. För mig är fokus inte på flyget i sig självt, utan på destinationen. Jag har därför inga som helst problem med budgetflyg. En av mina bästa flygupplevelser har faktiskt varit på ett Air Arabia budgetflyg mellan Egypten och Jemen.
#2066 2012-02-21, 09:57
Tjaeng
Ursprungligen postat av luckylucaz
Jag ser inte många paralleller mellan Southwest Airlines och Ryanair från en passagerarsynvinkel. Alltså visst, bägge flyger flygplan och så, men Southwest är inte ett lågprisbolag.


Vad du ser och inte ser för paralleller är irrelevant. Det finns avhandlingar på området som visar hur LCC-konceptet började och spreds med Southwest. Southwest må inte sticka ut lika mycket, men deras affärsidé och tillvägagångasätt är en karbonkopia av Ryan.

Ursprungligen postat av luckylucaz

"Rätt timing" innebär typiskt att köpa en biljett två månader i förväg, flyga ut på en tisdag förmiddag, och spendera hela dagen i luften med undantag för två mellanlandningar. Då kan du flyga "billigt" mellan hubbar. Vill du flyga över en helg från t.ex. San Francisco-området till New Orleans så betalar du DYRT (hittar du något billigt får du säga till, jag har letat länge ) Visst, även med Ryanair betalar du mer för attraktiva biljetter, men det jag kan säga är att när jag bodde i Skandinavien var det betydligt billigare för mig att resa var och när jag ville, mycket tack vare lågprisbolagen.


Du verkar ha ytterst skev referensram. Avståndet mellan San Francisco coh New Orleans är lika långt som avståndet mellan Arlanda och Tel Aviv, dvs längre än i princip alla Ryanairs linjer, utom möjligtvis de till Kanarieöarna. Om du nu vill ha en routing som är billig så ser jag SJC-MSY (San Jose-New Orleans) till standardfare för mindre än 65 dollar enkelväg på rätt många datum. Du kan inte förvänta dig bra priser om du vill åka via stora hubbar, på samma sätt som att Ryanair också har svårt att erbjuda riktigt prisvärda biljetter från Gatwick i jfr med Stansted, eller El Prat i jfr med Girona.

Ursprungligen postat av luckylucaz

Och Southwest är fortfarande inte billigare än andra bolag.


Nehej, och? Ryanair är inte heller billigare än andra bolag, det bara råkar vara så att vissa tror det.

Ursprungligen postat av luckylucaz

Jo. För bonuspoäng är inte gratis...


Bonuspoäng köps från flygbolaget, och betalas av företaget som ger dig poängen. Så ja, de är gratis såtillvida att du inte betalar mer för flygbiljetten än vad en person utan intjäningsmetod betalar för samma biljett. Du kan inte hävda att dylika poäng skulle kosta pengar med mer än att du skulle påstå att ICA-kort och Coop Medmera också gör så att all mat i resp. butik blir dyrare.

Ursprungligen postat av luckylucaz

Flyger man varje eller varannan vecka låter det som att det är inom jobbet, vilket låter som att man inte själv betalar resan. I sådant fall är det naturligtvis meningslöst att argumentera för/emot lågprisflyg eftersom huvudpoängen med dem är just att du betalar mindre


Jag betalar alla mina resor själv, och åker på kort varsel. Skillnaden gentemot LCC-bolag är att legacies alltsomoftast flyger (flera) gånger varje dag, erbjuder bekvämligheter (och garantier) vid transfer och dessutom så är de inte så dyra till att börja med. Inte ens SJ kan slå flyget mellan Stockholm och Göteborg/Malmö/Köpenhamn i pris, och Norwegian lyckas uppenbarligen hålla både så lågt pris och så hög kvalitet utan att vara rövhål, att Ryanair inte vågat dra igång några kortrutter inom Skandinavien.

Dessutom handlar det inte alltid bara om city-hopping inom europa. Hur många känner inte folk som suttit och pinat sig på flygplatsen i säg, Kiev eftersom tripadvisor el.liknande säger att Aerosvit är billigast till Asien? Detta när lite koll på de större bolagens kampanjer kan rendera extremt mycket bekvämare resa till samma eller t.om lägre priser.

Ursprungligen postat av luckylucaz

Kan inte hela denna diskussion helt enkelt sammanfattas med "du får vad du betalar för"? Jag flyger relativt ofta privat (ca 40 flygningar/år). Jag själv prioriterar pris och är inte förnäm av mig. För mig är fokus inte på flyget i sig självt, utan på destinationen. Jag har därför inga som helst problem med budgetflyg. En av mina bästa flygupplevelser har faktiskt varit på ett Air Arabia budgetflyg mellan Egypten och Jemen.


Fine, men det är inte det som diskussionen handlar om. Diskussionen handlar om en avvägning mellan Ryanairs olika meriter eller tillkortakommanden. "Vad man får" och "vad man betalar för" är i definitivt inga objektiva mått.
#2067 2012-02-21, 22:29
Ursprungligen postat av Tjaeng
Vad du ser och inte ser för paralleller är irrelevant. Det finns avhandlingar på området som visar hur LCC-konceptet började och spreds med Southwest. Southwest må inte sticka ut lika mycket, men deras affärsidé och tillvägagångasätt är en karbonkopia av Ryan.


Det är väl knappast irrelevant hur en passagerare upplever bolagen. Du, och en del andra postare på detta forum, verkar ha ett ganska nördigt intresse för själva flygandet och allt som hör därtill (flygbolag, dess historia, flygplanstyp, affärside, motor i planet). Visst, jag kan förstå det eftersom detta ämne ligger i forumet "flygbolag". Men jag tippar på att en slumpmässig resenär skiter i huruvida Southwest initierade LCC-konceptet för 20-30 år sedan och vilka avhandlingar som skrivits om detta. Snarare bryr de sig om hur bolaget är idag, och en resenär som flugit både Ryanair och Southwest kan vittna om att de inte kan jämföras.

Ursprungligen postat av Tjaeng
Om du nu vill ha en routing som är billig så ser jag SJC-MSY (San Jose-New Orleans) till standardfare för mindre än 65 dollar enkelväg på rätt många datum.


Nja, där försökte du dig nog på en snabbis, och det köper jag inte. Eller räknar du med $65 och X antal bonuspoäng?

Ursprungligen postat av Tjaeng
Du kan inte förvänta dig bra priser om du vill åka via stora hubbar, på samma sätt som att Ryanair också har svårt att erbjuda riktigt prisvärda biljetter från Gatwick i jfr med Stansted, eller El Prat i jfr med Girona.


Även här har vi en skillnad mellan USA och Europa i så fall. Det är just mellan hubbstäder du finner billiga priser i USA. San Francisco till New York, Chicago, Atlanta, Denver t.ex. Vill du flyga till mindre städer så blir det dyrt. Från vad jag kan avgöra har detta i USA mycket mer med konkurrens, utbud & efterfrågan att göra än med flygplatsavgifter.

Ursprungligen postat av Tjaeng
Ryanair är inte heller billigare än andra bolag, det bara råkar vara så att vissa tror det.


Nu räknar du med dina poäng igen, eller hur?

Ursprungligen postat av Tjaeng
Bonuspoäng köps från flygbolaget, och betalas av företaget som ger dig poängen. Så ja, de är gratis såtillvida att du inte betalar mer för flygbiljetten än vad en person utan intjäningsmetod betalar för samma biljett. Du kan inte hävda att dylika poäng skulle kosta pengar med mer än att du skulle påstå att ICA-kort och Coop Medmera också gör så att all mat i resp. butik blir dyrare.


Snurrig logik. Så om du t.ex. handlat på ICA för 100.000 kr och samlat massa poäng så är de gratis? Eller om du varit lojal och flugit med SAS i flera år och samlat massa poäng så är de gratis? Låter som du svalt bonusprogrammens propaganda med hull och hår. Jag kan även upplysa dig om att oavsett hur du tjänat dina poäng så har de ett värde. Jag sålde t.ex. nyligen 25000 united miles för $375.
#2068 2012-02-21, 23:47
Tjaeng
Ursprungligen postat av luckylucaz
Det är väl knappast irrelevant hur en passagerare upplever bolagen. Du, och en del andra postare på detta forum, verkar ha ett ganska nördigt intresse för själva flygandet och allt som hör därtill (flygbolag, dess historia, flygplanstyp, affärside, motor i planet). Visst, jag kan förstå det eftersom detta ämne ligger i forumet "flygbolag". Men jag tippar på att en slumpmässig resenär skiter i huruvida Southwest initierade LCC-konceptet för 20-30 år sedan och vilka avhandlingar som skrivits om detta. Snarare bryr de sig om hur bolaget är idag, och en resenär som flugit både Ryanair och Southwest kan vittna om att de inte kan jämföras.


Här har du någon annan som åkt båda och som inte håller med dig om din slutsats. Samma flygplanstyp, samma korta turnover, samma skräpiga service, samma skräniga klientel och samma jävla smutsighetskänsla vid deboarding. Din uppfattning om bolagens likheter eller skillnader är varken mer eller mindre giltig än min. Det gäller preferenserna med. Att resa men inte bry sig om ressätt är som att inte heller bry sig om hur man bor eller äter under resan.

Jag tror att anledningen till att du inte ser skillnad på Southwest och andra amerikanska bolag snarare har att göra med att alla andra amerikanska bolag också är skit.

Ursprungligen postat av luckylucaz

Nja, där försökte du dig nog på en snabbis, och det köper jag inte. Eller räknar du med $65 och X antal bonuspoäng?


Inte alls. Det finns flera olika datorbaserade verktyg som visar publicerade fares i realtid. Inga extrapoäng, ingenting. Råkar bara vara en fareclass med lågt satt pris som standard. Eventuellt så är det fares som bolaget reserverar för någon specifik travel agent, men finns gör de.

Dessutom måste du ta med i beräkningen att USA är stort. Avståndet mellan SFO-JFK är längre än Ryanair överhuvudtaget flyger (deras plan skulle i teorin kunna klara av det, men Ryanair kan inte tjäna pengar på att flyga med full tank). Om du nu bor i SF Bay area är priserna upp och ner för västkusten fullt jämförbara med normal prissättning hos europeiska LCC på likvärdiga avstånd. Försök hitta nån Ryanair-rutt på 3500km eller därom som kostar mindre än 150 dollar enkel väg som standard vetja. Det vill inte göras särskilt lätt.

Ursprungligen postat av luckylucaz

Nu räknar du med dina poäng igen, eller hur?


Nej, det gör jag definitivt inte. Däremot räknar jag med att jag lite då och då faktiskt behöver checka in ett baggage, säg när jag åker på skidsemester, när jag ska åka hem vid juletid o.dyl. Och så utgår jag ifrån att alla inte är flexibla lodisar som kan flyga när som helst bara de råkar på den billigaste tänkbara Ryanairbiljetten bara för att man sedan ska kunna skryta om den i jämförelse med arbiträrt vald fullprisbiljett hos något annat bolag. Det finns en anledning till att Ryanair aldrig vinner några upphandlingar trots att de gallskriker om att de minsann är billigast på alla sätt och vis. Anledningen? De är inte billigast på alla sätt och vis när andra faktorer vägs in. Faktorer som kanske inte betyder något för många, men som för fler betyder än mer.

Ursprungligen postat av luckylucaz

Snurrig logik. Så om du t.ex. handlat på ICA för 100.000 kr och samlat massa poäng så är de gratis? Eller om du varit lojal och flugit med SAS i flera år och samlat massa poäng så är de gratis? Låter som du svalt bonusprogrammens propaganda med hull och hår. Jag kan även upplysa dig om att oavsett hur du tjänat dina poäng så har de ett värde. Jag sålde t.ex. nyligen 25000 united miles för $375.


De är gratis såtillvida att en person som utnyttjar samma produkt/tjänst och inte samlar poängen inte heller "förlorar" något på det. Den stora majoriteten av alla poäng som krediteras betalas heller inte av flygbolaget själva utan de facto av kringtjänster som köper poäng från programmet för att marknadsföra sin egen produkt. Har jag betalat för mina poäng genom att handla på ett co-branded kreditkort istället för ett vanligt bankkort?

Men till syvende och sist är det fortfarande tidsaspekten som överväger för min del. Ryanair kan försöka propagera för point-to-point hur bäst de vill, sålänge de flyger med glappande veckoscheman och deras baser ligger uppemot och över tresiffrigt antal kilometer ifrån städerna de fått sitt namn av osv kommer de bara att vara ett alternativ för folk som värderar sin tid till noll.
#2069 2012-02-22, 03:39
Ursprungligen postat av Tjaeng
Jag tror att anledningen till att du inte ser skillnad på Southwest och andra amerikanska bolag snarare har att göra med att alla andra amerikanska bolag också är skit.


Det ligger något i det sista du skriver.

Ursprungligen postat av Tjaeng
Inte alls. Det finns flera olika datorbaserade verktyg som visar publicerade fares i realtid. Inga extrapoäng, ingenting. Råkar bara vara en fareclass med lågt satt pris som standard. Eventuellt så är det fares som bolaget reserverar för någon specifik travel agent, men finns gör de.


Ja, t.ex. itasoftware (även om de inte inkluderar southwest), men jag hittar fortfarande inte $65. Den billigaste enkel SJC-MSY jag hittar är $187 med US/AA under två tisdagar i maj, inklusive skatt och allt. Jag hävdar fortfarande att du drog en snabbis där, men se den föll jag inte för.

Ursprungligen postat av Tjaeng
De är gratis såtillvida att en person som utnyttjar samma produkt/tjänst och inte samlar poängen inte heller "förlorar" något på det. Den stora majoriteten av alla poäng som krediteras betalas heller inte av flygbolaget själva utan de facto av kringtjänster som köper poäng från programmet för att marknadsföra sin egen produkt. Har jag betalat för mina poäng genom att handla på ett co-branded kreditkort istället för ett vanligt bankkort?


Om du har valt ett kreditkort som ger frequent flyer miles istället för cash back, ja det har du. Om du väljer att handla, tanka eller flyga med ett speciellt företag för att få extra bonus trots att det inte är billigast, ja det har du. Och som jag även nämnde, oavsett hur du får poängen så har de ett värde. Antag att jag har 25000 poäng och väljer mellan att sälja dem för $375 eller använda dem till att köpa en inrikesbiljett t/r. Då är den indirekta kostnaden för biljetten $375.

Ursprungligen postat av Tjaeng
Men till syvende och sist är det fortfarande tidsaspekten som överväger för min del. Ryanair kan försöka propagera för point-to-point hur bäst de vill, sålänge de flyger med glappande veckoscheman och deras baser ligger uppemot och över tresiffrigt antal kilometer ifrån städerna de fått sitt namn av osv kommer de bara att vara ett alternativ för folk som värderar sin tid till noll.


Ja jag håller med om att lågprisbolagen har sina brister, och just tidsaspekten begränsar dess praktiska nytta. Men det är väl bara att inse att många värderar saker annorlunda. Couchsurfers som besökte mig var typiskt unga studenter som inte hade några pengar. Så nu, med hjälp av couchsurfing och Ryanair, kan de utforska Europa. Vad beror bitterheten på? Är det avundsjuka att gemene man nu kan flyga?
#2070 2012-02-22, 09:33
Tjaeng
Ursprungligen postat av luckylucaz

Ja, t.ex. itasoftware (även om de inte inkluderar southwest), men jag hittar fortfarande inte $65. Den billigaste enkel SJC-MSY jag hittar är $187 med US/AA under två tisdagar i maj, inklusive skatt och allt. Jag hävdar fortfarande att du drog en snabbis där, men se den föll jag inte för.


Jag använder KVS, och ser SJC-MSY i både April och Maj för $65. Fast jag får erkänna att jag inte lyckas få fram samma fare på deras hemsida. Att Southwest inte publicerar sina data up-to-date och lika flitigt som andra på SITA/ATPCO är bara ytterligare ett tecken på att de tillhör samma rövhålsliga som Ryanair: De hemlighåller fareclasses för att driva bokningstrafiken genom sina egna diskrimerande hemsidor istället.

Och så ser jag att du bekvämt nog inte svarade på utläggningen om avstånden. Femtimmars flygning med Ryanair, 3500km/2100miles, under 150 dollar eller vad de billigaste transkontinentala priserna med amerikanska bolag nu är. Jag hade lite svårt att överhuvudtaget hitta några, och prisjägeri? Ja, det görs ju inte lättare av att Ryanairs hemsida kräver captchas hela tiden. Vafan?

Ursprungligen postat av luckylucaz

Om du har valt ett kreditkort som ger frequent flyer miles istället för cash back, ja det har du.


Det finns gott om kort som ger miles men som aldrig ger cashback.

Ursprungligen postat av luckylucaz

Om du väljer att handla, tanka eller flyga med ett speciellt företag för att få extra bonus trots att det inte är billigast, ja det har du.


Och om jag inte gör det? Om nu nu inte märkt det så står SAS Group och Lufthansa Group i en förkrossande dominans på flygmarknaden i Norra Europa.

Ursprungligen postat av luckylucaz

Och som jag även nämnde, oavsett hur du får poängen så har de ett värde. Antag att jag har 25000 poäng och väljer mellan att sälja dem för $375 eller använda dem till att köpa en inrikesbiljett t/r. Då är den indirekta kostnaden för biljetten $375.


Poängen är värdelösa innan de realiseras. Om jag då realiserat dem i form av en ny flygbiljett så är det en tolkningsfråga om hur man "bokför" värdet i huvudet. För mig som flyger mycket och uteslutande använder poängen till att flyga mer ser jag det inte som en minskning av mina totala utlägg på flygresor utan mer resor för samma kostnader. Indirekta kostnader be damned, de skulle inte ha undvikits på något sätt iallafall.


Ursprungligen postat av luckylucaz

Ja jag håller med om att lågprisbolagen har sina brister, och just tidsaspekten begränsar dess praktiska nytta. Men det är väl bara att inse att många värderar saker annorlunda. Couchsurfers som besökte mig var typiskt unga studenter som inte hade några pengar. Så nu, med hjälp av couchsurfing och Ryanair, kan de utforska Europa. Vad beror bitterheten på? Är det avundsjuka att gemene man nu kan flyga?


Min "bitterhet" mot Ryanair har ingenting med vad andra tycker eller borde tycka om bolaget och dess förtjänster. Folk som vill åka med dem får gärna göra det, på samma sätt som att folk för mig gärna får lifta och tågluffa sålänge de inte är oförtrutet verbala om hur mycket bättre det är än att äga bil. För där ligger kruxet, Ryanairfans verkar inte förstå att någonting inte nödvändigtvis behöver vara objektivt bättre bara för att A är billigare än B, även om de bara är jämförbara på ett superficiellt plan (se: tågluffa vs åka tåg på normalt vis).
#2071 2012-02-22, 18:06
Ursprungligen postat av Tjaeng
Att Southwest inte publicerar sina data up-to-date och lika flitigt som andra på SITA/ATPCO är bara ytterligare ett tecken på att de tillhör samma rövhålsliga som Ryanair: De hemlighåller fareclasses för att driva bokningstrafiken genom sina egna diskrimerande hemsidor istället.


I fall du inte redan vet det så älskar amerikaner Southwest. De anses vara vänligare och ha bättre service än andra bolag. Du kan checka TVÅ väskor gratis, medan i princip alla andra bolag tar betalt från första väska. Du kan avboka ditt flyg när som helst, till och med strunta i att dyka upp, och fortfarande få kredit för biljetten. De flesta flygbolag ger dig fingret och behåller dina pengar. Southwest är inte ett rent punkt-till-punkt-bolag utan du mellanlandar ofta på vägen. Southwest har ett bonusprogram. Southwest flyger visserligen från en del mindre flygplatser, men dessa ligger NÄRMRE storstäderna och är mycket mer effektiva att använda (exempel: Chicago Midway vs O'Hare, Dallas Love vs Fort Worth, Houston Hobby vs George Bush, NY LaGuardia vs JFK).

Ditt argument för liknelsen mellan Southwest och Ryanair är ungefär baserat på en avhandling du läst, att de inte publicerar sina priser på andra webbsidor och att du flög Southwest och kände dig smutsig. Sorry, jag köper det inte.

Ursprungligen postat av Tjaeng
Jag använder KVS, och ser SJC-MSY i både April och Maj för $65. Fast jag får erkänna att jag inte lyckas få fram samma fare på deras hemsida.


Mycket riktigt, detta pris existerar inte. Detta är ett typexempel på det korrupta tänkande som präglar bonusprogrammens anhängare. För dig framstår biljetten att bara kosta $65, men i själva verket är den mycket dyrare. Samma när du köper en "gratis" biljett med dina poäng. Den är naturligtvis inte gratis; det är en mängd faktorer du helt enkelt ignorerar.

Ursprungligen postat av Tjaeng
Och så ser jag att du bekvämt nog inte svarade på utläggningen om avstånden. Femtimmars flygning med Ryanair, 3500km/2100miles, under 150 dollar eller vad de billigaste transkontinentala priserna med amerikanska bolag nu är. Jag hade lite svårt att överhuvudtaget hitta några, och prisjägeri? Ja, det görs ju inte lättare av att Ryanairs hemsida kräver captchas hela tiden. Vafan?


Om jag inte svarar på någon av dina utläggningar betyder det att jag anser mig ha vunnit det argumentet och det blir off-topic och slöseri med tid att fortsätta mala på. Vad gäller avstånden, det jag försöker tala om för dig är att prissättningen är annorlunda i USA. Det tycks mycket mer vara baserat på konkurrens, utbud och efterfrågan. Antag att du vill flyga från San Francisco-området till någonstans i närheten av Yellowstone. Detta är en flygning på ca 2h. Du får räkna med att betala runt $400. Å andra sidan, en 5.5h flygning till New York (JFK) hittar du för drygt $200.
#2072 2012-02-22, 20:56
Tjaeng
Ursprungligen postat av luckylucaz
I fall du inte redan vet det så älskar amerikaner Southwest. De anses vara vänligare och ha bättre service än andra bolag. Du kan checka TVÅ väskor gratis, medan i princip alla andra bolag tar betalt från första väska. Du kan avboka ditt flyg när som helst, till och med strunta i att dyka upp, och fortfarande få kredit för biljetten. De flesta flygbolag ger dig fingret och behåller dina pengar. Southwest är inte ett rent punkt-till-punkt-bolag utan du mellanlandar ofta på vägen. Southwest har ett bonusprogram. Southwest flyger visserligen från en del mindre flygplatser, men dessa ligger NÄRMRE storstäderna och är mycket mer effektiva att använda (exempel: Chicago Midway vs O'Hare, Dallas Love vs Fort Worth, Houston Hobby vs George Bush, NY LaGuardia vs JFK).

Ditt argument för liknelsen mellan Southwest och Ryanair är ungefär baserat på en avhandling du läst, att de inte publicerar sina priser på andra webbsidor och att du flög Southwest och kände dig smutsig. Sorry, jag köper det inte.


Yada yada. Du försöker påstå att Southwest inte är ett LCC-bolag när de enligt vartenda flygkännare i världen är världens största och mest inflytelserika dito. Att de inte liknar Ryanair i alla avseenden förtar inte det faktum att deras affärsidé skiljer sig från legacybolagens dito så som bara en LCC mäktar med. Skillnader gentemot Europeiska LCC förklaras inte genom att Southwest inte skulle vara ett LCC utan att de lyder under andra omständigheter och förutsättningar än vad européerna gör. Mer uttalade fortress hubs, färre statsägda entiteter som subventionerar sina flygplatser, dyrare landningsavgifter och färre nedlagda militärflygfält är bara en del av dessa.

Ursprungligen postat av luckylucaz

Mycket riktigt, detta pris existerar inte. Detta är ett typexempel på det korrupta tänkande som präglar bonusprogrammens anhängare. För dig framstår biljetten att bara kosta $65, men i själva verket är den mycket dyrare. Samma när du köper en "gratis" biljett med dina poäng. Den är naturligtvis inte gratis; det är en mängd faktorer du helt enkelt ignorerar.


Har du knäck i lurarna? Fareklassen ifråga har INGENTING med bonusprogram att göra. Det är en fare som Southwest har publicerat på de globala prissättningsnätverken men som de av någon konstig anledning inte säljer via de enda säljkanalerna som allmänheten har tillgång till. Antingen på grund av att de är vikta för någon travel operator eller för att de förmedlas genom mejlkampanjer a la click 'n' go.


Ursprungligen postat av luckylucaz

Om jag inte svarar på någon av dina utläggningar betyder det att jag anser mig ha vunnit det argumentet och det blir off-topic och slöseri med tid att fortsätta mala på. Vad gäller avstånden, det jag försöker tala om för dig är att prissättningen är annorlunda i USA. Det tycks mycket mer vara baserat på konkurrens, utbud och efterfrågan. Antag att du vill flyga från San Francisco-området till någonstans i närheten av Yellowstone. Detta är en flygning på ca 2h. Du får räkna med att betala runt $400. Å andra sidan, en 5.5h flygning till New York (JFK) hittar du för drygt $200.


Prissättningen må vara baserad på vad fan som helst, du kommer fortfarande inte ifrån det faktum att det finns fysiska begränsningar som påverkar prissättningen, bärav bristen på longhaul med LCC-profil och det faktum att Ryanair inte mäktar flyga till Israel, Ryssland, Mellanöstern o.dyl såsom hybridbolag (t.ex AirBerlin och Norwegian) kan göra med samma flygplan. Att slänga till med en "X kostar Y pengar" som om flygpriser vore lika statiska som en bussbiljett är värt noll och nada i sammanhanget. Vartenda flyg har dussintals olika publicerade priser vid varje givet tillfälle (Någonsin funderat på vad den dära bokstaven under "booking class" betyder?). Det du gjort är analogt till att gå in på eBay, titta på en auktion vid ett givet tillfälle och sedan dra slutsatsen att varan alltid kostar så mycket. Om du vill diskutera ämnet på allvar finns det gott om årsrapporter därute som kan jämföras avseende RASK/CASK och andra parametrar. Att du tycker det är synd att ungdomar i USA inte kan flyga för att slagga på din soffa billigt är inget intellektuellt stimulerande diskussionsämne för min del.
#2073 2012-02-22, 22:46
Ursprungligen postat av Tjaeng
Yada yada. /.../ Har du knäck i lurarna? /.../ Prissättningen må vara baserad på vad fan som helst /.../ Att du tycker det är synd att ungdomar i USA inte kan flyga för att slagga på din soffa billigt är inget intellektuellt stimulerande diskussionsämne för min del.


Eller hur, för du och dina business class-resor är så mycket viktigare än andra, viktigpetter. Jag kände på mig att det var det allt bottnade i.

Du verkar så ilsken. Har du mycket stress i ditt liv? Jag tror att du skulle må bra av lite förändring och att se saker från ett annorlunda perspektiv. Det finns mer med resandet än bara loungen och bredden på sätet. Du är mer än välkommen att komma och sova på min soffa i Kalifornien så kan vi utforska detta tillsammans. Kram.
#2074 2012-02-23, 00:09
Tjaeng
Ursprungligen postat av luckylucaz
Eller hur, för du och dina business class-resor är så mycket viktigare än andra, viktigpetter. Jag kände på mig att det var det allt bottnade i.


Jag reser så gott som aldrig i business class, och de få gånger jag gör det handlar det om poänguppgradering eller specialpriser. Men visst är det talande att dina egna fördomar skiner igenom så tydligt.

Ursprungligen postat av luckylucaz

Du verkar så ilsken. Har du mycket stress i ditt liv? Jag tror att du skulle må bra av lite förändring och att se saker från ett annorlunda perspektiv. Det finns mer med resandet än bara loungen och bredden på sätet. Du är mer än välkommen att komma och sova på min soffa i Kalifornien så kan vi utforska detta tillsammans. Kram.


Jag har inget problem med att uppskatta den potentiella lockelsen i "annorlunda perspektiv". Däremot har jag ett stort problem med folk av annan åsikt som tror att de själva är flexibla när de i själva verket är minst lika dogmatiska som stofiler på andra änden av skalan. Så ja, jag ogillar militanta, illaluktande Ryanairzombies lika mycket som jag avskyr ölmagarna med guld på glasögonbågen som flanerar runt och tror att de är gud (och förväntar bemötande därefter) eftersom de minsann spenderar si och så mycket pengar på att flyga.
#2075 2012-02-23, 13:58
Kupsan
Börjar inte den här tråden spinna iväg åt fel håll?
#2076 2012-02-27, 23:41
Sall2001
Har sökt på Krakow i denna tråd men inte hittat något.

Någon som vet exakt var Ryanair landar på rutten Skavsta-Krakow? Dvs är det långt från Krakow?