Hitta diskussioner med liknande innehåll

Ryanair - den stora tråden /mod

#2533 2012-09-26, 11:00
Cykelpump61
Ursprungligen postat av Lobengula
Varför vill man ta med smörgåsar genom säkerhetskontrollen?


Därför att man är snål och vill ha något att äta under resan utan att köpa Ryanairs dyra mat.
Det är absolut inga problem att göra så.
#2534 2012-09-26, 11:13
Ursprungligen postat av Cykelpump61
Därför att man är snål och vill ha något att äta under resan utan att köpa Ryanairs dyra mat.
Det är absolut inga problem att göra så.


Tja, man kan ju köpa mat efter säkerhetskontrollen. De flesta flygplatser (i princip alla, tror jag) har någon form av matställe där man kan köpa mat. Visserligen brukar det vara dyrt, men det är ett alternativ till Ryanairs mat.

Annars kan man ju se till att äta sig mätt innan man flyger och sedan äta när man kommer fram. Ryanairs flygningar är sällan långa (längre än 3 timmar, lägg till kanske 2 timmar för att ta sig till flygplatsen, gå igenom säkerhetskontroll etc), så man borde klara sig om man äter sig mätt före avresa och äter när man kommer fram till destinationen.

De flesta klarar sig sisådär 5-6 timmar utan små mellanmål (som tex smörgås) om man äter sig mätt före avresa.
#2535 2012-09-26, 14:20
Ursprungligen postat av #LOUDmouth#
Alltså, nu får ni (primärt Lobengula) väl kamma till er. Vad har ni som pratar om flytande mackor egentligen rökt?

Jag har frågat säkerhetspersonal som arbetar på en av Swedavias flygplatser om mat i allmänhet och mackor i synnerhet är förbjudet. Frågade t.o.m. om kaviar och marmeladmackor specifikt eftersom dom innehåller ingredienser som från början räknas som flytande. Fick ett gapflabb och en huvudskakning som svar.

/#LOUDmouth#


Så nu har jag vattenkammat mig

Allt beror på hur tjurig personalen är. Kaviar, smör och marmelad är "vätskor" och i en amerikansk säkerhetskontroll så hade du fått slänga dem. Bara för att man smetar ut "vätskan" på en brödbit gör det inte okej. Om det sedan är mer relaxat i vissa svenska säkerhetskontroller må så vara, men man ska inte vaggas in i trygghet att det är 100% okej.

Ska man nu prompt ha med sig egna mackor så är det ju bäst att ha små förpackningar av smör, kaviar och marmelad som man lägger i den genomskinliga plastpåsen. Sedan bre mackorna efter säkerhetskontrollen.
#2536 2012-09-27, 06:52
Ursprungligen postat av #LOUDmouth#
Alltså, nu får ni (primärt Lobengula) väl kamma till er. Vad har ni som pratar om flytande mackor egentligen rökt?

Jag har frågat säkerhetspersonal som arbetar på en av Swedavias flygplatser om mat i allmänhet och mackor i synnerhet är förbjudet. Frågade t.o.m. om kaviar och marmeladmackor specifikt eftersom dom innehåller ingredienser som från början räknas som flytande. Fick ett gapflabb och en huvudskakning som svar.


Jag tar ofta med mig mat genom säkerhetskontrollen om jag har ont om tid, flyger jag t.ex. direkt efter jobb är det praktiskt att köpa med sig något gott på vägen och käka vid gaten eller på flyget. För några veckor sedan tog jag igenom thai-curry. Den var som soppa, så jag hällde i allt ris strax före säkerhetskontrollen så det blev som en sörja istället. Den första säkerhetskontrollanten skakade på huvudet, men hans chef gav tummen upp, dock sade han att det var på gränsen

Smörgåsar, hamburgare, pommes, tja det mesta av mat som inte är soppa skulle jag påstå är accepterat. Såser o dyl är typiskt under 3oz (100ml) så det brukar gå bra. Nu skiljer det kanske mellan olika flygplatser/regioner; mina erfarenheter är ifrån TSA på flygplatser i USA.

(Diskussion kring säkerhetskontroller hör väl för övrigt inte helt hemma i en Ryanair-tråd eftersom det är samma säkerhetskontroll oavsett vilket bolag du flyger med?)
#2537 2012-09-27, 10:48
Lightnight
Ursprungligen postat av #LOUDmouth#
Jag har frågat säkerhetspersonal som arbetar på en av Swedavias flygplatser om mat i allmänhet och mackor i synnerhet är förbjudet. Frågade t.o.m. om kaviar och marmeladmackor specifikt eftersom dom innehåller ingredienser som från början räknas som flytande. Fick ett gapflabb och en huvudskakning som svar.

/#LOUDmouth#



Fast jag brukar ofta ha med mig mackor när jag ska flyga. Har aldrig varit något problem varken i Sverige eller utomlands.
#2538 2012-09-27, 11:04
Cykelpump61
När det gäller SAS blir det inga krigsrubriker i AB
http://www.aftonbladet.se/resa/article15511854.ab

Finns det egentligen någon definition på "nödlandning".

Jag tycker att detta verkar vara lika mycket "nöd" som det Ryanair råkat ut för på sista tiden.
#2539 2012-09-27, 11:17
livnjutare88
Ursprungligen postat av Cykelpump61
När det gäller SAS blir det inga krigsrubriker i AB
http://www.aftonbladet.se/resa/article15511854.ab

Finns det egentligen någon definition på "nödlandning".

Jag tycker att detta verkar vara lika mycket "nöd" som det Ryanair råkat ut för på sista tiden.



Jag tänkte exakt samma. Fattar inte ABs hat-kampanj mot Ryanair, gör SAS något blir det en liten notis i hörnet gör Ryanair samma så borde de bojkottas enligt AB. Ryanair är absolut inte det bästa flygbolaget som finns, men de är inte farliga som AB gärna vill att vi ska tror. De följer samma lagar och bestämmelser som alla andra flygbolag under JAA. Sen att de är snåla, när deras flyg är försenade och så är väl inte så konstigt när du köpt en biljett för 100kr, skulle de inte varit snåla i sådana lägen hade de inte funnits... Man får vad man betalar för...
#2540 2012-09-27, 17:33
alfax
Har alltid tagit Ryanair försvar tidigare, men nu börjar fan jag med tröttna på dem.

Någon som vet när de ändrade sina mått på handbagaget?
Just nu gäller 55x40x20 cm och jag och tjejen får inte ner våra kabinväskor
som vi alltid fått tidigare i deras stålkorgar.
Är säker på att djupet på väskan var 25 cm tidigare.
Det går ju fan inte använda en vanlig kabinväska längre, gör min sista resa med detta bolaget
i oktober till Malta, bolaget blir ju bara sämre och sämre på precis allt.

Blir Easyjet framöver större handbagage, fri vikt i den och inte samma kaos när man skall gå ombord.
#2541 2012-09-27, 18:23
Ursprungligen postat av luckylucaz

(Diskussion kring säkerhetskontroller hör väl för övrigt inte helt hemma i en Ryanair-tråd eftersom det är samma säkerhetskontroll oavsett vilket bolag du flyger med?)


Helt korrekt, fortsatt diskussion specifikt om säkerhetskontrollen tas i den här tråden:
https://www.flashback.org/t441724

Tack för ert samarbete

/Mod
#2542 2012-09-27, 19:48
LeonVance
Siemens har bestämt att ingen av deras 400000 anställda ska flyga med Ryanair i tjänsten.

http://www.svd.se/naringsliv/branscher/handel-och-tjanster/siemens-bojko...
#2543 2012-09-27, 22:34
teflonpannan69
Ursprungligen postat av LeonVance
Siemens har bestämt att ingen av deras 400000 anställda ska flyga med Ryanair i tjänsten.

http://www.svd.se/naringsliv/branscher/handel-och-tjanster/siemens-bojko...


Det där är bara snömos. Ryan Air tjänar säkert mer på det där uttalande än om det inte skulle gjorts. Är beredd att dra tillbaka det jag sagt om fler företag följer efter dock.
#2544 2012-09-27, 22:58
Ursprungligen postat av LeonVance
Siemens har bestämt att ingen av deras 400000 anställda ska flyga med Ryanair i tjänsten.

http://www.svd.se/naringsliv/branscher/handel-och-tjanster/siemens-bojko...


Efter att ha läst artikeln så är jag ett stort frågetecken. Jag menar, först står det:

"Med sina många anställda är Siemens en stor affärsresekund. Därmed kan en bojkott få en stor effekt."

Men sedan läser man vidare och ser följande:

"Anlitar Siemens ofta Ryanair?

– Nej, Ryanair finns inte med på listan av de flygbolag vi brukar anlita. "


Hur ska man ha det egentligen? Är Siemens en stor affärskund, eller är man det inte? Om man sällan anlitar Ryanair för tjänsteresor, så borde svaret bli nej. Så en bojkott borde inte få så stor effekt. Sedan vet jag inte ens om alla 400 000 anställda brukar åka på affärsresor, eller om det handlar om en minoritet som åker på affärsresor då och då. Dessutum finns denna personal världen över. Om man då ska resa från ett icke europeiskt land till Europa (inkl. eventuella mellanlandningar) så är det väldigt sällan som Ryanair blir aktuellt.

Eftersom det bara gäller tjänsteresor samt att de anställa redan i dagsläget sällan reser med Ryanair, så borde Ryanair inte påverkas i någon större grad. Siemens anställda får dessutom flyga med Ryanair privat.