Hitta diskussioner med liknande innehåll

Ryanair - den stora tråden /mod

#3049 2013-09-16, 17:33
Phantom042
Ursprungligen postat av Sainsburys
Ni som har flygit med Ryanair nyligen.
Jag är lite orolig för alla deras gömda avgifter, de så kallade finstilta.

Jag tänkte åka hem till Sverige nu i dagarna, från London till Stockholm. Jag tar bara med mig en väska med lite kläder som jag då checkar in.

Vad för hemliga avgifter kan jag tänkas behöva betala när jag har betalat för min biljett online, samt checkat in väskan online?

Jag tar inte med mig något handbaggage.



Ryanair har inga hemliga avgifter. De har extraavgifter för allt, tex. om du vill checka in väska, boka säte eller ha mat ombord osv.
Kom dit i tid och ha inte en för stor väska eller rentav en liiiiten extraväska. Gör bara som du ska så är Ryanair jättebra att resa med.
#3050 2013-09-16, 18:46
Valari
Har råkat stava ett efternamn fel på en bokning jag gjort nu med ryanair, det skulle vara Gustafsson istället Gustavsson (Jag följde slaviskt en lista som jag själv inte skrivit, hade dock frågat om alla namn stämnde med personen som skrev listan och det skulle det göra, men inte var det rätt för det... man ska behöva göra allt själv... ) Går det bra att ringa till Ryanair och få det ändrat eller vad har ni för tips?
#3051 2013-09-17, 11:40
Cykelpump61
http://www.svd.se/resor/reseexperten/hur-andrar-men-felstavat-namn-pa-fl...

Jag har hört att de accepterar upp till tre felstavningar på namnet, men det är jag inte säker på.
#3052 2013-09-17, 11:59
Ursprungligen postat av Krösus Sork
Jag vet att iaf Västerås kommun (kanske Nyköping också?) har varit i blåsväder angående att de ska ha subventionerat RA:s flygningar från Västerås flygplats. Jag får erkänna att jag inte är jättebra insatt, men det finns en risk att du så att säga redan har betalat en del av flygbiljetten via skattesedeln.

Ryan flyger en del från Säve flygplats som ligger utanför Göteborgs city och kallas GSE. Jag kikade på flygplatsens prislista och passageraravgiften är 100 kr/ avgående person. Jag antar att säkerhetskontrollen är inräknad, Landvetter tar 84+38 kr för utrikespassagerare. Sedan tillkommer diverse annat, om någon vill räkna så tror jag att Ryans maskiner, 737-800, rymmer 189 personer och har 67000 kg MTOW.
http://www.goteborgcityairport.se/index.php?option=com_content&view=...
#3053 2013-09-17, 13:08
Cykelpump61
Ursprungligen postat av Neksnor
Ryan flyger en del från Säve flygplats som ligger utanför Göteborgs city och kallas GSE. Jag kikade på flygplatsens prislista och passageraravgiften är 100 kr/ avgående person. Jag antar att säkerhetskontrollen är inräknad, Landvetter tar 84+38 kr för utrikespassagerare. Sedan tillkommer diverse annat, om någon vill räkna så tror jag att Ryans maskiner, 737-800, rymmer 189 personer och har 67000 kg MTOW.
http://www.goteborgcityairport.se/index.php?option=com_content&view=...


Tror någon att Ryanair betalar enligt en offentlig prislista? Det är säkert prutat till max. Men det är en intressant lista, jag visste inte att det finns prislistor för sådant öppet på nätet.
#3054 2013-09-17, 18:26
Ursprungligen postat av Cykelpump61
Tror någon att Ryanair betalar enligt en offentlig prislista? Det är säkert prutat till max. Men det är en intressant lista, jag visste inte att det finns prislistor för sådant öppet på nätet.


Du får gärna komma med fakta istället för spekulationer. Eller har du någon vettig anledning att tro att Ryanair prutar till max? Det skulle inte förvåna mig, men jag litar inte på folks gissningar och spekulationer.
#3055 2013-09-17, 21:12
Cykelpump61
För mig är det helt givet att ett stort företag förhandlar sina priser. Uppgörelsen är säkert en affärshemlighet mellan Ryanair och flygplatsen.
#3056 2013-09-17, 21:17
I så fall borde man inte ha en offentlig, officiell prislista. För det är säkert inte bara Ryanair som vill pruta till max. Alla flygbolag vill minska sina utgifter/kostnader. Inte bara "snåljåparna" som arbetar för Ryanair. Om Ryanair prutar till max och förhandlar, så gör säkert alla andra flygbolag det också. Så då finns det ingen anledning till att ha en officiell prislista om man aldrig följer den ändå.
#3057 2013-09-17, 21:46
Fast det ger en indikation på vilka priser man kan förvänta sig, ifall sedan ett flygbolag kanlova en stadig trafik på flygplatsen så är det väl bara logiskt att man försöker att skriva ett individuellt kontrakt mellan just det specifika bolaget. Men genom prislistan har man då gett allmänheten och andra intresserade en aning om vad priset ligger på ungefär, och man ger också möjlighet att jämföra mellan olika konkurrenter så jag tycker att det finns en poäng med att ha en offentlig prislista. Även om man sedan kan sluta avtal som inte helt följer dom priser som annonserats.
#3058 2013-09-18, 10:59
Cykelpump61
Jag hittade en prislista på planen som Ryanair använder:
http://www.boeing.com/boeing/commercial/prices/
Ingen tror väl att Michael O'Leary ringer Boeing och köper 175 plan enligt prislistan?
Alla inköp, speciellt i större antal, förhandlas. Säkert även flygplatsavgifter.
Det är nog stor skillnad om man skall köpa några enstaka avgångar eller förhandlar ett kontrakt för flera år med tusentals avgångar.
#3059 2013-09-18, 12:48
Ursprungligen postat av Cykelpump61
Jag hittade en prislista på planen som Ryanair använder:
http://www.boeing.com/boeing/commercial/prices/
Ingen tror väl att Michael O'Leary ringer Boeing och köper 175 plan enligt prislistan?
Alla inköp, speciellt i större antal, förhandlas. Säkert även flygplatsavgifter.
Det är nog stor skillnad om man skall köpa några enstaka avgångar eller förhandlar ett kontrakt för flera år med tusentals avgångar.


Men snälla du, det är ganska välkänt att man kan pressa priserna när det gäller stora inköp. Det gäller inte bara vid köp av flygplan. Många företag utnyttjar detta. Men det är skillnad på att köpa en produkt (tex ett flygplan) och betala för till exempel flygskatter och säkerhetsskatter. Detta inkluderar bland annat start- och landningsavgifterna.

Då och då kan man läsa nyheter om att Ryanair minskar antalet flyg och rutter till/från vissa flygplatser, och skyller oftast på högre skatter. Jag tror därmed att det är troligare att de minskar antalet flyg och rutter än att de faktiskt lyckas pruta på flygplatsavgifterna. Men för all del, jag kan ha fel.
#3060 2013-09-18, 12:54
Jag utgår från att de annonserade flygplatsavgifterna är de som gäller om man bara ringer och vill landa/starta en gång och att man givetvis kan förhandla om man ska flyga mycket. För ca ett år sedan åkte en tredjedel (runt 250000) av Säves passagerare med Ryans Londonlinje, så de bör ha möjlighet att pressa priserna. Dessutom var det nästan ingen som flög på Säve innan Ryanair.
Swedavia har en kalkylator som kan användas för jämförelse mellan flygplatser, de har även rabatter och liknande vid nya linjer och passagerarökningar
http://www.swedavia.se/vara-tjanster/flygmarknad/swedavias-anvandarvillk...