Ursprungligen postat av BehindRayban
Jag hävdar iochförsig att Ryanair är en av de absolut säkraste operatörerna i västEuropa.
Det är väl som så att Ryanair (jämfört med SAS) flyger med:
a. bättre servade flygplan genom sitt avtal med tillverkaren.
b. flyger från flygplatser med bättre förhållanden för säker flygning.
c. flyger med förhållandevis nya plan av prövade modeller.
d. flyger med piloter som har utbildats i modern tid och inte har typeratings på femton olika modeller.
e. i övrigt har många slutna system med få inblandade individer, vilket förstås leder till att upptäckta fel kan åtgärdas utan skavanker.
Du är helt ute och cyklar.
Bl.a.:
A. Alla flygplan ska servas enligt fasta tidsscheman.
B Det är tvärt om , SAS flyger till företrädesvis större flygplatser med bättre
säkerhetsutrustning, t.ex. Arlanda, Heathrow, Charles de Gaulle, Schipool, Gardemoen,
Kastrup och etc. Ryanair flyger företrädesvis på mindre flygplatser med lägre
säkerhetsstandard. T.ex. Nyköping och Västerås som är sämre än Arlanda.
C. Ingen skillnad på hur prövade modellerna är. Ryanairs plan är något nyare
men även SAS har nya flygplan och de äldsta planen har fasats ut förutom enstaka exemplar.
D: helt fel Ryanairs piloter har generellt sämre utbildning och sämre erfarenhet än SAS piloter.
Piloter tränar dessutom regelbundet i simulator. SAS har dessutom egna simulatorer,
om Ryanair också har det vet jag inte.