Ursprungligen postat av Hefaiston
Fast peka då på statistik som tyder på att markhaverier är en signifikant säkerhetsrisk eller att större flygplatser är mindre säkra än små, kan du visa källor eller själv sammanställa data som visar på detta så kanske jag ändrar åsikt. Tills dess så kommer jag fortsatt tro på den statistik som jag har sett både som resultat av mitt flygintresse och som resultat av min utbildning, den pekar som du säkert redan har förstått inte på det förhållande som du försöker påstå finns.
EDIT:
Det är för övrigt värt att tillägga att den typen av incidenter du pekar på generellt inte är ett flygsäkerhetsproblem. En kollision med en bagagelastare är förvisso dyrt men det är ingenting man inte upptäcker och därför ingenting man flyger efter utan reparation. Där jag jobbar (inte Sverige men i Europa) är det dessutom straffbart att orsaka fara eller risk för fara för ett flygfartyg eller dess passagerare och sedan inte rapportera det, så ifall någon skulle försöka smita är det direkt straffbart och i dagens kameraövervakade samhälle är den typen av personer väldigt lätta att få tag i efteråt. Något som har skett historiskt.
Lustigt att du nämner just detta.
Följande har säkert redan tagits upp men kan ändå ses som relevant som återkoppling till
ditt inlägg, även om det egentligen inte för sig om exakt samma scenario.
Ryanair kritiserats i en rapport (2012_20) av HavKom för att ha väntat med att rapportera
en allvarlig incident där ett plan råkade ut för elfel i samband med starten och där
piloterna valde att återvända till Skavsta p.g.a. av det felet.
Problemet i det här fallet var att Ryanair sket i att rapportera incidenten till en början
utan det dröjde fyra dagar innan man rapporterade incidenten till berörda myndigheter.
Under tiden hade någon i chefsposition på Ryanair bestämt att den säkring som piloterna dragit
ur för att skydda datan i en av svarta lådorna (i enligt deras operations manual) skulle sättas
tillbaka och därmed så raderades innehållet i den aktuella svarta lådan.
1.11 Färd- och ljudregistratorer
Information om händelsen nådde haverikommissionen 29 april, det vill säga fyra dagar
efter händelsen. På grund av att lång tid gick mellan det att händelsen ägde rum och
SHK informerades, hann data gå förlorad.
1.11.1 Färdregistratorer (FDR, Flight Data Recorder) QAR28,
FDR var överspelad när SHK informerades om händelsen. På många moderna luftfartyg
finns dock QAR vilka som regel lagrar fler parametrar än en FDR. I det aktuella
fallet gick QAR att nå.
Genom QAR hade haverikommissionen förhoppningar om att finna information om
lägen på kontaktorer i BTB och GCB samt statussignaler för styrenheter. Dessa parametrar
registrerades emellertid inte i QAR.
1.11.2
Ljudregistrator (CVR)
-
Cockpit Voice Recorder
Operatören har tydliga instruktioner i sin godkända OM gällande när CVR
-
data ska säkerställas av förarna. Förarna följde instruktionerna och drog säkringen
till CVR för att underlätta för eventuell utredning. Dock kom säkringen till CVR att
återställas efter ett beslut inom operatörens organisation. Det har inte gått att
säkerställa var i organsationen detta beslut togs och varför.
CVR strömförsörjs av Xbus2
http://www.havkom.se/virtupload/reports/RL2012_20.pdf
Med dessa två handlingar så har man medvetet försvårat havkom och luftfartsmyndigheternas
utredningsarbete och säkerhetsarbete. Det är väldigt allvarligt tycker jag att man
skiter i att rapportera händelsen och att man medvetet vidtar åtgärder som medför
att viktigt data i en av de svarta lådorna går förlorad.
Gällande småflygplatser så händer det ju ibland att Raynair tvingas landa på Arlanda
istället för på Skavsta då Skavsta ibland inte kan ta emot flyg p.g.a. av nivån på de
tekniska hjälpmedlen som finns, inte håller en tillräckligt hög nivå för att kunna säkerställa
en säker landning om det t.ex. är dålig sikt p.g.a. dimma.