Bumpar tråden med lite off topic frågor. Ursäktar mig, men vill inte starta en helt ny tråd för sakens skull.
Till saken: har tänkt på det här med långflygningar och öppet vatten.
Flygbolagen strävar väl efter att flyga så stora sträckor som möjligt över land och inte över öppet hav, detta i fall av eventuella haverier.
Ska man flyga mellan Nya Zeeland och USA eller Sydamerika flyger flera bolag över åtskilliga tusentals kilometer av öppet vatten.
Är dessa flygbolags piloter/personal särskilt tränade i tillbud och håller flygbolagen som trafikerar sträckorna särskilt hög säkerhetsklass, etc?
Över Stilla Havet från Australien och Nya Zeeland till Nord-och Sydamerika är det enorma vattenmassor, utan motstycke någon annanstans på jorden.
Jag frågar också för att jag förstått att man vid ex vis flygningar till Usa från Europa flyger över Island, Grönland och in över New Foundland och Nova Scotia. Dvs mesta dels över land och där det finns nödlandningsmöjligheter.
Dessa möjligheter att gå ner för nödlandning är ju betydligt svårare vid flygningar i östra Stilla Havet.
Hur gör de nyazeeländska och australiensiska flygflottorna som trafikerar sträckorna från öarna till USA och Sydamerika?
Säkerhetstänk, -föreskrifter, etc...?
Tacksam för svar.
/Oxalic