SAS börjar flyga A321 från Aalborg och Göteborg till New York i april 2023.

#37 2022-12-22, 11:13
Ursprungligen postat av suckmyhairyballs
Billund ligger i Midtjylland varför då köra till Aalborg?


Är det SAS som flyger till NY från Billund?
Om inte, tyst då. Konkurrensverksamhet är nyttigt.
#38 2022-12-22, 11:16
suckmyhairyballs
Ursprungligen postat av olikafarger
Är det SAS som flyger till NY från Billund?
Om inte, tyst då. Konkurrensverksamhet är nyttigt.


Tyst själv! Du kan flyga bra och billigt från Billund ännu en grund till att SAS kommer misslyckas.
#39 2022-12-22, 12:24
Jagduvidom
Tror detta är USAs förslag. Också platsen.
Klart dom behöver en linje så man kan frakta saker.

Estonia by Air.
#40 2022-12-22, 13:51
Phantom042
Ursprungligen postat av suckmyhairyballs
Tyst själv! Du kan flyga bra och billigt från Billund ännu en grund till att SAS kommer misslyckas.



Finns inga flygningar till New York från Billund.

Främsta anledningen till Ålborg är nog för att inte ta för många som lika gärna kan köra till Köpenhamn för direktflyg.
#41 2022-12-22, 14:29
croowley
Ursprungligen postat av covfefe...
Jag hatar den här utvecklingen med narrowbodies som ska flyga point to point på långa sträckor. Kan förstå att folk tycker att det är skönt att slippa byten, men hur trevligt är det att sitta inklämd i ett sådant plan i 10 timmar?


Mycket otrevligt! Jag som flygrädd avsky små plan
#42 2022-12-22, 14:34
psykoshippien
Ursprungligen postat av Neksnor

Lite spekulationer...
Aalborg ligger centralt på norra Jylland, motorvägar och järnvägar ansluter metropoler som Fredrikshavn, Skagen och Hirtshals. Det finns även järnväg till flygplatsen.
En internationell linje från Aalborg kan jämna ut trafiken Aalborg-København och kanske funka som ett sätt att säga till Kastrup att de bör sänka priserna.

Jag har för mig att British Airways använde Dublin på ett liknande sätt ett tag. Heathrow var och är fullt, så Dublin, som ligger åt rätt håll, användes lite som en USA-flygplats. Istället för att trängas på Heathrow kunde BA skicka resenärer till Dublin och sedan vidare till USA med Aer Lingus (samma ägare) eller kanske allianskompisen American Airlines.

Det är inga metropoler det där, mer än turistorter sommartid. Nej det är inte begripligt att de väljer Aalborg, mer än att dem kanske kommer undan lite billigare att starta där.
#43 2022-12-22, 15:45
covfefe...
Ursprungligen postat av TheFlyingFarang
Lustigt, Qatar Airways har/hade som policy att öppna nya rutter med en liten Airbus 319LR - ännu mindre än en 321:a som SAS. har och det gick utmärkt, bland annat när de öppnade rutten ARN-DOH så flögs den under första året med en 319. Samma med Helsinki.

Tror det är rätt av SAS att satsa på point to point med personal och bränsleeffektiva plan från andrahands destinationer.

Qatar har väl ändrat sig. Nu vill de inte det:
Speaking at the webinar, Mr. Al Baker succinctly ruled out the Airbus A321XLR for Qatar Airways:

"No we are not interested in [the A321XLR]. I don't want to put my passengers in a narrowbody aeroplane traveling nine and ten hours."


Iofs tar det inte 9-10 timmar att flyga från Stockholm till Doha.

https://simpleflying.com/qatar-airways-a321xlr/
Ursprungligen postat av TheFlyingFarang
Vill minnas att de har eller hade 2 eller 4 Airbus A319LR med 8 business och 102 economy stolar som de flög på Stockholm, Helsingfors, Berlin, Zurich, Geneve, osv, osv


Ja, jag kom på att jag faktiskt flög i en, men kortdistans och i business. Dessa plan saknade tidigare ekonomiklass och hade istället varit utrustade med långdistans-businessäten i hela kabinen (såsom SAS hade mellan Houston och Stavanger, eller BA mellan LCY och JFK). När det sedan installerades en ekonomikabin valde de att ha kvar de gamla sätena i businesskabinen. Så det var en väldigt positiv överaskning att kliva ombord på en narrowbody för några timmars flyg, och mötas av säten som kunde sänkas till 180 grader. Men nu är jag väldigt off-topic.
#44 2022-12-22, 15:51
flashbackstasi
Den 28 maj börjar (USA)United med dagliga rutter till/från New york till Stockholm arn.

Redan nu flyger både SAS med A330 och Delta (USA) B357 till och från New york - Stockholm ca 5 ggr/veckan...

USA verkar just nu ha lite " förkärlek" till Stockholm...
Kan det vara lönsamt?

Btw tycker en A321 låter förbannat trångt och litet att åka över atlanten i...


https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https:/...
#45 2022-12-22, 16:07
covfefe...
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Den 28 maj börjar (USA)United med dagliga rutter till/från New york till Stockholm arn.

Redan nu flyger både SAS med A330 och Delta (USA) B357 till och från New york - Stockholm ca 5 ggr/veckan...

USA verkar just nu ha lite " förkärlek" till Stockholm...
Kan det vara lönsamt?

Btw tycker en A321 låter förbannat trångt och litet att åka över atlanten i...


https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https:/...

Enligt din länk kommer United (återigen) flyga med en 757, som är bra mycket värre än de nya a321.
#46 2022-12-22, 16:17
hennevilljagknulla
Ursprungligen postat av covfefe...
Jag hatar den här utvecklingen med narrowbodies som ska flyga point to point på långa sträckor. Kan förstå att folk tycker att det är skönt att slippa byten, men hur trevligt är det att sitta inklämd i ett sådant plan i 10 timmar?


Du kan ju gå fram och tillbaka på toan några gånger.
För inte fan går du väl runt på flygplatsen när du byter plan heller?
När man byter plan går man ju oftast bara in på flygplatsen och sätter sig där tills nästa plan går, så ser ingen jätteskillnad.
#47 2022-12-22, 16:28
Binary
Finns det någon indikation på prisbild för biljetterna? Spontant tänker jag att de blir rätt dyra p.g.a. relativt låg volym.
#48 2022-12-22, 16:34
covfefe...
Ursprungligen postat av Binary
Finns det någon indikation på prisbild för biljetterna? Spontant tänker jag att de blir rätt dyra p.g.a. relativt låg volym.

Det är väl bara att söka på nätet? 3500 kronor hittade jag en biljett för när jag sökte på en random vecka i maj.