Ursprungligen postat av TheFlyingFarang
Lustigt, Qatar Airways har/hade som policy att öppna nya rutter med en liten Airbus 319LR - ännu mindre än en 321:a som SAS. har och det gick utmärkt, bland annat när de öppnade rutten ARN-DOH så flögs den under första året med en 319. Samma med Helsinki.
Tror det är rätt av SAS att satsa på point to point med personal och bränsleeffektiva plan från andrahands destinationer.
Qatar har väl ändrat sig. Nu vill de inte det:
Speaking at the webinar, Mr. Al Baker succinctly ruled out the Airbus A321XLR for Qatar Airways:
"No we are not interested in [the A321XLR]. I don't want to put my passengers in a narrowbody aeroplane traveling nine and ten hours."
Iofs tar det inte 9-10 timmar att flyga från Stockholm till Doha.
https://simpleflying.com/qatar-airways-a321xlr/
Ursprungligen postat av TheFlyingFarang
Vill minnas att de har eller hade 2 eller 4 Airbus A319LR med 8 business och 102 economy stolar som de flög på Stockholm, Helsingfors, Berlin, Zurich, Geneve, osv, osv
Ja, jag kom på att jag faktiskt flög i en, men kortdistans och i business. Dessa plan saknade tidigare ekonomiklass och hade istället varit utrustade med långdistans-businessäten i hela kabinen (såsom SAS hade mellan Houston och Stavanger, eller BA mellan LCY och JFK). När det sedan installerades en ekonomikabin valde de att ha kvar de gamla sätena i businesskabinen. Så det var en väldigt positiv överaskning att kliva ombord på en narrowbody för några timmars flyg, och mötas av säten som kunde sänkas till 180 grader. Men nu är jag väldigt off-topic.