SAS börjar flyga A321 från Aalborg och Göteborg till New York i april 2023.

#49 2022-12-22, 17:09
Phantom042
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Den 28 maj börjar (USA)United med dagliga rutter till/från New york till Stockholm arn.

Redan nu flyger både SAS med A330 och Delta (USA) B357 till och från New york - Stockholm ca 5 ggr/veckan...

USA verkar just nu ha lite " förkärlek" till Stockholm...
Kan det vara lönsamt?

Btw tycker en A321 låter förbannat trångt och litet att åka över atlanten i...


https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https:/...



Googlade och hittade att det bor 179000 svenskar i USA. Bor en del Amerikaner här också. Iaf i Stockholm är det ganska påtagligt. Även innan pandemin har jag gör mig att både Delta och United flög till Stockholm från New York. Även SAS då såklart som även har direktflyg till Chicago och Miami.
Här är en länk med bilder inuti. Tycker sätena ser likadana ut som på en A330. Förutom att de inte är lika många och en gång fattas. Inte lika högt i tak men hade gärna åkt om det var direktflyg och inget annat alternativ finns.
https://www.flightradar24.com/blog/exclusive-inside-the-new-scandinavian...


Ursprungligen postat av Binary
Finns det någon indikation på prisbild för biljetterna? Spontant tänker jag att de blir rätt dyra p.g.a. relativt låg volym.



Går att provboka. Hittar ekonomiklassbiljetter för 1800 SEK men oftast 2500. Plusbiljetter för 2000 kronor mer och Business verkar landa på både 9000 och 15000 ibland.
Normala priser för att åka över Atlanten. Bor man i Göteborg är det ju väldigt mycket smidigare än att hålla på och byta någonstans i Europa.
#50 2022-12-22, 17:20
flashbackstasi
Ursprungligen postat av covfefe...
Enligt din länk kommer United (återigen) flyga med en 757, som är bra mycket värre än de nya a321.

På vilket sätt är de värre?
757 har väl något större plats och längre flyglängd.
Nu läste jag att de endast kommer ta 169 passagerare, då de erbjuder bättre benutrymme samt buisnessclass och economyplus.

A321 neo har max 206 passagerare på långflygning..
#51 2022-12-22, 17:24
flashbackstasi
Ursprungligen postat av Phantom042
Googlade och hittade att det bor 179000 svenskar i USA. Bor en del Amerikaner här också. Iaf i Stockholm är det ganska påtagligt. Även innan pandemin har jag gör mig att både Delta och United flög till Stockholm från New York. Även SAS då såklart som även har direktflyg till Chicago och Miami.
Här är en länk med bilder inuti. Tycker sätena ser likadana ut som på en A330. Förutom att de inte är lika många och en gång fattas. Inte lika högt i tak men hade gärna åkt om det var direktflyg och inget annat alternativ finns.
https://www.flightradar24.com/blog/exclusive-inside-the-new-scandinavian...





Går att provboka. Hittar ekonomiklassbiljetter för 1800 SEK men oftast 2500. Plusbiljetter för 2000 kronor mer och Business verkar landa på både 9000 och 15000 ibland.
Normala priser för att åka över Atlanten. Bor man i Göteborg är det ju väldigt mycket smidigare än att hålla på och byta någonstans i Europa.

Ok, men kan ju tillägga att även Finnair numera trafikerar linjen från Arlanda.

Tror de har en A330 för detta. De kör även A350 till USA men tror den går till Miami och Las vegas.
#52 2022-12-22, 17:38
htdg
Ursprungligen postat av Neksnor
metropoler som Fredrikshavn, Skagen och Hirtshals.


Hahaha ursäkta?
#53 2022-12-22, 17:40
Phantom042
Ursprungligen postat av flashbackstasi
På vilket sätt är de värre?
757 har väl något större plats och längre flyglängd.
Nu läste jag att de endast kommer ta 169 passagerare, då de erbjuder bättre benutrymme samt buisnessclass och economyplus.

A321 neo har max 206 passagerare på långflygning..


SAS har 157 säten i sin A321LR. 22 Business, 12 premium economy och 123 ekonomi.
A321Neo är betydligt tystare och nyare än 757. Orkar inte Googla men måste vara iaf 20 år sedan Boeing la ner tillverkningen av 757.
https://www.flightradar24.com/blog/exclusive-inside-the-new-scandinavian...

Ursprungligen postat av flashbackstasi
Ok, men kan ju tillägga att även Finnair numera trafikerar linjen från Arlanda.

Tror de har en A330 för detta. De kör även A350 till USA men tror den går till Miami och Las vegas.


Jag tror Finnair skulle lägga ner den satsningen och har istället börjat flyga Stockholm - Doha i något samarbete med Qatar.
#54 2022-12-22, 17:45
covfefe...
Ursprungligen postat av Phantom042
Googlade och hittade att det bor 179000 svenskar i USA. Bor en del Amerikaner här också. Iaf i Stockholm är det ganska påtagligt. Även innan pandemin har jag gör mig att både Delta och United flög till Stockholm från New York. Även SAS då såklart som även har direktflyg till Chicago och Miami.

Finnair flög tills för ett par månader sedan från Arlanda till JFK, LAX och Miami.

Norwegian flög fram till pandemin från Arlanda till Fort Lauderdale, JFK, Oakland, och Orlando.

Fler än jag som minns att Malaysia Airlines flög Arlanda-New York för ungefär 10 år sedan och att American Airlines flög Stockholm-Chicago på 1990-talet?
Ursprungligen postat av flashbackstasi
På vilket sätt är de värre?
757 har väl något större plats och längre flyglängd.
Nu läste jag att de endast kommer ta 169 passagerare, då de erbjuder bättre benutrymme samt buisnessclass och economyplus.

A321 neo har max 206 passagerare på långflygning..

SAS-maskinen har bättre säten, WiFi, är tystare, har större fönster, modernt IFE, känns luftigare bland annat genom cool belysning i taket och tunnare innerväggar (vilket ger mer utrymme)
#55 2022-12-22, 18:10
Ursprungligen postat av Phantom042
Googlade och hittade att det bor 179000 svenskar i USA. Bor en del Amerikaner här också. Iaf i Stockholm är det ganska påtagligt. Även innan pandemin har jag gör mig att både Delta och United flög till Stockholm från New York. Även SAS då såklart som även har direktflyg till Chicago och Miami.
Här är en länk med bilder inuti. Tycker sätena ser likadana ut som på en A330. Förutom att de inte är lika många och en gång fattas. Inte lika högt i tak men hade gärna åkt om det var direktflyg och inget annat alternativ finns.
https://www.flightradar24.com/blog/exclusive-inside-the-new-scandinavian...





Går att provboka. Hittar ekonomiklassbiljetter för 1800 SEK men oftast 2500. Plusbiljetter för 2000 kronor mer och Business verkar landa på både 9000 och 15000 ibland.
Normala priser för att åka över Atlanten. Bor man i Göteborg är det ju väldigt mycket smidigare än att hålla på och byta någonstans i Europa.

Enligt länk tidigare i tråden är businesstolen en modell som heter Thompson Aero Vantage i A321LR, i sina A330 och A350 använder de stolen Thompson Aero Vantage XL.

Lite intressant att de har enkelsäte i Business på jämna radnummer, möjligheten att välja mellan att sitta intill partner/kompis/kollega och att ha en egen rad kan nog locka en del. Även Plusstolarna, tre rader med 2+2, ser vettiga ut.
Jag gissar att de fokuseras på medvetna resenärer, som väljer annat än Ekonomiklass, och att Ekonomi är avsett för folk som inte vet vad som är fram eller bak på ett flygplan, men oj vad smidigt att slippa byte.
#56 2022-12-22, 18:49
Neida
Ursprungligen postat av Neksnor
Enligt länk tidigare i tråden är businesstolen en modell som heter Thompson Aero Vantage i A321LR, i sina A330 och A350 använder de stolen Thompson Aero Vantage XL.

Lite intressant att de har enkelsäte i Business på jämna radnummer, möjligheten att välja mellan att sitta intill partner/kompis/kollega och att ha en egen rad kan nog locka en del. Även Plusstolarna, tre rader med 2+2, ser vettiga ut.
Jag gissar att de fokuseras på medvetna resenärer, som väljer annat än Ekonomiklass, och att Ekonomi är avsett för folk som inte vet vad som är fram eller bak på ett flygplan, men oj vad smidigt att slippa byte.


Ekonomi-klass är avsett för vanligt folk som betalar sin egen biljett oavsett hur mycket de kan om flyg.
#57 2022-12-22, 21:20
flashbackstasi
Ursprungligen postat av covfefe...

SAS-maskinen har bättre säten, WiFi, är tystare, har större fönster, modernt IFE, känns luftigare bland annat genom cool belysning i taket och tunnare innerväggar (vilket ger mer utrymme)

Enda som kan ställa till det är väl hur länge SAS kommer finnas kvar?

Läste på Placera idag.. går tyvärr inte att kopiera, men det är en minst sagt väldigt dyster framtid..
#58 2022-12-22, 21:27
Awakes
Ursprungligen postat av Neksnor
Enligt länk tidigare i tråden är businesstolen en modell som heter Thompson Aero Vantage i A321LR, i sina A330 och A350 använder de stolen Thompson Aero Vantage XL.

Lite intressant att de har enkelsäte i Business på jämna radnummer, möjligheten att välja mellan att sitta intill partner/kompis/kollega och att ha en egen rad kan nog locka en del. Även Plusstolarna, tre rader med 2+2, ser vettiga ut.
Jag gissar att de fokuseras på medvetna resenärer, som väljer annat än Ekonomiklass, och att Ekonomi är avsett för folk som inte vet vad som är fram eller bak på ett flygplan, men oj vad smidigt att slippa byte.



Jag skulle aldrig betala för att flyga business med A321LR. Möjligtvis kan ”throne seat” vara skönt men 2+2 skulle jag aldrig betala för, var ju supertight och ingenstans att lägga sina saker eller ens kunna jobba.

Kan även tillägga att jag är hyfsat flygrädd men reser ett par gånger till usa varje år och skulle aldrig kunna tänka mig flyga över i den där lilla kärran. Flög senast med A333 och det planet var nästintill för litet, och Satan vad man kände av varenda turbulens. Satt och nickade i typ 4h konstant över Atlanten.
#59 2022-12-22, 21:57
elbel
Ursprungligen postat av snigel1
Kommunen har 220 000 invånare och region Nordjylland har 600 000 invånare.

Men varför en mindre målgrupp än kastrup?
Flyger fortfarande norwegian där?
#60 2022-12-22, 22:09
HansVonFreudhaus
Ursprungligen postat av covfefe...
Jag hatar den här utvecklingen med narrowbodies som ska flyga point to point på långa sträckor. Kan förstå att folk tycker att det är skönt att slippa byten, men hur trevligt är det att sitta inklämd i ett sådant plan i 10 timmar?


Folk sitter ju framför en skärm större delen av dagarna i alla fall. Då är det väl ganska skit samma om man sitter framför den skärmen upp i luften eller om man gör det hemma framför skrivbordet.