Hur kan det vara så stor skillnad mellan Landvetter och Arlanda?

#37 2023-06-04, 14:28
HenrikN96
Ursprungligen postat av esteban69
Är detta psyket hos en göteborgare? Geely har en bilfabrik där och sen...? Alltså räcker det med en mindre flygplats


Du har uppenbarligen inte koll på hur många bilbolag som etablerar sig på Lindholmen i Göteborg. Det börjar bli en hubb där nu. Inte bara Geely. Google är din vän. Kineserna med sina bolag satsar hur mycket pengar som helst i Göteborg.
För övrigt bor jag inte i Gbg. Men lite gulligt med en Stockholmare som måste trycka ner.
Måste kännas jobbigt att båda Volvo bolagen är extremt etablerade i Göteborg och de verkar inte ha som avsikt att göra något avtryck i Stockholm förutom med ett litet showroom. Beror väl på att Sthlm ligger way off på östsidan, helt fel sida av landet.
#38 2023-06-04, 14:30
HenrikN96
Ursprungligen postat av Neksnor
De lokala flygbolagen har av tradition använt ARN, CPH och OSL som hubbar. Tittar man på enbart svensk inrikestrafik så är Stockholm bäst placerat som hub, så ska man öka sin trafik till Sverige är Stockholm ett bra val. Ska man öka sin trafik till Skandinavien så kan Köpenhamn vara ett bättre alternativ.
När det gäller annat än inrikestrafik så är inte Stockholm vettigt placerat för göteborgare, Köpenhamn ligger närmare väldigt mycket.

Angående SAS Londonflyg som försvann från Göteborg, det verkar till väldigt stor del ha handlat om att de behövde pengar och att slots på LHR är dyra. Och med tanke på övriga flygplatser anslutningar kan det vara bra att inte dra ner på Londonflygen dit. Någon norsk oljehåla, Stavanger eller Bergen fick också behålla Londonflyg, men det är fullt begripligt.


Exakt, SAS är/var i behov av pengar och sålde slotsen då. De fick ju 500 miljoner för Landvetter-London linjen. Men fråga BA och Ryan om Landvetter-London är en lönsam linje, de kommer svara JA.

Absolut, Sthlm ligger bäst till gällande inrikes men i övrigt ligger Sthlm väldigt dåligt till. Men Göteborgs geofriska läge är bra på många sätt, dock har det väl hämmat flygplatsen utveckling också då det är så nära Kastrup osv.
#39 2023-06-04, 14:33
HenrikN96
Ursprungligen postat av Malvaktsfantomen
Sthlm är en huvudstad. Många int. företag är represnterade där. GOT är en mindre stad. Det ger avtryck i efterfrågan. För i slutändan är det just brhovet som styr.

Sen är ju ARN en hub med betydande feedertrsfik från/till norra Sverige. GOT är ingen hub airport alls, få rller inga matarlinjer.

GOT hade dock för länge sen linjer till bl.a. SF och kan även ha haft en linje till NY om jag inte minns fel.


Storgöteborg är ca 1 miljon och har stora bolag som Volvo, SKF osv i staden. Du behöver inte överdriva Sthlms betydelse, visst det är huvudstaden men staden är inte SÅ mycket större.

Landvetter har en direktlinje till NY nu, vi får se om den blir lönsam.
#40 2023-06-04, 14:40
Stallhagen
Ursprungligen postat av HenrikN96
Jag tycker också det är konstigt. Jag menar, Göteborg är ju ändå Sveriges andra största stad och flygplatsen känns för liten med tanke på att det ändå bor 1 miljon i Storgöteborg.

Att göteborg är sveriges andra största stad säger absolut ingenting. Upptagnings/feederområdet är är ju minimalt i förhållande till de tre skandinaviska huvudstädernas flygplatser. Bor du i göteborg kan man ju i princip välja om man ska åka norrut till Gardemoen, eller söderut till Kastrup. Tar väl ungefär lika länge restid åt båda håll, så kan man hoppa på ett direktflyg om man ska till NYC.
#41 2023-06-04, 15:02
Ursprungligen postat av HenrikN96
Men närområdet runt Göteborg är ju trots allt ca 1 miljon i Storgöteborg. Borde finnas underlag för en större flygplats kan man tycka.

Jag gissar att Kastrup har en stor fördel då de har en järnvägsstation där svenska regiontåg stannar.
Man kan från städer som Göteborg, Halmstad, Växjö, Kalmar, Varberg, Hässleholm, Karlskrona mm åka tåg utan byte ända in på flygplatsen. Och det utan att behöva oroa sig för konstiga prisvariationer eller idioter som betala för att få använda järnvägsstationen.
Om Landvetter hade haft järnvägsstation (flygplatsterminalen byggdes ca 2 km från järnvägen) så borde underlaget ha varit rejält större. Viktiga järnvägsknutar som Nässjö och Herrljunga hade antagligen haft regionaltåg till en sådan station.
#42 2023-06-04, 20:50
Malvaktsfantomen
Ursprungligen postat av HenrikN96
Storgöteborg är ca 1 miljon och har stora bolag som Volvo, SKF osv i staden. Du behöver inte överdriva Sthlms betydelse, visst det är huvudstaden men staden är inte SÅ mycket större.

Landvetter har en direktlinje till NY nu, vi får se om den blir lönsam.


Att sthlm är huvudstad är den främsta indirekta anledningen till skillnaden mellan ARN/GOT. Invånarantalet är av sekundär betydelse. Sthlm har många myndigheter, diplomatiska ämbeten, osv. Det genererar mkt trafik. Det är likadant i många andra jämförbara länder.

I jämförelse med GOT har ARN många transitresenärer. De flesta som reser via GOT har GOT som start- eller destinationsflygplats. Väldigt få transitresenärer på GOT.

Kolla på CPH, också ett stort transitnav med mycket matartrafik över Skandinavien, inte minst genom SAS.

Ja, vi får la se hur det går med NY-linjen.

OT: Av geografiska skäl reser jag själv nästan alltid via Landvetter på utlandsresor eller längre inrikes. Det är säkert 15 år sen jag var på Arlanda.
#43 2023-06-04, 20:58
Malvaktsfantomen
Ursprungligen postat av Neksnor
Jag gissar att Kastrup har en stor fördel då de har en järnvägsstation där svenska regiontåg stannar.
Man kan från städer som Göteborg, Halmstad, Växjö, Kalmar, Varberg, Hässleholm, Karlskrona mm åka tåg utan byte ända in på flygplatsen. Och det utan att behöva oroa sig för konstiga prisvariationer eller idioter som betala för att få använda järnvägsstationen.
Om Landvetter hade haft järnvägsstation (flygplatsterminalen byggdes ca 2 km från järnvägen) så borde underlaget ha varit rejält större. Viktiga järnvägsknutar som Nässjö och Herrljunga hade antagligen haft regionaltåg till en sådan station.


Ja, och även regional/fjärr norrut mot Trollhättan, Öxnered, Åmål och Karlstad inom ca 2 timmars restid. För de som bor i exempelvis södra/västra Värmland ligger Landvetter närmre än Arlanda. Men OSL är ännu närmre.
#44 2023-06-04, 21:07
Malvaktsfantomen
Ursprungligen postat av HenrikN96
Exakt, SAS är/var i behov av pengar och sålde slotsen då. De fick ju 500 miljoner för Landvetter-London linjen. Men fråga BA och Ryan om Landvetter-London är en lönsam linje, de kommer svara JA.

Absolut, Sthlm ligger bäst till gällande inrikes men i övrigt ligger Sthlm väldigt dåligt till. Men Göteborgs geofriska läge är bra på många sätt, dock har det väl hämmat flygplatsen utveckling också då det är så nära Kastrup osv.


Göteborg har ett bra läge mellan de tre skandinaviska huvudstäderna. Men kanske ligger lite för nära Oslo och Köbenhamn. Eller så kan man uttrycka det som att Göteborg är minst av dessa städer och att det inte är en huvudstad.

Har flugit många gånger GOT-LHR/LGW med både BA och SAS och det har alltid känts som att det varit en vältrafikerad linje så tror absolut det är lönsamt på den rutten.
#45 2023-06-04, 22:00
Många flygbolag kör, mer eller mindre strikt, hubtrafik. Exempelvis KLM i Amsterdam, Air France i Paris, Emirates i Dubai.
Huvudsakligen kör sådana bolag till och från sin hub. Lufthansa ändrade sitt upplägg för något år sedan så att de endast kör med Lufthansavarumärket till/från sina två hubar, München och Frankfurt. Övriga linjer trafikeras av andra varumärken.
SAS har ägnat sig åt att ha tre hubar, och bör därmed fokusera på trafik till dem. Göteborg är inte en av de städerna och får därför huvudsakligen nöja sig med trafik till hubflygplatser, Air France till Paris, KLM till Amsterdam osv.
Sedan har vi punkt till punkt-bolag, som Ryan Air. Flygplanen är baserade på baser, men de flygplatserna fungerar inte som hubar. Göteborg har en del sådan trafik.
Så SAS New York-linje från Göteborg är lite av ett undantag, på samma sätt som Finnairs USA-trafik från Arlanda.
Och en hub kan ligga nästan var som helst, jag har för mig att Doha har störst andel bytande resenärer i världen. Förenklat kan man säga att ingen ska till Doha, men många byter där. Att staden ligger där den ligger, underlättar en del.
Jag skulle tro att det hade varit möjligt för SAS att använda exempelvis Landvetter som enda hub, men ägarna, särskilt danskarna, hade nog protesterat.
#46 2023-06-04, 22:50
kalleboool
Ursprungligen postat av TheGreenMichael999
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_the_busiest_airports_in_the_Nordic_countries
Om du kollar listan så ligger Oslos Gardermoen högst med flest antal passagerare i hela Skandinavien. Gardermoen stjäl nog en hel del från Landvetter.
Sen att Keflavík på Island kan ha så många till sin lilla befolkning handlar väl om att flyg i praktiken är det enda sättet att ta sig till och från ön.


Fast det känns inte riktigt så. Jag har ändå flugit en del och jag har aldrig ens sett en biljett därifrån föreslagen. Slutar alltid med Landvetter, Arlanda eller Köpenhamn.


Detta, troligtvis
Ursprungligen postat av JAQ

När man flyger internationellt från Oslo blir det väldigt ofta via Kastrup eller annan större hub. Den är absolut störst i Norge, men fortfarande inte någon internationell hub.
#47 2023-06-04, 22:59
HejaFinland
Stockholm har ju Bromma också. Samt billighetsflygplatser i Västerås och Skavsta.

Men Stockholms län har 2,2 miljoner invånare och ganska många i Uppland, Västmanland och Södermanland. Många byter nog på Arlanda också från hela mellersta och norra Sverige. Stockholmare är också rikare så de flyger nog mer än Göteborgare. Och så finns alla statliga funktioner, ambassaders och internationella organisationer, företags huvudkontor etc. i Stockholm. Även stora universitet med internationella förbindelser. SU, Karolinska, etc.
#48 2023-06-05, 08:56
brunnsang
Stockholm hit å Göteborg dit, två pissflygplatser.

Vi har Nordens omodernaste och mest slitna flygplats, grannländerna slår oss med hästlängder det är så man skäms över skillnaden. Kastrup/Oslo/Helsinki rent och modernt.

Extra pluspoäng till kastrup där man kan köpa starköl i kyl när man landat.