Många flygbolag kör, mer eller mindre strikt, hubtrafik. Exempelvis KLM i Amsterdam, Air France i Paris, Emirates i Dubai.
Huvudsakligen kör sådana bolag till och från sin hub. Lufthansa ändrade sitt upplägg för något år sedan så att de endast kör med Lufthansavarumärket till/från sina två hubar, München och Frankfurt. Övriga linjer trafikeras av andra varumärken.
SAS har ägnat sig åt att ha tre hubar, och bör därmed fokusera på trafik till dem. Göteborg är inte en av de städerna och får därför huvudsakligen nöja sig med trafik till hubflygplatser, Air France till Paris, KLM till Amsterdam osv.
Sedan har vi punkt till punkt-bolag, som Ryan Air. Flygplanen är baserade på baser, men de flygplatserna fungerar inte som hubar. Göteborg har en del sådan trafik.
Så SAS New York-linje från Göteborg är lite av ett undantag, på samma sätt som Finnairs USA-trafik från Arlanda.
Och en hub kan ligga nästan var som helst, jag har för mig att Doha har störst andel bytande resenärer i världen. Förenklat kan man säga att ingen ska till Doha, men många byter där. Att staden ligger där den ligger, underlättar en del.
Jag skulle tro att det hade varit möjligt för SAS att använda exempelvis Landvetter som enda hub, men ägarna, särskilt danskarna, hade nog protesterat.