Hur kan det vara så stor skillnad mellan Landvetter och Arlanda?

#61 2023-06-28, 15:17
-Felix_
Ursprungligen postat av Nilledille
Haha jo förvisso sägs det att smålänningar är snåla. Ingen smålänning jag mött/känner flyger från annat än Landvetter dock


Flyger Kalmariter och Oskarshamnare från Landvetter ?
#62 2023-06-29, 09:31
Nilledille
Ursprungligen postat av -Felix_
Flyger Kalmariter och Oskarshamnare från Landvetter ?


Låter jag vara osagt, har släkt & vänner runt Jönköping och ut med vetlanda. De brukar alltid utgå från Landvetter.
#63 2023-10-24, 18:37
HenrikN96
Ursprungligen postat av Neksnor
Många flygbolag kör, mer eller mindre strikt, hubtrafik. Exempelvis KLM i Amsterdam, Air France i Paris, Emirates i Dubai.
Huvudsakligen kör sådana bolag till och från sin hub. Lufthansa ändrade sitt upplägg för något år sedan så att de endast kör med Lufthansavarumärket till/från sina två hubar, München och Frankfurt. Övriga linjer trafikeras av andra varumärken.
SAS har ägnat sig åt att ha tre hubar, och bör därmed fokusera på trafik till dem. Göteborg är inte en av de städerna och får därför huvudsakligen nöja sig med trafik till hubflygplatser, Air France till Paris, KLM till Amsterdam osv.
Sedan har vi punkt till punkt-bolag, som Ryan Air. Flygplanen är baserade på baser, men de flygplatserna fungerar inte som hubar. Göteborg har en del sådan trafik.
Så SAS New York-linje från Göteborg är lite av ett undantag, på samma sätt som Finnairs USA-trafik från Arlanda.
Och en hub kan ligga nästan var som helst, jag har för mig att Doha har störst andel bytande resenärer i världen. Förenklat kan man säga att ingen ska till Doha, men många byter där. Att staden ligger där den ligger, underlättar en del.
Jag skulle tro att det hade varit möjligt för SAS att använda exempelvis Landvetter som enda hub, men ägarna, särskilt danskarna, hade nog protesterat.


Europa, eller iaf Lufthansa, verkar skilja sig en del från USA då. I USA finns det visserligen också hubbar, men det är ju inte alls ovanligt att planen flyger lite överallt (mer som punkt-bolag fast ändå inte) men kanske startar och avsluten dagen vid sin hubb.

Som du säger så kan SAS nog inte satsa på Landvetter i form av någon hubb. De har redan 3st och det är ju för mycket egentligen. Men Göteborg ligger bra till så det finns potential för andra bolag.
Icke att förglömma så har Landvetter haft flygbolag som haft flygplatsen som sin hubb. City Airlines exempelvis. Dessa har dock oftast gått i konkurs, men hade kanske funnits potential idag för en nysatsning.
#64 2023-12-17, 15:01
Malvaktsfantomen
Ursprungligen postat av HenrikN96
Europa, eller iaf Lufthansa, verkar skilja sig en del från USA då. I USA finns det visserligen också hubbar, men det är ju inte alls ovanligt att planen flyger lite överallt (mer som punkt-bolag fast ändå inte) men kanske startar och avsluten dagen vid sin hubb.

Som du säger så kan SAS nog inte satsa på Landvetter i form av någon hubb. De har redan 3st och det är ju för mycket egentligen. Men Göteborg ligger bra till så det finns potential för andra bolag.
Icke att förglömma så har Landvetter haft flygbolag som haft flygplatsen som sin hubb. City Airlines exempelvis. Dessa har dock oftast gått i konkurs, men hade kanske funnits potential idag för en nysatsning.


Geografiskt strategisk placering är viktigt, sen finns det andra faktorer som befintlig infrastruktur på/kring flygplatsen, som uppställningsplatser, dockningsbryggor, underhåll, andra teknikaliteter. Landvetter har relativt ont om sådana faciliteter.

Kastrup ligger ju onekligen bättre till än både Arlanda och Landvetter. De har dessutom bra infrastruktur och befintligt trafiknätverk att ansluta till. Ska man bygga ett nav kring Landvetter är det mycket som behöver göras. Hur många flygbolag är intresserade av att ta en sån risk? Samtidigt tror jag Arlanda får finna sig i att vara andra, tredje största flygplats i Skandinavien.
#65 2023-12-17, 15:12
Ursprungligen postat av -Felix_
Du kan ju fråga Qatar Airways varför dom inte har några planer på att återuppta Landvetter linjen ?
Dom flög 2018-2022

Från Arlanda flyger dom 1- 2 ggr om dagen, i samarbete med Finnair nuförtiden.

SAS tex hade ju tidigare flera avgångar om dagen från Landvetter till London. I dag, noll.


Går det att maila Qatar? jag hittar ingen kontakt mail...

Ang London så har dem ju endel konkurrens från British airways och Ryanair så dem såg väl att det inte var lönsamt?
#66 2023-12-17, 17:19
HenrikN96
Ursprungligen postat av Malvaktsfantomen
Geografiskt strategisk placering är viktigt, sen finns det andra faktorer som befintlig infrastruktur på/kring flygplatsen, som uppställningsplatser, dockningsbryggor, underhåll, andra teknikaliteter. Landvetter har relativt ont om sådana faciliteter.

Kastrup ligger ju onekligen bättre till än både Arlanda och Landvetter. De har dessutom bra infrastruktur och befintligt trafiknätverk att ansluta till. Ska man bygga ett nav kring Landvetter är det mycket som behöver göras. Hur många flygbolag är intresserade av att ta en sån risk? Samtidigt tror jag Arlanda får finna sig i att vara andra, tredje största flygplats i Skandinavien.


Håller med om allt. Sedan kan jag tycka det är konstigt att Landvetter inte har bättre infrastruktur. Har ju ändå ett upptagningsområde på mer än 1 miljon. Men den politiska viljan har väl inte funnits.

Arlanda kommer nog aldrig gå om Kastrup. Kastrup ligger dels bättre till men kanske ännu viktigare så finns det politiska viljan i Danmark att satsa på flyget. Samt att SAS kommer koncentreras ännu mer till Kastrup när den svenska ägarandelen går ner. Så är flera anledningar till att Arlanda kommer halka efter.
#67 2023-12-17, 17:44
godboy
Verkligen knepigt att GOT inte tar sig bättre. Men som redan nämnts så går ju all matartrafik från Norrland till ARN, vilket ger dem massa mer "gratisresenärer". Sen är ju GOT:s infrastruktur ett skämt. Det tar alltid en miljon år innan bagaget kommer och dessutom bara en flygbuss därifrån. Så jag fattar att många hallänningar och smålänningar hellre väljer Köpenhamn.
#68 2023-12-17, 17:47
De behöver få ordning på järnvägen Gbg-Borås via GOT på nåt sätt.
#69 2023-12-17, 18:06
Malvaktsfantomen
Ursprungligen postat av HenrikN96
Håller med om allt. Sedan kan jag tycka det är konstigt att Landvetter inte har bättre infrastruktur. Har ju ändå ett upptagningsområde på mer än 1 miljon. Men den politiska viljan har väl inte funnits.

Arlanda kommer nog aldrig gå om Kastrup. Kastrup ligger dels bättre till men kanske ännu viktigare så finns det politiska viljan i Danmark att satsa på flyget. Samt att SAS kommer koncentreras ännu mer till Kastrup när den svenska ägarandelen går ner. Så är flera anledningar till att Arlanda kommer halka efter.


Ja, det är väl Swedavia som driver både Arlanda och Landvetter. Men de är väl knappast intresserade av en konkurrenssituation mellan dessa två flygplatser. Det kan väl förklara en del.

Den andra förklaringen kan vara att det helt enkelt inte finns nåt behov av att investera mer än de finner nödvändigt i Landvetter. Det finns en rullbana och den räcker antagligen ett tag till (finns ju större flygplatser som också bara har en rullbana). Möjligen att en utbyggnad av antalet uppställningsplatser och en tåganslutning skulle vara aktuell i takt med att västlänken byggs.

Räknar man hela Västra Götaland, västra Småland, norra Halland och ända upp mot Värmland blir upptagningsområdet bortåt 2,5, kanske 3 miljoner människor. Men det räcker inte eftersom Gardermoen och Kastrup suger upp många passagerare. Dessutom finns det som du var inne på politiska intressen på andra håll som konkurrerar och då är det svårt att hävda sig som lite mindre flygplats.

Kolla på Kallax, där investerade man ju pengar på 90-talet för att man trodde man kunde locka till sig fraktbolag som skulle mellanlanda där, men det föll platt.

Det krävs nog ett ökat passagerartryck med befintliga förutsättningar på Landvetter för att stora investeringar ska komma.

Danmark är ju ett litet land med korta avstånd (Grönland, Färöarna exkluderat) så då är det mer motiverat att satsa det mesta på Kastrup och lägg till att SAS är väletablerade där så ligger Stockholm i lä. Österut så har Helsingfors/Finnair ett nav mot fjärran östern.

Arlanda har inga egentliga konkurrensfördelar mot varken Helsingfors eller Kastrup. Landvetter, Gardermoen och Kastrup ligger bättre till för västra och södra Sverige förutom möjligen vid resor österut. Hur många svenska flygplatser konkurrerar om norska och danska passagerare?
#70 2023-12-17, 19:18
Karman
Ursprungligen postat av vanartad
Obegripligt ni sitter och diskuterar vilka av de små flygplatserna som är störst när CPH är störst i Skandinavien.Jag har haft olyckan att landa på ARN ett par gånger pga omdirigering.
ARN är i klass ANC (Ancorage), ödslig utmarks-flygplats med storhetsvansinne.OSL är ju mer en inrikesflygplats med fåtal rutter utanför Skandinavien.

https://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=15272

Ha, ha roligt. Det bor ju ändå minst 3,5 miljoner människor i Mälardalen, som är Arlandas primära upptagningsområde. Så någon "ödemark" är det knappast...

Stockholm är ju dessutom största stad i Skandinavien och största finanscentrum med flest storbolags-HK i Skandinavien.
#71 2023-12-17, 20:01
Ursprungligen postat av Malvaktsfantomen
Ja, det är väl Swedavia som driver både Arlanda och Landvetter. Men de är väl knappast intresserade av en konkurrenssituation mellan dessa två flygplatser. Det kan väl förklara en del.

Den andra förklaringen kan vara att det helt enkelt inte finns nåt behov av att investera mer än de finner nödvändigt i Landvetter. Det finns en rullbana och den räcker antagligen ett tag till (finns ju större flygplatser som också bara har en rullbana). Möjligen att en utbyggnad av antalet uppställningsplatser och en tåganslutning skulle vara aktuell i takt med att västlänken byggs.

Räknar man hela Västra Götaland, västra Småland, norra Halland och ända upp mot Värmland blir upptagningsområdet bortåt 2,5, kanske 3 miljoner människor. Men det räcker inte eftersom Gardermoen och Kastrup suger upp många passagerare. Dessutom finns det som du var inne på politiska intressen på andra håll som konkurrerar och då är det svårt att hävda sig som lite mindre flygplats.

Kolla på Kallax, där investerade man ju pengar på 90-talet för att man trodde man kunde locka till sig fraktbolag som skulle mellanlanda där, men det föll platt.

Det krävs nog ett ökat passagerartryck med befintliga förutsättningar på Landvetter för att stora investeringar ska komma.

Danmark är ju ett litet land med korta avstånd (Grönland, Färöarna exkluderat) så då är det mer motiverat att satsa det mesta på Kastrup och lägg till att SAS är väletablerade där så ligger Stockholm i lä. Österut så har Helsingfors/Finnair ett nav mot fjärran östern.

Arlanda har inga egentliga konkurrensfördelar mot varken Helsingfors eller Kastrup. Landvetter, Gardermoen och Kastrup ligger bättre till för västra och södra Sverige förutom möjligen vid resor österut. Hur många svenska flygplatser konkurrerar om norska och danska passagerare?

Swedavia räknar med att en andra bana på GOT behövs* vid ca 15 miljoner årliga resenärer. Tanken är då att bygga en parallell bana öster om den gamla, alltså till vänster om Flygplatsvägen när man kör in till flygplatsen. Banorna kommer då att kunna användas oberoende av varandra, vilket ökar kapaciteten.

* Både jag och Swedavia är givetvis fullt medvetna om att det finns banor som hanterar mycket mer än 15 miljoner årliga resenärer. Men intresset för att köra/åka jumbojet mellan Göteborg och Helsingfors klockan 02.30 är inte så stort. Bland annat därför behövs en andra bana vid ca 15 miljoner resenärer.
#72 2023-12-26, 01:07
När Finland (med mera) var en del av Sverige, innan några flygplatser hade byggts, låg Stockholm, där Arlanda idag ligger, ungefär mitt i riket.
Nu finns det konkurrerande flygplatser i öster (Helsingfors och delvis Riga/Tallinn, där Air Baltic satsar), väster (Oslo) och söder (Köpenhamn). Sett till geografin är Arlanda egentligen bara vettigt om man ska till norra Kalifornien.
Landvetter är inte bara inringat av (de nuvarande) grannländernas flygplatser utan också av Arlanda.