Hur kan det vara så stor skillnad mellan Landvetter och Arlanda?

#49 2023-06-05, 10:24
Newkie
Ursprungligen postat av HenrikN96
Storgöteborg är ca 1 miljon och har stora bolag som Volvo, SKF osv i staden. Du behöver inte överdriva Sthlms betydelse, visst det är huvudstaden men staden är inte SÅ mycket större.

Landvetter har en direktlinje till NY nu, vi får se om den blir lönsam.


Fast hela Norrland (1,2 miljoner) måste ändå via Arlanda. Så där kan du i princip kvitta bort Göteborg. Att Stockholm håller sig med tre flygplatser är ju totalt korkat dock. Bättre att ha en storflygplats som fyller ut linjerna bättre..
#50 2023-06-05, 10:26
Grishnac
Ursprungligen postat av HenrikN96
Storgöteborg är ca 1 miljon och har stora bolag som Volvo, SKF osv i staden. Du behöver inte överdriva Sthlms betydelse, visst det är huvudstaden men staden är inte SÅ mycket större.

Landvetter har en direktlinje till NY nu, vi får se om den blir lönsam.


Storgöteborg är runt 600k och inte en miljon.
#51 2023-06-05, 12:35
Ursprungligen postat av Grishnac
Storgöteborg är runt 600k och inte en miljon.


Till "Storgöteborg" skulle jag räkna allt mellan Kungsbacka, Kungälv, Lerum, Härryda och Älvängen. Då är man närmre miljonen än 600k invånare - Göteborgs kommun i sig har i princip redan slagit i 600k-taket: https://scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/befolknin...


Problemet med Landvetter är att det ligger bra till om man redan åker på vägen mellan Göteborg-Borås, men att det för alla andra krävs en "omväg" genom stan om man kommer från Kungälv exempelvis. Och bor man i Varberg (som börjar räknas som Storgöteborg i vissa fall) och söderut finns tågen till Kastrup som är en större flygplats.


Hade Göteborgs flygplats legat vid Olskroksmotet där all trafik i Västsverige möts hade man säkert haft minst dubbelt så många passagerare som nu.
#52 2023-06-05, 13:27
-Felix_
Ursprungligen postat av Newkie
Fast hela Norrland (1,2 miljoner) måste ändå via Arlanda. Så där kan du i princip kvitta bort Göteborg. Att Stockholm håller sig med tre flygplatser är ju totalt korkat dock. Bättre att ha en storflygplats som fyller ut linjerna bättre..


Skavsta kan du nästan räkna bort, bara Wizz kvar med 5-6 avgångar om dagen.
#53 2023-06-05, 16:16
Pankeborg
Ursprungligen postat av TheGreenMichael999
Sen att Keflavík på Island kan ha så många till sin lilla befolkning handlar väl om att flyg i praktiken är det enda sättet att ta sig till och från ön.


Nej, det är för att det ligger på vägen till USA och att de pushat hårt för att bli stället man mellanlandar på. Det är inte islänningarna som flyger så mycket.
#54 2023-06-05, 16:27
Grishnac
Ursprungligen postat av Hurrit
Till "Storgöteborg" skulle jag räkna allt mellan Kungsbacka, Kungälv, Lerum, Härryda och Älvängen. Då är man närmre miljonen än 600k invånare - Göteborgs kommun i sig har i princip redan slagit i 600k-taket: https://scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/befolknin...


Problemet med Landvetter är att det ligger bra till om man redan åker på vägen mellan Göteborg-Borås, men att det för alla andra krävs en "omväg" genom stan om man kommer från Kungälv exempelvis. Och bor man i Varberg (som börjar räknas som Storgöteborg i vissa fall) och söderut finns tågen till Kastrup som är en större flygplats.


Hade Göteborgs flygplats legat vid Olskroksmotet där all trafik i Västsverige möts hade man säkert haft minst dubbelt så många passagerare som nu.



Mja, men då får man ju rimligtsvis räkna in en hel del runt stockholm också om man skall jämföra, typ allt runt Mälaren och norr om Arlanda. Då blir Stockholmsregionen ganska folkrik.
#55 2023-06-09, 20:43
Nilledille
Västra götaland, Småland, Bohuslän & Halland har tillsammans nästan 3,3miljoner invånare. Jag tror Landvetter flygplats utan problem hade kunnat ha likvärdig size/trafik som Arlanda om den politiska viljan funnits. Det är ytterst märkligt att Landvetter flygplats inte är större än den är!
#56 2023-06-09, 21:43
Ursprungligen postat av Nilledille
Västra götaland, Småland, Bohuslän & Halland har tillsammans nästan 3,3miljoner invånare. Jag tror Landvetter flygplats utan problem hade kunnat ha likvärdig size/trafik som Arlanda om den politiska viljan funnits. Det är ytterst märkligt att Landvetter flygplats inte är större än den är!

Halland och södra Småland kan ta tåget, utan byte, till Kastrup istället.
#57 2023-06-11, 00:12
Nilledille
Ursprungligen postat av Neksnor
Halland och södra Småland kan ta tåget, utan byte, till Kastrup istället.


Ja förbindelserna är det inget fel på men..Kastrup tar man antagligen om man bor i Skåne. Smålänningar och hallänningar flyger uteslutet alltid från landvetter.. enl min uppfattning.
#58 2023-06-26, 12:55
-Felix_
Ursprungligen postat av Nilledille
Ja förbindelserna är det inget fel på men..Kastrup tar man antagligen om man bor i Skåne. Smålänningar och hallänningar flyger uteslutet alltid från landvetter.. enl min uppfattning.


Smålänningar flyger där det är billigast, dom skiter i om det är Landvetter, Arlanda eller Kastrup.
#59 2023-06-27, 15:22
Nilledille
Ursprungligen postat av -Felix_
Smålänningar flyger där det är billigast, dom skiter i om det är Landvetter, Arlanda eller Kastrup.


Haha jo förvisso sägs det att smålänningar är snåla. Ingen smålänning jag mött/känner flyger från annat än Landvetter dock
#60 2023-06-27, 22:31
Ursprungligen postat av Grishnac
Storgöteborg är runt 600k och inte en miljon.

I pendlingsstråket Göteborg-Borås (kommunerna Göteborg, Mölndal, Härryda, Bollebygd och Borås) bor det 830000 personer*. Landvetter flygplats ligger relativt central i stråket. Sedan bör även boende i Partille, Lerum, Alingsås och Öckerö se Landvetter som sin primära flygplats. Även Kungsbackabor kan vara intresserade, men där finns lite mer dansk konkurrens. Så det bör finnas ca en miljon som ganska bekvämt och snabbt kan ta sig till Landvetter.
Ursprungligen postat av Nilledille
Haha jo förvisso sägs det att smålänningar är snåla. Ingen smålänning jag mött/känner flyger från annat än Landvetter dock

Det finns tågförbindelse utan byte mellan Kastrup och småländska storstäder som Älmhult, Alvesta, Växjö, Hovmantorp och Kalmar. Jag antar att det lockar några att flyga från Danmark.

* Trafikverkets rapport "Utredning av åtgärder i järnvägssystemet i stråket Göteborg–Borås" kapitlet "2.1 Tätorter, befolkning och arbets- och studiependling", publicerad 2023-06-26.