Åhhh, Alba, 23, fick inte flyga från Arlanda – på grund av bokstaven Å

#37 2023-06-07, 12:23
Travellermade
Återigen, kikar ni längst ner i passet så står det exakt hur man ska skriva sitt namn om man inte vill riskera sådant här, i det här fallet har kunden, som heter Åhlander, bokat sig själv som Ahlander, så det är inte systemens fel?

Sen att detta misstag kostade henne så mycket är en sak, men felet är utan tvekan hennes. Hade hon bokat genom en resebyrå och de hade bokat som Ahlander hade det varit deras fel om de haft en kopia av hennes pass.

Så kunden har begått ett fel, men incheckningsbolaget har varit väldigt skitnödiga om det, anledningen är att om kunden kommer fram till Australien, de vägrar släppa in henne på grund av detta fel, så måste flygbolaget flyga hem henne direkt samt betala ganska saftiga böter.
#38 2023-06-07, 12:25
rubin22
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Sakfrågan är att hennes namn i passet stavas med Å och namnet på hennes visum till Australien med "AA" som brukar vara hur man skriver Å i brist på Å. Att incheckningspersonalen grinar om detta och inte förstår att det är samma sak, kanske inte borde jobba som incheckningspersonal.

Jag tror inte det är Lufthansa per se som är problemet utan outsourcingbolagets personal som är okunniga. Problemet ligger hos SGH (SAS Ground Handling).

LUFTHANSA ÄR IDIOTER!
Och självklart ligger det på dem.
Förstår inte att någon flyger med dem?
#39 2023-06-07, 12:27
Nostradumbass
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Den anställde måste väl ha en chef att kontakta.


Ja, säkert. Men det kan ju vara tjejen också, 23 år som inte vågar tjafsa med någon plutmunsbrud i incheckningen. Hon ringer tidningen och grinar istället. Man kan tycka att detta skulle ha varit ett lösbart problem för någon personal som besitter normal begåvning.
#40 2023-06-07, 12:28
Nostradumbass
Ursprungligen postat av rubin22
LUFTHANSA ÄR IDIOTER!


Dom är tyskar bara. Det har funkat när jag har flugit med dem.
#41 2023-06-07, 12:31
Neida
Ursprungligen postat av Travellermade
Återigen, kikar ni längst ner i passet så står det exakt hur man ska skriva sitt namn om man inte vill riskera sådant här, i det här fallet har kunden, som heter Åhlander, bokat sig själv som Ahlander, så det är inte systemens fel?

Sen att detta misstag kostade henne så mycket är en sak, men felet är utan tvekan hennes. Hade hon bokat genom en resebyrå och de hade bokat som Ahlander hade det varit deras fel om de haft en kopia av hennes pass.

Så kunden har begått ett fel, men incheckningsbolaget har varit väldigt skitnödiga om det, anledningen är att om kunden kommer fram till Australien, de vägrar släppa in henne på grund av detta fel, så måste flygbolaget flyga hem henne direkt samt betala ganska saftiga böter.


Nej, det är inte upp till resenären att stava sitt pass och visum själv. Det gör myndigheter/ ambassader. När hon sen skriver in sitt namn som innehåller å/ä/ö på hemsidan till flygbolaget så blir det automatisk korrigerat till de internationella "aa", "ae" etc. Det är ingenting resenären kunde gjort annorlunda (för utom att kräva att prata med en överordnad på SAS-Handling (SGH) på Arlanda.
#42 2023-06-07, 12:33
Himmalajja
Hur gör dom med araber som transkriberar sina namn olika varenda gång?
#43 2023-06-07, 12:35
Nostradumbass
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Här var det visumet som spökade, jag antar att Lufthansa är rädda att få betala biljetten hem om Australien börjar konstra vid inresekontrollen ( vilket de knappast kommer att göra).


Såna är reglerna. Om ett flygbolag flyger en passagerare med bristfälliga/felaktiga resehandlingar åker flygbolaget på att transportera hem den passageraren om den inte släpps in i landet den ska till.
#44 2023-06-07, 12:37
von Hindenburg
Ursprungligen postat av Himmalajja
Hur gör dom med araber som transkriberar sina namn olika varenda gång?


Det viktiga är att namnet på visumet stämmer med den elektroniskt läsbara biten längst ner i passet. Det är samma som för tjejen i exemplet här. Hon hade helt säkert korrekt data där men personen i incheckningen hängde upp sig på stavningen där man själv läser
#45 2023-06-07, 12:56
Sonnenwende
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Såna är reglerna. Om ett flygbolag flyger en passagerare med bristfälliga/felaktiga resehandlingar åker flygbolaget på att transportera hem den passageraren om den inte släpps in i landet den ska till.

Jag gissar dock att de Australiensiska gränskontrollanterna inser varför det står som det gör på pass och visum.
#46 2023-06-07, 12:58
suppose
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Det viktiga är att namnet på visumet stämmer med den elektroniskt läsbara biten längst ner i passet. Det är samma som för tjejen i exemplet här. Hon hade helt säkert korrekt data där men personen i incheckningen hängde upp sig på stavningen där man själv läser


Om jag förstod artikeln rätt var namnet rätt i visumet men inte i flygbiljetten, på grund av att hemsidan där hon bokade biljetten hade ändrat Å till A och inte till AA.
#47 2023-06-07, 13:13
Varken biljett eller visum var helt korrekt i och med att de skriver om "Å" (på olika sätt).

Ingenting var heller helt fel. Och framförallt inte fel från tjejens sida.

Hoppas att hon får skälig ersättning för allt strul.
#48 2023-06-07, 13:30
Klappmyts
Jag har inte samma problem med bokstäver, så jag bryr mig inte för egen del, men de som har å, ä eller ö i sina namn ska undvika Lufthansa. Kan man dra någon annan slutsats?