Åhhh, Alba, 23, fick inte flyga från Arlanda – på grund av bokstaven Å

#49 2023-06-07, 13:37
SKetcher
Ursprungligen postat av Travellermade
Återigen, kikar ni längst ner i passet så står det exakt hur man ska skriva sitt namn om man inte vill riskera sådant här, i det här fallet har kunden, som heter Åhlander, bokat sig själv som Ahlander, så det är inte systemens fel?

Sen att detta misstag kostade henne så mycket är en sak, men felet är utan tvekan hennes. Hade hon bokat genom en resebyrå och de hade bokat som Ahlander hade det varit deras fel om de haft en kopia av hennes pass.

Så kunden har begått ett fel, men incheckningsbolaget har varit väldigt skitnödiga om det, anledningen är att om kunden kommer fram till Australien, de vägrar släppa in henne på grund av detta fel, så måste flygbolaget flyga hem henne direkt samt betala ganska saftiga böter.


Fel.

Kunden är komplett maktlös i det här fallet. Det finns inget sätt att få det korrekt som personen i checkin-disken ville. Att läsa längst ner hade inte hjälpt, då det handlar om 3 olika stavningar.

Som artikeln anger. Differensen är mellan svenska pass och australienska visum. Svenska pass använder sig naturligtvis av ÅÄÖ.
Formatreglerna för australienska visum är följande.
All names may only contain standard English alphabetic characters, that is 'a' to 'z' or 'A' to 'Z'.

[...]

Conversion rules for non-standard characters

The following table presents non-standard English characters and their required translation to standard English characters.

Non-standard character Description Required conversion
Á A acute A
À A grave A
 A circumflex A
Ä A diaresis AE
à A tilde A
Ă A breve A
Å A ring AA


Hennes svenska pass säger Åhlander
Lufthansas bokningssystem rensar diakritiska tecken och förvandlar Åhlander till Ahlander.
Australiens visum-system rensar diakritiska tecken och förvandlar Åhlander till Aahlander med två A.

Det absolut ENDA hon kunde ha gjort i det här fallet är att medvetet stava fel i Lufthansas bokningssystem, förutsatt att det ens funkar (det sker ofta cross-matchning med kreditkort etc), och samtidigt känna till hur imbecill personalen är som jobbar på Arlanda.
#50 2023-06-07, 14:31
peterj76
Ursprungligen postat av PedoJoeBiden
I hennes pass står det Åhlander, men när man beställer flygbiljetten så ändrar dom Åhlander till Aahlander automatiskt pga gemensamma EU regler.
Eftersom namnen skiljer sig åt så vägrar flygbolaget släppa in henne på flyget.


Märkligt ändå. Kan ju inte vara första gången någon med Å reser.
#51 2023-06-07, 14:33
ygrit
Ursprungligen postat av Travellermade
...i det här fallet har kunden, som heter Åhlander, bokat sig själv som Ahlander, så det är inte systemens fel?


Varför kommenterar du detaljer om du inte ens tänker läsa artikeln?

När Alba köpte sin biljett via företaget Booking.com hade hon skrivit sitt efternamn med svenskt Å. Helt rätt, enligt svensk polis.
#52 2023-06-07, 14:47
Sam.Boyd
Ett Å i för eller efternamn kan ju knappast vara något ovanligt för svenska resenärer. Åsa, Åke, Åkerblom, Ålander, Åkesson, osv

Likaså gäller samma regler för Ö som i Örjan, Ölander, Österman osv

Men kanske incheckning är att räkna som ett ”enklare” jobb?
#53 2023-06-07, 15:12
-Felix_
Ursprungligen postat av SKetcher
Fel.

Kunden är komplett maktlös i det här fallet. Det finns inget sätt att få det korrekt som personen i checkin-disken ville. Att läsa längst ner hade inte hjälpt, då det handlar om 3 olika stavningar.

Som artikeln anger. Differensen är mellan svenska pass och australienska visum. Svenska pass använder sig naturligtvis av ÅÄÖ.
Formatreglerna för australienska visum är följande.

Hennes svenska pass säger Åhlander
Lufthansas bokningssystem rensar diakritiska tecken och förvandlar Åhlander till Ahlander.
Australiens visum-system rensar diakritiska tecken och förvandlar Åhlander till Aahlander med två A.

Det absolut ENDA hon kunde ha gjort i det här fallet är att medvetet stava fel i Lufthansas bokningssystem, förutsatt att det ens funkar (det sker ofta cross-matchning med kreditkort etc), och samtidigt känna till hur imbecill personalen är som jobbar på Arlanda.


Äntligen någon som kan på ett korrekt och överskådligt sätt redogöra för faktiska omständigheter.
Riktigt äkta syntaxerror för denna resenär. Men vet man hur galna dom Australiensiska immigration
funkar så antar man att flygbolagen och dess ombud i detta fallet SAS/SGH kräver absolut och
extrakt korrekta dokument för att inte själva få bekosta resenärens hemresa om dom gör fel.
Mycket märkligt att inte detta kommit upp tidigare ?
#54 2023-06-07, 15:20
godmannen
Så jäkla roligt att Lufthansa kallar tjejen för "fröken Åhlander". Jag vet att man säger så för att vara artig i Tyskland men på nutida svenska låter det så underbart överlägset och nedlåtande.
#55 2023-06-07, 15:40
OsynligTejp
Ursprungligen postat av ygrit
Anledningen till att detta tar tid är för att Lufthansa gör avvägningen mellan att, med all rätt, skylla på SGHs inkompetenta personal eller att ta smällen själva. Är det värt att försämra relationen till SGH för att vinna lite PR i media? Jag vet inte. Men det här är ju bara ett fall av osäker eller dåligt utbildad personal som inte vågar ta beslut.


Det är ju egentligen ingen skillnad ur ett kundtjänstperspektiv. Kunden har inte gjort fel. Ersätt merkostnaderna, skicka med nåt snyggt utöver det som goodwill, bråka sedan internt/med underleverantör om vem som ska ta notan.
#56 2023-06-07, 15:46
TuffBakomTangenten
Har för mig att en vän till mig som heter "Hans Wendelin" i efternamn missat att skriva sista n i ibljetten dvs. det stod "Hans Wendeli" och blev då tvungen att betala 1000 kr eller något till SAS för att "uppdatera namn" på biljetten. Blev så sjukt förvånad och detta var för kanske 2-3 år sen, inte 20-30 år sedan
#57 2023-06-07, 16:03
Europe
Ursprungligen postat av PedoJoeBiden
Flashback brukar ju stötta företagen i sådana här situationer och kalla kunden för idiot, så hon får väl helt enkelt byta efternamn till Mohammed så är problemet löst.


Vem är "Flashback"? Majoriteten på forumet? När har "Flashback" stött ett företag som uppenbart gjort fel och när kunden har gjort rätt? Kan du länka till ett par exempel på sådana trådar?
#58 2023-06-07, 16:13
Benny98
Ursprungligen postat av OsynligTejp
Det är ju egentligen ingen skillnad ur ett kundtjänstperspektiv. Kunden har inte gjort fel. Ersätt merkostnaderna, skicka med nåt snyggt utöver det som goodwill, bråka sedan internt/med underleverantör om vem som ska ta notan.


30 000 kr? Ja, det är ju värt att bråka om för LH.
#59 2023-06-07, 16:16
PedoJoeBiden
Ursprungligen postat av Europe
Vem är "Flashback"? Majoriteten på forumet? När har "Flashback" stött ett företag som uppenbart gjort fel och när kunden har gjort rätt? Kan du länka till ett par exempel på sådana trådar?

Finns en tråd med snart 1000 sidor där "Flashback" kallar människor för idioter då de kritiserar företags beteende i pressen.
(FB) Ny trend: Idioter får utrymme i kvällspressen.
Bara en tidsfråga innan Alba hamnar där också.
#60 2023-06-07, 16:51
GregerMedeltid
Ursprungligen postat av Himmalajja
Hur gör dom med araber som transkriberar sina namn olika varenda gång?


De ser nog till att använda samma transkribering på biljett och visum som det står i passet. Jag vet inte hur det ser ut i Långbortistan, om du på Jihadi Air kan boka med bara ett arabiskt namn eller om du måste uppge den transkriberade stavningen. Jag antar det sistnämnda, just eftersom det finns så många olika standarder.