Åhhh, Alba, 23, fick inte flyga från Arlanda – på grund av bokstaven Å

#73 2023-06-07, 22:48
Enterprise
Ursprungligen postat av PalmeKiller
IQ fiskmås på personalen på Arlanda?

Alba, 23, fick inte flyga från Arlanda på grund av bokstaven Å i sitt efternamn.
Först efter flera månader har Lufthansa erkänt att beslutet var fel.
Men Alba har varken fått någon kompensation eller förklaring – eftersom hon anmält bolaget.


https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jlMPkw/bokstaven-a-stoppade-alba-23...

Hela upplägget känns 100 % MENA, men om någon motbevisar mig så är jag inte sämre än att backa,
#74 2023-06-07, 23:18
Ursprungligen postat av PedoJoeBiden
Flashback brukar ju stötta företagen i sådana här situationer och kalla kunden för idiot, så hon får väl helt enkelt byta efternamn till Mohammed så är problemet löst.

Lite idiotiskt att skriva Å i bokningen, på alla pass med å,ä och ö så stor det hur det ska skrivas utan prickar.

Ö=oe
Ä=Ae
Å=aa

Men systemet är sjukt byråkratiskt om det inte fattar Å. Jag vet när jag jobbade förut med kundservice kunde norska bokstäver bli helt knas och stå som binderstreck/frågetecken/allt möjligt, så är säkert nåt sånt haveri.
#75 2023-06-07, 23:21
Ursprungligen postat av chromacor
Jag har rest en hel del med Lufthansa och självklart funkar det bra - när det funkar bra. Men hamnar man i kläm som resenär, då beter sig Lufthansa som tredje klassens lågprisbolag. Jag vet inte om de har ekonomiska problem eller vad som är problemet, men de verkar göra allt de kan för att slippa betala ut resenärernas lagliga ersättning.

Det finns många exempel på det, här t.ex: https://sverigesradio.se/artikel/kunder-far-ingen-ersattning-trots-insta...

Så personligen har jag slutat boka Lufthansa, har ingen lust att bli strandad utomlands, få pröjsa 50 loppor själv och sen sitta i månadslånga telefonköer och prata med Lufthansas "kundtjänst" för att försöka få tillbaka pengarna.

Jag tror det är den statliga och byråkratiska mentaliteten som sitter i väggarna. JAg har haft problem med Lufthansa/Air France/British Airways/SAS i mina dagar, och alla har krånglat. Lågprisbolagen och Norwegian funkade typ direkt och var väldigt smidiga med att fixa en ny resa när det knasade pga oväder.
#76 2023-06-08, 06:45
PalmeKiller
Ursprungligen postat av Enterprise
Hela upplägget känns 100 % MENA, men om någon motbevisar mig så är jag inte sämre än att backa,


Du har mycket MENA skräp säkerhetskontrollerna på Arlanda. Riktigt iq befriande varasel.
#77 2023-06-08, 06:56
Eastwing
Ursprungligen postat av Enterprise
Hela upplägget känns 100 % MENA, men om någon motbevisar mig så är jag inte sämre än att backa,


Också min första tanke, Arlanda är som en miniatyr av landet.
MENA i mängder och kaos kaos.
#78 2023-06-08, 08:58
Sun Ruler
Förtydligade lite i trådstarten.
/Moderator
#79 2023-06-08, 09:02
Neida
Ursprungligen postat av Enterprise
Hela upplägget känns 100 % MENA, men om någon motbevisar mig så är jag inte sämre än att backa,


Personalen på incheckning var kanske MENA men kunden är sannolikt en väldigt försiktig flicka som inte stod på sig där på Arlanda. Situationen hade ju lösts på 2 minuter om hon fått prata med en annan anställd på SGH, en som förstod regelverket.
#80 2023-06-08, 14:10
mammamaria
Ursprungligen postat av PedoJoeBiden
Flashback brukar ju stötta företagen i sådana här situationer och kalla kunden för idiot, så hon får väl helt enkelt byta efternamn till Mohammed så är problemet löst.



Bra idé!
#81 2023-06-08, 15:55
suppose
Ursprungligen postat av norce
Personalen i fråga jobbade på Arlanda i Sverige. Då ska man kunna kräva kunskap om de svenska bokstäverna.


Ja, jag skrev ju det.

Tror inte du läste varken mitt inlägg eller inläggen tidigare i diskussionen som ledde fram till mitt svar särskilt bra.
#82 2023-06-08, 18:14
qaaq
Ursprungligen postat av TheJacket
Joerg behöver tänka efter

Nej, Jürg behöver tänka efter.
#83 2023-06-08, 18:17
TheJacket
Ursprungligen postat av qaaq
Nej, Jürg behöver tänka efter.


Juerg menar du
#84 2023-06-09, 01:19
AbortRetryIgnore
Å ena sidan har vi Unicode i vanliga system som vi använder dagligen och å andra sidan har vi flygbranschen som ännu har EBCDIC.

En sorts Eternal September-liknande tillvaro där året ännu tycks vara 1969 med hålkort och Telex.

Under den flashiga ytan är det säkert en massa COBOL-68 som gör grovjobbet i många system. Det är väl därför det känns så plastigt att resa med flyg - allt man ser är yta och påklistrade leenden.