Ursprungligen postat av Travellermade
Om det är resenären själv som har bokat sin biljett, så är det självklart resenärens ansvar att namnet överrensstämmer med passet!
Ambassaden kan inte påverka vad du skriver in på lufthansas bokninssajt?
20 år i resebranschen, så helt säker, helt bokarens ansvar.
Om hon hade använt en resebyrå, skickat in en passkopia och de bokat fel är det resebyåråns ansvar, om hon är sin egen resebyrå och bokar själv är det hennes ansvar.
Vad är så svårt att fatta? Jag citerar "SKetcher" här så blir det kanske lite tydligare för dig med 20 år i branschen... Citat"
Hennes svenska pass säger Åhlander
Lufthansas bokningssystem rensar diakritiska tecken och förvandlar Åhlander till Ahlander.
Australiens visum-system rensar diakritiska tecken och förvandlar Åhlander till Aahlander med två A.
Det absolut ENDA hon kunde ha gjort i det här fallet är att medvetet stava fel i Lufthansas bokningssystem, förutsatt att det ens funkar (det sker ofta cross-matchning med kreditkort etc), och samtidigt känna till hur imbecill personalen är som jobbar på Arlanda."