Åhhh, Alba, 23, fick inte flyga från Arlanda – på grund av bokstaven Å

#61 2023-06-07, 17:06
norce
Ursprungligen postat av suppose
Ska de även kunna känna till skillnaden mellan trema och dubbel akut accent?
Tillåta namn med diverse bokstäver förstärkta med ring, punkt, krok, hake, tilde och makron?

I min värld är det vettigt att förenkla namnen på biljett och visum på internationella flygresor. Dock hade det ju varit vettigare med bara ett system för att förenkla namnen. Men så länge det finns två system behöver såklart personalen vara tillräckligt kunnig om dem för att det inte ska orsaka problem för resenärerna.

I det här fallet verkar ju resenären haft bättre kunskap än personalen.

Personalen i fråga jobbade på Arlanda i Sverige. Då ska man kunna kräva kunskap om de svenska bokstäverna.
#62 2023-06-07, 17:09
norce
Ursprungligen postat av Travellermade
Kika i passet, den delen längst ner som står i stora bokstäver, det är vad flygbolaget/incheckningen får in när de scannar passet.

Stämmer inte det överens med din flygbokning så har du problem.

Åström ska enligt passet bokas som Aastroem exempelvis.

Sen att de nekar boarding för det handlar mer om en rövhatt i incheckningsdisken, visst, det är tekniskt sett fel, men det är ju verkligen ett stort steg att misstro identiteten på grund av detta, när du har visumet också.


Ursprungligen postat av Travellermade
Återigen, kikar ni längst ner i passet så står det exakt hur man ska skriva sitt namn om man inte vill riskera sådant här, i det här fallet har kunden, som heter Åhlander, bokat sig själv som Ahlander, så det är inte systemens fel?

Sen att detta misstag kostade henne så mycket är en sak, men felet är utan tvekan hennes. Hade hon bokat genom en resebyrå och de hade bokat som Ahlander hade det varit deras fel om de haft en kopia av hennes pass.

Så kunden har begått ett fel, men incheckningsbolaget har varit väldigt skitnödiga om det, anledningen är att om kunden kommer fram till Australien, de vägrar släppa in henne på grund av detta fel, så måste flygbolaget flyga hem henne direkt samt betala ganska saftiga böter.

Hur många gånger ska det krävas att du bli rättad för att du faktiskt ska läsa artikeln?
#63 2023-06-07, 17:27
jag har dubbel ö i mitt efternamn. Riktigt jobbigt vid incheckning

pass = öö
biljett = oeoe
visum = öö
#64 2023-06-07, 17:28
wwr
Ursprungligen postat av PedoJoeBiden
Finns en tråd med snart 1000 sidor där "Flashback" kallar människor för idioter då de kritiserar företags beteende i pressen.
(FB) Ny trend: Idioter får utrymme i kvällspressen.
Bara en tidsfråga innan Alba hamnar där också.

Jag tycker också det är positivt att "Flashback" denna gång kritiserar företaget. Jag har rest en del och inte sett sådan petighet. Man skall artigt be att få fram supervisor, men det kan ibland vara ur askan i elden (eller prova annan disk om det går). Om ett visst omskrivningssystem skall användas måste det klart anges, anser jag. Vissa visasystem kräver aa, ae, oe, men då anges det när man skriver i. (+passnummer, (utfärdat i) giltighet, födelsedatum, alla förnamn ...) Men bankkorten krävde däremot åtminstone förr att Öberg inte fick skriva Öberg eller Oeberg utan måste skriva Oberg. Men systemet vill minska vårt resande, inte bara med flygskam och Corona. Arlanda tillhör de värsta imho.

Jag har inte rest ut från Sverige så ofta på sistone. Har de kvar de där maskinerna för självincheckning som man måste använda. Varken jag eller tillfrågad personal fick dem någonsin att fungera för en resa utanför Europa med mellanlandning och bagage. Man bad personalen om hjälp och de lyckades ibland få ut en bagagetag som den riktiga incheckningen alltid rev sönder och satte dit en ny. En del sådant finns på enstaka andra ställen. Man måste scanna/dra passet och klicka runt tills man får ut en lapp att det inte fungerar, för att få checka in på riktigt.
#65 2023-06-07, 18:06
dazzy
Borde hon inte kontakta Swiss?
Som jag fattat det så är det av Swiss som hon köpt biljetterna till en resa som utförs av Lufthansa.

Sen om man ska vara elak så är kombinationen att boka på booking.com en flight hos Swiss som utförs av Lufthansa inte optimalt när du har icke standard bokstäver i namnet. Även om du sparar 300 kr.
#66 2023-06-07, 19:10
rubin22
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Dom är tyskar bara. Det har funkat när jag har flugit med dem.

Oki, då har väl du haft tur?
För någon bra kritik har dem inte fått om man läser deras recensioner på internet.
Men att du inte drabbats kan väl också betyda att de inte hinner jävlas med alla?
#67 2023-06-07, 19:17
Nostradumbass
Ursprungligen postat av rubin22
För någon bra kritik har dem inte fått om man läser deras recensioner på internet.


Prova res med dom istället för att läsa Google Reviews...just sayin'
#68 2023-06-07, 19:47
Arnebrylenius
[QUOTE=grobiankungen|84685157]Det här är väl fullständig OT? Skärpning

OnT:
Systemen borde naturligtvis översätta specialbokstäver som åäö enligt fastställd standard i alla sorts internationella system, flyg och visum.

Och nej vi kan inte införa dessa tecken internationellt. Det skulle bli allt för krångligt med alla special umlauter och treman osv i från olika språk.[/QUOTE Typ alla kinesiska tecken....
#69 2023-06-07, 20:28
Binary
Ursprungligen postat av PalmeKiller
IQ fiskmås på personalen på Arlanda?

Alba, 23, fick inte flyga från Arlanda på grund av bokstaven Å i sitt efternamn.
Först efter flera månader har Lufthansa erkänt att beslutet var fel.
Men Alba har varken fått någon kompensation eller förklaring – eftersom hon anmält bolaget.


https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jlMPkw/bokstaven-a-stoppade-alba-23...

Unicode har funnits i typ 25 år nu. Katastrof att man inte lyckats implementera detta i alla system än.
#70 2023-06-07, 20:53
Travellermade
Ursprungligen postat av Neida
Nej, det är inte upp till resenären att stava sitt pass och visum själv. Det gör myndigheter/ ambassader. När hon sen skriver in sitt namn som innehåller å/ä/ö på hemsidan till flygbolaget så blir det automatisk korrigerat till de internationella "aa", "ae" etc. Det är ingenting resenären kunde gjort annorlunda (för utom att kräva att prata med en överordnad på SAS-Handling (SGH) på Arlanda.



Om det är resenären själv som har bokat sin biljett, så är det självklart resenärens ansvar att namnet överrensstämmer med passet!

Ambassaden kan inte påverka vad du skriver in på lufthansas bokninssajt?

20 år i resebranschen, så helt säker, helt bokarens ansvar.
Om hon hade använt en resebyrå, skickat in en passkopia och de bokat fel är det resebyåråns ansvar, om hon är sin egen resebyrå och bokar själv är det hennes ansvar.
#71 2023-06-07, 21:30
chromacor
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Prova res med dom istället för att läsa Google Reviews...just sayin'

Jag har rest en hel del med Lufthansa och självklart funkar det bra - när det funkar bra. Men hamnar man i kläm som resenär, då beter sig Lufthansa som tredje klassens lågprisbolag. Jag vet inte om de har ekonomiska problem eller vad som är problemet, men de verkar göra allt de kan för att slippa betala ut resenärernas lagliga ersättning.

Det finns många exempel på det, här t.ex: https://sverigesradio.se/artikel/kunder-far-ingen-ersattning-trots-insta...

Så personligen har jag slutat boka Lufthansa, har ingen lust att bli strandad utomlands, få pröjsa 50 loppor själv och sen sitta i månadslånga telefonköer och prata med Lufthansas "kundtjänst" för att försöka få tillbaka pengarna.
#72 2023-06-07, 22:28
Neida
Ursprungligen postat av Travellermade
Om det är resenären själv som har bokat sin biljett, så är det självklart resenärens ansvar att namnet överrensstämmer med passet!

Ambassaden kan inte påverka vad du skriver in på lufthansas bokninssajt?

20 år i resebranschen, så helt säker, helt bokarens ansvar.
Om hon hade använt en resebyrå, skickat in en passkopia och de bokat fel är det resebyåråns ansvar, om hon är sin egen resebyrå och bokar själv är det hennes ansvar.


Vad är så svårt att fatta? Jag citerar "SKetcher" här så blir det kanske lite tydligare för dig med 20 år i branschen... Citat"
Hennes svenska pass säger Åhlander
Lufthansas bokningssystem rensar diakritiska tecken och förvandlar Åhlander till Ahlander.
Australiens visum-system rensar diakritiska tecken och förvandlar Åhlander till Aahlander med två A.

Det absolut ENDA hon kunde ha gjort i det här fallet är att medvetet stava fel i Lufthansas bokningssystem, förutsatt att det ens funkar (det sker ofta cross-matchning med kreditkort etc), och samtidigt känna till hur imbecill personalen är som jobbar på Arlanda."