Hitta diskussioner med liknande innehåll

Norwegian - den stora tråden /mod

#121 2012-04-06, 06:51
Ursprungligen postat av Ajson82
Norwegian ska börja flyga till NY under andra kvartalet 2013 om allt går som planerat. Billigaste biljetten kommer landa på 2500kr ToR och det gäller att boka i god tid om man vill ha en biljett för de priset. Vet ej när biljetterna släpps men det går rykte om att det kommer ske under sommaren.

http://www.aftonbladet.se/resa/flyg/article13658714.ab

Några biljetter för 2 500 tror jag inte på förrän jag ser det, även om Dreamlinern är bränslesnål bla bla bla. Känns som en PR-kupp.
#122 2012-04-06, 11:38
DieTrolle
Är det officiell information vilka serienummer det kommer vara på Norwegians 787 och vilka platser de har i kön på sina beställningar?
#123 2012-04-09, 02:27
Ursprungligen postat av Ajson82
Norwegian ska börja flyga till NY under andra kvartalet 2013 om allt går som planerat. Billigaste biljetten kommer landa på 2500kr ToR och det gäller att boka i god tid om man vill ha en biljett för de priset. Vet ej när biljetterna släpps men det går rykte om att det kommer ske under sommaren.

http://www.aftonbladet.se/resa/flyg/article13658714.ab


Fantastiska nyheter!
Som jag sagt tidigare så anser jag Norwegian vara likvärdiga med SAS och andra flygbolag som som inte anser sig vara lågprisbolag. En linje till New York är någonting som ju var en tidsfråga, många väljer Norwegian som ett självklart väl numera och kommer säkert resa med dem.
Vad priserna väl hamnar på vid 2013 kommer bli intressant att följa. 2500 SEK låter rejält billigt!
#124 2012-04-09, 08:14
Tjaeng
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Fantastiska nyheter!
Som jag sagt tidigare så anser jag Norwegian vara likvärdiga med SAS och andra flygbolag som som inte anser sig vara lågprisbolag. En linje till New York är någonting som ju var en tidsfråga, många väljer Norwegian som ett självklart väl numera och kommer säkert resa med dem.
Vad priserna väl hamnar på vid 2013 kommer bli intressant att följa. 2500 SEK låter rejält billigt!


Du kan räkna med att enstaka biljetter faktiskt kostar så lite som de påstår. På samma gång kan man också räkna med att de allra flesta biljetter på Norwegians B787 kommer att kosta mycket mer då 2500kr är ett orimligt lågt pris. Även om biljetterna går för i genomsnitt 4000 kronor och 90% kabinfaktor fås, så täcker det knappt ens bränslekostnaderna. Sen tillkommer avgifter från flygplatser, personal, avskrivning osv.
#125 2012-04-09, 09:39
DjPutte
Norwegian kommer börja flyga på Tahiland samt till New York under 2013, Deras bas för dessa linjer kommer finnas i Tahiland och ett nytt dotterbolag Norwegian Asia kommer bildas!

Ska bli intressant och se hur dessa linjer kommer kosta i förhållande till andra som trafikerar samma sträckor, Kan tänka mig även att Phuket kommer tex finnas i förlängningen som en destination hos Norwegian!
#126 2012-04-09, 09:54
Gringubben
Det var ett par år sedan nu, men jag har flugit till Paris och Faro (Portugal) med dem. Kan inte säga annat än att jag var nöjd.
#127 2012-04-09, 11:03
Det är inge fel på dem men det irriterande att man måste betala extra för bagage och möjligheten att välja säte själv. När man lägger på dessa kostnader så är vi uppe i samma summa som SAS. Fördelen är att de åker direkt till orter som andra bolag inte trafikerar.

Jag gissar att det biljetter till NYC kommer hamna på 4000:- och så lägger du bill bagage etc och är upp i 4500:-. Vissa biljetter blir billigare och andra dyrare.
#128 2012-04-09, 16:24
LadyMystica
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Fantastiska nyheter!
Som jag sagt tidigare så anser jag Norwegian vara likvärdiga med SAS och andra flygbolag som som inte anser sig vara lågprisbolag. En linje till New York är någonting som ju var en tidsfråga, många väljer Norwegian som ett självklart väl numera och kommer säkert resa med dem.
Vad priserna väl hamnar på vid 2013 kommer bli intressant att följa. 2500 SEK låter rejält billigt!


Fast det är ju långtifrån sanningen. Som jag skrev i mitt ex. så blev ju priskillnaden enorm mellan SAS & Norwegian. Vi pratar inte om några hundralappar direkt.

Personligen tror jag att det antal blijetter som kommer ut för 2500:- lär vara försvinnande få.
#129 2012-04-11, 18:06
LondonGrad
Jag förstår inte hur någon kan välja att flyga med ett sådant skitbolag som Norwegian.
Anledningarna är så pass många att jag inte ens vet vart jag ska börja.
- Bagageavgift
- Ingen platsreservation (om man åker ekonomi så är det guld att kunna välja nödutgång)
- Inhyrd besättning i både cockpit och kabin
- Fullprisbiljetterna är ju ett skämt. För samma priser flyger man C hos både SAS och BA. Och då ingår det inte ens ett glas vatten på DY.
- Inget bonussystem som erbjuder fördelar till trogna resenärer
- Ingen allians som erbjuder ytterligare destinationer eller hjälp vid ev. kriser

Nej, Norwegian har lyckats tack vare en aggressiv marknadsföring (hon Ås a Larsson verkar riktigt slug)
som har handlat om hur billigt och bra det är i jämförelse med deras stora nemesis SAS.
Det senaste av utspel är ju bl.a. detta med lågprisflyg till NY och Thailand.

Detta är i dagsläget så otroligt osannolikt att man knappt tror sina ögon när man läser artiklarna som kommer ut om det.
#130 2012-04-11, 19:06
Geniet
Enbart dåliga erfarenheter, ska tyvärr flyga med dem igen om ett tag.
Vid problem med planet fick alla passagerare stanna 3 dygn på en flygplats, vi kände oss totalt utfrysta under dessa dygn, fick ingen information eller rena medvetna lögner.
Anmälde till ARN vilka självklart såg att vi hade rätt och jag fick 14.000:- i skadestånd.

Norwegian är skit, har bojkottat fram till nu, känns faktiskt rätt dumt att ta risken för samma behandling igen, men men, nu är det bokat...
#131 2012-04-11, 21:32
MilkywayBob
Ursprungligen postat av LondonGrad
Jag förstår inte hur någon kan välja att flyga med ett sådant skitbolag som Norwegian.
Anledningarna är så pass många att jag inte ens vet vart jag ska börja.
- Bagageavgift
- Ingen platsreservation (om man åker ekonomi så är det guld att kunna välja nödutgång)
- Inhyrd besättning i både cockpit och kabin
- Fullprisbiljetterna är ju ett skämt. För samma priser flyger man C hos både SAS och BA. Och då ingår det inte ens ett glas vatten på DY.
- Inget bonussystem som erbjuder fördelar till trogna resenärer
- Ingen allians som erbjuder ytterligare destinationer eller hjälp vid ev. kriser

Nej, Norwegian har lyckats tack vare en aggressiv marknadsföring (hon Ås a Larsson verkar riktigt slug)
som har handlat om hur billigt och bra det är i jämförelse med deras stora nemesis SAS.
Det senaste av utspel är ju bl.a. detta med lågprisflyg till NY och Thailand.

Detta är i dagsläget så otroligt osannolikt att man knappt tror sina ögon när man läser artiklarna som kommer ut om det.


-Jag betalade ingen bagageavgift med dem.
-Jag hade platsreservation.
-Var så vitt jag kunde se genuin personal.
-Jag betalade fullpris från Tel Aviv till Göteborg (via Arlanda), fick det för 1100 vilket är absolut bra. Andra flygningar har varit
-Norwegian har visst ett bonusprogram.

Däremot är de väl inte med i någon allians.

Ja, jag vet inte vart du har fått allt från, för det stämmer helt enkelt inte vad du skriver om dem.
#132 2012-04-11, 21:48
Tjaeng
Ursprungligen postat av MilkywayBob
-Jag betalade ingen bagageavgift med dem.
-Jag hade platsreservation.
-Jag betalade fullpris från Tel Aviv till Göteborg (via Arlanda), fick det för 1100 vilket är absolut bra.


De första två punkterna gäller för fullflexbiljetter hos Norwegian. Fast de är avhängiga på att tredje punkten stämmer, dvs att du ska ha fått en fullflexbiljett från Tel Aviv för 1100kr, vilket jag har mycket svårt att tro med tanke på att en snabb sökning på deras hemsida ger att GOT-TLV via ARN har standardpriser på 1400-1800 för lågprisbiljetter och 5500-6000 för fullflex. Enkel väg. Resan på samma rutt åt andra hållet är marginellt billigare, men inte ens i närheten av vad du påstår. Oavsett om det du skriver nu är sant så kan man knappast räkna med att Norwegians fullflexprodukt skulle vara billig eller prisvärd. Tvärtom tycks den vara konsekvent dyrare än "vanliga" bolags standardfares för ekonomiklass.