Hitta diskussioner med liknande innehåll

Norwegian - den stora tråden /mod

#361 2013-10-21, 23:53
pouandreas
Ursprungligen postat av christery
Jag tror inte att du dör om du flyger med Norwegian. Men chansen för inställda flyg när jag kikade på att resa till Thailand gjorde i alla fall att jag valde ett annat bolag.

Startar dom bara så är den flighten lika säker som nån annan.


Ah. Tänkte tyvärr inte på det när jag bokade. Valde inte Norwegian för priset, utan just för Dreamliner upplevelsen. Men börjar ångra mig lite smått nu med tanke på allt strul som varit den senaste tiden.

Jodå, starta gör vi väl. Tänkte mer på alla eventuella fel som uppstår när man flyger över Indiska havet och inget land inom de närmsta 3 timmarna

Jag antar att det är lönlöst att få biljetterna avbokade just pga. diverse förseningar m.m?
#362 2013-10-22, 00:51
Vad innebär den där Dreamlinerupplevelsen? Senast lanserade flygplanet i sin storlek, lite högre kabintryck så att det känns mer som på marken och avancerade lampor som kan lura dig att det är en annan tid på dygnet är de saker jag kommer på, utan att ha flugit med maskinen.
Det känns som valfritt nytillverkat flygplan i kombination med en grogg och ögonbindel funkar lika bra.

Har jag missat något?
#363 2013-10-22, 02:08
christery
Ursprungligen postat av pouandreas
Ah. Tänkte tyvärr inte på det när jag bokade. Valde inte Norwegian för priset, utan just för Dreamliner upplevelsen. Men börjar ångra mig lite smått nu med tanke på allt strul som varit den senaste tiden.

Jodå, starta gör vi väl. Tänkte mer på alla eventuella fel som uppstår när man flyger över Indiska havet och inget land inom de närmsta 3 timmarna

Jag antar att det är lönlöst att få biljetterna avbokade just pga. diverse förseningar m.m?


Det går nog bra ska du se. FBare kommer alltid fram. Enda problemet dom har haft, eller som jag läst lite mer om är transpondern, tja och batteriet. Men samma modell av transponder sitter ju på en massa andra flygplan.

Kommer du bara upp i luften så sitter du nog lika säkert i 787an som i vilken annan kärra som helst. Jag tror inte att piloterna eller cabicrew har dödslängtan heller, dom flyger inte med nåt som är osäkert.
#364 2013-10-22, 07:43
pouandreas
Ursprungligen postat av christery
Det går nog bra ska du se. FBare kommer alltid fram. Enda problemet dom har haft, eller som jag läst lite mer om är transpondern, tja och batteriet. Men samma modell av transponder sitter ju på en massa andra flygplan.

Kommer du bara upp i luften så sitter du nog lika säkert i 787an som i vilken annan kärra som helst. Jag tror inte att piloterna eller cabicrew har dödslängtan heller, dom flyger inte med nåt som är osäkert.


Får la hoppas på detta. Tack för uppmuntran
#365 2013-10-22, 13:30
SilentVictory
Ursprungligen postat av Neksnor
Vad innebär den där Dreamlinerupplevelsen? Senast lanserade flygplanet i sin storlek, lite högre kabintryck så att det känns mer som på marken och avancerade lampor som kan lura dig att det är en annan tid på dygnet är de saker jag kommer på, utan att ha flugit med maskinen.
Det känns som valfritt nytillverkat flygplan i kombination med en grogg och ögonbindel funkar lika bra.

Har jag missat något?

Tystare och fräschare design vilket get dig en trevligare upplevelse.
Sen är ju kärran mer bränsleekonomisk.

Och inte för att tala om de otroligt snygga och slanka vingarna som man kan sitta och titta på under en hel resa utan att bli uttråkad

För en vanlig Svensson är nog inte kärran något särskilt utöver det vanliga.
#366 2013-10-22, 13:30
gato12
Ursprungligen postat av SilentVictory


För en vanlig Svensson är nog inte kärran något särskilt utöver det vanliga.


Det är ingen skillnad vad gäller utrymme...?
#367 2013-10-22, 13:47
SilentVictory
Ursprungligen postat av gato12
Det är ingen skillnad vad gäller utrymme...?

Du menar utrymme vad gäller bredare stolar och mer plats för benen? Nej där är det ingen skillnad.
#368 2013-10-22, 15:20
Ursprungligen postat av gato12
Det är ingen skillnad vad gäller utrymme...?


Det skiljer i utrymme mellan olika flygplanstyper och olika flygbolag, titta på seatguru.com och jämför olika bolag har olika utrymme på 787:an o.s.v...
Dreamlinern har förutom bättre kabintryck och ljus som nämnts även större fönster, Norwegians kärror har ett skapligt underhållningssystem. De har dock tyvärr inte Wifi än som de flesta andra Norwegian-plan.
Har inte provflugit själv men bokat till Mars så det är ju kul om de som gjort berättar lite om "upplevelsen"
#369 2013-10-22, 15:21
gato12
Ursprungligen postat av Floridasidan
Det skiljer i utrymme mellan olika flygplanstyper och olika flygbolag, titta på seatguru.com och jämför olika bolag har olika utrymme på 787:an o.s.v...
Dreamlinern har förutom bättre kabintryck och ljus som nämnts även större fönster, Norwegians kärror har ett skapligt underhållningssystem. De har dock tyvärr inte Wifi än som de flesta andra Norwegian-plan.
Har inte provflugit själv men bokat till Mars så det är ju kul om de som gjort berättar lite om "upplevelsen"


Bär det av västerut eller österut...?
#370 2013-10-22, 15:28
Ursprungligen postat av pouandreas
Känns osäkrare och osäkrare att flyga med detta bolag. Att de nu tagit bort två av två flyg bådar inte gott

Överlever man? Eller är det klassat som säkert att flyga med dem ändå? Känns som man blir försökskanin till deras "reparationer" :'(


De har inte tagit bort båda planen, de tog först det en ur trafik, det som de haft massor med problem med. Detta är nu genomgånget av Boeing och i trafik igen, jag har inte hört om några problem med det sen dess förutom igår då någon markpersonal sabbade ett hjul på det, vet inte om de körde på det med bog-bilen men det kan vara så. De flög dock ändå 3,5 timme försenade.
Det andra planet har man sen tagit in för kontroll, för säkerhets skull.

Snart får de sin tredje kärra som jag tror ska gå på Köpenhamn i första hand och ju fler de får i trafik ju större blir möjligheterna att trixa runt planen om det skulle bli störningar. Det var väl 8 st de beställde totalt....

De flyger ju garanterat inte om de känner till något fel på planet som kan äventyra säkerheten och alla Dreamliners har nu flugit många timmar i världen utan någon olycka så det är ju inte så att de ramlar ner från skyarna stup i kvarten ;-)
#371 2013-10-22, 15:29
Ursprungligen postat av gato12
Bär det av västerut eller österut...?


Det blir Köpenhamn - Ft. Lauderdale för oss :-)
#372 2013-10-22, 23:29
Ursprungligen postat av gato12
Det är ingen skillnad vad gäller utrymme...?

http://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_787_Dreamliner#Interior
Kabinbredden är ca 550 cm i armstödshöjd, 38 cm mer än i A330/340, 13 cm mindre än A350, som inte flyger än.

Har man 8 stolar i bredd och två gångar så kan man få 4,75 cm extra bredd/stol jämfört med A330/340, men 1,625 cm mindre än kommande A350.
Utrymme till stolen framför antar jag är samma som i ett givet bolags övriga flotta, takhöjden vet jag inget om, men jag (över 185 cm) tror aldrig jag behövt böja huvudet i gången på ett flygplan i den storleksklassen. Men jag antar att takhöjd kan göra att det ser trevligare och rymligare ut.