Hitta diskussioner med liknande innehåll

Norwegian - den stora tråden /mod

#553 2014-08-13, 19:57
Ursprungligen postat av Quwerrt93
Det är väl bara att själv gå in på norwegian.com och kolla upp priserna.
Men från ARN kan man resa t/r för 2500 kr.
Från CPH är det billigaste 2800 kr.

Vilka datum titta du på?
#554 2014-08-13, 20:04
Känns som jag och min sambo hade jävla flyt. Vi hade hört att Norwegian strulat(dreamlinern) till och från, min sambo lastar till och med dessa flyg och vet hur ofta de är sena. Vi kom iväg perfekt tid från Arlanda 6 juni och kom till och med en timme för tidigt till LA, hemresan var inte den heller försenad från Oakland den 21 juni. Sen kort efter det känns det som att det går sönder eller är försenat nästintill varje flygavgång
Vet inte om man vågar chansa nästa år men det är ju så skönt att den flyger direkt till LA, alla andra plan måste man ju byta nånstans i USA...:/
#555 2014-08-14, 15:31
Ursprungligen postat av regndroppen
Vilka datum titta du på?

Det är hela september dessa priser är, med undantag från några datum.
#556 2014-08-14, 16:04
Ursprungligen postat av Quwerrt93
Det är hela september dessa priser är, med undantag från några datum.

Hm ok hade planer på att åka i december.
#557 2014-09-03, 00:19
ksv
Ursprungligen postat av Dr.hankey
Felet med Norwegian är väl att dom inte har egna ersättningsplan när dreamlinern strular utan måste wetleasa kärror, sånt kostar pengar. SAS tex har en betydligt större maskinpark där det finns utrymme för att kunna skicka plan mellan olika rutter.
Enligt wikipedia har SAS 12 long haul-kärror och Norwegian 7.

Men det har inte med saken att göra. Det finns flera charterbolag i norden som har långt bättre regularitet trots att de bara flyger long haul med ett par kärror.

De maskiner man har måste gå hela tiden, om man ska få ekonomi i det. Får man större problem får men helt enkelt wetleasa.

Norwegians problem är att de fullständigt saknar tidigare erfarenhet både av long haul och att operera nya flygplanstyper. De trodde att det bara var att köpa flygplanen och börja flyga, helt utan eget tekniskt underhåll av flygplanen.

Ursprungligen postat av Lobengula
777-200 är ett större flygplan och mer rymligt. Jag kan inte riktigt begripa varför det är en sådan hausse på att åka den mindre dreamlinern.
Inte jag heller.
I den senare kan du iallafall dra ner en riktig gardin för fönstret om solen ligger på och du vill försöka sova. För egen del slutade min senaste resa som passagerare i 787:an med att jag fick tejpa upp upp papper i fönstret för att slippa solen så jag kunde sova.

För egen del är trippelsjuan mitt favoritflygplan både som pilot och passagerare.
#558 2014-09-03, 01:11
Ursprungligen postat av ksv

...
Norwegians problem är att de fullständigt saknar tidigare erfarenhet både av long haul och att operera nya flygplanstyper. De trodde att det bara var att köpa flygplanen och börja flyga, helt utan eget tekniskt underhåll av flygplanen.
...

Kanske kan vara relevant att titta på hur andra gjort med nya modeller.
British Airways började köra A380 runt i Europa, exempelvis London - Frankfurt, en rutt där de har runt 7 dagliga egna flyg att boka om folk till vid behov. Såg också någon tV-serie om BA, de hade tydligen en stationär långflygning på marken, en massa frivilliga "flög" en långresa samtidigt som personalen fick öva kabinrutiner.
Thai Airways körde bland annat Bangkok - Hongkong i början med sin A380.
#559 2014-09-03, 19:03
Ursprungligen postat av Neksnor
Kanske kan vara relevant att titta på hur andra
gjort med nya modeller.


Norwegian har gjort samma sak.
#560 2014-09-03, 23:28
Ursprungligen postat av BleAivano
Norwegian har gjort samma sak.

Där ser man, hade jag ingen aning om.

Det verkar ganska vettigt att starta lite mjukare med nya grejer.
#561 2014-09-04, 12:10
Ursprungligen postat av Neksnor
Där ser man, hade jag ingen aning om.

Det verkar ganska vettigt att starta lite mjukare med nya grejer.


De flög Stockholm-London och Stockholm-Malaga med sina 787or i somras.

http://www.routesonline.com/news/29/breaking-news/240610/norwegian-plans...
http://www.businessclass.se/forum/threads/norwegian-flyger-dreamliner-ti...

Vad det kommer till underhållet så är det på följande vis:

SEATTLE, March 16, 2012 /PRNewswire/ -- The Boeing Company
(NYSE: BA) today announced that Norwegian Air Shuttle, the third largest
low-cost airline in Europe, is the newest GoldCare customer, with a 12-year
agreement that covers the airline's future 787 Dreamliner fleet. Norwegian
has three 787-8s on firm order, with commitments to lease three additional 787s.

Norwegian has selected GoldCare Enterprise, which encompasses the
complete parts, engineering, and maintenance solution. Norwegian also
is the first customer to select the line maintenance option through the
GoldCare MRO network, in which Boeing manages scheduled and minor
maintenance that is conducted between flights and overnight. Norwegian
will maintain active control responsibility over all engineering and maintenance activities.

"GoldCare builds on our long relationship with this important customer –
Norwegian already operates our Maintenance Performance Toolbox and
is our largest customer for both our 737 Component Services and
Landing Gear Exchange Programs," said Lou Mancini, senior vice president,
Commercial Aviation Services. "We look forward to further proving the
advantages and value that our Boeing Edge services portfolio bring
to their operation."


http://boeing.mediaroom.com/2012-03-16-Boeing-to-Provide-GoldCare-Covera...
#562 2014-09-04, 20:38
Ursprungligen postat av BleAivano

Fast i somras hade de väl redan kört 787orna på egna rutter ett tag? Det som länkas påminner ungefär om vanlig sommartidtabell.

Därmed inte sagt att de inte gjorde liknande tidigare.

(Jobbigt med dubbel negation, jag vet.)
#563 2014-09-04, 20:42
Ursprungligen postat av Neksnor
Fast i somras hade de väl redan kört 787orna på egna rutter ett tag? Det som länkas påminner ungefär om vanlig sommartidtabell.

Därmed inte sagt att de inte gjorde liknande tidigare.

(Jobbigt med dubbel negation, jag vet.)


http://media.norwegian.com/en/#/pressreleases/norwegian-will-operate-the...

Som sagt de började med trafiken på intra-Europeiska rutter innan de sattes in på långrutter.
#564 2014-09-05, 13:01
ksv
Ursprungligen postat av Neksnor
Kanske kan vara relevant att titta på hur andra gjort med nya modeller.
Ja, precis.

Norwegian saknar erfarenhet av både nya typer och long haul, vilket är anledning till just de har fortgående stora problem.

Jämför med t.e.x. brittiska Thomsom som skaffade ungefär lika många 787or ungefär samtidigt. Deras 787-operation har gått som en klocka från första början!

Varför denna enorma skillnad? Hur kan ett bolag avnjuta en smärtfri operation av en ny typ, medan ett annat fortfarande efter ett år konstant strular till det för sig?

Thompson var först i Europa med 737-200 och även först ut med 767-200, och har således flugit long haul i över 30 år.

När deras första 787 väl fanns på plats hade de dedikerat över 80 extra tjänster som enbart hade till uppgift att hålla de nya flygplanen igång. Genom att förebygga, identifiera vilka reservdelar man alltid skulle ha på lager hemma i Norden samt alltid ha med egen typutbildad tekniker ombord på alla flygningar, har man alltså kunnat bedriva operationen utan att passagerarna behövt drabbas av några större störningar. Att göra så kostar förstås, men det är bra mycket billigare än det som blir resultatet om man försöker snåla.

Norwegian å sin sida, ska enbart ha haft ett par tjänster extra för de nya flygplanet. Och sedan lagt ut hela tekniska underhållet på ett kontrakterat tredjepartsföretag som inte ens har en egen hangar i Norden! :'(
Resultatet av detta är att man bränner ungefär 100 miljoner NOK i kvartalet i onödiga extrakostnader, för att inte nämna alla drabbade kunder som kanske inte kommer tillbaka.