Hitta diskussioner med liknande innehåll

Norwegian - den stora tråden /mod

#673 2015-03-06, 18:55
rusellpeters
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Vad bra, då är det väl bara för Norwegian-piloterna att gå över till Thai då

Gnäll om lön har jag aldrig förstått och kommer aldrig att förstå:
1. Antingen så är man nöjd med den lön man får
2. Eller så flyttar man till ett annat företag, om man tror sig kunna få en högre lön där

Att tvinga en arbetsgivare att betala högre lön än denne vill för en tjänst som de köper (dvs piloternas arbetstid) är ju fullständigt ologiskt. Som att du skulle gå in i en matvarubutik och tvingas betala 20 kronor för en liter mjölk, när du vet att du kan köpa samma mjölk för 15 kronor i affären bredvid?



Som jag ser det, när man strejkar ska man också vara beredd på att mista jobbet.
Det hoppas jag Norwegians piloter är, det som erbjuds är för dåligt så det tackar man nej till.

Vad gäller att byta till Thai så tar de inte in falangpiloter längre, nationell stolthet.

Många asiatiska bolag vill ha västerländska piloter för det höjer säkerheten och sänker därmed skyhöga försäkringspremier.

Ju fler incidenter ju högre försäkringspremie, För ca 7 år sedan var försäkringspremien för indiska bolag så hög att man inte hade råd att flyga, och tvingades till att hyra in utländska piloter.


"
"Each multinational airline typically spends several million pounds a year on insurance. Brokers said the global aviation insurance industry will remain well capitalised in spite of the latest losses.
Premiums are likely to remain low, they said, partly because underwriters benefit from less onerous capital requirements writing aviation insurance as the risks are uncorrelated with their other policies.
However, premium rises could be more pronounced in the niche aviation “war” corner of the market, analysts said."
#674 2015-03-06, 19:12
gutz
Vad händer om alla piloter får sparken? kommer facket betala deras löner då, hur länge?


Skulle vara lite intressant om norwegian går i konkurs på grund av strejken. Jag undrar hur nöjda piloter och resenärerna kommer vara då av strejken.


Jag har för övrigt fått uppfattningen att det finns ett överflöd av utbildade piloter.
#675 2015-03-06, 19:48
growboss
Jag snackade med Norwegians kundtjänst angående strejken och de sa att man borde komma till en lösning senast nästa vecka. Hur troligt är det? Tror ni detta blir en långdragen strejk?

Riktigt trist för oss som bokat genom norwegian.
#676 2015-03-06, 20:29
rusellpeters
Ursprungligen postat av gutz
Vad händer om alla piloter får sparken? kommer facket betala deras löner då, hur länge?


Skulle vara lite intressant om norwegian går i konkurs på grund av strejken. Jag undrar hur nöjda piloter och resenärerna kommer vara då av strejken.


Jag har för övrigt fått uppfattningen att det finns ett överflöd av utbildade piloter.



Dyra utbildningar och sämre villkor så räknar man med ett underskott de närmaste åren.


“2015 is shaping up to be the year of recruitment” reports Flightdeck Consulting’s Sasha Robinson. “With over 100 aircraft being delivered to the goliath Middle Eastern carriers, a similar number to China and a return to profit for western airlines hiring of qualified aircrew will be in overdrive”.

http://www.flightdeckconsulting.com/global-airline-pilot-recruitment-and...
#677 2015-03-06, 21:23
ksv
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Vad bra, då är det väl bara för Norwegian-piloterna att gå över till Thai då

Gnäll om lön har jag aldrig förstått och kommer aldrig att förstå:
1. Antingen så är man nöjd med den lön man får
2. Eller så flyttar man till ett annat företag, om man tror sig kunna få en högre lön där

Att tvinga en arbetsgivare att betala högre lön än denne vill för en tjänst som de köper (dvs piloternas arbetstid) är ju fullständigt ologiskt. Som att du skulle gå in i en matvarubutik och tvingas betala 20 kronor för en liter mjölk, när du vet att du kan köpa samma mjölk för 15 kronor i affären bredvid?
Fast nu handlar inte den här strejken om lönerna.

Ursprungligen postat av rusellpeters
Dyra utbildningar och sämre villkor så räknar man med ett underskott de närmaste åren.


“2015 is shaping up to be the year of recruitment” reports Flightdeck Consulting’s Sasha Robinson. “With over 100 aircraft being delivered to the goliath Middle Eastern carriers, a similar number to China and a return to profit for western airlines hiring of qualified aircrew will be in overdrive”.

http://www.flightdeckconsulting.com/global-airline-pilot-recruitment-and-hiring-forecast-for-2015/
Nyutbildade piloter är närmast att betrakta som lärlingar. Såna kommer det alltid finnas överflöd av.

Erfarna kaptener med rätt sorts tid och typ kan det däremot finnas efterfrågan på.
Därav de höga lönerna många asiatiska och arabiska bolag betalar.

De bolag som inte själva begriper vikten av bra befälhavare blir - som du mycket riktigt nämnde - tvingade till det av försäkringsbolagen.
#678 2015-03-06, 21:53
Enydrion
De vill ju kunna anpassa verksamheten till efterfrågan.

Med piloterna anställda i moderbolaget så blir det ju så att de får anpassa verksamheten efter antalet piloter.


tex så är det större efterfrågan på flygresor på sommaren än på vintern.

De inflexibla flygbolagen (som tex sas) kommer ju då att slås ut förr eller senare.

De strejkande piloterna stuntar i hur det går för Norwegian på sikt, bara de själva har ett säkert jobb några år framöver.
#679 2015-03-06, 21:59
Ursprungligen postat av Enydrion
De vill ju kunna anpassa verksamheten till efterfrågan.

Med piloterna anställda i moderbolaget så blir det ju så att de får anpassa verksamheten efter antalet piloter.


tex så är det större efterfrågan på flygresor på sommaren än på vintern.

De inflexibla flygbolagen (som tex sas) kommer ju då att slås ut förr eller senare.

De strejkande piloterna stuntar i hur det går för Norwegian på sikt, bara de själva har ett säkert jobb några år framöver.


Fast det gäller ju i många branscher och går att lösa på annat sätt. Men att sparka alla piloter för att sen återanställa via bemanningsföretag är bara fult.
#680 2015-03-06, 22:08
Enydrion
Ursprungligen postat av Hefaiston
Fast det gäller ju i många branscher och går att lösa på annat sätt. Men att sparka alla piloter för att sen återanställa via bemanningsföretag är bara fult.


Det går väl att lösa om personalen går att tala med, det går väl inte som synes, då är det ju fullt berättigat att säga som det är.

De är ju inte personalen som äger Norwegian, även om de verkar tro det.
#681 2015-03-06, 22:51
rusellpeters
Ursprungligen postat av Enydrion
Det går väl att lösa om personalen går att tala med, det går väl inte som synes, då är det ju fullt berättigat att säga som det är.

De är ju inte personalen som äger Norwegian, även om de verkar tro det.


Eller tvärtom Norwegian äger inte personalen.

Med en strejk säger man, under dessa villkor vill jag inte arbeta här.

Återstår samtal och kompromiss.
#682 2015-03-07, 01:37
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Vad bra, då är det väl bara för Norwegian-piloterna att gå över till Thai då

Gnäll om lön har jag aldrig förstått och kommer aldrig att förstå:
1. Antingen så är man nöjd med den lön man får
2. Eller så flyttar man till ett annat företag, om man tror sig kunna få en högre lön där

Att tvinga en arbetsgivare att betala högre lön än denne vill för en tjänst som de köper (dvs piloternas arbetstid) är ju fullständigt ologiskt. Som att du skulle gå in i en matvarubutik och tvingas betala 20 kronor för en liter mjölk, när du vet att du kan köpa samma mjölk för 15 kronor i affären bredvid?

3. Man (de anställda) förklarar gemensamt för arbetsgivaren att villkoren suger, bättra dig, annars förlorar du all kompetens du har anställd. Kallas även strejk.
Ursprungligen postat av Enydrion
De vill ju kunna anpassa verksamheten till efterfrågan.

Med piloterna anställda i moderbolaget så blir det ju så att de får anpassa verksamheten efter antalet piloter.


tex så är det större efterfrågan på flygresor på sommaren än på vintern.

De inflexibla flygbolagen (som tex sas) kommer ju då att slås ut förr eller senare.

De strejkande piloterna stuntar i hur det går för Norwegian på sikt, bara de själva har ett säkert jobb några år framöver.

Det där med verklighet är inte lätt. Anställningstrygghet och liknande dumheter Â…

Norwegian vill tydligen försämra piloternas villkor. De får då finna sig i att piloterna, och förhoppningsvis deras kompisar, gör tillvaron till ett helvete för Norwegian. Må deras flygplan för evigt krascha (utan personskador).

I verkligheten varierar efterfrågan, mer eller mindre förutsägbart,under året. Det är inget skäl att dumpa personalens villkor. De som ändå behövs för att fylla heltiderna kan man givetvis ge vettiga heltidstjänster.

För övrigt tvingas ingen köpa din jävla mjölk, vänta tre veckor och sälj den som filmjölk istället.
#683 2015-03-07, 08:32
whee
Jag blir förbannad över att norwegian själva hår ut med saltade siffror på piloters arvoden. De har ju för i helvete erbjudit dessa villkor själva?

Dessutom ska man nog ha en jävligt hög lön för man ska tycka att det väger upp att inte ha någon trygghet alls i sin anställning
#684 2015-03-07, 09:41
Enydrion
Vi får väl hoppas att de lägger ner, så att piloterna kan få sin anställningstrygghet någonannanstans...