Hitta diskussioner med liknande innehåll

Norwegian - den stora tråden /mod

#661 2015-03-06, 00:01
rusellpeters
Ursprungligen postat av Enok1Halvar
Ok, då kanske du ska säga det istället för att *********


Terms and condition betyder villkor på svenska.

Dessa villkor erbjuder alltså Norwegian till sina norska piloter.
#662 2015-03-06, 00:07
Enok1Halvar
Ursprungligen postat av rusellpeters
Terms and condition betyder villkor på svenska.

Dessa villkor erbjuder alltså Norwegian till sina norska piloter.

Klarspråk tack
ok, jag erkänner jag fattar en del men mycket är helt horribelt
Kan du som verkar insatt förklara mer?
#663 2015-03-06, 00:24
rusellpeters
Ursprungligen postat av Enok1Halvar
Klarspråk tack
ok, jag erkänner jag fattar en del men mycket är helt horribelt
Kan du som verkar insatt förklara mer?


Striden gäller att Norwegian vill använda bemanningsbolag, på utestationer. De kallas kontraktspiloter och ett kontrakt gäller i 3-5 år.

Men få norska piloter vill flytta med sina familjer till Bangkok på ett 3 årskontrakt (ingen fast anställning) för 45 000 kr i månaden. Skaffa boende betala för internationell skola sätta av pengar till pension osv. Bara 8 lediga dar i månaden som man inte har något inflytande över när de kommer.
Jobba 60 tim i veckan. De enda som nappar på nåt liknande är väl ganska oerfarna ogifta piloter från u länder.

Detta är ett dåligt kontrakt, Qatar och Emirates har också kontraktspiloter men attraktivare kontrakt.
#664 2015-03-06, 00:28
Enok1Halvar
Ursprungligen postat av rusellpeters
Striden gäller att Norwegian vill använda bemanningsbolag, på utestationer. De kallas kontraktspiloter och ett kontrakt gäller i 3-5 år.

Men få norska piloter vill flytta med sina familjer till Bangkok på ett 3 årskontrakt (ingen fast anställning) för 45 000 kr i månaden. Skaffa boende betala för internationell skola sätta av pengar till pension osv. Bara 8 lediga dar i månaden som man inte har något inflytande över när de kommer.
Jobba 60 tim i veckan. De enda som nappar på nåt liknande är väl ganska oerfarna ogifta piloter från u länder.

Detta är ett dåligt kontrakt, Qatar och Emirates har också kontraktspiloter men attraktivare kontrakt.

I viss del har du rätt,
Men du har även rätt mycket fel ang löne sättningen, bosättning, internationell skola mm
#665 2015-03-06, 00:38
rusellpeters
Ursprungligen postat av Enok1Halvar
I viss del har du rätt,
Men du har även rätt mycket fel ang löne sättningen, bosättning, internationell skola mm


Lönesättning; 5000 euro i mån står klart och tydligt.

Bosättning: första månaden betalar bolaget, sen får kontraktspiloten betala själv, det står också.


Skolavgift
The Application Processing fee for the 2014/15 School Year is 4,500 Baht. This fee is payable when an application is submitted to the Admission Office and is not refundable.

REGISTRATION FEE
The Registration fee for the 2014/15 School Year is 240,000 Baht. This one-time fee is payable the first year a student is enrolled in Grades Kindergarten through 12 and is not refundable, unless the new student withdraws within the first 20 days of enrollment.

ANNUAL FEE
The Annual fee for the 2014/15 School Year is 20,000 Baht, or 10,000 Baht per semester. This yearly non-refundable fee is payable by all students enrolled in Grades Kindergarten through 12. Current holders of a Capital or Assessment Certificates are exempted from this fee.

MEMBERSHIP FEE
The International School Association (ISA) Membership fee for the 2014/15 School Year is 10 Baht. This fee is required by Thai Law, and is not refundable.

TUITION FEE
The Tuition fees for 2014/15 School Year are:

Per Annum Per Semester
Pre Kindergarten 457,000 228,500
Elementary (Grades K-5) 704,000 352,000
Middle (Grades 6-8) 790,000 395,000
High (Grades 9-12) 830,000 415,000
APPLICATION PROCESSING FEE
The Application Processing fee for the 2014/15 School Year is 4,500 Baht. This fee is payable when an application is submitted to the Admission Office and is not refundable.

http://www.isb.ac.th/Tuition_Fees/default.aspx


Lägenheter att hyra

http://www.kkbkk.com/?do=find&what=rent&property_type%5B%5D=Apar...
#666 2015-03-06, 03:35
ApacheKid
borde det inte bli rea på norwegians resor snart?

känns ju ostabilt läge liksom.
#667 2015-03-06, 08:02
Mullret
Ursprungligen postat av ApacheKid
borde det inte bli rea på norwegians resor snart?

känns ju ostabilt läge liksom.


Hur tänkte du här ? Vem skall flyga planen ? Var är besättningen ?
#668 2015-03-06, 12:08
ApacheKid
Ursprungligen postat av Mullret
Hur tänkte du här ? Vem skall flyga planen ? Var är besättningen ?


tänkte att efterfrågan sjunker på resorna i och med osäkerheten kring just ovanstående.

efterfrågan sjunker - priset sjunker....

fast så kanske det inte funkar. vad vet jag!? jag är bara en lekman som funderar!

frågade därför på flashback....dont damn me.
#669 2015-03-06, 17:04
VitruvianskeMannen
Är lite kluven över denna strejk...

Å ena sidan, så verkar Norwegian behandla sina piloter väldigt respektlöst och konfliktfullt. Känns lite onödigt att företaget hanterar det hela så dåligt så att det blir sådana här förstasidenyheter.

Å andra sidan så verkar ju piloter i allmänhet (västerländska sådana) leva i en bubbla att pilotyrket ska vara så flärdfullt och högavlönat som det varit historiskt. Men det är dags att vakna upp och inse att pilotyrket är ett av de mest globala som finns, jag åker precis lika bra (eller bättre) med en Thai-kärra som med en Norwegian eller SASo, och den Thailändske piloten flyger precis lika bra till en lägre lön. Det ligger liksom i yrkets natur att vara globalt. Piloterna får nog vara glada så länge de inte ersätts av automatisk styrning.
#670 2015-03-06, 17:19
Norwegian har ju som sagt startat 3 nya bolag men det intressant är att åtminstone
ett av dem startades innan strejken påbörjades. Sannolikt har Norwegian haft för avsikt
att flytta över alla sina piloter långt innan strejken inleddes och oavsett utfallet av
eventuella förhandlingar.

PILOT SERVICES DENMARK ApS är det Danska bolaget som Norwegian tänkt
flytta över sina danska piloter till. Kollar man upp företaget i det danska företagsregistret
så kan man se att namnet bolaget registrerades den 20 februari i år.


PILOT SERVICES DENMARK ApS

CVR-nummer 36553065

Adresse: c/o Norwegian Air Shuttle Lufthavnsboulevarden 6
Postnummer og by 2770 Kastrup

Startdato 20.02.2015

Virksomhedsform Anpartsselskab

Reklamebeskyttelse
Nej

Status Aktiv


http://datacvr.virk.dk/data/visenhed?enhedstype=virksomhed&id=365530...

@VitruvianskeMannen ok, då kan vi ersätta dig men en Thailändare som
jobbar för halva din lön. Sedan varför ska det vara thailändska piloter
på flygningar från Skandinavien till USA?
#671 2015-03-06, 18:01
rusellpeters
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Är lite kluven över denna strejk...

Å ena sidan, så verkar Norwegian behandla sina piloter väldigt respektlöst och konfliktfullt. Känns lite onödigt att företaget hanterar det hela så dåligt så att det blir sådana här förstasidenyheter.

Å andra sidan så verkar ju piloter i allmänhet (västerländska sådana) leva i en bubbla att pilotyrket ska vara så flärdfullt och högavlönat som det varit historiskt. Men det är dags att vakna upp och inse att pilotyrket är ett av de mest globala som finns, jag åker precis lika bra (eller bättre) med en Thai-kärra som med en Norwegian eller SASo, och den Thailändske piloten flyger precis lika bra till en lägre lön. Det ligger liksom i yrkets natur att vara globalt. Piloterna får nog vara glada så länge de inte ersätts av automatisk styrning.


Det märks att du inte är insatt, en kapten på Thai får ca 300 000 B per månad plus en extra månadslön i dec varje år.Dessutom har dom ett vinstdelningsystem som ger upp till ett par hundratusen kr ett bra år.

Deras ungar får dessutom gratis skola.


"He said Japan Airlines was understood to be paying pilots as much as Bt1 million per month while carriers in the Middle East like Emirates were paying up to Bt700,000 per month. THAI pilots earn up to Bt240,000 a month, excluding flight-hour allowance."


http://www.nationmultimedia.com/business/Thai-Airways-losing-pilots-over...

Det kontrakt Norwegian erbjuder är internationellt uselt.
#672 2015-03-06, 18:11
VitruvianskeMannen
Ursprungligen postat av rusellpeters
Det märks att du inte är insatt, en kapten på Thai får ca 300 000 B per månad plus en extra månadslön i dec varje år.Dessutom har dom ett vinstdelningsystem som ger upp till ett par hundratusen kr ett bra år.

Deras ungar får dessutom gratis skola.


"He said Japan Airlines was understood to be paying pilots as much as Bt1 million per month while carriers in the Middle East like Emirates were paying up to Bt700,000 per month. THAI pilots earn up to Bt240,000 a month, excluding flight-hour allowance."


http://www.nationmultimedia.com/business/Thai-Airways-losing-pilots-over...

Det kontrakt Norwegian erbjuder är internationellt uselt.


Vad bra, då är det väl bara för Norwegian-piloterna att gå över till Thai då

Gnäll om lön har jag aldrig förstått och kommer aldrig att förstå:
1. Antingen så är man nöjd med den lön man får
2. Eller så flyttar man till ett annat företag, om man tror sig kunna få en högre lön där

Att tvinga en arbetsgivare att betala högre lön än denne vill för en tjänst som de köper (dvs piloternas arbetstid) är ju fullständigt ologiskt. Som att du skulle gå in i en matvarubutik och tvingas betala 20 kronor för en liter mjölk, när du vet att du kan köpa samma mjölk för 15 kronor i affären bredvid?