Även om det är bra löner när man väl blivit kapten så är vägen dit kantad av otrygghet och stora utgifter. För att få rating på en specifik flygmaskin är konkurrensen hård. Så pass hård att folk med nöje sitter styrman helt gratis för att logga timmar. När man väl har ratingen sedan blir man ofta hänvisad till att antingen jobba för utländskt bemanningsföretag eller ha egen firma som fakturerar.
Finns det direkt anställningsform är det långt ifrån samma villkor som icke-budgetbolagen och alla mindre bolag vet att varje kvalificerad pilot omgående skickar ansäkningar när de stora söker folk.
Självklart vill varje pilotfack att en kapten ska kosta företaget lika mycket oavsett vad det är för logga på flygmaskinen och styrman ska förstås ha motsvarande villkor.
Visst är lönen hög för en flygkapten, och traktamenten ofta feta, men det är påfrestande att vara borta från hem och familj på oregelbundna tider. Lån som finansierat vägen dit med privat pilotutbildning och gratisarbete från att dra upp segelflygare till att sitta styrman får man också räkna med.