Hitta diskussioner med liknande innehåll

Norwegian - den stora tråden /mod

#697 2015-03-08, 21:49
Stormaren
Hur funkar det nu med alla resenärers krav gentemot norweigan ? Är det moderbolaget som åker på detta,eller har dom nåt dotterbolag dom enkelt kan kånka för att slippa alla återbetalningar ?
#698 2015-03-08, 22:04
kycklingvinge
Har läst ett gäng artiklar om den är strejken nu det sista, men som vanligt är artiklar i diverse tidningar som typ aftonblaskan urusla på att komma med vettig fakta och informationen man söker.

Är det någon som har bättre koll på exakt vad strejken handlar om egentligen? Piloter har det ju i allmänhet ganska så bra, men vad är det Norwegians piloter inte har för förmåner/löner som de andra har? Vad är det i deras avtal som är såpass mycket sämre än andra att pilotfacket strejkar för deras skull?

Någon som vet?
#699 2015-03-08, 23:56
Ballesteros
Ursprungligen postat av kycklingvinge
Har läst ett gäng artiklar om den är strejken nu det sista, men som vanligt är artiklar i diverse tidningar som typ aftonblaskan urusla på att komma med vettig fakta och informationen man söker.

Är det någon som har bättre koll på exakt vad strejken handlar om egentligen? Piloter har det ju i allmänhet ganska så bra, men vad är det Norwegians piloter inte har för förmåner/löner som de andra har? Vad är det i deras avtal som är såpass mycket sämre än andra att pilotfacket strejkar för deras skull?

Någon som vet?


Piloterna har riktigt usla arbetsvillkor. Har dom kört en långtur på några timmar och kommer fram så får dom själva betala för ett hotellrum där som dom kan sova eller bara koppla av. Piloterna har också ganska dåliga anställningsvillkor via bemanningsföretag och så vidare så det är sådär. Jag hoppas för egen skull att dom når en lösning.
#700 2015-03-09, 03:16
amaryllis92
Hur länge kan strejken fortsätta? Har en biljett till USA i mitten av apil. Finns det risk för att strejken blir så utdragen att dom tvingas ställa in avgångar pga pengaproblem?
#701 2015-03-09, 07:51
Sebbe.Taxx
Ursprungligen postat av growboss
Jag har själv köpt (se innan strejken) 2 biljetter (inom Europa) med avfärd 18 april och 16 maj. Är faktiskt lite nojig på att detta inte kommer att ta slut.

Jag ringde Norwegians kundtjänst och sa att dom skulle komma till en lösning senast nästa vecka. Ett nytt möte hade dom idag efter att det förra hade fallit samman igår. Vi får hoppas att det löser sig snart.


Spelar det verkligen någon roll att DU ringer och säger till dem att ha en lösning senast nästa vecka??
#702 2015-03-09, 18:45
growboss
Ursprungligen postat av Sebbe.Taxx
Spelar det verkligen någon roll att DU ringer och säger till dem att ha en lösning senast nästa vecka??

Du har nog missförstått mitt inlägg. DE sa att en lösning skulle komma nästa vecka (denna) fram till helgen.

Märkte att jag skrev fel, menade givetvis att de sa det till mig.
#703 2015-03-09, 21:34
delad
Hur kommer det sig att det alltid är grinfittor inom transportbranschen som strejkar? Jo för att de vet hur mycket skit de ställer till med, och hur många som påverkas. Ingen har sagt att de beter sig som skitar, utan alla klagar på Norwegian. Hallå?! Det är ett lågprisbolag, och ni jobbar inte för SAS på det glada 80-talet..
#704 2015-03-09, 22:59
Ursprungligen postat av delad
Hur kommer det sig att det alltid är grinfittor inom transportbranschen som strejkar? Jo för att de vet hur mycket skit de ställer till med, och hur många som påverkas. Ingen har sagt att de beter sig som skitar, utan alla klagar på Norwegian. Hallå?! Det är ett lågprisbolag, och ni jobbar inte för SAS på det glada 80-talet..


Bara för det är 2015 har man väl rätt att kräva rimliga villkor. Det kan inte vara tänkt att ett norskt flygbolag ska ha irländska flygplan med "thailändsk" besättning flygandes inrikesrutter i norge.

Om någon beter sig kasst är det väl Björn Kjos och Norwegian.
#705 2015-03-10, 00:25
19pints
Ursprungligen postat av amaryllis92
Hur länge kan strejken fortsätta? Har en biljett till USA i mitten av apil. Finns det risk för att strejken blir så utdragen att dom tvingas ställa in avgångar pga pengaproblem?


Än så länge berör strejken endast flyg inom skandinavien.
Flyg härifrån till Storbrittanien/Spanien/Thailand/USA berörs inte ännu. Möjligen enstaka turer.

Men, hur f-n tänker det så kallade facket? Känner de att de måste bevisa att det är någon anledning att vara medlem med hjälp av en strejk?

De piloter inom Norwegian som nu strejkar är bättre betalda än de flesta av övriga Norwegian anställda i andra länder.

Och om nu gud förbjude hela Norwegian går i kk, vad händer då? Stort tomrum att fylla för hågade. Vad är oddsen på att M*** och några tjog andra flygbolag baserade i mellanösterrn/Asien försöker fylla tomrummet? Jag säger bara: Lycka till att söka jobb där kära Norwegian piloter!

Själv är jag dock högst tveksam till att flyga med bolag där piloter och styrmän har en lön motsvarande mindre än hälften än vad ni har...
'What goes up must come down...' , eller hur var det nu. Föredrar mjuka landningar. Inte flyg som försvinner.
#706 2015-03-10, 00:58
Ursprungligen postat av 19pints
Än så länge berör strejken endast flyg inom skandinavien.
Flyg härifrån till Storbrittanien/Spanien/Thailand/USA berörs inte ännu. Möjligen enstaka turer.

Men, hur f-n tänker det så kallade facket? Känner de att de måste bevisa att det är någon anledning att vara medlem med hjälp av en strejk?

De piloter inom Norwegian som nu strejkar är bättre betalda än de flesta av övriga Norwegian anställda i andra länder.

Och om nu gud förbjude hela Norwegian går i kk, vad händer då? Stort tomrum att fylla för hågade. Vad är oddsen på att M*** och några tjog andra flygbolag baserade i mellanösterrn/Asien försöker fylla tomrummet? Jag säger bara: Lycka till att söka jobb där kära Norwegian piloter!

Själv är jag dock högst tveksam till att flyga med bolag där piloter och styrmän har en lön motsvarande mindre än hälften än vad ni har...
'What goes up must come down...' , eller hur var det nu. Föredrar mjuka landningar. Inte flyg som försvinner.


Om du hade läst på hade du sett att lönen aldrig vart uppe för förhandling. Både Norwegian och facket är nöjda med lönen som den ligger. Det som strejken handlar om är hur Norwegian bryter upp sig självt i dotterbolag och försämrar omkringliggande villkor. Det handlar t.ex. om att man inte ska ha några anställda piloter, alla inhyrda på timkontrakt från externa bolag. Man tar också bort divers försäkringar som finns i nuläget, t.ex. loss of license

För lite balans kan du läsa nedanstående, som är ganska intressant.

http://bodonu.no/en-norwegian-pilots-bekjennelser-2/


Det skrivs på andra forum att Norwegian enligt rykten har pengar att fortsätta wet-leasa som man nu gör tills Juni, sen är pengarna slut. Samtidigt går finska bagagehanterare ut i sympatistrejk, själv hoppas jag fler ska följa. Det är fan på tiden att det här tar slut. Ett bolag i Europa ska använda bemanningsföretag och timanställningar för att täcka upp t.ex. produktionstoppar. Den personal som har arbete året runt ska självklart ha fast anställning med den trygghet det innebär. Att spela ut olika dotterbolag mot varandra på det här sättet är bara fult.



Sen förundras jag att folk tror facket strejkar bara för att jävlas. Det skrivs i media att förhandlingar pågått i tre månader. Känns som att man gjorde ett grundligt försök att inte strejka först. Samtidigt måste gränsen dras någonstans.
(http://www.svd.se/naringsliv/norwegian-fack-nobbar-forslag-om-skiljenamnd_4393977.svd)

Dessutom riskerar alla dessa piloter sina jobb, jobb som i nuläget är via norwegian med kollektivavtal som båda parter(!) gått med på. Dessutom har Björn Kjos enligt uppgift tidigare lovat att hålla dessa avtalen, något som han nu verkar skita i.

Personligen stödjer jag piloterna i norwegian fullt ut, och om man inte förstår att flygbiljetter för en hundralapp har konsekvenser kanske man ska läsa på lite om vad som pågår i flygbranschen.
#707 2015-03-10, 01:27
19pints
Ursprungligen postat av Hefaiston
Om du hade läst på hade du sett att lönen aldrig vart uppe för förhandling. Både Norwegian och facket är nöjda med lönen som den ligger. Det som strejken handlar om är hur Norwegian bryter upp sig självt i dotterbolag och försämrar omkringliggande villkor. Det handlar t.ex. om att man inte ska ha några anställda piloter, alla inhyrda på timkontrakt från externa bolag. Man tar också bort divers försäkringar som finns i nuläget, t.ex. loss of license

För lite balans kan du läsa nedanstående, som är ganska intressant.

http://bodonu.no/en-norwegian-pilots-bekjennelser-2/


Det skrivs på andra forum att Norwegian enligt rykten har pengar att fortsätta wet-leasa som man nu gör tills Juni, sen är pengarna slut. Samtidigt går finska bagagehanterare ut i sympatistrejk, själv hoppas jag fler ska följa. Det är fan på tiden att det här tar slut. Ett bolag i Europa ska använda bemanningsföretag och timanställningar för att täcka upp t.ex. produktionstoppar. Den personal som har arbete året runt ska självklart ha fast anställning med den trygghet det innebär. Att spela ut olika dotterbolag mot varandra på det här sättet är bara fult.



Sen förundras jag att folk tror facket strejkar bara för att jävlas. Det skrivs i media att förhandlingar pågått i tre månader. Känns som att man gjorde ett grundligt försök att inte strejka först. Samtidigt måste gränsen dras någonstans.
(http://www.svd.se/naringsliv/norwegian-fack-nobbar-forslag-om-skiljenamnd_4393977.svd)

Dessutom riskerar alla dessa piloter sina jobb, jobb som i nuläget är via norwegian med kollektivavtal som båda parter(!) gått med på. Dessutom har Björn Kjos enligt uppgift tidigare lovat att hålla dessa avtalen, något som han nu verkar skita i.

Personligen stödjer jag piloterna i norwegian fullt ut, och om man inte förstår att flygbiljetter för en hundralapp har konsekvenser kanske man ska läsa på lite om vad som pågår i flygbranschen.


Vi verkar förstå varandra delvis, men också missförstå varandra å det grövsta.

Facket kan bara förlora.
Jag önskar piloter och övriga all lycka.

Under min långa levnad har jag hunnit med att vara anställd av fler än ett ej svenskt företag. Mer korrekt var jag anställd av det ej svenska företagets svenska dotterbolag. Jag säger bara interndebitering... Politikerna sover dygnet runt. Mer än ett decennium efter pöbel som mig inser liknande tokerier går politiker på blåsningar som Arlanda Express ( s.k. räntesnurror ). Ett litet förtydligande för nytillkommna. Skicka räkningen utomlands ( hutlös nota ) och skatten i Svedala minskas å det grövsta. Skillnaden på skatt i landet dit räkningen sänds och här torde slumpartad lågstadieelev räkna ut.

Om vi här hemma hade strejkat och krävt att få någon sorts avtal med moderbolaget, torde vi ha fått minst 4 gånger så hög lön, om vi lyckats. Men om inte, då hade vi inte haft något jobb kvar.

Angående Norwegians biljettpriser verkar vi vara en smula oense.
När många vill åka från A till B tar Norwegian hutlöst betalt. Konstigt vore väl annat.

När få vill åka samma sträcka samma veckodag och tid kan det vara riktigt billigt. Där kanske RyanAir har en hel del att lära? 4-5 gånger prisskillnad mellan lägsta och högsta har jag sett på samma sträcka med Norwegian beroende på jul/nyår/sportlov/påsk. Ryanair har jag inte alls sett sådan differens. När man väljer att boka verkar ha större betydelse hos Ryan.
#708 2015-03-10, 03:04
Vossevangen
Piloter skriver at de vil fortsette streiken til Norwegian går konkurs, for da får de nye eiere:

http://www.nettavisen.no/na24/--la-oss-konke-norwegian-sa-far-vi-nye-eie...

Alternativt får de ikke nye eiere, men blir arbeidsledige.
Og når det nå er eksponert slike attityder blant pilotene, kan det vel være at ex-Norwegian piloter ikke blir de som lettest får seg jobb i andre flygbolag.

Se faktaboksen i artikkelen jeg har lenket til:

I norske medier er det kommet godt frem at flygkapteiner i Norwegian har snittlønn på NOK 1.142.000 / år, og i snitt arbeider 17 dager i måneden. For konvertering til SEK, kan man multiplisere med ca 1,1.

De har altså bedre vilkår enn mer enn 95 % av alle ansatte i Norge. Men bruker streikevåpenet for få flyttet sin tariffavtale fra datterbolaget til moderbolaget, og indirekte styre moderbolagets handlingsrom. Slik flytting kommer aldri til å skje, iflg Norweigans ledelse.