Hitta diskussioner med liknande innehåll

Norwegian - den stora tråden /mod

#937 2019-06-11, 17:48
ursprungligen
Norwegian Q1 report:

http://www.mynewsdesk.com/se/norwegian/documents/interim-report-for-q1-2...

Fattar jag det rätt att: (EBIT excl other losses/(gains)-net -2,262.6) förlusterna första kvartalet när man bokförde Earning Before Incom Taxes utan att inkludera andra "inkomster" var minus 2,26 miljarder NOK?

Då är bara två veckor av Boeing 737 max-problem inkluderade.

Andra kvartalet borde bli en hårresande läsning. Aktieägarna är härmed varnade.

Hur mycket friskt kapital tycker aktieägarna att det är värt att kasta efter förlorat kapital?

Sommarkonkurs eller brandrea fram mot slutet av sommaren enligt mig.

Att Norwegian inte klarar Q3 i år förstår en svagbegåvad femteklassare. Om inte aktieägarna vill förlora ännu mer pengar förstås.
#938 2019-06-11, 17:57
ursprungligen
Norwegian är ju egentligen två separata bolag. Norwegian short haul och Norwegian Long haul. Är det någon som har koll i vilket bolag den flygande likkistan är mest förekommande?

Jag kanske inte hänger med riktigt. Norwegian har sålt sina icke levererade plan till andra bolag och därför fuskt bort förlusten i Q1 lite om man läser rapporten jag länkade.

Jag tror inte att rök och speglar kan rädda Norwegian till Q4.

Jag satsar mina sista 50 Norska ören på en sommarkonkurs eller brandreaförsäljning mot slutet av sommaren.
#939 2019-06-15, 06:01
bosseblomman
Ursprungligen postat av ursprungligen
Jag tror att de panikåtgärder de tvingats till med flygförbudet på 737 MAX kan vara strået som knäcker åsnans rygg.



Att ställa avgångar och boka om passagerare leder till minskade intäkter. Att leasa in plan för att ersätta de som står är inte heller gratis. Jag antar att de plan som står ska amorteras i alla fall.

Gjorde Norwegian miljardförluster redan utan dessa extra problem så blir det nog inte lättare nu.

Det går fort upp och ned i flygbranschen. (Pun intended). Jag tror på en sommarkonkurs i år eller åtminstone rekonstruktion av bolaget om inte aktieägarna har obegränsat med ekonomiskt tålamod/självskadebeteende och nya miljarder att ösa in.

Ett annat problem är att dessa ombokningar till låneplan sänker bolagets omdömen hos resenärerna. Blev själv drabbad igårkväll; 25 år gammal Airbus med top-fly och grova förseningar. Folk är förbannade på Norwegian på deras communitytråd på Facebook. Tror de tappar många resenärer.
#940 2019-06-15, 10:40
ursprungligen
Ursprungligen postat av bosseblomman
Ett annat problem är att dessa ombokningar till låneplan sänker bolagets omdömen hos resenärerna. Blev själv drabbad igårkväll; 25 år gammal Airbus med top-fly och grova förseningar. Folk är förbannade på Norwegian på deras communitytråd på Facebook. Tror de tappar många resenärer.


Jag har också hört att dessa bolag inte är så bra. Tyken och tråkig personal och gamla häckar till plan. Det är lite svårt att förstå att Norwegian vill förknippas sig med dylikt.
#941 2019-07-11, 12:51
Kimson
Norwegian bantar.....
Drar ner på USA rejält och dessutom lämnar Kjos bolaget som VD... Går visst inget vidare för Norwegian just nu....

https://www.di.se/live/norwegian-drar-in-direktflyg-mellan-stockholm-och...

https://www.di.se/live/norwegians-vd-lamnar/?fbclid=IwAR0INaS02CzCadIb-h...
#942 2019-07-11, 13:27
DjPutte
Ursprungligen postat av Kimson
Norwegian bantar.....
Drar ner på USA rejält och dessutom lämnar Kjos bolaget som VD... Går visst inget vidare för Norwegian just nu....

https://www.di.se/live/norwegian-drar-in-direktflyg-mellan-stockholm-och...

https://www.di.se/live/norwegians-vd-lamnar/?fbclid=IwAR0INaS02CzCadIb-h...

Handlar mer om att linjerna inte är lönsamma i den utsträckning som dem vill då lägger man dem på is, Sedan att Kjos avgår som VD är ingen större nyhet i sig han hat väl hintat om det nu ett tag att det kan komma så att det inte går ngt vidare för Norwegian är nog felaktigt skulle jag vilja påstå!
#943 2019-07-12, 16:21
farfar
Är det stök som gör att Norwegian bokat om min inrikesresa inte mindre än fyra (4) ggr!?
#944 2019-07-12, 17:24
Ursprungligen postat av farfar
Är det stök som gör att Norwegian bokat om min inrikesresa inte mindre än fyra (4) ggr!?

De har antagligen räknat med att de nya Max-planen (mer än 10 % av flottan) inte är tillgängliga sedan någon gång i våras. Bokningar gjorda efter det borde inte behöva påverkas så mycket av omplaneringar. När bokade du?
#945 2019-07-12, 17:27
farfar
Ursprungligen postat av Neksnor
De har antagligen räknat med att de nya Max-planen (mer än 10 % av flottan) inte är tillgängliga sedan någon gång i våras. Bokningar gjorda efter det borde inte behöva påverkas så mycket av omplaneringar. När bokade du?


Ah, tack för tips. Bokade i mitten på maj, och ska resa om 3 veckor.
#946 2019-07-12, 17:42
Ursprungligen postat av farfar
Ah, tack för tips. Bokade i mitten på maj, och ska resa om 3 veckor.

Senaste olyckan inträffade i mars och då började det bli flygförbud. Sedan ska flygbolag informeras om hur länge flygen blir stående mm. Så jag gissar att du helt enkelt råkade boka en väldigt dum tid.
#947 2019-07-14, 16:30
ursprungligen
https://www.di.se/live/nya-budrykten-kring-norwegian-i-spansk-media/

Den spanska tidningen Okdiario skrev på torsdagskvällen att International Airlines Group, IAG, inom de närmaste två veckorna väntas lägga ett bud värt cirka 1,1 miljarder euro på bolaget. IAG förnekar på fredagsmorgonen att de skulle vara intresserade av att lägga ett bud på Norwegian.

............

JP Morgan, som enligt den spanska tidningen har anlitats som rådgivare i ärendet, uppges förhandla om en kurs på 70-85 norska kronor per Norwegian NAS +9,8%-aktie, enligt tidningen. Det innebär att en slutlig budpremie kan landa på över 100 procent. Aktien stängde torsdagens handel på kursnivån 40:87 kronor på Oslo Börs.

.............

Utöver det sedvanliga hoppet om synergieffekter utgörs de avgörande faktorerna bakom IAG:s resonemang av att Norwegian står för en avsevärd del av konkurrensen på den spansk-brittiska flygbolagskoncernens hemmamarknader, samt brexit, skriver Okdiario. Efter det väntade brittiska utträdet ur EU kommer EU-kommissionen kräva att flygbolag har viss andel ägarskap i EU-land för att ges lov att verka i unionen.

IAG äger British Airways, spanska Iberia och irländska Aer Lingus.


Det vore ju bra betalt och IAG måste få upp sitt ägarskap i EU för att känna sig bekväma med Brexit.

Att Björn K lämnar så hastigt tyder väl på att något stort år på gång.
#948 2019-07-14, 16:47
DjPutte
Ursprungligen postat av ursprungligen
https://www.di.se/live/nya-budrykten-kring-norwegian-i-spansk-media/



Det vore ju bra betalt och IAG måste få upp sitt ägarskap i EU för att känna sig bekväma med Brexit.

Att Björn K lämnar så hastigt tyder väl på att något stort år på gång.

Kjös lämnar skulle jag tro varit på g ett tag nu, Han har varit med sedan starten så han vill väl ta ett steg bakåt!

Rykten att ngn vill köpa upp Norwegian har väl funnits ett bra tag nu men inget har hänt, tror att dem som vill köpa inte riktigt har ekonomin heller för att göra det iom flygbranschen är ett jäkla risktagande!