Hitta diskussioner med liknande innehåll

Norwegian - den stora tråden /mod

#913 2019-01-15, 10:44
Vi hade senast (TFS - CPH) en ganska absurd upplevelse med Norwegian.

Vi checkar alltid in online ca 24 timmar innan, och det funkar alltid. Det gjorde det denna gången också men vi fick säten på olika rader (5A & 6A)

Vid bordningen möttes vi för det första inte av något leende eller välkomnande som är brukligt, personalen såg bara sura ut.

Frugan satt på 6A och där kom de bärande på en rullstolsburen dam som skulle sitta på C, hennes man/ledsagare på B.

Efter några timmar efter att ha hållit sig så länge som möjligt, behövde frugan gå på toa. Inte helt ovanligt att passagerare vill eller behöver det?

Nu började konstigheterna, mannen påstod att hans fru inte kunde flytta sig på något sätt!
Frugan tillkallade flygvärdinnan, denna påstod att hon inte ens kände till att hon hade en rullstolsburen gäst! Hon vägrade göra något utan frugan som själv har svårt att böja knäna skulle klättra över damen på C!
Hon lyckades med detta, förnedrande för båda parter. Efter lite diskussion med flygvärdinnan som knappt kunde engelska så fick frugan beskedet att det fanns lediga platser på rad 18 som vi kunde ta.

Där uppstod nya problem, på D E F satt en man med benet i skena som hade tre platser, på A satt en pilotklädd man på B mannens matlåda, på C en plastpåse som inte var mannens. Mannen på A sa att "det satt en dansk man på C tidigare". Samtidigt kommer två andra i personalen med en matvagn och börjar omgående bokstavligen skälla om att de ska fram, "flytta er" "flytta er"! Vi försökte förklara snabbt att vi blivit hänvisade dit av den andra flygvärdinnan, de vägrade lyssna och sa bara "där sitter en barnfamilj" "flytta er!".

Så tillbaka igen, nu får jag som har mindre problem med knäna klättra in på 6A över den rullstolsburna damen!

Hela situationen känns surealistisk och det är absurt att flygbolag kan göra såhär.

Har t.o.m. frågat Transportstyrelsen och enligt dem så är det tydligen helt okej att man hindras gå på toaletten i upp till över 20 timmar!

Man ska om man tror sig kanske behöva resa sig under en flygning meddela flygbolaget detta i förväg och helst boka sittplats i förväg, vid gången.

På Norwegian sida står det vid bokning för rörelsehindrad att de när denne behöver gå t.ex. på toa så ska det finnas en rullstol ombord men ledsagaren ska kunna flytta den rullstolsburna till den utan hjälp av personalen, detta gäller alltså inte om andra behöver gå

Nåja, vi kommer iallafall undvika Norwegian om det överhuvudtaget går oavsett om det innebär dyrare biljetter eller längre restid om de inte återkommer med en väldigt bra förklaring och ursäkt.
#914 2019-01-16, 21:54
Norwegian drar in linjer och lägger ner baser i sitt krispaket. Ska de kunna hanka sig fram?

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/norwegian-lagger-ned-flyglinjer
#915 2019-01-17, 12:54
Neddragningarna som meddelats av TT är nog inte så drastiska som de skriver.
Det är främst baser (stationerade flygplan och personal) som dras in. De lägger t.ex. inte som det låter i texten ner linjer till några av sina allra populäraste resmål som Mallorca, Teneriffa & Gran Canaria.

Edit: Norwegian har gått ut med ett klargörande. https://media.en.norwegian.com/news/norwegians-closure-of-bases-will-hav...
#916 2019-01-27, 17:14
Bbobi
På tal om det här med otrevlig personal vill jag bara påpeka att jag tycker personer från Sverige verkar ha lite extra svårt för det här med att sitta i sitt säte. Väldigt många blir som höns som yr runt så fort dom sätter sig på ett plan.

Senaste gången jag flög var det personer som ställde sig upp 4 gånger mellan att vi bordat planet och skulle lyfta för att dra ut sina väskor och rota runt i dom. En snubbe började dra ut och rota i sin väska för 4e gången medan vi rullade ut på startbanan.

Var samma sak med norwegian från Bangkok till Arlanda och med Qatar från Arlanda till Doha.

Jag kan verkligen förstå att personal tröttnar och kanske inbland måste vara lite otrevliga. Annars är ju interaktionen med personal näst intill obefintlig före/under/efter en flygning. Enda gången man behöver öppna munnen är när man väljer dryck till maten.

I Floridasidas fall borde dom såklart placerat tanten i en mittenrad där man kan stiga ut åt båda hållen vilket var dåligt av dom att inte tänka så långt. Tyvär så använder många bolag alla säten i gångarna som handikappsäten. Kanske om du kontaktar bolaget att dom faktiskt tar till sig att i första hand placera dessa i mittenraderna?
#917 2019-01-29, 12:13
Ursprungligen postat av Bbobi
På tal om det här med otrevlig personal vill jag bara påpeka att jag tycker personer från Sverige verkar ha lite extra svårt för det här med att sitta i sitt säte. Väldigt många blir som höns som yr runt så fort dom sätter sig på ett plan.

Senaste gången jag flög var det personer som ställde sig upp 4 gånger mellan att vi bordat planet och skulle lyfta för att dra ut sina väskor och rota runt i dom. En snubbe började dra ut och rota i sin väska för 4e gången medan vi rullade ut på startbanan.

Var samma sak med norwegian från Bangkok till Arlanda och med Qatar från Arlanda till Doha.

Jag kan verkligen förstå att personal tröttnar och kanske inbland måste vara lite otrevliga. Annars är ju interaktionen med personal näst intill obefintlig före/under/efter en flygning. Enda gången man behöver öppna munnen är när man väljer dryck till maten.

I Floridasidas fall borde dom såklart placerat tanten i en mittenrad där man kan stiga ut åt båda hållen vilket var dåligt av dom att inte tänka så långt. Tyvär så använder många bolag alla säten i gångarna som handikappsäten. Kanske om du kontaktar bolaget att dom faktiskt tar till sig att i första hand placera dessa i mittenraderna?


Har ju kontaktat dem och de beklagade men gav inga svar om hur det egentligen ska skötas, om de har några regler eller rutiner. Tvivlar ju på att de tar åt sig.
Som sagt det mest häpnadsväckande var Transportstyrelsens svar om att man bör kontakta flygbolaget i förväg eller boka plats vid gången om man kan behöva gå på toa under en flygning och att det är helt okej att man hindrar passagerare från att gå ur sitt säte. Hur ska det se ut om alla som kan behöva gå på toa ska sitta vid gången!?

Vet ju inte om det är typiskt svenskt men det händer ofta att passagerare bryter mot säkerhetsreglerna. Både att de ska rota i väskan vid avgång och att man bara måste börja steppa runt innan "Fasten Seatbelt" släckts efter landning. Hur kan det vara viktigt att komma loss någon minut tidigare?
#918 2019-01-29, 15:20
#919 2019-01-29, 20:36
Tre av dagens inlägg har flyttats till (FB) Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här! då de handlar om rörelsehindrade passagerares påverkan på evakueringen av flygplan.

/Mod
#920 2019-01-30, 10:25
Bbobi
Ursprungligen postat av Floridasidan
Har ju kontaktat dem och de beklagade men gav inga svar om hur det egentligen ska skötas, om de har några regler eller rutiner. Tvivlar ju på att de tar åt sig.
Som sagt det mest häpnadsväckande var Transportstyrelsens svar om att man bör kontakta flygbolaget i förväg eller boka plats vid gången om man kan behöva gå på toa under en flygning och att det är helt okej att man hindrar passagerare från att gå ur sitt säte. Hur ska det se ut om alla som kan behöva gå på toa ska sitta vid gången!?

Vet ju inte om det är typiskt svenskt men det händer ofta att passagerare bryter mot säkerhetsreglerna. Både att de ska rota i väskan vid avgång och att man bara måste börja steppa runt innan "Fasten Seatbelt" släckts efter landning. Hur kan det vara viktigt att komma loss någon minut tidigare?


Ändrar dom inte en sån enkel rutin som skulle eliminera det problemet ja då får jag hålla med alla kritiker om att dom är kassa.

Får börja ta med en tom vattenflaska på flyget
#921 2019-02-07, 00:02
Playmaker1
Ursprungligen postat av Floridasidan



Ja, deras ekonomi är ansträngd och det speglar sig såklart i personalen. Därav deras dåliga bemötande mot kunder och resenärer. Jag har valt bort att flyga med norwegian. Norwegian känns lika illa som Ryan air nu.
#922 2019-02-10, 06:49
ursprungligen
Ursprungligen postat av Floridasidan


Har jag fattat rätt att detta bara täcker den förlust de redan gjort. Hur ska de finansiera 4 kvartal till i år? De tror ju inte ens själva på någon vinst. Vem ska betala förlusterna?

Sommarkonkurs på gång månne?
#923 2019-02-10, 16:34
Sqeptisk
Ursprungligen postat av Floridasidan
Har ju kontaktat dem och de beklagade men gav inga svar om hur det egentligen ska skötas, om de har några regler eller rutiner. Tvivlar ju på att de tar åt sig.
Som sagt det mest häpnadsväckande var Transportstyrelsens svar om att man bör kontakta flygbolaget i förväg eller boka plats vid gången om man kan behöva gå på toa under en flygning och att det är helt okej att man hindrar passagerare från att gå ur sitt säte. Hur ska det se ut om alla som kan behöva gå på toa ska sitta vid gången!?

Vet ju inte om det är typiskt svenskt men det händer ofta att passagerare bryter mot säkerhetsreglerna. Både att de ska rota i väskan vid avgång och att man bara måste börja steppa runt innan "Fasten Seatbelt" släckts efter landning. Hur kan det vara viktigt att komma loss någon minut tidigare?


Haha! Likadant överallt, den som reser sig och samtidigt får igång mobiltelefonen först vinner
#924 2019-02-10, 17:33
Sqeptisk
Ursprungligen postat av ursprungligen
Har jag fattat rätt att detta bara täcker den förlust de redan gjort. Hur ska de finansiera 4 kvartal till i år? De tror ju inte ens själva på någon vinst. Vem ska betala förlusterna?

Sommarkonkurs på gång månne?


Exakt när dom "konkar" är väldigt svårt att sia om. Det enda säkra är ATT de kommer att konka! Sämre konjunktur, högre bränslepriser, sviktande passagerarunderlag (kabinfaktor!), skuldtyngd balansräkning i kombination med stigande räntor. Lägg därtill att såväl Easyjet som Rajjan nyligen vinstvarnat och kommit med dåliga rapporter. Läget för Norwegian ser i dagsläget verkligen inte ljust ut!