Vi hade senast (TFS - CPH) en ganska absurd upplevelse med Norwegian.
Vi checkar alltid in online ca 24 timmar innan, och det funkar alltid. Det gjorde det denna gången också men vi fick säten på olika rader (5A & 6A)
Vid bordningen möttes vi för det första inte av något leende eller välkomnande som är brukligt, personalen såg bara sura ut.
Frugan satt på 6A och där kom de bärande på en rullstolsburen dam som skulle sitta på C, hennes man/ledsagare på B.
Efter några timmar efter att ha hållit sig så länge som möjligt, behövde frugan gå på toa. Inte helt ovanligt att passagerare vill eller behöver det?
Nu började konstigheterna, mannen påstod att hans fru inte kunde flytta sig på något sätt!
Frugan tillkallade flygvärdinnan, denna påstod att hon inte ens kände till att hon hade en rullstolsburen gäst! Hon vägrade göra något utan frugan som själv har svårt att böja knäna skulle klättra över damen på C!
Hon lyckades med detta, förnedrande för båda parter. Efter lite diskussion med flygvärdinnan som knappt kunde engelska så fick frugan beskedet att det fanns lediga platser på rad 18 som vi kunde ta.
Där uppstod nya problem, på D E F satt en man med benet i skena som hade tre platser, på A satt en pilotklädd man på B mannens matlåda, på C en plastpåse som inte var mannens. Mannen på A sa att "det satt en dansk man på C tidigare". Samtidigt kommer två andra i personalen med en matvagn och börjar omgående bokstavligen skälla om att de ska fram, "flytta er" "flytta er"! Vi försökte förklara snabbt att vi blivit hänvisade dit av den andra flygvärdinnan, de vägrade lyssna och sa bara "där sitter en barnfamilj" "flytta er!".
Så tillbaka igen, nu får jag som har mindre problem med knäna klättra in på 6A över den rullstolsburna damen!
Hela situationen känns surealistisk och det är absurt att flygbolag kan göra såhär.
Har t.o.m. frågat Transportstyrelsen och enligt dem så är det tydligen helt okej att man hindras gå på toaletten i upp till över 20 timmar!
Man ska om man tror sig kanske behöva resa sig under en flygning meddela flygbolaget detta i förväg och helst boka sittplats i förväg, vid gången.
På Norwegian sida står det vid bokning för rörelsehindrad att de när denne behöver gå t.ex. på toa så ska det finnas en rullstol ombord men ledsagaren ska kunna flytta den rullstolsburna till den utan hjälp av personalen, detta gäller alltså inte om andra behöver gå
Nåja, vi kommer iallafall undvika Norwegian om det överhuvudtaget går oavsett om det innebär dyrare biljetter eller längre restid om de inte återkommer med en väldigt bra förklaring och ursäkt.