Ursprungligen postat av roxie
Hur många trafikflygplan kan det tänkas finnas i luften samtidigt i världen?
Och i Europa?
I Sverige?
Ingen aning om var man hittar sådan statistik, men det hade varit kul att få veta.
Här kan du se en del av flygtrafiken live på flygradar:
http://www.flygbilligt.com/radar/
Det krävs en modernare form av transponder (utrustning som skickar information till flygledningen) för att synas på den sajten, så alla flygplan syns inte där.
Ursprungligen postat av Husbögen
Är det sant att man bara har på sig ett försök att landa, att när man kommit ner till en viss höjd så måste man landa eller så kraschar man. Dvs att man inte kan vända flygplanet uppåt igen.
Man kan avbryta landningen när som helst fram till dess att man börjat bromsa.
Skulle landningen bli så hård att man studsar upp igen, drar man ofta på och lyfter igen. På Airbus 320 tror jag t.o.m. man måste göra det i sådana lägen.
Ursprungligen postat av Lobengula
Nu är jag OT men måste fråga: Har någon av er piloter läst Air Babylon? Är det en fantasiprodukt eller stämmer beskrivningen av flyglivet?
Känner inte till boken, men det är kanske något man måste läsa?
Ursprungligen postat av Nolifeer
Jag flög från Kallinge till Arlanda för några månader sedan, planet landade lite i sidled kändes det som, var verkeligen en obehaglig inflygning och landning det ruskade och skakade mer än va som ska vara behagligt
Det är ganska vanligt med turbulens på lägre höjder.
Ursprungligen postat av Nolifeer
vi landade på den banan när dom åker över E4an
Bana 01 vänster.
Ursprungligen postat av Nolifeer
sen stannade planet på taxbanan motorerna tystnade, lampor osv slocknade på planet, piloten sa att vi skulle sitta kvar i stolen med säkerhetsbältet på, sen började vi rulla igen. vad kan ha hänt för att det skulle bli såhär?
Ingen aning varför lampor slocknade, men en gissning är att man valde att stänga av en motor för spara bränsle och att lampor tillfälligt slocknade då.
Det kan vara mycket trafik på taxibanorna på Arlanda så ibland får man order från tornet att vänta på att annan trafik ska taxa förbi före. Folk har en tendens att ta av sig säkerhetsbältena och resa sig upp så fort planet står still, så man brukar be passagerarna att förbli sittande med bältena fastspända i sådana lägen.