Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#109 2008-08-05, 19:55
En fråga till de högt uppskattade piloterna på forumet:

Är det helt chanslöst med cockpitbesök efter 9/11? Situationen är sådan att en tjej fyller jämnt och vi ska fira henne med en längre resa. Det vore naturligtvis skoj om hon fick gå fram och se cockpit. Jag antar att det regleras av dels bolaget och i slutändan av kaptenen.

Finns det något man kan göra som att skriva till bolaget i förväg? Så frågan är egentligen om det ens är värt att försöka få till det? Flygbolaget i fråga är BA.
#110 2008-08-05, 20:13
bijjer
Ursprungligen postat av Lobengula
En fråga till de högt uppskattade piloterna på forumet:

Är det helt chanslöst med cockpitbesök efter 9/11? Situationen är sådan att en tjej fyller jämnt och vi ska fira henne med en längre resa. Det vore naturligtvis skoj om hon fick gå fram och se cockpit. Jag antar att det regleras av dels bolaget och i slutändan av kaptenen.

Finns det något man kan göra som att skriva till bolaget i förväg? Så frågan är egentligen om det ens är värt att försöka få till det? Flygbolaget i fråga är BA.


När det gäller BA skulle jag tippa på att du är totalt chanslös. Britterna är väldigt hårda på den biten nuförtiden.

Det finns en välkänd historia om en kapten på Mytravel som lät Robbie Savage (välkänd brittisk fotbollsspelare) in till cockpit under en chartrad flight när Blckburn hade spelat i Finland. Han fick sparken av sitt bolag. Dock fanns det enligt ryktet en gammal fejd mellan piloten och bolaget och här såg de sin chans att kunna avskeda honom med en gilig anledning.

Annars finns det ju alltid en chans att få åka med i cockpit, men oftast behöver man känna någon som kan få fram ett godkännande från flygchef/security manager. Jag har haft med ett par bekanta och min sambo på studiebesök, men då efter godkännande från cheferna.
#111 2008-08-05, 20:20
roxie
Riktigt intressant tråd!

Ni kanske kan svara på en fråga jag klurat på länge...

Hur många trafikflygplan kan det tänkas finnas i luften samtidigt i världen?

Och i Europa?

I Sverige?
#112 2008-08-05, 22:13
Husbögen
Bästa tråden ever för en som är flygrädd! ( Bättre nu än förut dock, men fortfarande obehagligt. )

Är det sant att man bara har på sig ett försök att landa, att när man kommit ner till en viss höjd så måste man landa eller så kraschar man. Dvs att man inte kan vända flygplanet uppåt igen. ( Dum fråga kanske men måste få svar ju. )
#113 2008-08-05, 22:35
teknosolv
Ursprungligen postat av Husbögen
Bästa tråden ever för en som är flygrädd! ( Bättre nu än förut dock, men fortfarande obehagligt. )

Är det sant att man bara har på sig ett försök att landa, att när man kommit ner till en viss höjd så måste man landa eller så kraschar man. Dvs att man inte kan vända flygplanet uppåt igen. ( Dum fråga kanske men måste få svar ju. )

Under en viss hastighet tror jag nog det är högst olämpligt att dra på full gas igen, men visst har man fler landningsförsök på sig. När det gäller flyg förövrigt så brukar vissa göra en inflygning först för att sedan återvända och göra landningen.
#114 2008-08-05, 22:53
Ursprungligen postat av bijjer
När det gäller BA skulle jag tippa på att du är totalt chanslös. Britterna är väldigt hårda på den biten nuförtiden.

Det finns en välkänd historia om en kapten på Mytravel som lät Robbie Savage (välkänd brittisk fotbollsspelare) in till cockpit under en chartrad flight när Blckburn hade spelat i Finland. Han fick sparken av sitt bolag. Dock fanns det enligt ryktet en gammal fejd mellan piloten och bolaget och här såg de sin chans att kunna avskeda honom med en gilig anledning.

Annars finns det ju alltid en chans att få åka med i cockpit, men oftast behöver man känna någon som kan få fram ett godkännande från flygchef/security manager. Jag har haft med ett par bekanta och min sambo på studiebesök, men då efter godkännande från cheferna.


Ha ha, intressant skvaller

Nej, visst inser jag att det är väldigt osannolikt speciellt på BA. Mycket trist, jag skulle själv ge en hel del för att få sitta med i cockpit under en flygning.

Nu är jag OT men måste fråga: Har någon av er piloter läst Air Babylon? Är det en fantasiprodukt eller stämmer beskrivningen av flyglivet? Speciellt kapitlet om hur flygvärdinnor kan hämnas på otrevliga passagerare
#115 2008-08-05, 23:33
Nolifeer
Jag flög från Kallinge till Arlanda för några månader sedan, planet landade lite i sidled kändes det som, var verkeligen en obehaglig inflygning och landning det ruskade och skakade mer än va som ska vara behagligt, vi landade på den banan när dom åker över E4an samt stora wäsby, dvs gå in över cargocity eller va det heter, sen stannade planet på taxbanan motorerna tystnade, lampor osv slocknade på planet, piloten sa att vi skulle sitta kvar i stolen med säkerhetsbältet på, sen började vi rulla igen. vad kan ha hänt för att det skulle bli såhär?
#116 2008-08-06, 02:50
ksv
Ursprungligen postat av roxie
Hur många trafikflygplan kan det tänkas finnas i luften samtidigt i världen?

Och i Europa?

I Sverige?
Ingen aning om var man hittar sådan statistik, men det hade varit kul att få veta.
Här kan du se en del av flygtrafiken live på flygradar: http://www.flygbilligt.com/radar/
Det krävs en modernare form av transponder (utrustning som skickar information till flygledningen) för att synas på den sajten, så alla flygplan syns inte där.

Ursprungligen postat av Husbögen
Är det sant att man bara har på sig ett försök att landa, att när man kommit ner till en viss höjd så måste man landa eller så kraschar man. Dvs att man inte kan vända flygplanet uppåt igen.
Man kan avbryta landningen när som helst fram till dess att man börjat bromsa.
Skulle landningen bli så hård att man studsar upp igen, drar man ofta på och lyfter igen. På Airbus 320 tror jag t.o.m. man måste göra det i sådana lägen.

Ursprungligen postat av Lobengula
Nu är jag OT men måste fråga: Har någon av er piloter läst Air Babylon? Är det en fantasiprodukt eller stämmer beskrivningen av flyglivet?
Känner inte till boken, men det är kanske något man måste läsa?

Ursprungligen postat av Nolifeer
Jag flög från Kallinge till Arlanda för några månader sedan, planet landade lite i sidled kändes det som, var verkeligen en obehaglig inflygning och landning det ruskade och skakade mer än va som ska vara behagligt
Det är ganska vanligt med turbulens på lägre höjder.

Ursprungligen postat av Nolifeer
vi landade på den banan när dom åker över E4an
Bana 01 vänster.

Ursprungligen postat av Nolifeer
sen stannade planet på taxbanan motorerna tystnade, lampor osv slocknade på planet, piloten sa att vi skulle sitta kvar i stolen med säkerhetsbältet på, sen började vi rulla igen. vad kan ha hänt för att det skulle bli såhär?
Ingen aning varför lampor slocknade, men en gissning är att man valde att stänga av en motor för spara bränsle och att lampor tillfälligt slocknade då.

Det kan vara mycket trafik på taxibanorna på Arlanda så ibland får man order från tornet att vänta på att annan trafik ska taxa förbi före. Folk har en tendens att ta av sig säkerhetsbältena och resa sig upp så fort planet står still, så man brukar be passagerarna att förbli sittande med bältena fastspända i sådana lägen.
#117 2008-08-06, 08:36
roxie
Ursprungligen postat av ksv
Ingen aning om var man hittar sådan statistik, men det hade varit kul att få veta.
Här kan du se en del av flygtrafiken live på flygradar: http://www.flygbilligt.com/radar/
Det krävs en modernare form av transponder (utrustning som skickar information till flygledningen) för att synas på den sajten, så alla flygplan syns inte där.


Tack, men den har jag redan sett, tänkte om du som pilot satt på insiderinfo.

Föressten, är det svårare att köra en Airbus jämfört med ett mer normalt trafikflygplan typ Boeing?
#118 2008-08-06, 09:20
Husbögen
Ursprungligen postat av ksv


Man kan avbryta landningen när som helst fram till dess att man börjat bromsa.
Skulle landningen bli så hård att man studsar upp igen, drar man ofta på och lyfter igen. På Airbus 320 tror jag t.o.m. man måste göra det i sådana lägen.




Phew! Tack så mycket. Nu slipper jag noja vid varje landning.
#119 2008-08-06, 11:36
Tense
En pilot! Jag måste fråga:


Jag har i mina dagar (365,24.. * 19) spelat en del flygspel och landat de flesta flygplan med framgång.

Ponera att piloterna för ett flygplan à la en Hollywoodfilm blir oförmögna att styra planet. Auto-piloten är sönder och planet har endast bränsle till närmaste flygplats som ligger 15 minuter bort. Kan då en datanörd (som jag) stiga fram och rädda planet (givetvis med hjälp av flygledaren och hans/hennes kollegor)?

Jag kan tänka mig att det är svårare med stora flygplan än små - jag provade en JAS 39 Gripen-flygsimulator och där var landningen som vilket plan som helst (i Combat Flight simulator).

Tacksam för svar. Jag är inte helt oseriös och jag vill inte påstå att vemsomhelst kan vara pilot.
#120 2008-08-06, 13:04
bijjer
Ursprungligen postat av Tense
En pilot! Jag måste fråga:


Jag har i mina dagar (365,24.. * 19) spelat en del flygspel och landat de flesta flygplan med framgång.

Ponera att piloterna för ett flygplan à la en Hollywoodfilm blir oförmögna att styra planet. Auto-piloten är sönder och planet har endast bränsle till närmaste flygplats som ligger 15 minuter bort. Kan då en datanörd (som jag) stiga fram och rädda planet (givetvis med hjälp av flygledaren och hans/hennes kollegor)?

Jag kan tänka mig att det är svårare med stora flygplan än små - jag provade en JAS 39 Gripen-flygsimulator och där var landningen som vilket plan som helst (i Combat Flight simulator).

Tacksam för svar. Jag är inte helt oseriös och jag vill inte påstå att vemsomhelst kan vara pilot.


Under givna förutsättningar tror jag att det skulle vara snudd på omöjligt för en icke-utbildad person att klara av en sådan sak.
Det skulle vara nog svårt för mig som kommersiell pilot att göra samma sak med ett flygplan jag inte är utbildad på.

Men, skulle autopiloten fungera, om du har bränsle för ett par timmar extra och du kan få hjälp från en erfaren pilot på flygplanet ifråga via flygledare kanske det skulle gå.

Nu har jag inte testat de senaste flygsimulatorerna på marknaden, men när jag flög MS FS 2002 eller något i den stilen så tyckte jag alltid att det var svårare att landa flygplan på datorn än i verkligheten.

Annars var det ju alltid ens våta dröm när man vår pilotstuderande och ute och flög som passagerare.

"Vi har en nödsituation, båda piloterna har tuppat av, är det någon som kan styra flygplanet?!"