Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#229 2008-08-20, 20:39
koppp
Ska själv resa snart och är väldigt flygrädd. Så det gjorde inte saken bättre utav att läsa om Spanien kraschen. Hur fan kan ens sånt hända, ett plan börjar brinna bara sådär? Jag trodde man gjorde en grundlig koll innan ett plan fick lyfta.
#230 2008-08-20, 20:42
Kaxumi
Hur sakta kan man som max åka för att inte tappa höjd, om man åker på ca 10 000 meter?

Kan man tanka ett vanligt passagerarplan i luften?


Är det så att man måste dumpa bränsle om man har för mycket innan man landar?
#231 2008-08-20, 20:49
Coolcitte
Ursprungligen postat av Kaxumi
Hur sakta kan man som max åka för att inte tappa höjd, om man åker på ca 10 000 meter?

Kan man tanka ett vanligt passagerarplan i luften?


Är det så att man måste dumpa bränsle om man har för mycket innan man landar?

Självklart gör man alltid grundliga kontroller (vet inte om dom har slarvat med JK5022, dock) men ibland händer olyckor precis som med alla andra transportmedel.
Farten varierar mellan olika flygplan, men moderna trafikflygplan har bra glidtal och klarar sig rätt långt utan motorer.
Läs te x om "The Gimli Glider" http://en.wikipedia.org/wiki/Gimli_glider
Nej, vanliga passagerarplan går inte att lufttanka.
Nej, man kan landa med fulla tankar, dessutom beräknas alla sådana detaljer nogrannt innan man lyfter, däremot om man misstänker något fel, så brukar alltid planet dumpa bränsle innan nödlandning.
#232 2008-08-20, 21:25
ksv
Ursprungligen postat av Provokatör
Tack! Antigen hittar Aftonbladet på (i vanlig ordning) eller så är SAS-piloten Per Olof Arnoldsson utrustad med ett osedvanligt dåligt omdöme om som har "25 års erfarenhet av trafikflyget och är ordförande i svenka flygsäkerhetskommitten." går ut med dessa uppgifter.
Han blev totalt ägd av bijjer iallafall.

Två sekunder är visserligen i teoretiska beräkningar, i verkligheten är det möjligt att man kan komma att ha mindre tid på sig.
Men banan de försökte starta på är jättelång (4300 m), det finns inga höga hinder i utflygningsområdet och flygplanet bör ha varit lätt inför den relativt korta flygningen, så i det här fallet bör de haft ovanligt stora marginaler för att avbryta starten vid v1.

Ursprungligen postat av koppp
Ska själv resa snart och är väldigt flygrädd. Så det gjorde inte saken bättre utav att läsa om Spanien kraschen. Hur fan kan ens sånt hända, ett plan börjar brinna bara sådär?
Fast jag tror inte man ska lita så mycket på mediarapporterna i det här skedet. Att det börjat brinna efter att ha kraschat in bland träd i 300 km/h är inte så märkligt.

Ursprungligen postat av Kaxumi
Är det så att man måste dumpa bränsle om man har för mycket innan man landar?
Faktum är att de flesta flygplan inte kan dumpa bränsle.
I stort sett är det bara wide bodies, dvs. plan med två mittgångar, som har sådan utrustning.
#233 2008-08-20, 21:27
Kaxumi
Ursprungligen postat av ksv
Faktum är att de flesta flygplan inte kan dumpa bränsle.
I stort sett är det bara wide bodies, dvs. plan med två mittgångar, som har sådan utrustning.


Hur blir det T.ex om man är på väg på en långflygning med full tank till t.ex thailand eller kina, osso märker man på engång att något är fel och inte kan dumpa bränsle, åker man runt u circlar i 12 timmar då?
#234 2008-08-20, 21:28
Coolcitte
Ja, just det, det glömde jag.
Däremot brukar media alltid rapporta att flygplan "dumpar" bränsle när dom i själv verket "bränner" bränsle istället.
#235 2008-08-20, 22:57
ksv
Ursprungligen postat av Kaxumi
Hur blir det T.ex om man är på väg på en långflygning med full tank till t.ex thailand eller kina, osso märker man på engång att något är fel och inte kan dumpa bränsle, åker man runt u circlar i 12 timmar då?
Nej, man kan ju lika gärna fortsätta som att cirkla över Arlanda i 12 timmar.

Men du menar om systemet för att dumpa bränsle går sönder samtidigt som något annat händer som gör att man måste återvända?
Isåfall får man göra en over weight landing. Landingen sker då i högre fart än normalt och flygplanet kommer få gå igenom en hel del service och kontroller innan det får flyga igen.
#236 2008-08-20, 23:54
sleinad
ksv, antar att du flugit runt en del till andra länder om du varit pilot några år.
Har en liten fråga som slagit mig när jag själv gjort uppstart (pushback) med bolag från länder som normalt inte är så bra på engelska (till exempel Aeroflot och ibland även Spanair).

Hur bra är generellt engelskan i sådana länder? Alltså, är det lätt att prata med ATC och uppstartsledare i till exempel Spanien, Ryssland och sådana länder som inte alltid är så bra på engelska?

Skulle vara kul att veta eftersom man själv inte alltid förstår vad Ryssarna säger.
#237 2008-08-21, 00:48
ksv
Ursprungligen postat av sleinad
Har en liten fråga som slagit mig när jag själv gjort uppstart (pushback) med bolag från länder som normalt inte är så bra på engelska (till exempel Aeroflot och ibland även Spanair).

Hur bra är generellt engelskan i sådana länder? Alltså, är det lätt att prata med ATC och uppstartsledare i till exempel Spanien, Ryssland och sådana länder som inte alltid är så bra på engelska?
Generellt funkar det faktiskt bra, åtminstone när man pratar med terminalkontrollen (jag har aldrig varit på mindre ryska flygplatser). Nu använder man sig visserligen mest av standardiserade fraser, så det är mycket möjligt att det skulle bli jobbigt om man skulle behöva prata om något mer komplicerat.

Det som jag upplever som ett problem är snarare att man i många länder fortfarande ibland pratar på det lokala språket i radion där det finns internationell trafik.
Om tornet på en fransk flygplats ger ett flygplan tillstånd på franska att taxa ut på en bana jag är på väg att landa på, har jag ingen chans att upptäcka deras misstag eftersom jag inte förstår språket.
Det finns flera exempel där olyckor hade kunnat undvikas om alla hållit sig till engelska.

Ursprungligen postat av sleinad
Skulle vara kul att veta eftersom man själv inte alltid förstår vad Ryssarna säger.
Kanske är det så att flygledarna från de här länderna är bättre på engelska än vad piloterna är.
Så sent som på 80-talet hände det att både kineser och ryssar hade tolkar med sig i cockpit som skötte radiosnacket, eftersom piloterna inte kunde engelska.
#238 2008-08-21, 01:25
Anteh
Vet att frågan kanske bör ställas i en annan tråd men den här befann sig lägligt och det kanske kan lugna någon på köpet så jag kör på; Har piloten någon "speciallocker" i vilken det förvaras en pistol ifall det skulle behövas i cockpiten eller är det bara något hollywood hittat på?
#239 2008-08-21, 02:00
Kaxumi
Om nu båda piloterna skulle dö eller bli akutsjuk och på nåt sett inte kunna landa planet, kan vanliga personer guidas till att göra en hyffsad landning?
#240 2008-08-21, 02:15
ajmon
Ursprungligen postat av Kaxumi
Om nu båda piloterna skulle dö eller bli akutsjuk och på nåt sett inte kunna landa planet, kan vanliga personer guidas till att göra en hyffsad landning?


Första gången jag skulle flyga så var jag nervös som satan, händer det något så händer det , ingen ide att oroa sig över vad som kan hända.