Ursprungligen postat av Provokatör
Tack! Antigen hittar Aftonbladet på (i vanlig ordning) eller så är SAS-piloten Per Olof Arnoldsson utrustad med ett osedvanligt dåligt omdöme om som har "25 års erfarenhet av trafikflyget och är ordförande i svenka flygsäkerhetskommitten." går ut med dessa uppgifter.
Han blev totalt ägd av bijjer iallafall.
Två sekunder är visserligen i teoretiska beräkningar, i verkligheten är det möjligt att man kan komma att ha mindre tid på sig.
Men banan de försökte starta på är jättelång (4300 m), det finns inga höga hinder i utflygningsområdet och flygplanet bör ha varit lätt inför den relativt korta flygningen, så i det här fallet bör de haft ovanligt stora marginaler för att avbryta starten vid v1.
Ursprungligen postat av koppp
Ska själv resa snart och är väldigt flygrädd. Så det gjorde inte saken bättre utav att läsa om Spanien kraschen. Hur fan kan ens sånt hända, ett plan börjar brinna bara sådär?
Fast jag tror inte man ska lita så mycket på mediarapporterna i det här skedet. Att det börjat brinna efter att ha kraschat in bland träd i 300 km/h är inte så märkligt.
Ursprungligen postat av Kaxumi
Är det så att man måste dumpa bränsle om man har för mycket innan man landar?
Faktum är att de flesta flygplan inte
kan dumpa bränsle.
I stort sett är det bara
wide bodies, dvs. plan med två mittgångar, som har sådan utrustning.