Ursprungligen postat av Soleils
Har ett par frågor:
Varför varierar inflygningarna så mycket, vissa tycker jag ligger och glidflyger in utan motorerna på, andra går ner som i en trappa, andra sätter nosen rakt ner och kör? Är det olika vid olika väder?
Man vill, numera, egentligen "glidflyga" hela vägen från högsta flyghöjd tills man sätter hjulen i banan, det är det sätt som är absolut bäst ur bränsleförbrukningssynpunkt. Dock tar denna inflygning något längre tid, vilket tidigare var sämre rent ekonomiskt (på grund av servicekostnader på flygplanet) men i takt med att oljepriset har stigit har det börjat löna sig att "glidflyga" så långt det går. Media har skrivit en del om detta i medierna, man kallar det för Gröna inflygningar, och SAS ska ha varit tidiga med detta.
Men för att man ska kunna göra en sådan här inflygning så måste både piloter och flygledning synka allting perfekt, på en flygplats med mycket flygtrafik kan det ibland inte fungera att sjunka hela vägen ner, man måste stanna av då och då för att man ska separera all trafik som är på väg in till flygplatsen och också med den trafik som startar. Därför kan det ibland kännas som att man flyger en trappa.
Ursprungligen postat av Soleils
Gjorde sammanlagt 4 landningar förra helgen, vanligtvis när jag flyger brukar det klassiska "Ding" ljudet komma vid inflygning då man ska spänna fast sig, nu blev planet väldigt ostabilt och svängde höger-vänster-höger ett tag (flygplatsen var Malaga) sedan kom ljudet "Ding-ding-ding-ding". Planet hade också en rätt kraftig vinkel neråt. Det var då jag började tänka på varför vissa har en sån vinkel rakt ner medans andra har planet rakt ner så man får mer en "fritt fall" känsla då den sjunker rakt ner som i en trappa.
Hur man använder sig av "ding" ljudet skiljer sig från flygbolag till flygbolag. Normalt sett när jag flyger brukar vi tända skylten för säkerhetsbälte ca 10 minuter innan landing, då hinner flygvärdinnorna med det de ska innan vi landar. Ibland väljer man dock att göra det tidigare ifall man kan förvänta sig turbulens under sista biten av flygningen.
Ursprungligen postat av Soleils
Sen undrar jag när de vinkar planet så mycket rakt ner, om det då skulle komma en väldigt djup luftgrop finns det ingen möjlighet för planet att falla rakt ner, alltså att nosen dyker ner i den så planet nästan hamnar rakt ner mot marken?
Nej, det fungerar inte riktigt på det viset. Det finns egentligen ingenting som är en "luftgrop". Jag har för mig att någon annan har skrivit om det tidigare i tråden men det man menar när man talar om luftgrop är egentligen en snabb förändring i vindhastighet/vindrikting vilket kan upplevas som att flygplanet hamnar i en grop.
Det finns vissa situationer där det kan vara väldigt farligt att fortsätta en inflygning, ofta i närheten av ordentliga åskoväder. Under ett åskmoln som är i sin "värsta" fas är det mycket starka vertikala vindar som sveper genom och ut under molnet. När det kommer ut under molnet så delar sig den vertikala rörelsen åt flera motsatta håll. (Kallas microburst eller macroburst) Detta kan innebära att om du flyger under molnet så kan du till en början ha en mycket stark motvind, men denna motvind kan på bara några sekunder förvandlas till mycket stark medvind. I och med att flygplan är väldigt tunga och har ganska så stor tröghet kan detta leda till att din fart relativt den omgivande luften minskar drastiskt och då minskar också din lyftkraft. Om du i det här läget flyger nära marken (under de senare delarna av en inflygning) riskerar du att haverera innan du nått banan.
Man försöker såklart att alltid undvika att göra inflygningar till flygplatser när det råder sådana här omständigheter.
Ursprungligen postat av Soleils
Och sen, vid inflygningen brukar deo ftast vara tyst, för att de sedan ska börja mullra om motorerna, är det motorbromsar eller gasar ni på då?
Detta kallas reversering. Man förändar riktningen på kraften som motorerna producerar och får dem istället att användas som bromas.
EDIT: Ähh, här skriver man ett långt informativt inlägg så kommer ksv och smiter in före