Ursprungligen postat av zizacon
Intressant tråd. Många verkar ha bisarra rädslor vad gäller flygning så som att vingarna ska trilla av. Mig veterligen har det aldrig hänt de sitter som bekant inte "fastsrkuvade" på flygplanskroppen utan vingen är ju ett helt stycke som kroppen sitter på.
Att vingarna "ramlar av" har vad jag kan minnas inte hänt. Däremot så har det hänt att små eller stora delar av vingen har brutits loss eller slagits loss av olika anledningar. För ett par år sedan så havererade ett av kustbevakningens flygplan, en Casa där en av vingarna, som jag har förstått det, bröts loss från flygkroppen. Havkom utreder fortfarande detta och det ska bli intressant att läsa rapporten när den är färdigställd.
Andra olyckor jag kan komma att tänka på var när en China Airlines Boeing 747 hamnade i en okontrollerad sjunkning och delar av landställsluckorna bröts sönder p.g.a. för hög belastning och träffade stjärtpartiet och slet bort en del av höjdrodret.
Normalt sett så händer det självklart inte att vingar, eller andra delar av flygkroppen för den delen, lossnar. Om det skulle hända så är anledningarna förmodligen flera och det hela börjar säkerligen i underhållet. Därefter måste man ha otur att hamna i ett läge där flygplanet av någon anledning utsätts för väldigt höga belastningar.
Ursprungligen postat av zizacon
Det jag kan ibland känna mig lite olustig vid starten av någon anledning.
Klarar man en start med en motor? Jag tänker närmast på vad som hände med concorden för ett par år sedan som tydligen inte gjorde det, men det var ju en speciell flygtyp.
Alla flygplan som flyger i kommersiellt trafik klarar av att starta på en motor. Annars skulle de inte få flyga enligt de regler som finns. Som du säger så är det under start som det är minst marginaler för ett motorbortfall, på grund av att man då håller som lägst fart under flygningen. Alla piloter tränas i simulator två gånger per år att hantera ett motorbortfall i det mest ogynnsamma läget, och beroende på flygplanstyp och varifrån man startar så är det olika svårt att hantera maskinen.
Klippet som Coolcitte länkar till är ett utmärkt exempel på hur det kan se ut när man får ett motorbortfall. Dör får man in en stor fågel i motorn som sedan börjar pumpa och därefter stänger man av den.
Som man kan se så stiger flygplanet på mycket bra även fast en motor är ur funktion.
Ursprungligen postat av zizacon
Vore också intressant att veta om ett flygplan generellt klarar ett en av motorerna inte bara lägger av utan exploderar likt concorden i frankrike. Alltså om övriga bränslet ( i vingen?) riskerar att antändas eller om det finns något säkerhetssystem mot detta eller nya rutiner efter olyckan i frankrike.
Concorde är ju ett väldigt speciellt flygplan. Det som hände vid den olyckan var ju egentligen inte att motorn exploderade. En bit metall som låg kvar på banan när Concorden startade punkterade ett däck som slets sönder och sedan for upp i vingtanken och slog hål på den. Därefter antändes bränslet i tanken av elektroniska bussar. Man fick motorbortfall på två motorer initiellt men dessa lyckades åtefå en del av sin dragkraft innan besättningen stängde av en motor på grund av branden. Dock kunde man inte fälla upp stället vilket gjorde att flygplanet inte kunde stiga och accelerera som det var tänkt. Därefter fick man återigen motorbortfall på en motor och med bara två motorer kvar samt stället ute var det omöjligt att ta sig någonstans.
Det finns en del intressanta texter att läsa om den här olyckan, testa google och se vad du hittar.
Men, för att ta din fråga, så är det ytterst osannolikt att en motor exploderar. Skulle en motor faktiskt explodera så är det klart att det blir svårt att säga vad konsekvenserna av detta leder till, men det är så pass osannolikt att man inte lägger ner någon energi på att förhindra kosnekvenser av det.
Om en motor börjar brinna så beror det lite på flygplan till flygplan vad som händer, men generellt sätt kan man säga att alla system är separerade från varandra för att förhindra en spridning av branden. En brand kan inte ta sig uppströms i en bränsleledning då det finns check-valves som förhindrar detta.
För att släcka en brand så finns det reglage i cockpit som först stryper all bränsleinförsel till motorn, oftast räcker det för att branden ska upphöra, därefter har man brandsläckare som man trycker igång inifrån cockpit.