Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#241 2008-08-21, 02:21
Kaxumi
Ursprungligen postat av ajmon
Första gången jag skulle flyga så var jag nervös som satan, händer det något så händer det , ingen ide att oroa sig över vad som kan hända.


jag är inte alls flygrädd, jag bara undrar. denna tråden gjorde mig intresseard av att utbilda mig till pilot ^^
#242 2008-08-21, 02:56
battan--
Tjena!

Är riktigt flygrädd men har lyckats flyga några gånger. Flög från Kroatien med FlyNordic och märkte att cockpitdörren var öppen hur mycket som helst, när vi satt i planet och väntade på att lyfta stod flygvärden med dörren öppen och snackade med piloten. Mitt under resan öppnade flygvärden cockpitdörren och stod och snackade med piloten ett tag, får han gör det? Känns rätt osäkert.

En annan fråga är om det är lätt att kontrollera planet överhuvudtaget, jag menar det vinglar riktigt mycket när man lyftar och stiger, man ser planet gunga fram och tillbaka, det känns rätt ostabilt. Har man mycket kontroll, är det lätta att svänga t.ex.?
#243 2008-08-21, 08:53
Coolcitte
Ursprungligen postat av Anteh
Vet att frågan kanske bör ställas i en annan tråd men den här befann sig lägligt och det kanske kan lugna någon på köpet så jag kör på; Har piloten någon "speciallocker" i vilken det förvaras en pistol ifall det skulle behövas i cockpiten eller är det bara något hollywood hittat på?


Nej, skulle inte tro det
Tänk på att ett flygplan är väldigt många människor på liten yta, och om piloten skulle gå ut i kabinen och påbörja en eldstrid med terroristerna så riskerar man bara att passagerarna blir träffade.
#244 2008-08-21, 09:12
December
Ursprungligen postat av battan--
Tjena!

Är riktigt flygrädd men har lyckats flyga några gånger. Flög från Kroatien med FlyNordic och märkte att cockpitdörren var öppen hur mycket som helst, när vi satt i planet och väntade på att lyfta stod flygvärden med dörren öppen och snackade med piloten. Mitt under resan öppnade flygvärden cockpitdörren och stod och snackade med piloten ett tag, får han gör det? Känns rätt osäkert.

En annan fråga är om det är lätt att kontrollera planet överhuvudtaget, jag menar det vinglar riktigt mycket när man lyftar och stiger, man ser planet gunga fram och tillbaka, det känns rätt ostabilt. Har man mycket kontroll, är det lätta att svänga t.ex.?


Det är knappast en högriskflight sett ur terrorvinkel. Kroatien är ett litet land som heller inte är särskilt inblandat i internationell politik. De har verkligen inget med mellanöstern att göra. Högst osannolikt att någon skulle kapa ett plan till Kroatien. Vad skulle de vinna på det?
#245 2008-08-21, 09:17
bijjer
Ursprungligen postat av Coolcitte
Nej, skulle inte tro det
Tänk på att ett flygplan är väldigt många människor på liten yta, och om piloten skulle gå ut i kabinen och påbörja en eldstrid med terroristerna så riskerar man bara att passagerarna blir träffade.


Jag håller med dig, det är givetvis en idiotisk idé att ha ett vapen ombord på ett flygplan, men i det stora landet i väst tillåter man faktiskt detta.

Nu kommer jag inte ihåg exakt hur det var, och jag lyckas inte heller hitta artiklarna, men det har givetvis skett en incident där en pilot oavsiktligt avfyrat sin pistol inne i cockpit och planet tvingats återvända för att landa. Ingen blev lyckligtvis skadad.

Det finns en del artiklar och annat att läsa om detta, testa google och se vad ni kan hitta.
#246 2008-08-21, 09:52
sleinad
Ursprungligen postat av bijjer
Jag håller med dig, det är givetvis en idiotisk idé att ha ett vapen ombord på ett flygplan, men i det stora landet i väst tillåter man faktiskt detta.

Nu kommer jag inte ihåg exakt hur det var, och jag lyckas inte heller hitta artiklarna, men det har givetvis skett en incident där en pilot oavsiktligt avfyrat sin pistol inne i cockpit och planet tvingats återvända för att landa. Ingen blev lyckligtvis skadad.

Det finns en del artiklar och annat att läsa om detta, testa google och se vad ni kan hitta.


Jag läste för några månader sedan att jänkarna numera inte nöjer sig med det utan vill ha beväpnade vakter ombord på flighter till och från hemlandet. EU skrattade dock mest åt det förslaget.
#247 2008-08-21, 11:16
ksv
Ursprungligen postat av Kaxumi
Om nu båda piloterna skulle dö eller bli akutsjuk och på nåt sett inte kunna landa planet, kan vanliga personer guidas till att göra en hyffsad landning?
Ytterst tveksamt.
Bästa chansen vore nog isåfall att guida någon att konfigurera flygplanet för en autolandning.

Ursprungligen postat av battan--
En annan fråga är om det är lätt att kontrollera planet överhuvudtaget, jag menar det vinglar riktigt mycket när man lyftar och stiger, man ser planet gunga fram och tillbaka, det känns rätt ostabilt. Har man mycket kontroll, är det lätta att svänga t.ex.?
Ja, även stora flygplan är mycket responsiva i roderkontrollerna.
Gungar det beror det på turbulens.

Ursprungligen postat av sleinad
Jag läste för några månader sedan att jänkarna numera inte nöjer sig med det utan vill ha beväpnade vakter ombord på flighter till och från hemlandet. EU skrattade dock mest åt det förslaget.
El-Al har väl beväpnade vakter ombord fortfarande?
#248 2008-08-21, 11:27
bijjer
Ursprungligen postat av ksv

El-Al har väl beväpnade vakter ombord fortfarande?


Jag tror det.
Åtmistone har de ordentligt beväpnade vakter vid gate. Jag har aldrig flugit med de själv, men hade gaten bredvid när jag var i Amsterdam.

Det är lite olustigt att det står 10-15 militärer med stora automatkarbiner och ser bistra ut.
#249 2008-08-21, 11:38
gutegirl
Vi har bokat en resa till Amsterdam om ett par veckor med SAS- spainair...
Det känns ju inte så jättelustigt idag. Kan man anta att de nu efter det som hände igår är extra noga med att gå igenom sina plan och dubbelchecka allting?
#250 2008-08-21, 11:59
Coden
Ursprungligen postat av gutegirl
Vi har bokat en resa till Amsterdam om ett par veckor med SAS- spainair...
Det känns ju inte så jättelustigt idag. Kan man anta att de nu efter det som hände igår är extra noga med att gå igenom sina plan och dubbelchecka allting?



Nej, nej nu vet markpersonalen att de kan löka på jobbet i några veckor för om det händer något nu så är det ju liksom bättre att det kommer två olyckor nära varandra än att det skulle dröja några år till nästa. Tar ju bort uppmärksamheten lite från den första kraschen och PR-avdelningen måste inte göra samma jobb två gånger. Win-win situation helt enkelt :thumbsup:
#251 2008-08-21, 12:00
bijjer
Ursprungligen postat av gutegirl
Vi har bokat en resa till Amsterdam om ett par veckor med SAS- spainair...
Det känns ju inte så jättelustigt idag. Kan man anta att de nu efter det som hände igår är extra noga med att gå igenom sina plan och dubbelchecka allting?


Det skulle jag inte tro. Man gör alltid grundliga kontroller av flyplanet och innan utredningen är klar vad som orsakat olyckan på Barajas kommer inga extra åtgärder att utföras.
Om det senare visar sig att olyckan berott på försummelse vid den tekniska genomgången (vilket vittnesuppgifter egentligen motsäger) kommer åtgärder givetvis att göras.

Under utredningen kommer man att mycket noggrant kontrollera allt vad gäller flygplanets tekniska status vid tillfället, rutiner för underhåll, piloternas handhavande vid olyckan, utbildning och procedurer som bolaget har vid alla moment under flygningen, väderförhållanden, prestandaberäkningar, flygledarens klareringar, etc. etc.

När detta är klart kommer vi alla att kunna få veta vad som hänt.


Men du behöver verkligen inte oroa dig för din flight till Amsterdam. Spanair och andra operatörer flyger tusentals flygningar varje dag med den här flygplanstypen och detta är en isolerad händelse.
#252 2008-08-21, 13:34
alex1987
det är dags att pensionera den uråldriga typen MD-8x .