Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#133 2008-08-08, 19:55
sinologen
Väldigt intressant tråd. Jag är inte flygrädd själv (även om jag är ängslig då och då när jag flyger) men min far är. Det har jag dock hoppats ska kunna lösas med Valium den gången jag vill ta med honom till Kina även om han motsätter sig saken.

Min fråga är: för några veckor sedan flög jag från Paris. Efter några minuter gjorde piloten en sväng och det är inget konstigt med det. Jag sneglade ut genom fönstret som var "mot" marken när han plötsligt svängde till väldigt mkt mer så att man upplevde det som att flygkroppens sida nästan var vänd mot marken.

Kan ett trafikflygplan hamna i nån slags okontrollerad roll eller vad det kan kallas? Kan piloten i ovan beskrivna läge ha klantat sig och svängt för mkt?
#134 2008-08-08, 20:12
DJOMF
Intressant tråd!
Har själv några frågor:
- Hur länge brukar trafikflygplan få användas? Alltså, från första flygningen tills dess att flygplanet går i pension.
- Vad händer med ett flygplan när det slutar användas? Kastas den bara eller vad gör man med det?
#135 2008-08-08, 20:16
ksv
Ursprungligen postat av bijjer
EDIT: Ähh, här skriver man ett långt informativt inlägg så kommer ksv och smiter in före
/me blåser krutröken från pipan och stoppar tillbaka tangentbordet i hölstret.

Ursprungligen postat av Deco89
En fråga: ungefär i vilken hastighet kör planet precis innan det lyfter från startbanan?
Beror på typ, vikt, klaffar mm, men vanligen mellan 130-160 knop (240-300 km/h) för jetflygplan.

Ursprungligen postat av Soleils
Förut när jag flög, det var regnväder samt dimma. När vi landade kändes det som vi vattenplanade, för ett nån sekund blev det en väldigt tvär bromsning, var detta en vattenplaning?
Flygplan har en sorts ABS-bromsar och när hjulen släpper rycker det snarare i planet.

Ursprungligen postat av Soleils
Är det samma fenomen som med moppar, bilar osv. Att man genast känner sig mycket tryggare när man väl sitter och har kontroll över sakerna?
Ja, så är det nog med allt.

Ursprungligen postat av Soleils
På ombordsstigningen senaste gången såg jag att piloten satt med en laptop i knät och kollade på bilder. Fotograferar många piloter?
Inte mer än folk i allmänthet, tror jag.

Ursprungligen postat av Max Power
Under mina tre senaste flygresor har jag suttit vid nödutgången till vingarna. Jag har då funderat på om det finns någon låsnig på dessa "dörrar". Att det inte går att öppna på hög höjd vet jag (kabintrycket är mycket högre än det utanför och dörren öppnas inåt). Men låt säga att jag får för mig att öppna dörren precis när planet lyfter, går det eller är dörren låst då?
De flesta flygplanstyper trycksätter kabinen redan när man drar på gas på banan, men innan dess går det.
#136 2008-08-08, 21:32
ksv
Ursprungligen postat av Juleskum
Vad har ni gått för utbildningar, och vart? Tänker då enda ner till gymnasienivå
På min tid fanns inte flyggymnasier, så jag gick något som kallades 4-årig teknisk linje.
Jag tog mitt privatflygcert hos en mindre svensk flygskola och huvuddelen av trafikflygcertet i Florida.

Ursprungligen postat av sinologen
Jag är inte flygrädd själv (även om jag är ängslig då och då när jag flyger) men min far är.
Skaffa honom ett flashbackkonto och skicka hit honom.

Ursprungligen postat av sinologen
Min fråga är: för några veckor sedan flög jag från Paris. Efter några minuter gjorde piloten en sväng och det är inget konstigt med det. Jag sneglade ut genom fönstret som var "mot" marken när han plötsligt svängde till väldigt mkt mer så att man upplevde det som att flygkroppens sida nästan var vänd mot marken.
Det är normalt att luta upp till 30 grader i svängar i lägre farter. Sitter man på insidan i svängen upplevs det som väldigt brant eftersom man knappt ser horisonten då.

Ursprungligen postat av sinologen
Kan ett trafikflygplan hamna i nån slags okontrollerad roll eller vad det kan kallas?
Inte som inte går att reda ut. Det går t.ex. alldeles utmärkt att göra en roll med ett stort trafikflygplan (har själv testat i simulator).

Däremot finns exempel på de som klantat till det och tappat kontrollen: http://aviation-safety.net/database/record.php?id=20040103-0

Ursprungligen postat av sinologen
Kan piloten i ovan beskrivna läge ha klantat sig och svängt för mkt?
Förmodligen inte så värst mycket mer än 30 grader, isåfall..
Börjar man luta mer än så varnar flygplanet via en röst som vrålar "BANK ANGLE! BANG ANGLE!". Dessutom är man ju alltid två piloter och den andre lär garanterat säga ifrån.


Ursprungligen postat av DJOMF
Hur länge brukar trafikflygplan få användas? Alltså, från första flygningen tills dess att flygplanet går i pension.
I princip hur länge som helst.
Man gör olika stora servicar beroende på gångtid och ålder vilket innebär att känsliga delar byts ut eftersom så att man kan flyga vidare.

I praktiken varierar det, men ofta blir det dyrt att flyga omkring med alltför gamla kärror.
Men för att ta ett exempel, tror jag att SAS MD-flotta har en snittålder på över 18 år.

Ursprungligen postat av DJOMF
Vad händer med ett flygplan när det slutar användas? Kastas den bara eller vad gör man med det?
Alltför ofta hamnar de nog tyvärr hos mindre nogräknade flygbolag i Afrika och länder i tredje världen, där de kan flyga vidare - utan dyra servicar.
#137 2008-08-08, 21:41
dodecahedron
Ursprungligen postat av sinologen

Kan ett trafikflygplan hamna i nån slags okontrollerad roll eller vad det kan kallas? Kan piloten i ovan beskrivna läge ha klantat sig och svängt för mkt?

Detta är redan besvarat, men jag känner att jag måste länka till följande trevliga filmsnutt: http://www.youtube.com/watch?v=KLlWvr6jPRw
50s in görs en roll med en Boeing 707. Kaxig testpilot.
#138 2008-08-08, 21:50
Rickenbacker69
Ursprungligen postat av Max Power
Under mina tre senaste flygresor har jag suttit vid nödutgången till vingarna. Jag har då funderat på om det finns någon låsnig på dessa "dörrar". Att det inte går att öppna på hög höjd vet jag (kabintrycket är mycket högre än det utanför och dörren öppnas inåt). Men låt säga att jag får för mig att öppna dörren precis när planet lyfter, går det eller är dörren låst då?


Klart det går, men jag tror nog att kabinpersonalen skulle lägga märke till om du reste dig upp under mstarten . Dessutom skulle inget hända även om du fick upp dörren, förutom att du skulle få sitta i blåsten medan planet landade igen och därefter bli åtalad...
#139 2008-08-08, 22:41
Rytve
Vilka flygbolag är säkra i Afrika, visst olyckor kan hända alla men där måste ju finnas flygbolag som kör fräscha kärror och sköter säkerheten?
#140 2008-08-08, 23:09
djsleepwalker
Rent spontant. Skulle du avråda mig från att åka inrikesflyg i Kongo?
#141 2008-08-08, 23:56
ksv
Ursprungligen postat av dodecahedron
50s in görs en roll med en Boeing 707. Kaxig testpilot.
Tex Johnston.

Samma generations testpiloter som Bob Hoover. Här är en känd filmsnutt där han inte bara rollar med en kopp iste på instrumentbrädan utan att spilla något, utan dessutom häller upp samtidigt.
http://www.youtube.com/watch?v=uw2qPLEgKdQ

Ursprungligen postat av Rytve
Vilka flygbolag är säkra i Afrika, visst olyckor kan hända alla men där måste ju finnas flygbolag som kör fräscha kärror och sköter säkerheten?
Det finns det nog, men sedan måste det även finnas en bra säkerhetskultur i företaget och helst i landet.

Måste man välja skulle jag nog satsa på någon av de större bolagen i något av de minst fattiga länderna.

Ursprungligen postat av djsleepwalker
Rent spontant. Skulle du avråda mig från att åka inrikesflyg i Kongo?
Ja, farligare än så blir nog inte trafikflyg.
Fast det beror väl på vad alternativen är, en bilfärd genom landet kanske inte är säkrare.
#142 2008-08-09, 00:28
bijjer
Ursprungligen postat av Juleskum
Vad har ni gått för utbildningar, och vart? Tänker då enda ner till gymnasienivå

Tacksam för svar


Jag får väl fylla på.

Jag gick den gymnasiala och sedan kommunala vidareutbildningen.

Första året på gymnasiet läste jag Natur, under första året sökte jag sedan till Trafikflygarutbildningen i Västerås, där jag kom in.
Den utbildningen är två år lång och därefter får man gå en påbyggnadsutbildning på (då 1,5 år. Den är numera reducerad till ett år.

Vad jag har förstått finns det idag utredare som föreslår att man slopar den gymnasiala utbildnigen helt och hållet och istället satsar på en statlig skola som tar hand om hela utbildningen.


Ursprungligen postat av djsleepwalker
Rent spontant. Skulle du avråda mig från att åka inrikesflyg i Kongo?


Jag får börja med att hålla med ksv, är man ute efter en flygolycka bör man nog börja i de här delarna av Afrika. Inom EU har man sammansatt en lista över flygbolag som av säkerhetsskäl är förbjudna att flyga inom EU:s luftrum, och där är alla flygbolag som fått sitt flygtillstånd från Kongo förbjudna.

Däremot kan det finnas Europeiska bolag som flyger linjer åt Kongolesiska operatörer. Där kan du med lite tur hitta flighter som det bör vara säkert att flyga med. Det kans säkerligen vara lite klurigt att ta reda på vem som flyger vad, men google borde kunna hjälpa dig att hitta om så är fallet.

För den som är intresserad av att se vilka bolag man inte bör flyga med enligt EU så finns länken här:
http://ec.europa.eu/transport/air-ban/pdf/list_sv.pdf
#143 2008-08-09, 09:32
labanbaban
Hur pass "känsliga" är planen och dess piloter av väderpåverkan när man landar och lyfter?
Vid pass hur kraftiga vindar och/eller regn börjar det bli tal om flygförbud?
Tex 10 m/s är det absolut inget att oroa sig för eller kan det ställa till det redan då?


Undrar även vad ni piloter anser om skillnaden med Md-80Žs och BAe RJ100?
Flyger en del inrikes och bara rest i dessa två typer.
Är det som med bilar att det KAN vara enorm skillnad hur det känns att "köra" planet, säkerhet osv?

MvH
#144 2008-08-09, 11:03
Savoy
Ursprungligen postat av bijjer
För den som är intresserad av att se vilka bolag man inte bör flyga med enligt EU så finns länken här:
http://ec.europa.eu/transport/air-ban/pdf/list_sv.pdf


Det var som fan, Garuda Indonesia?? Är inte det ett av de största asiatiska bolagen? Har definitivt sett deras plan på några ställen i EU.

I övrigt inga överraskningar, mer än att jag flugit med Air Bangladesh (står iofs under -begränsade- rättigheter) mellan Singapore och Bangkok...var inga konstigheter där, men det var mer än 10 år sen.