Ursprungligen postat av Juleskum
Vad har ni gått för utbildningar, och vart? Tänker då enda ner till gymnasienivå
På min tid fanns inte flyggymnasier, så jag gick något som kallades 4-årig teknisk linje.
Jag tog mitt privatflygcert hos en mindre svensk flygskola och huvuddelen av trafikflygcertet i Florida.
Ursprungligen postat av sinologen
Jag är inte flygrädd själv (även om jag är ängslig då och då när jag flyger) men min far är.
Skaffa honom ett flashbackkonto och skicka hit honom.
Ursprungligen postat av sinologen
Min fråga är: för några veckor sedan flög jag från Paris. Efter några minuter gjorde piloten en sväng och det är inget konstigt med det. Jag sneglade ut genom fönstret som var "mot" marken när han plötsligt svängde till väldigt mkt mer så att man upplevde det som att flygkroppens sida nästan var vänd mot marken.
Det är normalt att luta upp till 30 grader i svängar i lägre farter. Sitter man på insidan i svängen upplevs det som väldigt brant eftersom man knappt ser horisonten då.
Ursprungligen postat av sinologen
Kan ett trafikflygplan hamna i nån slags okontrollerad roll eller vad det kan kallas?
Inte som inte går att reda ut. Det går t.ex. alldeles utmärkt att göra en roll med ett stort trafikflygplan (har själv testat i simulator).
Däremot finns exempel på de som klantat till det och tappat kontrollen:
http://aviation-safety.net/database/record.php?id=20040103-0
Ursprungligen postat av sinologen
Kan piloten i ovan beskrivna läge ha klantat sig och svängt för mkt?
Förmodligen inte så värst mycket mer än 30 grader, isåfall..
Börjar man luta mer än så varnar flygplanet via en röst som vrålar "BANK ANGLE! BANG ANGLE!". Dessutom är man ju alltid två piloter och den andre lär garanterat säga ifrån.
Ursprungligen postat av DJOMF
Hur länge brukar trafikflygplan få användas? Alltså, från första flygningen tills dess att flygplanet går i pension.
I princip hur länge som helst.
Man gör olika stora servicar beroende på gångtid och ålder vilket innebär att känsliga delar byts ut eftersom så att man kan flyga vidare.
I praktiken varierar det, men ofta blir det dyrt att flyga omkring med alltför gamla kärror.
Men för att ta ett exempel, tror jag att SAS MD-flotta har en snittålder på över 18 år.
Ursprungligen postat av DJOMF
Vad händer med ett flygplan när det slutar användas? Kastas den bara eller vad gör man med det?
Alltför ofta hamnar de nog tyvärr hos mindre nogräknade flygbolag i Afrika och länder i tredje världen, där de kan flyga vidare - utan dyra servicar.