Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#1525 2009-09-16, 23:25
Broskbulle
Hehe, japp!
#1526 2009-09-17, 00:11
spruttis
Ursprungligen postat av Broskbulle
Hehe, japp!


Vad sa han, FB?

OnT, Har sett på Air Crash Investigation en hel del, på 70-talet trillade ett MD ur himlen och kraschade i Everglades, Florida. Delarna plockades från det kraschade planet och sattes i andra plan, delarna var nästintill helt intakta.
Resultatet blev att folk började se spöken på dessa plan och det har till och med skrivits böcker om det.

Min fråga har viss anknytning. Finns det vissa plan som har mycket mer problem än andra trots att det är samma modell? Om ni piloter går runt på t.ex. 4 olika kärror (fast samma modell), har ni någon ni tycker mindre och mer om av dessa?

Hoppas ni förstår vad jag menar, är lite dimmig.
#1527 2009-09-17, 17:46
bakpotatis
Jag vill nog påstå att en del flygplanindivider krånglar mer än andra av samma typ och årsmodell, hur stor del slumpen har i det hela vågar jag inte gissa på, men en väl underhållen flygmaskin fungerar bättre än som inte har fått tillräckligt med kärlek i hangaren. Även hur tidigare ägare skött underhållet är avgörande för om flygplanet åldras väl, men även nya flygplan går sönder förstås

Man bör dock ha i åtanke att när flygplan blir gamla är det (lite överdrivet) inte mycket mer än skrovet som satt där från början, de flesta komponenter har blivit utbytta mer än en gång pga att dom fallerat, modifierats eller fullgjort sin gångtid.
#1528 2009-09-17, 21:19
Broskbulle
Ursprungligen postat av spruttis
Vad sa han, FB?

.


Han snackade lite om vädret och flygningen som kaptener brukar göra. Sen avslutade han med hälsa en speciell passagerare från FB välkommen ombord.

Trodde inte han skulle våga göra det
#1529 2009-09-20, 11:48
lollarn
Ursprungligen postat av Broskbulle
Han snackade lite om vädret och flygningen som kaptener brukar göra. Sen avslutade han med hälsa en speciell passagerare från FB välkommen ombord.

Trodde inte han skulle våga göra det


haha

va e det för avatar du har?
#1530 2009-09-24, 03:13
TheMouse
Har en fråga till nån utav piloterna. Åkte från Chicago till L.A för ett par dar sedan. Vi blev lite försenade pga av "auto brake" inte fungerade.
Vad är det för något, och hur funkar den?
#1531 2009-09-24, 07:05
TheMouse
Ursprungligen postat av TheMouse
Har en fråga till nån utav piloterna. Åkte från Chicago till L.A för ett par dar sedan. Vi blev lite försenade pga av "auto brake" inte fungerade.
Vad är det för något, och hur funkar den?


"auto speed brake" menade jag, var visst lite kvick och trött.
#1532 2009-09-24, 12:01
pilot
Ursprungligen postat av TheMouse
"auto speed brake" menade jag, var visst lite kvick och trött.


Hej, det finns nått som heter auto brake på planet. Den gör precis det man kan tro att det gör, den bromsar ner planet automatiskt för oss. Man väljer vilken deaccelerations rate man vill ha och planet sköter resten.

Sen har vi något som heter Speed brakes, det är grejerna på vingarna som fälls upp efter att vi har landat.
Det finns en auto funktion även på den att när planet känner att den är på marken så fäller den ut alla per automatik.

Går att flyga utan båda men det är trevligt att ha dom fungerande då det påverkar landningsdistansen om dom inte fungerar. (man kan ju som sagt bromsa manuellt och fälla ut speedbrakes/groundspoilers manuellt)

mvh
#1533 2009-09-24, 15:38
AmandaPanda
När man flyger låter det ibland "pling, pling" ur högtalarna ungefär som när kaptenen skall säga något, men sen händer inget mer. Vad är detta för ljud?
#1534 2009-09-24, 15:48
pilot
Ursprungligen postat av AmandaPanda
När man flyger låter det ibland "pling, pling" ur högtalarna ungefär som när kaptenen skall säga något, men sen händer inget mer. Vad är detta för ljud?


Det är troligen cabin crewn (flygvärdinnorna) som vill varandra nått, tex om personen längst fram vill prata med den längst bak, plingar hon/han två gånger så vet dom andra att hon/han vill ha kontakt med dom.
#1535 2009-09-25, 02:24
TheMouse
Ursprungligen postat av pilot
Hej, det finns nått som heter auto brake på planet. Den gör precis det man kan tro att det gör, den bromsar ner planet automatiskt för oss. Man väljer vilken deaccelerations rate man vill ha och planet sköter resten.

Sen har vi något som heter Speed brakes, det är grejerna på vingarna som fälls upp efter att vi har landat.
Det finns en auto funktion även på den att när planet känner att den är på marken så fäller den ut alla per automatik.

Går att flyga utan båda men det är trevligt att ha dom fungerande då det påverkar landningsdistansen om dom inte fungerar. (man kan ju som sagt bromsa manuellt och fälla ut speedbrakes/groundspoilers manuellt)

mvh


Ok, då var det nog automatiken på spoilers som inte funkade.
Tack för svaret
#1536 2009-09-29, 16:27
glaux42
Hej och tack för en mkt bra tråd! har ägnat många timmar att läsa den, men har inte hittat nån fråga ang. CSA Czech Airlines.

Saken är den att jag skall åka till Prag på torsdag denna vecka, jag lider av höjdskräck med tillhörande svindel (beroende på höjd) samt flygrädsla (jag har flugit relativt mycket men flygrädslan har bara blivit värre med åren) så jag funderar såklart på hur bra detta flygbolag är? är det säkert, bra service på planen, bra piloter med mera? såklart finns det väl ingen som kan svara på det, jag hoppas bara på några uppmuntrande ord inför resan.

Jag var försent ute för att få besök hos läkare för eventuell Sobril så det får bli att ta till sprit. Jag har ALDRIG druckit förut när jag flugit o de två sista gångerna jag flög tyckte jag det var väldigt jobbigt. Jag har flugit 5 gånger totalt i mitt liv. Sri Lanka * 2, Grekland, Amsterdam, London (Amsterdam o London var värst).

Tror ni att det skulle funka att lugna ned mig med lite sprit innan avfärd? Min höjdrädsla försvinner nämligen rätt markant då jag dricker (har märkt det vid några tillfällen i mitt liv). Hade tänkt mig ett par öl o en whiskey (6:a) vid baren. Barerna vid terminal 5 (arlanda), är det öppet klockan 11 på torsdag?

Tacksam för snabbt seriöst svar!