Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#925 2009-03-28, 09:35
Mrs Jones
Ursprungligen postat av Alessandro
Jo, en ickefungerande autopilot är ett allvarligt fel.


Allvarligt som i att såna saker inte SKA sluta fungera på flygplan förstår jag men det är väl knappast allvarligt för planets säkerhet när det upptäcks precis efter start i bra väder? Eller?
#926 2009-03-28, 10:48
ksv
Ursprungligen postat av Deco89
Är det möjligt att om båda motorerna stannar nä-r man flyger och är påväg upp till marshöjd kan planet då åka baklänges å störta?
Det går att stalla ett segelflygplan så att det åker baklänges, men knappast ett trafikflygplan.

Däremot finns det exempel där ryska TU-154 har stallats på hög höjd och hamnat i flatspinn. Tror vi har diskuterat det tidigare i tråden.

Ursprungligen postat av Mrs Jones
Allvarligt som i att såna saker inte SKA sluta fungera på flygplan förstår jag men det är väl knappast allvarligt för planets säkerhet när det upptäcks precis efter start i bra väder? Eller?
Det går alldeles utmärkt att flyga utan autopilot.
Däremot får man inte flyga utan autopilot på hög höjd över stora delar av Europa. Detta p.g.a. att trafiken är tät och man tillåter att flygplan får mötas med endast 300 meters separation i höjdled (RVSM). Eftersom datorer håller höjden med bättre precision vill man inte att flygplans ska handflygas i RVSM-områden.
#927 2009-03-28, 14:00
pilot
Ursprungligen postat av Mrs Jones
Mja, hur var det med Heliosflighten som störtade utanför Aten, Flashkraschen i Röda havet och Aviancaflighten i Colombia?

Jag måste sluta titta på Air Crash Investigation...


Det som hände dom var väldigt onödigt. Men vi har lärt oss från det.

Varningsljudet dom fick låter precis likadant som ett annat varningsljud fast som bara ska fungera på marken.

Tyvärr blandade dom ihop dom två.

Men i alla nya flygplan i mitt bolag har dom kompletterat varningen med en lampa där det står i klartext vilken av dom två olika varningarna den menar (cabin alt eller T/O config)

Utöver det så har vi ändrat våra procedurer så vi går igenom det en gång per dag per pilot vad vi ska göra om vi hör det ljudet.

Så numera tar vi alltid på oss syrgasmasken så fort vi hör det ljudet oavsett vad och tar det sen därifrån.

Utöver allt det här så har vi kvar våra vanliga checkar. Utöver alla checklistor så kollar vi dom även en gång efter motorstart och en gång till under taxi, sen så fort vi kommer upp i luften. Sen kontrollerar vi systemet på 10 000', 20 000', 30 000' och 40 000'.

mvh
#928 2009-03-28, 22:44
Deco89
Tjena ska flyga till London om ett par dagar, undrar om detta plan är pålitligt? Airbus A320 jet, ska flygga med british airways.
#929 2009-03-29, 01:18
Ursprungligen postat av Deco89
Tjena ska flyga till London om ett par dagar, undrar om detta plan är pålitligt? Airbus A320 jet, ska flygga med british airways.

Väldigt vanligt plan som har varit inblandad i en del dödliga olyckor, varken dåligt eller bra.
#930 2009-03-29, 01:21
Ursprungligen postat av Mrs Jones
Mja, hur var det med Heliosflighten som störtade utanför Aten, Flashkraschen i Röda havet och Aviancaflighten i Colombia?

Jag måste sluta titta på Air Crash Investigation...

Jo alla dessa tre var otäcka, läste ett par veckor innan ett klagomål på Helios, då en passagerare klagade på att det rann vatten ur luftkonditioneringen. Besättningen, rykte bara på axlarna och sa,-Vi vet, inget vi kan göra nått åt.
Flash var ett riktigt cowboy-bolag.
#931 2009-03-29, 01:23
Ursprungligen postat av Mrs Jones
Allvarligt som i att såna saker inte SKA sluta fungera på flygplan förstår jag men det är väl knappast allvarligt för planets säkerhet när det upptäcks precis efter start i bra väder? Eller?

Väder kan ändras snabbt och att inte autopiloten inte fungerar kan tyda på
andra fel också.
#932 2009-03-29, 10:17
TheMouse
Jag har nu läst igenom hela tråden. Tog ungefär en dag
Mycket imponerande allstå. Jag beundrar er som tar er tid att svara på alla frågor utan omsvep.
All cred och heder till er.

Jag är som många andra också otroligt nervös för att flyga.
Det har jag varit hela mitt liv, men det blev mycket värre efter en rad tråkiga händelser(inte flygrelaterade) som ledde till att jag fick panikångest.
Efter den dagen jag fick panik för första gången så har bl.a flygrädsan utvecklat sig ordentligt.
Jag har inte testat att flyga efter det, men nu börjar det närma sig 2 resor.
Första resan är GOT-ARN-CDG, och andra GOT-LHR-LAX.
Och jag är verkligen skiträdd, av flera anledningar.
Fast det som jag är mest rädd för är att "go banana" på planet.
När man får panik så är ju första känslan att man vill bort från stället.
Det är ju lite problematiskt i ett plan.
Därför har jag varit livrädd för att jag ska få nån dille att försöka öppna dörren(men det går inte har jag fått reda på här).
Detta är ju dock så motsägelsefullt för när jag fått panik är det ju dödsångest eller katastroftankar.
Och då är jag naturligvis lika rädd för att planet ska störta...

Innan jag fick paniken så kunde jag ta det, jag satt i planet och var rädd vid start/landning och även ibland i luften när det lät/kändes konstigt.
Men nu vet jag inte hur man kommer reagera. Det är det som är värst.
Jag har inte haft en panikattack på 1,5år och känner mig ganska bra.
Men man vet ju aldrig, är rädd att skiten kommer tillbaka.
Skall dock prata med nån flygrädslepsykolog innan, får se vad det ger.
Hoppas den första resan går bra, för då kanske den andra känns lättare trots att det är längre.
Om allt stämmer så ska vi flyga MD-80 hela första resan och 777-200/300,( tror jag det var) på andra.
Hur är MD-80 att åka i? Ljud, vibrationer? Det enda jag har flygit i innan är charter plan till kanarieöarna.

Återigen ett stort tack till alla som tar sig tid att svara i denna tråden.
Jag tror ingen som inte varit med om känslan av t.ex panik och dödsångest kan föreställa sig hur jobbigt det är.
#933 2009-03-29, 11:24
Ursprungligen postat av TheMouse
Om allt stämmer så ska vi flyga MD-80 hela första resan och 777-200/300,( tror jag det var) på andra.
Hur är MD-80 att åka i? Ljud, vibrationer? Det enda jag har flygit i innan är charter plan till kanarieöarna.


Många olika typer av flygplan som åker ner till holmarna, men troligtvis så kommer MD-80 vara lite mindre än flygplanet du åkte med sist och du kommer ha lite mer benutrymme. MD-80 tycker jag personligen är supertrevligt flygplan, vibbrerar lika lite som andra plan. Om man sitter långt fram slipper man ljudet från motorerna helt, inte för att det skulle vara öronbedövande långtbak.

Första resan så kommer du först åka runt 40min och sen byta flygplan.
Resan till Paris tar 2:40. Så om du känner av paniken redan på arlanda så hoppa av istället. För att göra livet lättare för alla kan du säga till incheckningspersonalen att sätta på en "load for easy access" i fall du inte kan resa vidare, så lastar man väskan ytterst så är den enkel att ta ut.

Har aldrig flugit en 777 så där kan jag inte yttra mig, men dom ska vara jävligt fina. Då blir det ju en mellanlandning i London där du byter flyg.
Alltså ett "mindre" flygplan till LHR och större till LAX.
#934 2009-03-29, 13:43
TheMouse
Ursprungligen postat av spoon
Har aldrig flugit en 777 så där kan jag inte yttra mig, men dom ska vara jävligt fina. Då blir det ju en mellanlandning i London där du byter flyg.
Alltså ett "mindre" flygplan till LHR och större till LAX.


Det ska tydligen vara ett MD-80 till LHR oxå.

Ok, så det tar inte längre tid än 40 min att åka GOT-ARN?
Man tänker ju inte speciellt logiskt, för nu tänker jag att 40 min klarar man ju lätt av. Fast å andra sidan vet man att de flesta olyckor sker vid start/landning.
Inte speciellt logiskt.
Det hänger väl ihop med när man är uttråkad och har alldeles för mycket tid att fundera som man börjar bli orolig, därför är jag mer rädd för längre flygningar.
Sen är jag en fighter. Jag har kämpat med paniken många ggr, och jag skulle aldrig låta den vinna. Jag har hela tiden tänkt att den inte får begränsa mig och jag utsätter mig för det jag fruktar gång på gång.
Så att jag skulle hoppa av är otänkbart.
Då missar man ju allt det roliga.
#935 2009-03-29, 19:23
Mrs Jones
Ursprungligen postat av pilot

Utöver allt det här så har vi kvar våra vanliga checkar. Utöver alla checklistor så kollar vi dom även en gång efter motorstart och en gång till under taxi, sen så fort vi kommer upp i luften. Sen kontrollerar vi systemet på 10 000', 20 000', 30 000' och 40 000'.

mvh


Tack, det låter betryggande med alla dessa checkar, jag ska verkligen försöka komma ihåg hur säkert det är att flyga och att det bara blir säkrare och säkrare med tiden. Miljoner människor flyger ju varje dag.
#936 2009-03-29, 20:13
Ursprungligen postat av TheMouse
Jag har nu läst igenom hela tråden. Tog ungefär en dag
Mycket imponerande allstå. Jag beundrar er som tar er tid att svara på alla frågor utan omsvep.
All cred och heder till er.

Jag är som många andra också otroligt nervös för att flyga.
Det har jag varit hela mitt liv, men det blev mycket värre efter en rad tråkiga händelser(inte flygrelaterade) som ledde till att jag fick panikångest.
Efter den dagen jag fick panik för första gången så har bl.a flygrädsan utvecklat sig ordentligt.
Jag har inte testat att flyga efter det, men nu börjar det närma sig 2 resor.
Första resan är GOT-ARN-CDG, och andra GOT-LHR-LAX.
Och jag är verkligen skiträdd, av flera anledningar.
Fast det som jag är mest rädd för är att "go banana" på planet.
När man får panik så är ju första känslan att man vill bort från stället.
Det är ju lite problematiskt i ett plan.
Därför har jag varit livrädd för att jag ska få nån dille att försöka öppna dörren(men det går inte har jag fått reda på här).
Detta är ju dock så motsägelsefullt för när jag fått panik är det ju dödsångest eller katastroftankar.
Och då är jag naturligvis lika rädd för att planet ska störta...

Innan jag fick paniken så kunde jag ta det, jag satt i planet och var rädd vid start/landning och även ibland i luften när det lät/kändes konstigt.
Men nu vet jag inte hur man kommer reagera. Det är det som är värst.
Jag har inte haft en panikattack på 1,5år och känner mig ganska bra.
Men man vet ju aldrig, är rädd att skiten kommer tillbaka.
Skall dock prata med nån flygrädslepsykolog innan, får se vad det ger.
Hoppas den första resan går bra, för då kanske den andra känns lättare trots att det är längre.
Om allt stämmer så ska vi flyga MD-80 hela första resan och 777-200/300,( tror jag det var) på andra.
Hur är MD-80 att åka i? Ljud, vibrationer? Det enda jag har flygit i innan är charter plan till kanarieöarna.

Återigen ett stort tack till alla som tar sig tid att svara i denna tråden.
Jag tror ingen som inte varit med om känslan av t.ex panik och dödsångest kan föreställa sig hur jobbigt det är.

MD-80 är en variant av DC-9, en gammal konstruktion ifrån 1960-talet med en del dödsolyckor, inte dåligt, inte bra, minst ljudnivå är det framme i planet då motorern sitter i bak, så sitt där om du inte vill höra motorerna. B777 är ett mycket bra plan som flög första gången i mitten av 1990-talet och är vanlig idag, ingen
har omkommit när dom flugit med detta plan pga krasch, mycket tyst och fint plan, ljudnivån är likadan i hela planet.