Ursprungligen postat av Dyyk
Sist jag åkte till Dominikanska är jag säker på att planet jag åkte med var det samma som just hade kommit därifrån, speciellt med tanke på att det tidigare har nämnts att planen måste va i luften för att vara lönsamma.
Det jag funderar över är vilket underhåll planet genomgår på den lilla tiden det står still (kan det röra sig om 2-3 timmar?) och hur noggrannt det kan utföras. Hur många tekniker gör undersökningen? Har man en checklista (troligvis) som man går efter och letar inte efter något annat tänkbart fel? Jag tänker att motorerna måste vara väldigt varma efter typ 12h i luften.
Tillverkaren av flygplantypen upprättar ett underhållssystem med intervaller för vilka inspektioner som skall utföras vid olika tillfällen. Underhållsorganisationens egna kvalitetsfunktioner, flygbolaget och Transportstyrelsen el. motsv. ser till att allt tickar på och underhållsprogrammet följs. Det revideras efter behov under flygplantypens livstid.
Rutininspektioner görs efter checklista, det finns ingen regel mot att lära sig checklistan utantill men man är skyldig att hålla sig uppdaterad vid revisioner. I andra fall används flygplanets maintenance manual och ibland även komponentmanualer ex. vid jobb på motorer. Dessa är inte ok att lära sig utantill.
Pre-Flight inspection: Ska alltid göras innan flygning som en allmän kontroll. Man tittar efter ex. fågelkollisioner, punktering, oljeläckage, bucklor, kvarglömda skydd ex. pitotrörsskydd och andra uppenbara fel. Tester av diverse system ex. stallwarning brukar ingå också. Kan utföras av Pilot eller Tekniker.
Skulle en Pilot hitta ex. en rejäl pöl olja under motorn blir flygplanet kvar på marken tills en Tekniker kommer och lagar det och bedömer flygplanet som luftvärdigt. Det funkar inte att rycka närmaste snubbe i blåställ, endast en person som är behörig på flygplanstypen och godkänd av underhållsverkstaden kan få flygplanet luftvärdigt igen, finns inte någon sådan på plats får man vänta tills en anländer.
Daily Inspection: Finns inte på alla flyplantyper, men principen är den samma även om man gör den med 48 eller 72 timmars intervall.
Lämplig att utföra av ett par tekniker vid ett stopp på 2-3 timmar. Man gör i princip allt på Pre-Flight insp. samt fyller på motorolja, pumpar däck, putsar rutan etc. En bunt systemtester brukar ingå också. Motorena behöver inte svalna för att göra ovanstående, men en del motorer behöver stå still en stund för att indikera rätt oljenivå.
A-check: Det kan finnas mindre checkar med diverse olika namn som görs veckovis eller varannan vecka och kräver hangarvistelse. A-check brukar ialafall förekomma på de flesta flygplan och görs ca varannan vecka eller en gång i månaden. Principen är den samma som för daily inspection med fler vätskor och gaser att kolla och fylla på, man kommer att behöva öppna kåpor och luckor för att inspektera grejer som man normalt inte kommer åt att se utifrån. Vid inspektioner som denna kan det vara nödvändigt att motorerna får svalna.
Sen fortsätter det med checkar B, C, D. Med ca två års intervall görs riktigt stora checkar som tar nån månad att genomföra där strukturen inspekteras i detalj mm. Parallellt med detta löper också uppföljningen av alla komponenter med begränsad gångtid. Ett landställ kanske har ett max intervall mellan översyner på 7000 landningar, det betyder att efter 7000 landningar byts det ut och skickar till en verkstad. Andra komponenter kan vara begränsade av flygtimma eller kalendertid eller både och.
Alla flygplan är dock olika så det kan se annorlunda ut, dessutom har flygbolaget rätt att sy ihop ett eget underhållsprogram som passar deras sätt att operera flygplanet så länge dom inte går över maxintervallerna som tillverkaren satt upp. Tillsammans med Servicebullentiner och specialinstruktioner som utfärdas blir detta rätt svåröverblickat för en tekniker men det är inte meningen heller, ett tekniskt kontor håller reda på vad som ska göras och när. Jobben planeras in när det passar operationen och teknikern utför dom. Allt detta står under sträng kontroll från myndigheter och interna auditörer.
Ursprungligen postat av Dyyk
Har framför allt två "fobier" när det gäller flygningen. Det ena är att jag är livrädd att nåt ska explodera. Och det andra är att jag har fått för mig att vibrationerna som uppstår i planet kan i förläningen leda till att skruvar/elektronik lossnar (som i karuseller på tivolin).
Utöver de kontroller som görs mellan flygningar, hur ofta går man igenom planen?
Det finns många detaljer på flygplan som potentiellt kan explodera, dock har erfarenheten lärt flygindustrin att förebygga olyckor av detta slag.
Det är helt korrekt att skruvar och annat kan lossna med tiden av vibrationerna. Flygplanstillverkaren löser detta oftast med "klämda" muttrar. Dessa är tillverkade efter en specifikation så att dom går lite trögt, tillsammans med ett korrekt åtdragningsmoment förhindrar dessa att skruven vibrerar loss.
Ett annat sätt är att låsa med låstråd, bild på detta
http://www.byrongliding.com/images/lockwire.gif
Ett tredje sätt är att använda saxpinnar.