Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#1501 2009-09-09, 19:05
ksv
Ursprungligen postat av bakpotatis
Alla flygplan är olika och en del är väldigt olika konstruerade, jag vill bara förtydliga att man så vitt jag vet normalt inte reverserar passagerarturboprops i under flygning, det brukar finnas någon form av spärr som inte tillåter lägre gas än flygtomgång i luften. Saab 340 har t.o.m en extraspärr mot detta, som infördes efter en incident i USA 1994.
Ja, reversering i luften är för det mesta strikt förbjudet på turboprops.

På jetflygplan är det oftast inte möjligt ens. Ett undantag tror jag är den gamla DC-8:an där det ska ha gått att reversera innermotorerna under flygning.


Ett tekniskt fel på Lauda Air Flight 004 (en tidig version av B767) gjorde att ena motorn gick i reverse under stigning, vilket ledde till att planet stallade och sedan bröts sönder i luften.
#1502 2009-09-09, 19:33
pilot
Ja för att klargöra så var turbopropkärran jag använde reverser på under sjunk INTE en kommersiell kärra med passagerare ombord.

Ursprungligen postat av ksv

På jetflygplan är det oftast inte möjligt ens. Ett undantag tror jag är den gamla DC-8:an där det ska ha gått att reversera innermotorerna under flygning.


Ett annat flygplan jag kommer att tänka på är C-17 (Stort militärt transportflygplan) som kan använda sig av reversers under sjunket.
#1503 2009-09-09, 19:55
Talus
Ursprungligen postat av o.0
En liten snabb fråga bara, vad händer ifall man tar med en väska med en miljon i och tänker frakta den från Sverige till något annat land...
Jag fick efter mycket om och men igenom mina Magic-kort genom security från Arlanda och inrikes. Helt perverst vad de skulle rota. De såg en bibba kort och trodde det var bomber och sprängdeg typ. Helt ärligt: vill jag spränga ett plan kan jag problemfritt göra det. Det är det inte svårt på något vis. Jag har bara inte det intresset. Men med tanke på vilken sport de tycks vilja få det se ut att vara, så kanske man borde göra ett par "mål" bara för sakens skull.

Jag menar, när drömyrket är att bli juveltjuv och få klättra i tak medan man undviker lasersensorer så vore väl att spränga ett (tomt?) plan ganska så skoj.
#1504 2009-09-10, 10:31
TheMouse
Ursprungligen postat av pilot
För en 738 så krävs det 1660meter bana om planet väger 60 ton på en bana med Good braking action och utan några som helst korrektioner för en all flap up landing.
Om banan skulle vara Dry så säger Boeing att du faktiskt kan få stopp på 1225 meter för 60 ton.

Dom siffrorna är vad Boeings testpiloter klarar av och dom kan sina grejer och nu pratar vi verkligen MAX broms.
Med andra ord inget jag hade gett mig på.
Förövrigt är våra bolagsprocedurer att vi inte ens får landa på Säve i ett sånt fall även om det går bra enligt Boeing då dom vill att vi ska ha ännu mer marginal.

Men på Landvetter går det bättre.

Edit: Bara lite rolig info, om vi skulle behöva göra en landning utan flaps skulle vi passera bantröskeln med en fart runt 370km/h jämfört mot våra normala ca 260km/h. Alltså över 100km/h fortare.


Hur lång stoppsträcka har du från sättning under normala fall?
Ursäkta att jag glider lite ot men det här med flygning är intressant, speciellt som man håller på att skola själv.

Jag kan peta in en on-topic fråga oxå.
Jag har ju varit ganska flygrädd, men botar det genom att ta flygcert.
Men nästa vecka ska vi åka till Usa och jag tycker det känns förjäkligt att sitta i ett plan så länge. Nu ska jag ju inte spaka själv och det är väl det som känns jobbigt, att man inte kan gå ner när man själv tycker.
Det löjliga är att vi ska åka från Got till Arn först och den resan ägnar jag inte ens en tanke för den är så kort. Hur knepigt funtad är man inte, det är ju samma förutsättningar. Ja kroppen är en invecklat mekanism och detta blev ju till slut inte ens en fråga haha.
#1505 2009-09-10, 11:28
sleinad
Ursprungligen postat av Talus
Jag fick efter mycket om och men igenom mina Magic-kort genom security från Arlanda och inrikes. Helt perverst vad de skulle rota. De såg en bibba kort och trodde det var bomber och sprängdeg typ. Helt ärligt: vill jag spränga ett plan kan jag problemfritt göra det. Det är det inte svårt på något vis. Jag har bara inte det intresset. Men med tanke på vilken sport de tycks vilja få det se ut att vara, så kanske man borde göra ett par "mål" bara för sakens skull.

Jag menar, när drömyrket är att bli juveltjuv och få klättra i tak medan man undviker lasersensorer så vore väl att spränga ett (tomt?) plan ganska så skoj.


Okej...tror inte det är så smart att spränga ett plan, men jag förstår vad du menar. Vill man VERKLIGEN så går det att få in en hel del på ett plan ja.

Hur som helst, stod bakom en pilot som gick igenom säkerhetskontrollen en dag när de bestämt sig för att vara extra hårda.
Och naturligtvis tjuter det när piloten går under bågen. Han tar av sig jacka, mössa, tömmer fickor och allt. Ändå tjuter det.
Vakten tar då fram "handsenorn" och skannar av honom. Inget piper, ändå ber han piloten ta av sig sina skor.

Piloten: Men nu får du väl för fan ge dig! Mina skor? För det första pep den ju inte, och för det andra, tror du verkligen jag har en jävla bomb i skon? Vill jag störta planet så gör jag det!

Vakten såg osäker ut, piloten tog sina saker och gick
#1506 2009-09-10, 15:20
SallyBally
Jag vet inte om detta hör till flygfrågor men eftersom det har om flygresor att göra så hoppas jag att det är rätt ställe.

Var går egentligen gränser på en längre flygresa? Jag ska åka utomlands tillsammans med en kompis som har gipsat ben. Har läst på flygbolaget att gipset måste klippas upp annars får man inte flyga, men vår flygning tar 5 timmar. Är det tillräckligt långt för att man måste klippa upp gipset? Annars får man väl inte flyga?

Denna fråga hör kanske inte hit men hur fungerar ett uppklippt gips? Om det är uppklippt är det inte lätt hänt att det faller av, eller sitter det ändå? Hur sitter det fast om det är uppklippt? Klipps hela upp? Är det inte lätt att själv ta bort det då? Om det är uppklippt stöder det fortfarande det skadade området?

Förlåt om sista frågorna om gipset inte hör till tråden, men eftersom jag undrar detta och det har med flygfrågor att göra bland annat skrev jag allt i ett. Hoppas det är okej!
#1507 2009-09-11, 19:43
svampdamp
Hur är det att landa ett passagerar flygplan i extrema blåsväder, man ser på youtube filmer hur planet nästan landar i bredställ... Tål verkligen landingsstället den extrema tyngd som det utsätts för om man kommer in snett?
#1508 2009-09-11, 20:10
Coolcitte
Ursprungligen postat av svampdamp
Hur är det att landa ett passagerar flygplan i extrema blåsväder, man ser på youtube filmer hur planet nästan landar i bredställ... Tål verkligen landingsstället den extrema tyngd som det utsätts för om man kommer in snett?


Oftast så brukar ju piloten "vända tillbaka" planet så att nosen pekar mot banans riktning några sekunder innan sättning.
#1509 2009-09-11, 20:29
svampdamp
Ursprungligen postat av Coolcitte
Oftast så brukar ju piloten "vända tillbaka" planet så att nosen pekar mot banans riktning några sekunder innan sättning.


Syftade på denna
http://www.youtube.com/watch?v=OtnL4KYVtDE
Ser ju ut som om planet sladdar med däcken och ett 747 plan väger ju inte lite precis.

Vill gärna höra våra fb-piloter som landat i dessa väder
#1510 2009-09-11, 21:03
ksv
Ursprungligen postat av svampdamp
Hur är det att landa ett passagerar flygplan i extrema blåsväder, man ser på youtube filmer hur planet nästan landar i bredställ... Tål verkligen landingsstället den extrema tyngd som det utsätts för om man kommer in snett?
Ja, landingsställen är konstruerade för att tåla det.
Har för mig att det ska gå att landa 747:an med 45 graders uppehållsvinkel.

Tekniker för sidvindslandning: http://en.wikipedia.org/wiki/Crosswind_landing

Överlag så är nog den översta, De-Crab, den vanligaste.
Man flyger då in med nosen pekande mot vinden, men strax innan sättningen trycker man på sidroderspedalen så att nosen pekar nästan i banans riktning, samtidigt som man ger skevroder och istället lutar vingen in mot vinden för att inte driva av. Detta gör att man landar på ena huvudstället före det andra.


Ursprungligen postat av svampdamp
Syftade på denna
http://www.youtube.com/watch?v=OtnL4KYVtDE
Ser ju ut som om planet sladdar med däcken och ett 747 plan väger ju inte lite precis.
Det är inget bra exempel eftersom inflygningen störs av den oerhört korta final det alltid var på den gamla Hong Kong-flygplatsen, Kai Tak.
Det finns många filmklipp därifrån men oftast handlar det inte så mycket om vinden, utan snarare om att dom inte är helt stabiliserade.


Här är ett bättre exempel:
http://www.youtube.com/watch?v=ljOxo0s33sI

Det är från testflygningarna av Boeing 777, där man demonstrerar att den klarar riktigt mycket sidvind.
#1511 2009-09-12, 00:12
peaachess
Jag ska flyga söndag morgon och har PANIK är så flygrädd!!! Jag har frågat om flygplanstypen McDonnell Douglas MD-82 tidigare och fick svaret att de är säkra i rätt händer... men nu läste jag att;

As of July 2009, the MD-80 series has been involved in 59 incidents, including 25 hull-loss accidents, with 1,177 fatalities.

( http://en.wikipedia.org/wiki/McDonnell_Douglas_MD-80 )

Och den senaste incidenten var bara förra året...

Vad är det för fel på dessa plan? Borde jag strunta i att flyga med den och istället välja något säkrare??

Kan lägga till att jag ska flyga med Norwegian som inte verkar ha några olyckor än så länge men det är lika läskigt för det. De verkar ju använda kassa plan!

Anledningen till att jag valde norwegian från början var att de var de enda som tillät så mycket extra bagage, något som oroar mig ännu mer nu i efterhand!:'(
#1512 2009-09-12, 02:04
ksv
Ursprungligen postat av peaachess
Jag ska flyga söndag morgon och har PANIK är så flygrädd!!! Jag har frågat om flygplanstypen McDonnell Douglas MD-82 tidigare och fick svaret att de är säkra i rätt händer... men nu läste jag att;

As of July 2009, the MD-80 series has been involved in 59 incidents, including 25 hull-loss accidents, with 1,177 fatalities.

( http://en.wikipedia.org/wiki/McDonnell_Douglas_MD-80 )

Och den senaste incidenten var bara förra året...

Vad är det för fel på dessa plan? Borde jag strunta i att flyga med den och istället välja något säkrare??
Hur många tusentals fotgängare har inte dödats i trafiken när de gått omkring i ett par Adidas-skor? Borde man undvika Adidas p.g.a. det?

Hundratusentals människor åker MD-80 varje dag och har så gjort i snart 30 år. Totalt har förmodligen över en miljard persontransporter skett med MD-80 och av dessa har endast 1177 dött. De flesta av dessa få dödsolyckor har inte ens haft med flygplanstypen att göra, utan berott på helt andra faktorer.
Är inte det en fantastiskt bra statistik?


Jag läste någonstans att bara i USA görs 30000 kommersiella flygningar per dygn. En hel del av dessa sker med MD-80.
Enligt airsafe.com har över 38 miljoner flygningar gjorts med MD-80, ändå har bara 25 flygningar slutat så illa att flygplanet fått skrotas.

Nej, passa istället på att njuta av åkturen i en av världens säkraste och mest beprövade flygplanstyper.