Tar upp ett gammalt inlägg här i förhoppning att det finns någon utbildad flygledare i tråden som kan svara.
Ursprungligen postat av m99
Jobbar inom flyget och vet att ryanair är ett bolag där piloterna är mer stressade än i andra bolag och således gör fler misstag.
Man försöker hela tiden spara tid och pengar genom egna små knep, vilket innebär att man på eget bevåg går mot punkter som man inte fått klarering att gå till (man genar direkt 10 miles final och tror inte att det ska märkas etc)
Om nu piloterna ständigt tenderar att styra mot 10 miles final istället för ytterfyren eller VOR-fyren på fältet, varför ger ni då inte klarering dit istället?
Ligger man 150 miles ut skiljer det bara någon grad och alla vet att man så småningom ändå kommer få en vektorering till 10 miles final när man närmar sig.
Anledningen till att många fuskar med den här graden är knappast för att tjäna tid, utan för att man då får en descentprofil som stämmer överens med den man i verkligheten kommer flyga.
Programmerar man in i FMS:en att man ska till ytterfyren men likväl vektoreras ut till 10 miles, kommer datorn räkna ut en profil som blir 5 miles för kort och man kommer således komma in hot- and high.
Det går såklart att manuellt justera profilen, men varför inte ge en klarering som ligger i närheten av vad man kommer flyga?
Nu pratar jag förstås inte om stora flygplatser där man ska in i sekvens bakom andra, utan som småfält där det inte finns någon annan trafik.