Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#1765 2010-01-06, 01:31
Extrans
Ursprungligen postat av SilentVictory
Jo det har du faktiskt rätt i.
Miss av mig

Men däremot så har jag aldrig hört att det förekommit svenska mellan pilot och atc.


Jag har varit med i flygledartorn på en mindre flygplats ett antal gånger och det är inte helt ovanligt att svenska används även på kommersiella flyg. Såvida bolaget inte har några speciella riktlinjer är det upp till piloten att välja vilket språk han vill, som han har avlagt prov på, såvida flygtrafikledningen tillhandahåller flygledning i språket.

Jag har även hört kommunikation när piloten i de första anropen använt svenska för att gå över till engelska senare i kommunikationen. Det vanligaste exemplet jag har hört på detta är att piloterna väljer att ta klarering/taxi på svenska för att sen byta till engelska vid T/O och Climbout.
#1766 2010-01-07, 13:29
ksv
Tar upp ett gammalt inlägg här i förhoppning att det finns någon utbildad flygledare i tråden som kan svara.
Ursprungligen postat av m99
Jobbar inom flyget och vet att ryanair är ett bolag där piloterna är mer stressade än i andra bolag och således gör fler misstag.
Man försöker hela tiden spara tid och pengar genom egna små knep, vilket innebär att man på eget bevåg går mot punkter som man inte fått klarering att gå till (man genar direkt 10 miles final och tror inte att det ska märkas etc)
Om nu piloterna ständigt tenderar att styra mot 10 miles final istället för ytterfyren eller VOR-fyren på fältet, varför ger ni då inte klarering dit istället?

Ligger man 150 miles ut skiljer det bara någon grad och alla vet att man så småningom ändå kommer få en vektorering till 10 miles final när man närmar sig.
Anledningen till att många fuskar med den här graden är knappast för att tjäna tid, utan för att man då får en descentprofil som stämmer överens med den man i verkligheten kommer flyga.
Programmerar man in i FMS:en att man ska till ytterfyren men likväl vektoreras ut till 10 miles, kommer datorn räkna ut en profil som blir 5 miles för kort och man kommer således komma in hot- and high.

Det går såklart att manuellt justera profilen, men varför inte ge en klarering som ligger i närheten av vad man kommer flyga?
Nu pratar jag förstås inte om stora flygplatser där man ska in i sekvens bakom andra, utan som småfält där det inte finns någon annan trafik.
#1767 2010-01-07, 15:15
pilot
Ursprungligen postat av ksv

Anledningen till att många fuskar med den här graden är knappast för att tjäna tid, utan för att man då får en descentprofil som stämmer överens med den man i verkligheten kommer flyga.


Jag kan bara prata för mig själv, men jag har ALDRIG vart med om att någon skulle flyga till 10nm final istället för den punkten man är klarerad till.

Däremot är 10 nm final en standardklarering för skavsta och vi begär alltid det om vi ska landa på banan som inte har en STAR.
#1768 2010-01-07, 20:08
OBFK
Drar till Paris med Ryanair imorgon, ska bara ha med mig handbaggage och undrar hur det är med kablar/sladdar? Behöver ha med mig mobil-, dator- och ipodladdare.
#1769 2010-01-07, 20:53
Maskinoppvask
Ursprungligen postat av Extrans

Jag har även hört kommunikation när piloten i de första anropen använt svenska för att gå över till engelska senare i kommunikationen. Det vanligaste exemplet jag har hört på detta är att piloterna väljer att ta klarering/taxi på svenska för att sen byta till engelska vid T/O och Climbout.

Ingen regel skriven i sten eller nåt, men min uppfattning är att man blandar in svenska när det gäller kommunikation som inte är av vikt för någon annan, exempelvis extra avisning eller att begära speciella taxiinstruktioner (om man är ny på flygplatsen). Framförallt sådant som bland de med sämre engelskt ordförråd blir svårt att förmedla. Information som även andra har nytta av körs med stor fördel på engelska, exempelvis att man ställer upp eller korsar en aktiv bana. Beror ju lite på trafiksituationen också. Snacket har hos vissa en tendens att bli lite löst på mindre flygplatser även om minst lika många kör stenhårt enligt sina bolags böcker även på Käppavaaraas grusplan till bana..
#1770 2010-01-07, 20:53
Maskinoppvask
Ursprungligen postat av OBFK
Drar till Paris med Ryanair imorgon, ska bara ha med mig handbaggage och undrar hur det är med kablar/sladdar? Behöver ha med mig mobil-, dator- och ipodladdare.

Inga problem! Iaf så länge som du inte virar dem runt kroppen och sånt där innan du passerar säkerhetskontrollen..
#1771 2010-01-08, 12:48
returned
Jag flög hem från Egypten häromveckan med Koral blue. (ahr aldirg hört talas om bolaget förut). Men iallafall när vi hade varit uppe ett par timmar så hörde jag hur de drog av på farten och lät nästan som om motorerna höll på att dö, bara ett litet muller, satt precis bakom motorerna. Sedan någon minut senare så hör man hur de gasar på igen. Så min fråga är vad de gjorde här? mina gissningar är att antingen så ändrade de bara farten såpass lite men för att minska bullret, eller så hade vi sådan medvind att det var onödigt att ha för mycket gas på motorerna?

Detta var inte under inflygning utan efter cirka 1œ-2 timmars flygning och fortsatte hela vägen till Landvetter.
#1772 2010-01-08, 14:29
Var nog som du säjer en fartminskning. Kan antingen vart så att dom skulle sjunka lite och då minskade farten för att minska höjden smidigt. Det kan också vart så att dom faktiskt flög lite fort och det inte fanns möjlighet att ta emot dom tidigare på Landvetter. Det är dock lite mer långsökt (hade det vart arlanda hade jag väl köpt det men det känns som att man borde ha nog med slottider på landvetter för att få in även ett mkt tidigt plan).

Men där har du två gissningar åtminstone.
#1773 2010-01-08, 14:34
Maskinoppvask
Landvetter har inga problem med att ta emot tidiga kärror. Låter väl mest som en normal plané.

Men du skriver att det fortsatte hela vägen till Landvetter. Menar du att de omväxlingsvis drog på och drog av throtteln eller att det drogs av för den där minuten och ni fortsatte sedan normalt hela vägen in?
#1774 2010-01-09, 02:54
ksv
Ursprungligen postat av returned
Jag flög hem från Egypten häromveckan med Koral blue. (ahr aldirg hört talas om bolaget förut). Men iallafall när vi hade varit uppe ett par timmar så hörde jag hur de drog av på farten och lät nästan som om motorerna höll på att dö, bara ett litet muller, satt precis bakom motorerna. Sedan någon minut senare så hör man hur de gasar på igen. Så min fråga är vad de gjorde här? mina gissningar är att antingen så ändrade de bara farten såpass lite men för att minska bullret, eller så hade vi sådan medvind att det var onödigt att ha för mycket gas på motorerna?
De bytte höjd. Farten är däremot ungefär densamma hela tiden, då man flyger efter ett visst MACH-tal.
#1775 2010-01-09, 03:53
ksv reder ut allt!
#1776 2010-01-17, 12:06
missliidol
Banan som ligger vid utsiktsplatsen halmsjön, vilken bana är det? Samt, hur kan man kontrollera om det är den som används för tillfället? (Förutom att åka dit då givetvis, har fått vända hem varje gång).