Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#1165 2009-06-16, 18:54
TheMouse
Ett program om flygrädsla på P4 Väst. Dom pratar med pilot, psykolog och div. flygrädda människor.
Jag har inte lyssnat själv ännu men ska göra det nu.
Det börjar efter knappt 8min.
http://www.sr.se/webbradio/webbradio.asp?type=broadcast&Id=1801835&a...
#1166 2009-06-16, 22:44
Stinken
Ursprungligen postat av TheMouse
Ett program om flygrädsla på P4 Väst. Dom pratar med pilot, psykolog och div. flygrädda människor.
Jag har inte lyssnat själv ännu men ska göra det nu.
Det börjar efter knappt 8min.
http://www.sr.se/webbradio/webbradio.asp?type=broadcast&Id=1801835&a...


Tack för den! Helt klart intressant. Någon som kan klura ut vilken typ han flyger (eller flög)?
#1167 2009-06-17, 16:30
Coolcitte
Ursprungligen postat av Stinken
Tack för den! Helt klart intressant. Någon som kan klura ut vilken typ han flyger (eller flög)?


De senaste åren så hade han ju flugit mindre flygplan som inte hade Autoland i alla fall. Skulle gissa på Saab 340/2000 eller ATR42/72.
#1168 2009-06-17, 18:58
ryssfyran
Efter 2 dagars ganska intensivt läsande i den här tråden har jag nu tagit mig igenom samtliga sidor och inlägg. Vill rikta ett stort tack till ksv, bijjer, pilot och alla er andra som förgyllt de här två dagarna och givit mig nya kunskaper! Fantastiskt att möjligheten att fråga tvättäkta piloter finns så här lättillgängligt. Uppskattas oerhört mycket!
#1169 2009-06-17, 19:39
Stekar`n
Har bara hunnit läsa halva tråden så jag vet inte om ämnet förekommit. Hursom, ses inte möjligheten (för intressenter i ämnet orsaka flygolyckor) att få sitt "bus" inrekryterat bland kabinpersonal och piloter som ett hot mot flygsäkerheten ? Det torde vara det enklaste sättet att ta sig in i cockpit eller "fälla" ett plan. Jag har aldrig hört att så har skett och visst krävs enträget och långsiktigt arbete men det har vi ju sett förr ( läs 9/11 ).

Kriminella sammansättningar jobbar ju på detta sätt och terrorister indoktrinerar självmordsbombare så att vaska fram lite galningar som presumtivt slutar som flygplansbesättning kan ju inte vara allt för svårt.

Rimligen är det bara en tidsfråga innan detta händer om det nu inte redan hänt och jag kan inte se hur man skulle kunna stoppa det men jag har haft fel förr.
#1170 2009-06-18, 17:26
bijjer
Ursprungligen postat av Stekar`n
Har bara hunnit läsa halva tråden så jag vet inte om ämnet förekommit. Hursom, ses inte möjligheten (för intressenter i ämnet orsaka flygolyckor) att få sitt "bus" inrekryterat bland kabinpersonal och piloter som ett hot mot flygsäkerheten ? Det torde vara det enklaste sättet att ta sig in i cockpit eller "fälla" ett plan. Jag har aldrig hört att så har skett och visst krävs enträget och långsiktigt arbete men det har vi ju sett förr ( läs 9/11 ).

Kriminella sammansättningar jobbar ju på detta sätt och terrorister indoktrinerar självmordsbombare så att vaska fram lite galningar som presumtivt slutar som flygplansbesättning kan ju inte vara allt för svårt.

Rimligen är det bara en tidsfråga innan detta händer om det nu inte redan hänt och jag kan inte se hur man skulle kunna stoppa det men jag har haft fel förr.


Risken finns förstås, men personligen tror jag att den är väldigt liten.

I västvärlden har säkerheten kring anställda inom flyget skärpts enormt efter 9/11. I Sverige görs en grundlig undersökning av alla som söker ett Airside-ID.

I länder som USA och England måste alla sökande redogöra för var man befunnit sig varje vecka X antal år tillbaka i tiden. Referenser måste lämnas, polisutdrag krävs etc. En av mina vänner som började på ett brittiskt bolag lämnade en lucka på två veckor mellan tiden han tog studenten och ryckte in i lumpen. Detta gjorde att jag (han lämnade mig som referens) blev uppringd och var tvungen att bekräfta att han befunnit sig hemma under dessa veckor.

I USA är det samma process bara för att utbilda sig.

Dessutom är vi i besättningen tvungna att genomgå samma security-screening som passagerare är varje gång vi går till jobbet, på gott och ont.

Det man skall komma ihåg är dock att alla kaparna under 9/11 var passagerare. Det var alltså ingen av dessa som var anställda som piloter på något bolag. De hade alla genomgått flygutbildningar i USA, men färdades alltså som passagerare. Därför kan i alla fall jag (när jag går genom säkerhetskontrollen för fjärde gången på en dag.) ifrågasätta nyttan med att flygande besättningar skall behandlas på samma sätt som alla andra i säkerhetskontrollen. Vi har trots allt grundligt undersökts redan innan vi börjar vår anställning.
#1171 2009-06-18, 20:29
pilot
Ursprungligen postat av bijjer
Därför kan i alla fall jag (när jag går genom säkerhetskontrollen för fjärde gången på en dag.) ifrågasätta nyttan med att flygande besättningar skall behandlas på samma sätt som alla andra i säkerhetskontrollen. Vi har trots allt grundligt undersökts redan innan vi börjar vår anställning.


Jag håller med dig och värsta stället måste ändå vara England. Har väldigt många historier om vad som har hänt mig där men låt oss säga att dom tar min vattenflaska men skiter blankt i att jag har en yxa bredvid mig väl ombord på flygplanet.
#1172 2009-06-18, 22:08
ryssfyran
Jag har en fråga till er flygrädda som flyger med vän, partner, släkting eller vad det nu må vara.

1. Hur vill ni att personen bredvid agerar under flygningen för att er resa skall bli så bra som möjligt? Skall han/hon prata något om hur säkert flyget är och dra statistik eller bara vara tyst och agera lugnt som vanligt? Finns det något man kan säga som hjälper er?

2. Vill ni sitta vid en fönster-, mitten- eller gångplats?

3. Vill ni vara den som styr upp allt runt omkring själva resan som incheckning av bagage, incheckning och annat som skall göras innan det är dags att sätta sig på planet eller vill ni att någon annan skall ansvara för det? Antar att det här kanske inte är jätteviktigt för alla men jag vet vänner som är väldigt bestämda när det kommer till den här frågan.

4. Min polare som jag skall flyga till Cypern med vill inte ens höra talas om ordet flygplan innan han sätter sig på ett på resdagen, finns det något sätt man kan göra för att ändå försöka undervisa lite om hur säkert det är? Eller skall jag bara låta honom vara? Han är väldigt oinsatt så jag tycker det borde hjälpa att ge honom lite kunskap.

5. Jag har en tendens att bli väldigt uppspelt när det är dags för att flyga för det är bland det roligaste jag vet, kan detta ha en negativ effekt på den flygrädde? Skall jag lägga band på mig själv och vara mycket lugnare eller spelar det ingen roll? Låter säkerligen vansinnigt barnsligt men sådan är jag Men skulle det vara så att mitt beteende gör resan värre för min polare slutar jag naturligtvis men som sagt, killens favoritsamtalsämne är inte flygplan.

6. Har ni några tips på sysselsättningar den flygrädde kan hålla på med? Använder ni något sådant för att få tiden att gå och försöka tänka bort så mycket det går?

7. Hur skall jag närma mig min polare med frågor som rör flygning? Varje gång det kommer på tals hugger han av samtalet snabbare än det började. Kanske kan jag inte göra annat än låta honom vara?

Tack på förhand!
#1173 2009-06-18, 23:44
Jag har två frågor till alla som jobbar som piloter angående Air France olyckan.

Enligt det man kan läsa i tidningarna så har planet delats i två på hög höjd orsakat av att piloterna (autopiloten)fått fel information om planets hastighet.

Har jag uppfattat detta rätt?š

Om svaret är ja. Är det verkligen möjligt att ett plan kan "knäckas" av fel hastighet?
#1174 2009-06-19, 01:23
pilot
Ursprungligen postat av norrbaggen
Jag har två frågor till alla som jobbar som piloter angående Air France olyckan.

Enligt det man kan läsa i tidningarna så har planet delats i två på hög höjd orsakat av att piloterna (autopiloten)fått fel information om planets hastighet.

Har jag uppfattat detta rätt?š

Om svaret är ja. Är det verkligen möjligt att ett plan kan "knäckas" av fel hastighet?


Jag kommenterar inget ang. air france olyckan för jag vet inget.
Men för att svara på din fråga så går det att flyga sönder ett flygplan om man flyger för fort.
Men det är otroligt svårt att göra med dagens moderna flygplan, speciellt airbusen. Nu flyger inte jag den personligen så en airbus pilot kan säkert berätta mer.

På Boeingen så kommer flygplanet om autopiloten är på att göra allt den kan för att inte överskrida max farten. Om den ligger i sjunk och farten blir för hög kommer den automatiskt att börja stanna upp sitt sjunk för att kunna bibehålla max tillåtna fart.
Utöver det så kommer vi få en ljudvarning i cockpit som varnar oss för att vi överskrider max farten.
#1175 2009-06-19, 03:00
alex1987
Nu vet man ju inte vad som hänt med AF planet men dom spekulationer man hört liknar ju denna händelse en del tycker jag...

http://en.wikipedia.org/wiki/Birgenair_Flight_301
#1176 2009-06-19, 17:29
ChristerOstbage
Jag undrar hur lång tid det tar från det att planet startar till att den har kommit till den höjd där den ligger större delen av resan?