Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#1777 2010-01-17, 13:46
sleinad
Ursprungligen postat av missliidol
Banan som ligger vid utsiktsplatsen halmsjön, vilken bana är det? Samt, hur kan man kontrollera om det är den som används för tillfället? (Förutom att åka dit då givetvis, har fått vända hem varje gång).


Vet inte riktigt var man står, men du borde se 01R/19L. Fast enligt kartan kan man lika gärna se 26/08, men jag har aldrig varit där så jag vet inte

http://maps.google.com/maps?f=q&source=s_q&hl=en&geocode=&am...

Aktiv bana? Kanske står på arlanda.net eller flygradar.nu.
#1778 2010-01-17, 13:52
missliidol
Ursprungligen postat av sleinad
Vet inte riktigt var man står, men du borde se 01R/19L. Fast enligt kartan kan man lika gärna se 26/08, men jag har aldrig varit där så jag vet inte

http://maps.google.com/maps?f=q&source=s_q&hl=en&geocode=&am...

Aktiv bana? Kanske står på arlanda.net eller flygradar.nu.


Japp, enligt kartan är det den banan. Tackar tackar

Aktiv är den, har själv landat på den.
#1779 2010-01-17, 21:06
Jag vet inte om det fin
#1780 2010-01-17, 22:25
Goriot
Ursprungligen postat av returned
Jag flög hem från Egypten häromveckan med Koral blue. (ahr aldirg hört talas om bolaget förut). Men iallafall när vi hade varit uppe ett par timmar så hörde jag hur de drog av på farten och lät nästan som om motorerna höll på att dö, bara ett litet muller, satt precis bakom motorerna. Sedan någon minut senare så hör man hur de gasar på igen. Så min fråga är vad de gjorde här? mina gissningar är att antingen så ändrade de bara farten såpass lite men för att minska bullret, eller så hade vi sådan medvind att det var onödigt att ha för mycket gas på motorerna?

Detta var inte under inflygning utan efter cirka 1œ-2 timmars flygning och fortsatte hela vägen till Landvetter.


Det är datorerna som sköter detta beroende på inmatade data.
Jag har varit med om detta på Airbus 320 tex.
#1781 2010-01-17, 22:45
ksv
Ursprungligen postat av missliidol
Aktiv är den, har själv landat på den.
Med aktiv bana avser man att den är i användning just för stunden.
Man använder normalt aldrig samtliga tre rullbanor på Arlanda.

Ursprungligen postat av missliidol
Banan som ligger vid utsiktsplatsen halmsjön, vilken bana är det? Samt, hur kan man kontrollera om det är den som används för tillfället? (Förutom att åka dit då givetvis, har fått vända hem varje gång).
Så har funkar det i stora drag:

* Nordvästlig vind
Startar 01L
Landar 26
01R/19L stängd

* Nordostlig vind
Startar 08
Landar 01L
01R/19L stängd

* Sydvästlig vind
Startar 19R
Landar 26
01R/19L stängd

* Sydostlig vind
Startar 08
Landar 19R
01R/19L stängd

* Nordlig vind på peaktid
Startar 01L
Landar 01R
08/26 stängd

* Sydlig vind på peaktid
Jag är lite osäker på vad förstahandsvalet är här, då jag varit med om att starta och landa på både 19R och 19L.
På morgonen brukar man få starta från 19R medan man på eftermiddagen får landa där.
08/26 stängd

m99 postade en länk till ett dokument om detta här.
http://www.vaccsca.org/component/option,com_docman/ItemId,77/gid,30/task...


Genom att ta reda på aktuell vind på Arlanda kan man alltså lista ut vilka banor som är i användning: http://www.lfv.se/sv/LFV/Flygtrafiktjansten/FPC/AISMET/
#1782 2010-01-17, 23:50
Slabby
Ursprungligen postat av ksv


* Sydlig vind på peaktid
Jag är lite osäker på vad förstahandsvalet är här, då jag varit med om att starta och landa på både 19R och 19L.
På morgonen brukar man få starta från 19R medan man på eftermiddagen får landa där.
08/26 stängd



Första valet är landa 19L starta 19R, tyvärr får man inte starta 19R före 07.00 lokal tid om det inte är pga av prestandaskäl. så det finns möjlighet att Landa 19R starta 19L även då det är ovanligt, kan även användas nattetid.

bana 3 (01R/19L) är förtillfället avstängd pga av beläggning snö/is tillsvidare.

Sen är det inte helt säkert att man väljer bana efter vad som står ovan heller, det kan vara skiftande höjdvindar eller banunderhåll mm som spelar in.
#1783 2010-01-18, 00:00
Incognita
Bästa trådläsare!

Jag har läst igenom alla inlägg sen början, och inser att jag som flygvärdinna kanske kan ge er en annan bild av flyget än det som utspelar sig i cockpit. Om Ni undrar något angående vårt arbete i kabinen, är Ni välkomna att ställa det till mig. Jag är utbildad på A321/A330. Samt B747/757/767.

Jag flyger för tillfället Boeing 737/757/767, och frågorna bör därmed inrikta sig på just på dessa flygtyper så jag kan beskriva allt som sker ombord.
#1784 2010-01-18, 00:32
ComradeVodka
Jag har alltid undrat, hur är spänningarna mellan flygvärdinnorna (kvinnorna) och piloterna? Man har ganska ofta sätt hur kompletta besättningar checkar in på Hotell med varandra, knullas det friskt?
#1785 2010-01-18, 00:43
ksv
Ursprungligen postat av ComradeVodka
Jag har alltid undrat, hur är spänningarna mellan flygvärdinnorna (kvinnorna) och piloterna? Man har ganska ofta sätt hur kompletta besättningar checkar in på Hotell med varandra, knullas det friskt?
Och där sänkte du nivån direkt.

Syftet när jag startade tråden var att folk som är flygrädda/flygintresserade skulle få svar på frågor av teknisk och operationell natur.
#1786 2010-01-18, 03:48
zwoig
Ursprungligen postat av Incognita
Bästa trådläsare!

Jag har läst igenom alla inlägg sen början, och inser att jag som flygvärdinna kanske kan ge er en annan bild av flyget än det som utspelar sig i cockpit. Om Ni undrar något angående vårt arbete i kabinen, är Ni välkomna att ställa det till mig. Jag är utbildad på A321/A330. Samt B747/757/767.

Jag flyger för tillfället Boeing 737/757/767, och frågorna bör därmed inrikta sig på just på dessa flygtyper så jag kan beskriva allt som sker ombord.


Vad bra! Tack för att du tar dig tid. Jag har inga frågor men tycker att denna tråd är mycket läsvärd, och framöver lär den bli än mer läsvärd med din medverkan.
#1787 2010-01-18, 04:03
Incognita
Ursprungligen postat av zwoig
Vad bra! Tack för att du tar dig tid. Jag har inga frågor men tycker att denna tråd är mycket läsvärd, och framöver lär den bli än mer läsvärd med din medverkan.


Tråden i sig är mycket informativ, men visst borde vi vara fler flygvärdinnor här. Jag ska göra mitt bästa för att svara på era frågor! Tack för din positiva inställning, den värmer.
#1788 2010-01-18, 08:44
Tenshii
Nu har jag plöjt igenom 1/4 av tråden, mycket kul att läsa än så länge =)

Tänkte på en sak som jag noterade nu i sommras, det är säkerligen redan besvarat på sidorna jag inte har hunnit läsa men jag kör ändå. Var påväg från Palma när vi flög över...ja nu minns jag inte om det var Alperna eller Pyreneerna men det hör inte riktigt hit. Sitter och tittar ut på högersidan och ser ett plan långt borta, var mest en liten prick, tyckte att det var kul att man kunde se andra plan på det sättet. Då dyker det upp ett litet bussines jet i storlek med ett Challenger 604 eller liknande (vad jag upplevde det som i alla fall) precis snett under oss från mötande håll. Vet inte hur långt bort det var nu, men med tanke på hur fort det dök upp och sedan försvann så kan det inte ha varit allt för långt borta. Ett plan på längre avstånd kan ju upplevas som att det ligger i närheten väldigt länge annars.

Hur nära kan två plan komma varandra för att det fortfarande ska räknas som OK? Spelar storlek och vart det är påväg någon roll? I detta fallet så kändes det ju som två olika stora plan i mötande riktning där det lilla flög "en våning under".