Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#1885 2010-03-04, 21:19
Ursprungligen postat av oawu
När ni flyger uppe i luften, har ni hela tiden kontakt med de på marken? Eller är det bara när ni kommer till ett land?

När man lyfter så får man ju alltid lock för öronen. Hur löser man det problemet bäst? Hur gör ni piloter och övriga i besättningen?

Vid start, när ändrar ni ljudet på motorn? Jag menar, ni accerlerar och "uppe vid molnen" så brukar det låta som att ni drar ner på gasen? När gör man det?

Vid landning så ska man fälla upp stolsryggen och bordet, varför detta?

När förbereder ni piloter landningen? Vad är det exakt ni gör då?

Hur långt kommer ni till flygplatsen, innan ni stiger på planet? När ni träffas, vad pratar ni då om? Är det där man ser om det är turbulent på vissa områden eller inte? Vem av er två flyger och vem bestämmer det? Vad gör den andre om den ene flyger själva planet?

När ni kommit in på flygplanet, vad är det ni gör då i cockpit? Exakt vad är det ni kontrollerar?

Hur mycket tid lägger man ner på att gå igenom själva resan, väder och sådär?

När ni lyft ibland så brukar ni svänga rätt så rejält uppe i luften. Varför gör man så och finns det någon risk med det? Jag tycker det är sjukt obehagligt, det känns som om hela planet lutar.

Finns det något som kan lossna från planet? Jag menar, det går ju ändå i 800 KM/H.

En Airbus 321, hur gamla är dem? Hur säkra är de flygplanen jämfört med andra? Jag menar, har de alla moderna tekniska funktioner som övriga vettiga plan?

Piloter på stora passagerarflygplan (såvida dom inte är illegala) har kontakt med markkontrollen och andra flygplan.
Tryckskillnader vid start och landning är något man får leva med. Tryckkabinerna har blivit bättre som allt annat inom flygbranschen.
Man drar ner på effekten på flygmotorerna när man nått marschhöjd, den höjd som man skall flyga på tills landning.
Det uppstår lätt turbulens vid landning (lägre höjd har ofta mer turbulent luft) det är därför man
måste sitta upprätt och utan saker man kan slå sig med som fällbara bordet.
Man har en checklista vad som skall göras innan landning.
A321 http://www.airbus.com/en/aircraftfamilies/a320/a321 är en variant av A320 (en förlängd variant) och av 576 tillverkade så flyger 575 idag, första flygturen var 1996.
Klart det kan lossna saker ifrån planet.
Om du är riktigt intresserad så finns det en bra DVD om just A321, http://www.justplanes.net/austriana319.html
#1886 2010-03-04, 21:28
Ursprungligen postat av Alessandro
Piloter på stora passagerarflygplan (såvida dom inte är illegala) har kontakt med markkontrollen och andra flygplan.

Hur menar du här? Flyger man i kontrollerad luft har man ju ingen plan-plan kommunikation. Har förvisso hört rykten att det ibland över typ atlanten kan hända att piloter pratar lite på frekvensen med varandra men i normala fall finns ju ingen anledning till detta, så vad menar du här?
#1887 2010-03-04, 21:37
Ursprungligen postat av Jäija
Okey, det här är hur pinsamt som helst.. jag är 28 år och har aldrig flygit ngn.. Jag är totalt livrädd för höjder osv.. Jag är inte rädd för att krascha osv utan mer för att det är så förbannat högt och att jag ska börja må dåligt.. man kan ju inte gå av när man vill.. panikångest osv osv.. så hur fasiken ska jag klara att flyga hela vägen till kalifornien? min tanke är att plugga där och nu har jag varit inne på det så länge.. men hur förbereder man sig för en sådan lång flygning när man är totalt livrädd...?

Ja, det finns inget lätt svar på dina frågor, jag tycker nog att du skall flyga några gånger innan du flyger så långt, t.ex en weekendresa till London.
Du är inte ensam kring besväret med flygrädsla och flygbolagen tar detta på högsta allvar.
Jag har en internetbekant som varit inblandad i en allvarlig flygolycka i Sioux City där hälften ombord omkom och hon är bannlyst på en del flygbolag pga sin flygrädsla.

Ursprungligen postat av Hefaiston
Hur menar du här? Flyger man i kontrollerad luft har man ju ingen plan-plan kommunikation. Har förvisso hört rykten att det ibland över typ atlanten kan hända att piloter pratar lite på frekvensen med varandra men i normala fall finns ju ingen anledning till detta, så vad menar du här?

Kommunikation kan betyda att man har koll på andra flygplan via antikollision systemet, behöver inte prata med varandra, snarare så försöker man undvika "småprat" och hålla en steril miljö i
cockpit.
#1888 2010-03-04, 21:47
Ursprungligen postat av Alessandro
Kommunikation kan betyda att man har koll på andra flygplan via antikollision systemet, behöver inte prata med varandra, snarare så försöker man undvika "småprat" och hålla en steril miljö i
cockpit.

Jo jo det är klart att man försöker ha en överblick. Grejen var att jag tolkade dig som att piloter rutinmässigt pratade med varandra över radiofrekvens vilket ju inte är fallet, men då var det utrett
#1889 2010-03-05, 08:55
Powerless1
Ursprungligen postat av Hefaiston
Jo jo det är klart att man försöker ha en överblick. Grejen var att jag tolkade dig som att piloter rutinmässigt pratade med varandra över radiofrekvens vilket ju inte är fallet, men då var det utrett

Sen finns det ju ett dussintal flygplatser i Sverige med linjetrafik där man inte har kontrollerad luft runt flygplatsen. Där är det mycket vanligt att piloterna pratar med varandra för att få information sinsemellan.
#1890 2010-03-05, 10:18
Ursprungligen postat av Powerless1
Sen finns det ju ett dussintal flygplatser i Sverige med linjetrafik där man inte har kontrollerad luft runt flygplatsen. Där är det mycket vanligt att piloterna pratar med varandra för att få information sinsemellan.

Jo det är sant, men jag utelämnade det eftersom det är något ingen som flyger linjetrafik kommer råka ut för. Och har man ett PPL är man förhoppningsvis inte flygrädd
#1891 2010-03-05, 13:46
Jatsee
Ursprungligen postat av Alessandro
Ja, det finns inget lätt svar på dina frågor, jag tycker nog att du skall flyga några gånger innan du flyger så långt, t.ex en weekendresa till London.
Du är inte ensam kring besväret med flygrädsla och flygbolagen tar detta på högsta allvar.
Jag har en internetbekant som varit inblandad i en allvarlig flygolycka i Sioux City där hälften ombord omkom och hon är bannlyst på en del flygbolag pga sin flygrädsla.


Va!! Bannlyst för att hon suttit på ett plan som störtat. Fan vad surt, först överleva en krasch och sen inte få flyga igen.
#1892 2010-03-05, 14:55
Ursprungligen postat av Jatsee
Va!! Bannlyst för att hon suttit på ett plan som störtat. Fan vad surt, först överleva en krasch och sen inte få flyga igen.

Hon har fått panik ombord på plan efteråt. Flygrädsla är inte att leka med, men hon har flugit mycket sedan dess jobbar som sjuksyrra på landsbygden i Australien.
#1893 2010-03-05, 20:10
ltesh
Ursprungligen postat av Jatsee
Va!! Bannlyst för att hon suttit på ett plan som störtat. Fan vad surt, först överleva en krasch och sen inte få flyga igen.

Jag tror att vi kanske ska vara lite försiktiga med att ta vad den här personens "Internerbekantskap" säger på allt för stort allvar. Har man verkligen varit med om en flygolycka kan det hända att man blir ytterst rädd för att flyga, vilket gör att man inte vill flyga. Istället för att erkänna att man inte vill flyga kan det vara tryggt att hävda att man är bannlyst av världens alla flygbolag.
#1894 2010-03-05, 22:34
Ursprungligen postat av ltesh
Jag tror att vi kanske ska vara lite försiktiga med att ta vad den här personens "Internerbekantskap" säger på allt för stort allvar. Har man verkligen varit med om en flygolycka kan det hända att man blir ytterst rädd för att flyga, vilket gör att man inte vill flyga. Istället för att erkänna att man inte vill flyga kan det vara tryggt att hävda att man är bannlyst av världens alla flygbolag.

"En del" är inte världens alla flygbolag.
Internetbekantskap inget annat!
#1895 2010-03-08, 23:55
MynameisP
Jag har inte hittat något om detta tidigare i forumet men jag kan ha missat... Under en flygning från Bangkok till Stockholm med Thai kändes landningen väldigt svajig. Planet höjde sig på höger sida mycket och därefter på vänster sida och så fortsatte det, detta var lite obehagligt tyckte jag som flygrädd. Min mor berättade om en liknande landning nyligen. Varför gör man på detta sätt?

En annan undran jag har är om en landning i november för ett par år sedan. Det talades först om att det var dåligt väder på en resa hem från Gran Canaria så vi skulle kanske bli tvungna att landa på en annan, större flygplats, sade kapten. Men när vi närmade oss fick vi ändå klartecken att landa på "originalflygplatsen". Landningen blev dock inte ultimat i mitt tycke eftersom planet efter att ha börjat sakta in kring 300 km/h plötsligt påbörjade en kraftig nosdykning med ökande hastighet som fick det att kittla till i magen och ett "Oooh" hördes genom planet, det var alltså inte bara jag som flygrädd som blev skrämd utav detta. En tid därefter landade vi utan problem. Men varför denna manöver? Ingen förklaring kom från kaptenen. Tilläggas kan att det snöade kraftigt denna dag, försökte man undvika ovädret på något vis?
#1896 2010-03-09, 13:23
bijjer
Ursprungligen postat av MynameisP
Jag har inte hittat något om detta tidigare i forumet men jag kan ha missat... Under en flygning från Bangkok till Stockholm med Thai kändes landningen väldigt svajig. Planet höjde sig på höger sida mycket och därefter på vänster sida och så fortsatte det, detta var lite obehagligt tyckte jag som flygrädd. Min mor berättade om en liknande landning nyligen. Varför gör man på detta sätt?


Svårt att säga, men en trolig anledning kan ha varit ett det blåste kraftigt, och vindbyar från sidan gjorde att autopiloten alternativt piloten var tvungen att korrigera för att hamna rätt. Om det kommer en vindby från sidan har den två effekter, dels ändras planets färdväg över marken en aning, och således måste man kompensera med att svänga mot vinden för att behålla den önskvärda riktningen in mot banan, och dels får vingarna olika mycket lyftkraft på höger och vänster sida. Detta beror på att vingarna är pilformade och vindens rikting alltså blir olika relativt de båda vingarna. Detta är helt ofarligt och vanligt när det är kjyttiga sidvindar.

Ursprungligen postat av MynameisP
En annan undran jag har är om en landning i november för ett par år sedan. Det talades först om att det var dåligt väder på en resa hem från Gran Canaria så vi skulle kanske bli tvungna att landa på en annan, större flygplats, sade kapten. Men när vi närmade oss fick vi ändå klartecken att landa på "originalflygplatsen". Landningen blev dock inte ultimat i mitt tycke eftersom planet efter att ha börjat sakta in kring 300 km/h plötsligt påbörjade en kraftig nosdykning med ökande hastighet som fick det att kittla till i magen och ett "Oooh" hördes genom planet, det var alltså inte bara jag som flygrädd som blev skrämd utav detta. En tid därefter landade vi utan problem. Men varför denna manöver? Ingen förklaring kom från kaptenen. Tilläggas kan att det snöade kraftigt denna dag, försökte man undvika ovädret på något vis?


Det är också svårt att svara på utan att veta närmre omständigheter. Om man gjorde en inflygning som kallas icke-precision kan man hamna något högt och vid sidan av banans förlängning. I och med att det var dålig sikt kan piloterna ha märkt detta när de fick syn på banan och korrigerade då sin inflygning för att hamna rätt. Anledningen till att man kan hamna lite snett kan vara helt normal, om inflygningsproceduren ser ut på det sättet, och att man antar att instrumenten kan variera något. Om det dessutom är kallt visar höjdmätaren inte helt verklig höjd, och man måste kompensera, vilket kan leda till en överkompensation om det t.ex. finns en temperaturinversion strax innan slutet på inflygningen. För att vara på den säkra sidan korrigerar man alltid uppåt, och aldrig neråt om det är för varmt. Om man skulle hamna alltför högt gör man bara en s.k. go-around, man stiger upp någon/några tusen fot och gör om inflygningen. Detta händer då och då och är helt ofarligt.