Ursprungligen postat av oawu
När ni flyger uppe i luften, har ni hela tiden kontakt med de på marken? Eller är det bara när ni kommer till ett land?
När man lyfter så får man ju alltid lock för öronen. Hur löser man det problemet bäst? Hur gör ni piloter och övriga i besättningen?
Vid start, när ändrar ni ljudet på motorn? Jag menar, ni accerlerar och "uppe vid molnen" så brukar det låta som att ni drar ner på gasen? När gör man det?
Vid landning så ska man fälla upp stolsryggen och bordet, varför detta?
När förbereder ni piloter landningen? Vad är det exakt ni gör då?
Hur långt kommer ni till flygplatsen, innan ni stiger på planet? När ni träffas, vad pratar ni då om? Är det där man ser om det är turbulent på vissa områden eller inte? Vem av er två flyger och vem bestämmer det? Vad gör den andre om den ene flyger själva planet?
När ni kommit in på flygplanet, vad är det ni gör då i cockpit? Exakt vad är det ni kontrollerar?
Hur mycket tid lägger man ner på att gå igenom själva resan, väder och sådär?
När ni lyft ibland så brukar ni svänga rätt så rejält uppe i luften. Varför gör man så och finns det någon risk med det? Jag tycker det är sjukt obehagligt, det känns som om hela planet lutar.
Finns det något som kan lossna från planet? Jag menar, det går ju ändå i 800 KM/H.
En Airbus 321, hur gamla är dem? Hur säkra är de flygplanen jämfört med andra? Jag menar, har de alla moderna tekniska funktioner som övriga vettiga plan?
Piloter på stora passagerarflygplan (såvida dom inte är illegala) har kontakt med markkontrollen och andra flygplan.
Tryckskillnader vid start och landning är något man får leva med. Tryckkabinerna har blivit bättre som allt annat inom flygbranschen.
Man drar ner på effekten på flygmotorerna när man nått marschhöjd, den höjd som man skall flyga på tills landning.
Det uppstår lätt turbulens vid landning (lägre höjd har ofta mer turbulent luft) det är därför man
måste sitta upprätt och utan saker man kan slå sig med som fällbara bordet.
Man har en checklista vad som skall göras innan landning.
A321
http://www.airbus.com/en/aircraftfamilies/a320/a321 är en variant av A320 (en förlängd variant) och av 576 tillverkade så flyger 575 idag, första flygturen var 1996.
Klart det kan lossna saker ifrån planet.
Om du är riktigt intresserad så finns det en bra DVD om just A321,
http://www.justplanes.net/austriana319.html