Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#2089 2010-06-20, 19:30
Kolatony
Ursprungligen postat av pilot
Förbjudet.

Men jag vet att man får hänga med på SAS lite titt som tätt och man frågar snällt. Iofs så har dom som jag känner fått hänga med visat upp nån form av pilot licens.

Så det är inga som har hängt med hos er eller andra mindre bolag?

Aja, tack för svar, ska iaf ringa sas o höra om man kan hänga med på en sväng
#2090 2010-06-20, 19:31
Kolatony
Ursprungligen postat av adddict
Hmm.. Vafan var det för artikel jag läste nyligen, Nån snubbe i 17års åldern som var sjukt flygintresserad fick följa med i cockpit på en SAS ARN-KRN rutt. Tror detta stod i Scanorama eller nått.

Ja precis! Känner också igen det där.
#2091 2010-06-20, 19:31
svampdamp
Ursprungligen postat av pilot
Det är när man får en väldigt kraftig och plötslig vindändring. Det kan vara väldigt farligt men idag är alla piloter utbildade på hur dom ska agera om dom hamnar i en sån situation.

Dagens flygplan har till och med inbyggda varningssystem som varnar för en wind shear innan flygplanet åker in i den.


Flygplatser har väll också instrument för att stoppa takeoffs och landningar pga lyftet under vingarna kan minska vid windshear? Är det farligt på hög höjd?
#2092 2010-06-20, 19:42
TheMouse
Ursprungligen postat av adddict
Hmm.. Vafan var det för artikel jag läste nyligen, Nån snubbe i 17års åldern som var sjukt flygintresserad fick följa med i cockpit på en SAS ARN-KRN rutt. Tror detta stod i Scanorama eller nått.


Det var även ett inslag i programmet Stockholm-Arlanda.
Där var en ung kille som åkte jumpseat med Norwegian ARN-UME tror jag det var.
Han fick t.o.m prata radio. Helt salig var grabben
#2093 2010-06-20, 19:44
pilot
Ursprungligen postat av svampdamp
Flygplatser har väll också instrument för att stoppa takeoffs och landningar pga lyftet under vingarna kan minska vid windshear? Är det farligt på hög höjd?


Ja vissa flygplatser mäter vinden från flera olika punkter och kan sen räkna ut om det är en windshear. Är det en så går en varning ut till alla inkommande och startande flygplan.

På höjd är det inte farligt på samma sätt. Där blir det turbulens av det hela. Det farliga är när man är nära marken och flyger i låg hastighet.

Men som sagt, det är inget att oroa sig för idag. Efter en olycka i USA där ett plan kraschade pga en windshear har en massa forskning och utbildning lagts ner i ämnet.

Idag finns det som sagt borde varningssystem som scannar av framför planet och kan varna för en windshear redan innan man flyger in i den och alla piloter är utbildade för att klara av en sån situation.
#2094 2010-06-20, 19:47
svampdamp
Ursprungligen postat av pilot
Ja vissa flygplatser mäter vinden från flera olika punkter och kan sen räkna ut om det är en windshear. Är det en så går en varning ut till alla inkommande och startande flygplan.

På höjd är det inte farligt på samma sätt. Där blir det turbulens av det hela. Det farliga är när man är nära marken och flyger i låg hastighet.

Men som sagt, det är inget att oroa sig för idag. Efter en olycka i USA där ett plan kraschade pga en windshear har en massa forskning och utbildning lagts ner i ämnet.

Idag finns det som sagt borde varningssystem som scannar av framför planet och kan varna för en windshear redan innan man flyger in i den och alla piloter är utbildade för att klara av en sån situation.


Utbildade för att klara av en sån situation? Vad gör man om man helt plötsligt förlorar lyftkraft strax efter takeoff? OM nu utrustningen missar det.
#2095 2010-06-20, 19:51
TheMouse
Ursprungligen postat av svampdamp
Flygplatser har väll också instrument för att stoppa takeoffs och landningar pga lyftet under vingarna kan minska vid windshear? Är det farligt på hög höjd?


Windshear/vindskjuvning förekommer oftast vid inversion eller vid Cb-aktivitet.
Cb rapporteras när de förekommer närmare flygplatsen än 15Km och inversion är hyffsat lätt att upptäcka.
Meteorologerna är jäkligt duktiga på att ha koll på vindarna på olika höjder.
Man får inte starta med mer medvind än 5knop.
#2096 2010-06-20, 19:56
pilot
Ursprungligen postat av svampdamp
Utbildade för att klara av en sån situation? Vad gör man om man helt plötsligt förlorar lyftkraft strax efter takeoff? OM nu utrustningen missar det.


Strax efter takeoff så gör man något som kallas för windshear escape maneuver

Förenklat så är det stäng av all automatik (autopilot och autothrottle) max thrust och pitchar upp till 15 grader (737). Därefter följer man antingen flight directorn eller tills man ligger på gränsen till stall. Man kan få stall varning även vid en korrekt utförd manöver.

Edit: kan tillägga att vi tränar detta i simulatorn med jämna mellanrum.
#2097 2010-06-20, 19:58
pilot
Ursprungligen postat av TheMouse
Man får inte starta med mer medvind än 5knop.


Vi startar och landar i upp till 10kt medvind (15kt på vissa banor)
#2098 2010-06-20, 19:59
adddict
Ursprungligen postat av Kolatony
Ja precis! Känner också igen det där.

Du gör också det? Kommer fan inte ihåg vart jag sett/läst om detta.

The Mouse: Jag missade det avnittet. Den här pojkvaskern vi menar va också helt uppe i varv.
Förstår dem iofs.
#2099 2010-06-20, 20:30
TheMouse
Ursprungligen postat av pilot
Vi startar och landar i upp till 10kt medvind (15kt på vissa banor)


Jag skrev innan jag tänkt efter. Jag tänkte på mitt lilla plan.
Det beror givetvis vad flygplanstypen är certifierad för och tillgänglig banlängd.
#2100 2010-06-20, 20:43
TheMouse
Ursprungligen postat av adddict
Du gör också det? Kommer fan inte ihåg vart jag sett/läst om detta.

The Mouse: Jag missade det avnittet. Den här pojkvaskern vi menar va också helt uppe i varv.
Förstår dem iofs.


Jag har nog inte missat många avsnitt. Är en ordentlig flygnörd
Har varit på väg att stå på huvudet flertalet ggr då det flyger förbi nåt.
Nu har jag ju även lyckan att bo så jag ser pilot när han kommer med sitt Ryan-åk på final bana 01(om han nu flyger den rutten).