KSV: Absolut, kanske jag formulerar mig dåligt men generellt så kvittar det vart man åker, det kan vi vara klara med.
Och lävågor går väl inte högre än 10-15 km? Eller, jo det kan dom ju göra, men dom är ju för svaga för att kännas av som tubulens.
På FL450 bör man ju inte känna av nåt sånt? Åker ni så högt föresten?
Mrs Jones: Som sagt, sådana oväder undviker man lätt. Och anledningen är att det ska bli bekvämare flygning. Flygplanet bryr sig dock inte, det håller.
Kollade lite på incidenten du pratade om, och så här i efterhand är det ju lätt att konstatera att det var dumt att pumpa bränsle till ett läckage. Men dom har sina procedurer som följs vid olika tillfällen och det var nog rätt åtgärd vid det tillfället.
Notera även att flygplanet flyger bra även utan motorer, bara det att det går neråt för att hålla farten.
Kolla på haveriet i hudsunfloden nyligen, både motorerna tappade dragkraft på låg höjd i låg fart (sämsta tänkbara läge) efter att ha kört in i ett gäng feta pippifåglar. Piloten FLÖG planet och landade i vattnet, alla var ok efteråt.
Vart ska du åka och vilket bolag/flygplanstyp?
Är det bara själva "turbulensen" du tycker är otäck?
Och isf. i vilka faser?
Är du oroad så ta reda på info, fråga här eller på andra ställen.
KSV och gänget besitter erfarenhet och du får nog ganska vettiga svar här.
Jag har ingen erfarenhet av större flygplan och längre turer, mest bara teoretiskt på det planet.