Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#2209 2010-08-03, 18:51
pilot
Ursprungligen postat av ironm

Det jobbigaste för mig var att vi inte fick någon information under tiden, ca 10 minuter innan vi började cirkulera bland molnen fick vi bara veta att vår tänkta flygplats fått stänga pga ovädret. I övrigt var det tyst men många hade nog blivit lugnare om piloten meddelat situationens ofarlighet, även om det inte är pilotens jobb.


Vi är som mest upptagna i en sån där situation. Piloterna hade bestämt att flyga till en alternativ flygplats plus att det är dåligt väder i området, samtidigt som dom går inför landning.

Det är nu stressnivån är som högst. Vi har med andra ord inte tid att börja prata med passagerarna. Jag försöker få in några ord om jag får tid. Men säkerheten får aldrig komma tvåa.
#2210 2010-08-03, 19:51
Mandi74
Ursprungligen postat av ksv
Tråden är avsedd för alla som har frågor inför flygresan.
Jag är pilot, inte psykolog, och försöker ge så konkreta svar som möjligt. Att skönamåla eller undanhålla information tror jag inte uppskattas av någon.

Jag tror vi behandlat det tidigare i tråden, men av olika skäl hade det knappats ökat dina chanser att överleva.


Om man läser trådstarten och rubriken så tolkar jag det i alla fall som att tråden vänder sig till de som är flyggrädda, inte de som är nyfkna ang flygkrascher som varit.
#2211 2010-08-03, 23:11
ksv
Ursprungligen postat av ironm
Måste också rätta en grej, skrev lite fel, det var 3:e eller 4:e planet efter oss som landade med brandbilar och ambulans vid landningsbanan, i övrigt landade plan felfritt verkade det som.
Det var förmodligen brandbilar enbart, inte ambulanser.
Flygplatser har i princip en brandstation per bana, med brandbilar som ska kunna vara framme inom extremt kort tid (30 sekunder tror jag).
Har man rapporterat någon form av fel i systemen, som t.ex. att ett av tre hydraulsystem slutat funka eller att man inte fått ut klaffarna fullt ut, är det standardförfarande att de åker ut och möter upp.
Att brandbilarna möter upp betyder vanligtvis alltså inte att det är någon akut fara för liv, utan snarare att det vore dumt att inte utnyttja resurserna när inte alla system fungerar fullt ut.
Förmodligen hade planet som landade rapporterat någon form av nedgradering av något system.

Ursprungligen postat av Mandi74
Om man läser trådstarten och rubriken så tolkar jag det i alla fall som att tråden vänder sig till de som är flyggrädda, inte de som är nyfkna ang flygkrascher som varit.
Ja, det var förstås min huvudsakliga tanke när jag skapade tråden.

Faktum är att transport med trafikflyg är ett oerhört säkert sätt att färdas och jag vill gärna fortsätta presentera så mycket fakta jag kan, även om det ibland kan framstå som obehagligt.
Jag är övertygad om att det är bättre att föra en intellektuell diskussion kring vad som sker, istället för att köra huvudet i sanden och inte beröra obehagliga fakta.

Till er som är flygrädda och någon gång skulle råka befinna sig ombord på ett flygplan som tvingas återvända för landning, gå till en alternativflygplats eller kanske göra en go around, kan det vara värt att tänka på att vi piloter inte har någon anledning att ljuga om läget.
Säger piloterna att det inte finns någon anledning att vara rädd, är det alltså med största sannolikhet så.
I annat fall kommer ni få relevant information om hur ni ska agera.

Men jag tar till mig av din kritik och ska försöka vara tydligare med vad innehållet är när jag länkar till bilder eller filmklipp som kan upplevas som jobbiga om man är flygrädd.
#2212 2010-08-04, 15:24
carrotcake
Har tidigare skrivit i tråden och jag tror jag kan hantera flygandet bättre nu än förrut. Ska snart åka med SAS till New York ifrån Arlanda, flyger med en Airbus 330. Detta plan har bara två motorer, trodde man hade fyrmotoriga plan på så långa sträckor ?

Det är väl inget direkt jag behöver oroa mig för? Har sett bilder på planet och det ser stabilt ut

Är det förresten någon vits att uppgradera biljetterna eller är det att kasta pengarna i sjön? Flyger Economy nu.
#2213 2010-08-04, 16:30
doth
Ursprungligen postat av carrotcake
Har tidigare skrivit i tråden och jag tror jag kan hantera flygandet bättre nu än förrut. Ska snart åka med SAS till New York ifrån Arlanda, flyger med en Airbus 330. Detta plan har bara två motorer, trodde man hade fyrmotoriga plan på så långa sträckor ?

Det är väl inget direkt jag behöver oroa mig för? Har sett bilder på planet och det ser stabilt ut

Är det förresten någon vits att uppgradera biljetterna eller är det att kasta pengarna i sjön? Flyger Economy nu.


Finns inget att oroa dig för, och nej flyg economy!
#2214 2010-08-07, 18:29
Så, då har man flugit för första gången i sitt liv. tur och retur till Paris. Var faktiskt helt ok, kände ingen rädsla angående krascher eller liknande då jag kallt räknar med att piloterna är skickliga, flygledarna gör sitt jobb och att planet är byggt på ett korrekt sätt.

Det jobbiga var själva starten. Kändes riktigt obehagligt i magen när planet lyfter från marken tills det att planet har nått "flyghöjden", när piloterna minskar gaspådraget känns det också som att man skall falla under en halv sekund, men det är inte lika farligt.

Jag kom på att om man tittar ut genom fönstret under starten så mår man jävligt illa, att se marken försvinna under planet var verkligen hemskt (:'(), mådde inte alls bra då, men jag var ändå inte rädd, det var bara en äcklig känsla. Denna känsla fanns inte alls när vi landade, även om vi gjorde en "skarp landning", eller hur piloten nu uttryckte sig. Denna skarpa landning skedde när vi landade på Arlanda, man såg hur planet skar genom molnen ned till marken. Här kändes ingenting i magen alls, även om jag såg ut genom fönstret hela tiden.

Går det på något sätt att förändra denna känsla som man har i starten?
#2215 2010-08-07, 18:57
SilentVictory
Ursprungligen postat av eXtremo
Så, då har man flugit för första gången i sitt liv. tur och retur till Paris. Var faktiskt helt ok, kände ingen rädsla angående krascher eller liknande då jag kallt räknar med att piloterna är skickliga, flygledarna gör sitt jobb och att planet är byggt på ett korrekt sätt.

Det jobbiga var själva starten. Kändes riktigt obehagligt i magen när planet lyfter från marken tills det att planet har nått "flyghöjden", när piloterna minskar gaspådraget känns det också som att man skall falla under en halv sekund, men det är inte lika farligt.

Jag kom på att om man tittar ut genom fönstret under starten så mår man jävligt illa, att se marken försvinna under planet var verkligen hemskt (:'(), mådde inte alls bra då, men jag var ändå inte rädd, det var bara en äcklig känsla. Denna känsla fanns inte alls när vi landade, även om vi gjorde en "skarp landning", eller hur piloten nu uttryckte sig. Denna skarpa landning skedde när vi landade på Arlanda, man såg hur planet skar genom molnen ned till marken. Här kändes ingenting i magen alls, även om jag såg ut genom fönstret hela tiden.

Går det på något sätt att förändra denna känsla som man har i starten?

Nja, det är väl samma sak som att visa mår illa eller skriker av att se spindlar.

Men om du flyger oftare så ska du nog se att det förändras tillslut.
#2216 2010-08-09, 12:22
Jag har bokat en Biljett till Nepal som innebär 2 mellanlandningar.
I London Ska jag byta från SAS till JetAirways som sen flyger hela vägen. Behöver jag gå ut,hämta bagaget och checka in igen för att få mitt boardingpass för de andra 2 flighterna eller kommer de bara att överföra bagaget till det andra planet och jag kan bara knata över till den gaten?
Jag har bokat allt på en och samma biljett och inte var för sig.
#2217 2010-08-09, 12:38
SilentVictory
Ursprungligen postat av Friendslayer
Jag har bokat en Biljett till Nepal som innebär 2 mellanlandningar.
I London Ska jag byta från SAS till JetAirways som sen flyger hela vägen. Behöver jag gå ut,hämta bagaget och checka in igen för att få mitt boardingpass för de andra 2 flighterna eller kommer de bara att överföra bagaget till det andra planet och jag kan bara knata över till den gaten?
Jag har bokat allt på en och samma biljett och inte var för sig.

Har du bokat allting samtidigt från ett och samma ställe så ser de till att bagaget flyttas över mellan flighterna.
Du behöver bara gå av flygplanet och sen gå vidare till rätt gate.
#2218 2010-08-09, 16:58
TheMouse
Ursprungligen postat av SilentVictory
Har du bokat allting samtidigt från ett och samma ställe så ser de till att bagaget flyttas över mellan flighterna.
Du behöver bara gå av flygplanet och sen gå vidare till rätt gate.


Säker på detta?
Även om man bokar hela vägen till L.A med SAS så får man själv hämta och lämna in bagaget i Uniteds disk.
#2219 2010-08-09, 17:19
SilentVictory
Ursprungligen postat av TheMouse
Säker på detta?
Även om man bokar hela vägen till L.A med SAS så får man själv hämta och lämna in bagaget i Uniteds disk.

Ja det är i alla fall från egen erfarenhet.
Men han gör nog bäst i att höra sig för i så fall.
#2220 2010-08-09, 17:30
Marten-
Ursprungligen postat av eXtremo
Så, då har man flugit för första gången i sitt liv. tur och retur till Paris. Var faktiskt helt ok, kände ingen rädsla angående krascher eller liknande då jag kallt räknar med att piloterna är skickliga, flygledarna gör sitt jobb och att planet är byggt på ett korrekt sätt.

Det jobbiga var själva starten. Kändes riktigt obehagligt i magen när planet lyfter från marken tills det att planet har nått "flyghöjden", när piloterna minskar gaspådraget känns det också som att man skall falla under en halv sekund, men det är inte lika farligt.

Jag kom på att om man tittar ut genom fönstret under starten så mår man jävligt illa, att se marken försvinna under planet var verkligen hemskt (:'(), mådde inte alls bra då, men jag var ändå inte rädd, det var bara en äcklig känsla. Denna känsla fanns inte alls när vi landade, även om vi gjorde en "skarp landning", eller hur piloten nu uttryckte sig. Denna skarpa landning skedde när vi landade på Arlanda, man såg hur planet skar genom molnen ned till marken. Här kändes ingenting i magen alls, även om jag såg ut genom fönstret hela tiden.

Går det på något sätt att förändra denna känsla som man har i starten?


Hade det inte varit för att man var tvungen att starta och landa hade jag kunnat uppskatta att flyga. När man väl är i luften går det an, men upp och ner skrämmer mig något ohyggligt.