Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#2353 2010-09-19, 17:21
alex1987
Svensktalande ?

Det hittar du nog bara på sas annars är det engelska som gäller.
#2354 2010-09-19, 17:37
pilot
Ursprungligen postat av alex1987
Svensktalande ?

Det hittar du nog bara på sas annars är det engelska som gäller.


SAS och troligen dom flesta på den här sidan http://www.svenskaflygbolag.com/svenskaflygbolag.html
#2355 2010-09-19, 20:40
Ursprungligen postat av slowmedown
Något jag har funderat över är om det är några plan som har störtat påväg till sverige eller ifrån sverige? Nu menar jag självklart passagerarplan och inga småplan. Är även mer intresserad som det finns något sådant de senaste 30 åren.


Gottröra 1992 samt "närmissen" med det turkiska charterplanet som så när drog med sig landningsljusen i Östersund 2007 ligger väl nära till hands. Flyget i Sverige är med andra ord mycket, mycket säkert.

Linate är den värsta olyckan involverandes ett SAS-plan men räknas inte med ditt sätt att filtrera eftersom planet i fråga var på väg till CPH.
#2356 2010-09-19, 21:14
SilentVictory
Ursprungligen postat av slowmedown
Något jag har funderat över är om det är några plan som har störtat påväg till sverige eller ifrån sverige? Nu menar jag självklart passagerarplan och inga småplan. Är även mer intresserad som det finns något sådant de senaste 30 åren.

Är själv jätte flygrädd och ska snart behöva flyga. Känns inte bra och är jätte rädd. Är lite orolig för att det inte ska finnas svensktalande flygvärdinnor på flyget som kan lugna mig :/

http://en.wikipedia.org/wiki/Stockholm-Arlanda_Airport#Accidents_and_incidents
http://en.wikipedia.org/wiki/Stockholm-Bromma_Airport#Accidents

Detta är bara från Bromma och Arlanda, så det har faktiskt hänt ett antal olyckor i anslutning till Sverige.
#2357 2010-09-19, 21:37
Nåväl, han frågade efter plan som kraschat. Bromma har bara 3 noterade incidenter totalt, den senaste 1977.

Arlanda har ett antal incidenter, men senaste kraschen är 1991, vilket är gottröra.
Sen hade vi en krasch 1980 samt en 1987. Dödligheter i alla 4 tillsammans, 22. Samtliga i Kraschen på bromma (som var för 33 år sedan).

Så även om listan ser lång ut så visar en noggrannare granskning återigen att flyget är ett enormt säkert färdmedel.
#2358 2010-09-19, 23:41
slowmedown
Tack för svaren det känns faktiskt lite tryggare nu
#2359 2010-09-20, 16:02
Ursprungligen postat av slowmedown
Något jag har funderat över är om det är några plan som har störtat påväg till sverige eller ifrån sverige? Nu menar jag självklart passagerarplan och inga småplan. Är även mer intresserad som det finns något sådant de senaste 30 åren.

Är själv jätte flygrädd och ska snart behöva flyga. Känns inte bra och är jätte rädd. Är lite orolig för att det inte ska finnas svensktalande flygvärdinnor på flyget som kan lugna mig :/

Här har du listan
http://aviation-safety.net/database/dblist.php?Country=SE
#2360 2010-09-20, 17:08
slowmedown
Ursprungligen postat av Alessandro


Toppen! Det här gjorde faktiskt att jag känner mig lite tryggare
#2361 2010-09-20, 18:51
portnoy
Ursprungligen postat av Alessandro

dessutom flyger oftast B744 högre då den skall längre.



Det där stämmer ju inte nånstans.

En B738 kan ju lätt ligga på FL410 medans en B744 kanske får ligga på FL300 tills den bränt tillräckligt med bränsle för att step-climba successivt..

men precis som ksv säger... en tom B744 har ju grym prestanda...

Har för mig att B757 har bäst prestanda vid tomvikt... kan detta stämma? har inte så bra koll på 757an..
#2362 2010-09-20, 19:12
ksv
Ursprungligen postat av portnoy
En B738 kan ju lätt ligga på FL410 medans en B744 kanske får ligga på FL300 tills den bränt tillräckligt med bränsle för att step-climba successivt..
Ja, en fullastad stor widebody kommer knappt ens upp till FL300 de första timmarna.

Ursprungligen postat av portnoy
Har för mig att B757 har bäst prestanda vid tomvikt... kan detta stämma? har inte så bra koll på 757an..
Bäst vet jag inte, men den har ovanligt kraftiga motorer. Ur pilotsynpunkt är det förstås trevligt då man sällan behöver bekymra sig om prestandabegränsningar.

Här är ett par läckra filmsnuttar där RNZAF visar lite av 757:ans grymma prestanda:
http://www.youtube.com/watch?v=U5qPJReSx-o
http://www.youtube.com/watch?v=eRiCHgQnf9s
#2363 2010-09-20, 21:20
portnoy
Ursprungligen postat av ksv

Här är ett par läckra filmsnuttar där RNZAF visar lite av 757:ans grymma prestanda:
http://www.youtube.com/watch?v=U5qPJReSx-o
http://www.youtube.com/watch?v=eRiCHgQnf9s



De där klippen är fantastiska!
#2364 2010-09-21, 11:47
Coden
Holy craap Jag vill sitta i en sån vid start som i det första klippet...hyfsad dödsångest