Flyger 738an.
LVL Change kommer säga åt A/T att antingen dra throttlarna till idle och sen hålla farten om du vill sjunka eller dra throttlarna till max och försöka hålla farten i stig om du vill stiga.
LVL change håller alltså alltid den farten du har valt, antingen med tomgång eller med fullt gas.
V/S däremot har inget med farten att göra. A/T kommer försöka hålla farten men planet sjunker efter den V/S du har valt på MCPn.
Om du tex säger åt planet att sjunka med 1000ft/min kommer throttlarna dra av lite för att hålla farten. Sätter du däremot 8000ft/min kommer throttlarna gå till idle men farten kommer snabbt öka ändå.
VNAV är en mode som håller en vertikalprofil som du byggt upp. Den strävar efter att bygga profilen så att du kan ha throttlarna på idle hela vägen ner. Det är därför den sjunker med 1000ft/min för att nå sin path för att sen dra av till idle och sjunka om du började sjunka innan den beräknade TOD
ECON och SPEED har inget med A/T att göra.
Om du flyger med ECON valt så räknar datorn ut dom mest ekonomiska farterna medan SPEED bara betyder att den flyger efter en viss fart som du själv valt.
Viktigt att komma ihåg att A/T är ett separat system och har egentligen inget med dom där moden att göra men det blir ändå ett samband.
____
Ursprungligen postat av MynameisP
Vad var nu detta? Jag har mina aningar om att det var bergskedjan som ställde till det. Jag läste någonting om mekanisk turbulens? Händer detta fenomen vid varje landning i Malaga?
Ljuset låter som stroben på flygplanet, när vi flyger in i tjockare moln på nätterna så lyses hela molnet upp av våra lampor som blinkar.
Att det skakar i moln är vanligt men inget du behöver vara orolig för. Det finns väderradar ombord och vi flyger in in i några storm-moln.
Nej inte varje landning som har mekanisk turbulens men vissa flygplatser har mer än andra.
Ursprungligen postat av MynameisP
2. Jag upplever det som att Boeing 747-400 tar mycket längre tid på sig att komma upp på rätt höjd än Boeing 737-800. Dessutom känns starten mycket mer i jumbo-jeten, av naturliga skäl antar jag, den är ju mycket tyngre. Hur stor skillnad är det i tid mellan dessa två modeller från start tills de planar ut och man får ta av sig säkerhetsbältet?
Jag flyger iofs inte 747 men jag tror det tar ungefär lika lång tid för dom att nå sin march höjd som det tar för oss.
Att starten "känns" mer har egentligen inget med storleken på flygplanet att göra utan enbart hur fort man accelererar. (f=m*a)
Vi försöker inte dra på mer än vad vi behöver för att spara lite på motorerna men eftersom ett större plan väger mer behöver dom även nå en högre fart på samma bana. Alltså måste dom i regel accelerera fortare.
När man stänger av säkerhetsbältet har egentligen enbart med bolagets bestämmelser och om vi förväntar oss eller upplever turbulens. I mitt bolag så stänger vi i regel av säkerhetsbältet på 10 000ft (efter ca 5 min) om det är lugna förhållanden men andra flygbolag kan vänta mycket längre. Det har alltså inget att göra med vad det är för flygplan.
Ursprungligen postat av MynameisP
3. Tänder piloterna säkerhetsbältes-skylten för att de ska gå på toaletten och inte vill ha passagerare som kommer fram till dem under tiden de lämnar cockpiten?
Det verkade så under vår senaste flygning...
Vi gör det för att vi vill att alla passagerare sitter ner och inte står bredvid cockpitdörren när vi öppnar.