Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#2341 2010-09-15, 12:26
portnoy
Nu har jag en fråga till ksv (eller någon som kör Boeing, helst 737NG)

Detta gäller alltså B737NG.

Hur funkar det vid nedstigning egentligen? Har två olika varianter som jag kör på min hemmasimulator (PMDG och iFly737NG).

På den ena av dem (som jag antar är mest avancerad) så följer autothrusten inte med om man väljer LVL CHG för nedstigning, ej heller om man väljer V/S. Autothrusten hänger bara med om man kör VNAV på vägen ner. (-1000ft/min fram tills VNAV PATH därefter enligt programmerad fart).

Jag undrar varför Autothrusten bara funkar vid VNAV?

Beror detta på att FMSen är inställd på ECON och inte SPEED vid nedstigning (på DES-sidan)

------------------------------------------------------------------------------------------------

På min andra modell funkar följande vid nedstigning:

VNAV: autothrusten följer med, VNAV PATH och programmerad fart. (förutsatt att du passerat T/D eller satt Descend Now samt satt en lägre höjd på MCPn.

LVL CHG: autothrusten hänger med och pitchen bestäms av hastigheten satt på MCPn.

V/S: Autothrusten hänger med och försöker hålla farten så gott det går beroende på V/S.

Dock händer allt här oavsett vad FMSen är inställd på på DES-sidan...


Öhm... hoppas detta nu var solklart..
#2342 2010-09-15, 12:50
pilot
Flyger 738an.

LVL Change kommer säga åt A/T att antingen dra throttlarna till idle och sen hålla farten om du vill sjunka eller dra throttlarna till max och försöka hålla farten i stig om du vill stiga.

LVL change håller alltså alltid den farten du har valt, antingen med tomgång eller med fullt gas.

V/S däremot har inget med farten att göra. A/T kommer försöka hålla farten men planet sjunker efter den V/S du har valt på MCPn.

Om du tex säger åt planet att sjunka med 1000ft/min kommer throttlarna dra av lite för att hålla farten. Sätter du däremot 8000ft/min kommer throttlarna gå till idle men farten kommer snabbt öka ändå.

VNAV är en mode som håller en vertikalprofil som du byggt upp. Den strävar efter att bygga profilen så att du kan ha throttlarna på idle hela vägen ner. Det är därför den sjunker med 1000ft/min för att nå sin path för att sen dra av till idle och sjunka om du började sjunka innan den beräknade TOD

ECON och SPEED har inget med A/T att göra.
Om du flyger med ECON valt så räknar datorn ut dom mest ekonomiska farterna medan SPEED bara betyder att den flyger efter en viss fart som du själv valt.

Viktigt att komma ihåg att A/T är ett separat system och har egentligen inget med dom där moden att göra men det blir ändå ett samband.

____

Ursprungligen postat av MynameisP


Vad var nu detta? Jag har mina aningar om att det var bergskedjan som ställde till det. Jag läste någonting om mekanisk turbulens? Händer detta fenomen vid varje landning i Malaga?


Ljuset låter som stroben på flygplanet, när vi flyger in i tjockare moln på nätterna så lyses hela molnet upp av våra lampor som blinkar.
Att det skakar i moln är vanligt men inget du behöver vara orolig för. Det finns väderradar ombord och vi flyger in in i några storm-moln.

Nej inte varje landning som har mekanisk turbulens men vissa flygplatser har mer än andra.


Ursprungligen postat av MynameisP

2. Jag upplever det som att Boeing 747-400 tar mycket längre tid på sig att komma upp på rätt höjd än Boeing 737-800. Dessutom känns starten mycket mer i jumbo-jeten, av naturliga skäl antar jag, den är ju mycket tyngre. Hur stor skillnad är det i tid mellan dessa två modeller från start tills de planar ut och man får ta av sig säkerhetsbältet?


Jag flyger iofs inte 747 men jag tror det tar ungefär lika lång tid för dom att nå sin march höjd som det tar för oss.
Att starten "känns" mer har egentligen inget med storleken på flygplanet att göra utan enbart hur fort man accelererar. (f=m*a)
Vi försöker inte dra på mer än vad vi behöver för att spara lite på motorerna men eftersom ett större plan väger mer behöver dom även nå en högre fart på samma bana. Alltså måste dom i regel accelerera fortare.

När man stänger av säkerhetsbältet har egentligen enbart med bolagets bestämmelser och om vi förväntar oss eller upplever turbulens. I mitt bolag så stänger vi i regel av säkerhetsbältet på 10 000ft (efter ca 5 min) om det är lugna förhållanden men andra flygbolag kan vänta mycket längre. Det har alltså inget att göra med vad det är för flygplan.

Ursprungligen postat av MynameisP

3. Tänder piloterna säkerhetsbältes-skylten för att de ska gå på toaletten och inte vill ha passagerare som kommer fram till dem under tiden de lämnar cockpiten?
Det verkade så under vår senaste flygning...


Vi gör det för att vi vill att alla passagerare sitter ner och inte står bredvid cockpitdörren när vi öppnar.
#2343 2010-09-15, 13:12
portnoy
Ursprungligen postat av pilot
Flyger 738an.

LVL Change kommer säga åt A/T att antingen dra throttlarna till idle och sen hålla farten om du vill sjunka eller dra throttlarna till max och försöka hålla farten i stig om du vill stiga.

LVL change håller alltså alltid den farten du har valt, antingen med tomgång eller med fullt gas.

V/S däremot har inget med farten att göra. A/T kommer försöka hålla farten men planet sjunker efter den V/S du har valt på MCPn.

Om du tex säger åt planet att sjunka med 1000ft/min kommer throttlarna dra av lite för att hålla farten. Sätter du däremot 8000ft/min kommer throttlarna gå till idle men farten kommer snabbt öka ändå.

VNAV är en mode som håller en vertikalprofil som du byggt upp. Den strävar efter att bygga profilen så att du kan ha throttlarna på idle hela vägen ner. Det är därför den sjunker med 1000ft/min för att nå sin path för att sen dra av till idle och sjunka om du började sjunka innan den beräknade TOD

ECON och SPEED har inget med A/T att göra.
Om du flyger med ECON valt så räknar datorn ut dom mest ekonomiska farterna medan SPEED bara betyder att den flyger efter en viss fart som du själv valt.

Viktigt att komma ihåg att A/T är ett separat system och har egentligen inget med dom där moden att göra men det blir ändå ett samband.

____




OK, tack.. Så att A/T inte följer med för att hålla vald fart vid t.ex. V/S beror alltså på en bugg i detta virtuella flygplan?

(den andra modellen beter ju sig såsom du beskriver)
#2344 2010-09-15, 13:19
pilot
Ursprungligen postat av portnoy
OK, tack.. Så att A/T inte följer med för att hålla vald fart vid t.ex. V/S beror alltså på en bugg i detta virtuella flygplan?

(den andra modellen beter ju sig såsom du beskriver)


Ja troligen, du får kolla vad som står på din PFD. A/T ska gå in i speed mode och speed window ska öppnas när du väljer V/S och den skall alltså försöka hålla din valda fart.

Allt detta förutsätter givetvis att du har A/T på annars händer inget
#2345 2010-09-15, 13:20
portnoy
Ursprungligen postat av pilot
Ja troligen, du får kolla vad som står på din PFD. A/T ska gå in i speed mode och speed window ska öppnas när du väljer V/S och den skall alltså försöka hålla din valda fart.

Allt detta förutsätter givetvis att du har A/T på annars händer inget


Ok. tack! Hehehe... A/T är igång..
#2346 2010-09-15, 19:03
svampdamp
Ursprungligen postat av MynameisP
Nej, det var inget åskväder, himlen var nästan helt blå, troligen sken solen in igenom molnen om vartannat...tack för ditt svar.


Kan mycket väll vara flygplanets lysen som reflekteras på molnet.
#2347 2010-09-16, 15:20
Ursprungligen postat av MynameisP
Jag har ett par frågor:

1. Under en flygning till Malaga för snart en månad sedan var jag med om det otäckaste jag upplevt hittills. Det var inte bara jag som flygrädd som kände stor oro utan i planet hördes oroliga ljud och människor förde samtal om situationen.
Under inflygningen inför landningen meddelade piloten att det skulle bli turbulent "jaja tänkte jag, lite skakningar är det alltid inför landning". Det började skaka lite, inget att oroa sig för till en början.
Sedan kom vi in någon speciell sorts moln, det "blinkade" liksom när man flög igenom dem (solen sken igenom om vartannat) och de var väldigt tunna. Då övergick skakningarna till krängningar och planet liksom dök i luftgropar för att i nästa sekund stiga snabbt. Det var bokstavligt talat som att åka berg-och dalbana, det sög till rejält i magen. Detta höll på i stort sett ända tills vi landade och det kändes som att piloterna/autopiloten hade fullt upp med att parera planet. Många drog en lättnadens suck när planet tog mark.

Vad var nu detta? Jag har mina aningar om att det var bergskedjan som ställde till det. Jag läste någonting om mekanisk turbulens? Händer detta fenomen vid varje landning i Malaga?

2. Jag upplever det som att Boeing 747-400 tar mycket längre tid på sig att komma upp på rätt höjd än Boeing 737-800. Dessutom känns starten mycket mer i jumbo-jeten, av naturliga skäl antar jag, den är ju mycket tyngre. Hur stor skillnad är det i tid mellan dessa två modeller från start tills de planar ut och man får ta av sig säkerhetsbältet?

3. Tänder piloterna säkerhetsbältes-skylten för att de ska gå på toaletten och inte vill ha passagerare som kommer fram till dem under tiden de lämnar cockpiten?
Det verkade så under vår senaste flygning...

Tacksam för svar

Eftersom även procentuellt så brukar B744 ha mer bränsle ombord än B738, vilket påverkar,
dessutom flyger oftast B744 högre då den skall längre.
#2348 2010-09-16, 16:24
carrotcake
Nyss hemkommen ifrån New York. Resan gick bra och SAS skötte sig jättebra, lite turbulens på vägen dit men annars inga problem. En rolig sak med Airbus 330 som SAS kör (finns säkert hos flera andra också var att man kunde se i kameror både framåt och neråt på nackstödens skärmar. Detta upplevde jag som väldigt positivt för då såg jag med egna ögon när vi gick in för landning, känndes väldigt tryggt helt klart. Min sambo är också lite flygrädd men jag sa till henne att riktiga piloter intygat på FB att vi kunde lite på SAS till 100%, då kände hon sig lugnare
#2349 2010-09-16, 22:52
ksv
Ursprungligen postat av Hardisthestyle.com
En fråga riktad till dig KSV som inte riktigt har med flygrädsla att göra men men.

Hur blev du pilot? Vid vilken ålder? Hur lång tid tog det innan du flög modell "större"
Kortfattat ungefär såhär:
* vid 16 års ålder segelflygcert.
* 19 år: Klar med PPL.
* 23 år: Klar med CPL.
* 25 år: Första riktiga jobbet som styrman på en turboprop i linjefart.
* 29 år: Kapten på turboprop.
* 30 år: Styrman på widebody i interkontinental trafik.
* 39 år: Kapten på tung jet.

Ursprungligen postat av Hardisthestyle.com
Funderar själv men är osäker om det börjar bli lite sent för det, är 20 år.
Nej då, det är inte för sent.

Ursprungligen postat av MynameisP
2. Jag upplever det som att Boeing 747-400 tar mycket längre tid på sig att komma upp på rätt höjd än Boeing 737-800.
En tom 747:a stiger som en raket, med en prestanda som en 737:a inte kommer i närheten av.
En fulltankad 74:a på max startvikt har däremot väldig dålig stigprestanda.

Generellt sett har 4-motoriga flygplan sämre stigprestanda än 2-motoriga på max startvikt.
Anledningen till det är att motoreffekten är anpassad för att kunna klara motorbortfall av en motor i samband med start.
Det innebär att ett 2-motorigt flygplan har prestanda för att klara av att bli av med 50 % av dragkraften, medan ett 4-motorigt bara behöver klara att förlora 25 %.
#2350 2010-09-17, 18:35
ZeDirector
Suverän tråd! Och nu har jag en fråga; hur vanligt är det att man som pilot gör lite småfel som får passagerarna att nästan börja skrika och närmast skita på sig (Fast situationen är ofarlig), och vad kan det då tänkas vara för något fel? Har två egna exempel,

1, där planet plötsligt tvärnitade när det skulle vända sig om på landningsbanan innan start, folk stirrade varandra i ögonen som om de väntade på att andra skulle reagera.
2, strax efter att vi tagit i marken vinglade planet till som om det var påväg att tippa över på ena sidan. Alla skulle precis börja skrika i panik när planet rätade upp sig.

Jag menar, om nu flygkatastrofer är riktigt ovanliga måste väl såna där småsaker vara.. iallafall mycket vanligare.
#2351 2010-09-18, 22:28
Powerless1
Ursprungligen postat av ZeDirector

1, där planet plötsligt tvärnitade när det skulle vända sig om på landningsbanan innan start, folk stirrade varandra i ögonen som om de väntade på att andra skulle reagera.
2, strax efter att vi tagit i marken vinglade planet till som om det var påväg att tippa över på ena sidan. Alla skulle precis börja skrika i panik när planet rätade upp sig.
Jag tycker det låter som om piloten bromsade och det kan väl inte kallas fel. Och sen låter det som en vindby fick ena vingen att lyfta lite grann, som kompenserades med ett roderutslag så vingen gick ned igen, en normal manöver i luften och på marken.
#2352 2010-09-19, 14:51
slowmedown
Något jag har funderat över är om det är några plan som har störtat påväg till sverige eller ifrån sverige? Nu menar jag självklart passagerarplan och inga småplan. Är även mer intresserad som det finns något sådant de senaste 30 åren.

Är själv jätte flygrädd och ska snart behöva flyga. Känns inte bra och är jätte rädd. Är lite orolig för att det inte ska finnas svensktalande flygvärdinnor på flyget som kan lugna mig :/