Ursprungligen postat av Osciz
Låt säger att ett flygplan skulle haverera, så det är tvungen att landa mitt ute i Atlanten.
Havererar hur? Om motorerna slutar fungera trillar inte planet ner från himlen utan då glidflyger man till närmsta flygplats. Kända exempel är
Jakarta incidenten,
Gimli Glider och senast
Hudson River
Ursprungligen postat av Osciz
Hur ser möjligheterna ut att överleva?, Flyter planet eller måste man ta flytvästen och ute i det kalla vattnet? Hur snabbt kan räddningstjänst vara på plats om planet lyckats köra maday maday. Finns det några fall någon överlevt vid dessa typer av olyckor? Känns ju annars ganska onödigt att utrusta planen med flygvästar, rushkanor och annat.
Det beror helt och hållet på hur landningen går till, varje fall är unikt. I fallet med landningen på Hudsonfloden (jo, jag vet att det inte är i Atlanten, men nu gäller det om man landat på vatten) så överlevde alla. I fallet med
Air France Flight 447 (som okontrollerat kraschade i Atlanten) så överlevde ingen och det tog ca 1œ dygn innan de första vrakresterna hittades. Om ett stort passagerarflygplan landar relativt intakt på vattnet så flyter det åtminstone ett tag, men det kommer att sjunka förr eller senare. Hur länge man klarar sig i det kalla vattnet har jag inte slagit upp men det finns tabeller på det med.
Rutschkanorna har räddat väldigt många liv både i vatten men framförallt på land(!). De har används framgångsrikt vid ett flertal tillfällen då kabinen måste evakueras (dörrarna brukar ju vara ett antal meter ovanför marken, så om inte rutschkanorna varit där hade folk brutit både armar och ben när de hoppade och träffade marken)
Visst finns det en minimal risk att något skulle hända så att planet hamnar i Atlanten och om det sker okontrollerat som med Air France 447 så är överlevnadsmöjligheterna minimala.
Risken för att något skulle hända när du flyger över Atlanten är extremt liten, och skulle något hända är risken extremt liten att piloterna skulle välja att landa där eftersom det nästan alltid finns möjlighet att landa säkert på en alternativflygplats.
Trots att flyget är väldigt säkert dör i hela världen årligen ca
1 000 personer i flygrelaterade olyckor. På
90 år har flyget
totalt krävt ca 128 000 liv i hela världen. Det kanske låter mycket, men jämför det med att det
årligen dör ca
1 300 000 i trafikolyckor.
Det dör alltså ca 10 gånger fler personer per år i trafikolyckor än vad flyget har krävt totalt sedan tidernas begynnelse.
Varje år dödas det ca 1300 gånger fler människor i trafiken än vad det gör i flyget.
Varje DAG tar trafiken fler än tre gånger så många liv som flyget gör på ett helt ÅR.