Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#2473 2010-11-06, 10:27
Mula
En liten flygfråga jag har funderat på när man sitter i stolen. Är det någon hastighetsbegränsning på taxibanor och i övrigt på marken? När man är på väg ut till startbanan så puttrar en del fram så långsamt så man nästan skulle kunna kliva av i farten, följt av ett långt stopp innan takeoff. I andra fall undrar man om de stulit kärran. Det är fullt pådrag (nåja, nästan) på taxibanan, en 180-graders sväng så man nästan åker ur stolen, och sen en rullande start direkt man kommer ut på rullbanan. Hur gör ni piloter, "buskör" ni på marken?
#2474 2010-11-06, 11:26
bijjer
Ursprungligen postat av Mula
En liten flygfråga jag har funderat på när man sitter i stolen. Är det någon hastighetsbegränsning på taxibanor och i övrigt på marken? När man är på väg ut till startbanan så puttrar en del fram så långsamt så man nästan skulle kunna kliva av i farten, följt av ett långt stopp innan takeoff. I andra fall undrar man om de stulit kärran. Det är fullt pådrag (nåja, nästan) på taxibanan, en 180-graders sväng så man nästan åker ur stolen, och sen en rullande start direkt man kommer ut på rullbanan.


Det finns inga konkreta hastighetsbegränsningar på taxi- och rullbanor från flygplatsen/myndighetens sida i Sverige. Det finns egentligen inte heller någon hastighetsmätare som man kan få en tillförlitlig uppgift från, även om många moderna flygplan har GPS som presenterar farten över marken. Den vanliga hastighetsmätaren som mäter flygplanets fart genom den omkringliggande luften är inte effektiv förrän man kommit upp i runt 30-40 knop, beroende på flygplanstyp.

Man ska självklart inte taxa flygplanet snabbare än att man alltid har marginaler till att stanna om någonting oförutsett inträffar. En regel som brukar finnas i manualer från flygbolag är att inte taxa snabbare än rask promenadtakt. Detta är dock ganska olämpligt på stora flygplatser där man ibland kan taxa flera kilometer innan start. På ett bolag jag tidigare jobbade på hade vi riktlinjer på att inte taxa snabbare än 20 knop (~37 km/h) på raksträckor vid torra banor och under 10 knop (~19 km/h) i kurvor.

När det råder halka på flygplatsen är det en god idé att vara extra varsam, då "väglaget" på taxibanor oftast är något sämre än på rullbanorna, som prioriteras vad gäller snöröjning m.m.


Ursprungligen postat av Mula
Hur gör ni piloter, "buskör" ni på marken?


De allra flesta piloter gör inte så. Men i alla yrkeskategorier finns det en liten minoritet som ibland inte använder sitt bästa omdöme.
#2475 2010-11-06, 12:23
portnoy
Ursprungligen postat av pilot
Jag är ledig i ett par veckor men jag lovar att ta tiden nästa gång jag flyger. Men det är i storleksordningen 10 sekunder.

Flaps 1-10 tar lite extra lång tid jämfört med 30 till 40 eftersom man samtidigt tar ut Flaps och slats på framsidan av vingarna


Det hade varit snällt om du kunde klocka det vid tillfälle!


Tack!
#2476 2010-11-06, 12:47
Slabby
Ursprungligen postat av Mula
En liten flygfråga jag har funderat på när man sitter i stolen. Är det någon hastighetsbegränsning på taxibanor och i övrigt på marken? När man är på väg ut till startbanan så puttrar en del fram så långsamt så man nästan skulle kunna kliva av i farten, följt av ett långt stopp innan takeoff. I andra fall undrar man om de stulit kärran. Det är fullt pådrag (nåja, nästan) på taxibanan, en 180-graders sväng så man nästan åker ur stolen, och sen en rullande start direkt man kommer ut på rullbanan. Hur gör ni piloter, "buskör" ni på marken?


Sen beror det ju även på trafikbilden på större flygplatser, även piloter har ju ögon och om de fått instruktioner om att gå bakom nån annan eller så anpassar man självklart farten efter det. Även om det är kö är finns det ingen anledning att skynda sig i att ställa sig i den om man redan "har" sin plats.

En annan sak som kan köra att piloter buskör eller kryper är slottider, vilket betyder att flighten får en tid då man ska vara redo och ute vid banbörjan på, dvs skyndar sig för att passa tiden eller kryper för man är tidig på den. Om man missar denna tid kan man i värsta fall bli flera timmar försenad.

Att tillägga är också att det är stor skillnad i taxningshastighet på olika bolag och ibland hur vana de är att hitta på flygplatsen.
#2477 2010-11-06, 13:42
Ursprungligen postat av bijjer
Det finns inga konkreta hastighetsbegränsningar på taxi- och rullbanor från flygplatsen/myndighetens sida i Sverige. Det finns egentligen inte heller någon hastighetsmätare som man kan få en tillförlitlig uppgift från, även om många moderna flygplan har GPS som presenterar farten över marken. Den vanliga hastighetsmätaren som mäter flygplanets fart genom den omkringliggande luften är inte effektiv förrän man kommit upp i runt 30-40 knop, beroende på flygplanstyp.

Man ska självklart inte taxa flygplanet snabbare än att man alltid har marginaler till att stanna om någonting oförutsett inträffar. En regel som brukar finnas i manualer från flygbolag är att inte taxa snabbare än rask promenadtakt. Detta är dock ganska olämpligt på stora flygplatser där man ibland kan taxa flera kilometer innan start. På ett bolag jag tidigare jobbade på hade vi riktlinjer på att inte taxa snabbare än 20 knop (~37 km/h) på raksträckor vid torra banor och under 10 knop (~19 km/h) i kurvor.

När det råder halka på flygplatsen är det en god idé att vara extra varsam, då "väglaget" på taxibanor oftast är något sämre än på rullbanorna, som prioriteras vad gäller snöröjning m.m.




De allra flesta piloter gör inte så. Men i alla yrkeskategorier finns det en liten minoritet som ibland inte använder sitt bästa omdöme.

På tal om "buskörning" så kan man ju titta på S2000 som buskördes av tekniker på marken rakt in i en hangardörr på Arlanda.http://aviation-safety.net/database/record.php?id=19991008-0
#2478 2010-11-06, 14:40
bijjer
Ursprungligen postat av Alessandro
På tal om "buskörning" så kan man ju titta på S2000 som buskördes av tekniker på marken rakt in i en hangardörr på Arlanda.http://aviation-safety.net/database/record.php?id=19991008-0


Buskördes är väl lite fel ord. Anledningen att de inte fick stopp var en smärre konstruktionsmiss och visserligen felaktigt handhavande av power levers.

Man kan sätta power levers i två lägen, ground idle och flight idle. Däremellan finns ett stopp som kräver att man lyfter på två handtag under power levers för att få den tillbaka till ground idle, när man har den i flight idle. De som satt i kärran drog upp dessa handtag när de hade power levers en bit över flight idle, vilket gjorde att de låste sig och inte gick att förflytta. Vederbörande fick lite lätt panik och sprang från cockpit. Det hade förmodligen gått att få stopp på maskinen om man istället hade satt condition levers i fuel off och kört hydraulsystemen i override, och bromsat. Men det är väl kanske inte så lätt att komma på det då.

Sen kan man ju förstås ifrågasätta lämpligheten att ha power levers över flight idle när man är på plattan i närheten av andra flygplan och byggnader.
#2479 2010-11-06, 18:00
Gjordes det någonsin någon officiel rapport på den händelsen?
#2480 2010-11-06, 18:30
bijjer
Ursprungligen postat av Hefaiston
Gjordes det någonsin någon officiel rapport på den händelsen?


Det borde ha gjorts det. Hittar den dock inte online. Kanske har havkom inte lagt ut alla rapporter på nätet? Uppgifterna ovan har jag fått från tekniker som skruvade på kärrorna på den tiden.

Maila SHK och fråga?
#2481 2010-11-06, 19:14
Ursprungligen postat av bijjer
Det borde ha gjorts det. Hittar den dock inte online. Kanske har havkom inte lagt ut alla rapporter på nätet? Uppgifterna ovan har jag fått från tekniker som skruvade på kärrorna på den tiden.

Maila SHK och fråga?

Ja, en tekniker som säkerligen är så neutral i frågan. Dom taxade fortare dessutom enligt svarta lådan än vad deras licenser tillät.
Nej, det var buskörning.
#2482 2010-11-06, 20:03
bijjer
Ursprungligen postat av Hefaiston
Gjordes det någonsin någon officiel rapport på den händelsen?


Vid lite närmare undersökning:
Ett haveri kan kortfattat beskrivas som en händelse med ett luftfartyg då en person eller luftfartyget skadas, eller då tredje man, d.v.s. någon på marken, skadas. Luftfartyget ska ha använts i avsikt att flyga.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Luftfart/Tillbud-och-olyckor/Olyckor...

Det finns alltså risk för att olyckan inte utreddes.

Ursprungligen postat av Alessandro
Ja, en tekniker som säkerligen är så neutral i frågan. Dom taxade fortare dessutom enligt svarta lådan än vad deras licenser tillät.
Nej, det var buskörning.


Ok. Hur vet du det? Jag har ingen anledning att misstro kollegor som inte heller var direkt inblandade i olyckan. Det är f.ö. inte bara tekniker som berättat om detta, också test-piloter från SAAB har bekräftat uppgifterna.

Har power levers fastnat över flight idle är det också ganska naturligt att farten går upp.

Men, visst har det hänt och händer säkert fortfarande, att tekniker taxar fortare än vad som är lämpligt. Att man buskör i närheten av hangarportar är dock inte vanligt förekommande.
#2483 2010-11-06, 20:28
Hm, är antagligen därför jag inte hittade något på havkom. Det var ju lite synd, jaja, tack för infon
#2484 2010-11-09, 00:07
Broskbulle
Jag var ute på en rundresa i Asien för nån vecka sen. Jag flög då mellan Jakarta och Singapore med en Airbus 320(Jetstar Airways).
Vi lyfte från CGK och allt flöt på bra, men efter ca 4-5 minuter så tystnade motorerna helt i ca 4-5 sekunder och man kände att kärran inte drev på. Är detta normalt eller vad var det som kan ha inträffat? Jag sa till min kollega att det verkade skumt men han bara skrattade.