Ursprungligen postat av Hefaiston
Gjordes det någonsin någon officiel rapport på den händelsen?
Vid lite närmare undersökning:
Ett haveri kan kortfattat beskrivas som en händelse med ett luftfartyg då en person eller luftfartyget skadas, eller då tredje man, d.v.s. någon på marken, skadas. Luftfartyget ska ha använts i avsikt att flyga.
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Luftfart/Tillbud-och-olyckor/Olyckor...
Det finns alltså risk för att olyckan inte utreddes.
Ursprungligen postat av Alessandro
Ja, en tekniker som säkerligen är så neutral i frågan. Dom taxade fortare dessutom enligt svarta lådan än vad deras licenser tillät.
Nej, det var buskörning.
Ok. Hur vet du det? Jag har ingen anledning att misstro kollegor som inte heller var direkt inblandade i olyckan. Det är f.ö. inte bara tekniker som berättat om detta, också test-piloter från SAAB har bekräftat uppgifterna.
Har power levers fastnat över flight idle är det också ganska naturligt att farten går upp.
Men, visst har det hänt och händer säkert fortfarande, att tekniker taxar fortare än vad som är lämpligt. Att man buskör i närheten av hangarportar är dock inte vanligt förekommande.